Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ingen tråd som omhandler hjelp til bitcoin-spørsmål, så prøver like godt her:

1) Har sendt en bitcoin-transaksjon. Etter 25 timer har den fortsatt status som "Under behandling". Ser heller ingen transaksjons-ID knyttet til den. Noen som vet hva som er greia? Normalt? 

2) Er uerfaren bitcoin-bruker, og er kunde hos norske Firi. Har jeg forstått det rett når jeg sier at jeg har brukt Firi  sin "integrerte" wallet når jeg utførte transaksjonen fra min side hos dem?

3) Har fra tidligere en egen wallet-app, men aner at jeg må "knytte" den til Firi-kontoen min dersom jeg vil bruke den. Stemmer?

Sikkert ikke korte svar på dette, spesielt spørsmål 3. Er viktigst å få svar på spørsmål 1. 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Gårby skrev (6 timer siden):

Fant ingen tråd som omhandler hjelp til bitcoin-spørsmål, så prøver like godt her:

1) Har sendt en bitcoin-transaksjon. Etter 25 timer har den fortsatt status som "Under behandling". Ser heller ingen transaksjons-ID knyttet til den. Noen som vet hva som er greia? Normalt? 

2) Er uerfaren bitcoin-bruker, og er kunde hos norske Firi. Har jeg forstått det rett når jeg sier at jeg har brukt Firi  sin "integrerte" wallet når jeg utførte transaksjonen fra min side hos dem?

3) Har fra tidligere en egen wallet-app, men aner at jeg må "knytte" den til Firi-kontoen min dersom jeg vil bruke den. Stemmer?

Sikkert ikke korte svar på dette, spesielt spørsmål 3. Er viktigst å få svar på spørsmål 1. 

På forhånd takk:)

1) Eg har aldri opplevd at det har teke meir enn ein halvtimes tid eller der ikring, og skjeldan så lenge. Viss eg var deg så ville eg teke kontakt med Firis kundestøtte i morgon.

2) Du får ei lommebok-adresse hjå Firi når du opprettar konto der, ja. Det er denne du brukar viss du skal sende kryptovaluta inn til Firi, og denne du sender ut frå viss du skal ta det ut.

3) Nei, det treng du ikkje. Denne er separat, og du overfører mellom denne og adressa di hjå Firi som om du overførte mellom to ulike bankkonti.

På generelt grunnlag så vil eg tilrå å ikkje oppbevare større summar i krypto hjå børsane, men ha det i di eiga lommebok (jamfør prinsippet "not your keys, not your coins"). Ideelt sett vil eg tilrå ei hardware-lommebok (Ledger, Trezor osb.), men å begynne med ei software- eller app-lommebok fungerer òg. Berre pass på å ALDRI gi "seed phrase" (dei 12/24 orda) til NOKON SOM HELST, NOKON GONG. Eg vil absolutt ikkje tilrå å lagre "seed phrase" i digitalt format heller, viss du kan unngå det.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
magb skrev (4 minutter siden):

Alt coins er bare ned 90% da.. 😅

Hehe, viktig å ta profitt :D Og ikke høre på crypto youtubers. Crypto beveger seg stort sett som et helhetlig marked, og følger aksjemarkedet ganske likt. Mange alts kommer til å forsvinne ut i intet nå. Spørsmålet er om tether og børsene har nok dollar til å dekke opp når alle vil ta ut pengene. Vil avsløre hvilke som er ponzies og hvilke som ikke er det. Til nå har vi terra og celsius som de første.  

Personlig tror jeg det blir mange år før vi når en ny topp. Folk er lei av maset om crypto, og mister interessen når ting går ned såpass. Som alltid så blir det flere år med crypto vinter. 

I neste runde har vi kanskje mer reguleringer også.- 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det er ikke noe spesielt nytt med denne nedturen heller. Men det kan være en del firma som har vokst siden sist og ikke er dynamiske nok til å sitte gjennom en dyp nedtur. Coinbase har hatt god inntjening og sitter på store verdier. Utfordringen er garantert likviditet, og slike nyheter gjør nok direkte utslag der. 

Jeg er en av de som nå har noen euro i Coinbase og kjenner på risikoen. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (10 timer siden):

Coinbase sparker 18% og endrer reglene som sier at dersom de går konk er alle verdiene kundene har satt inn deres til å betale ned konkursen. 

Gøy så lenge det varte. 

Det er ingen regelendring, de har bare skjønt hvordan regelverket faktisk fungerer og opplyser de om det som en risikofaktor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe spesielt nytt med denne nedturen heller. Men det kan være en del firma som har vokst siden sist og ikke er dynamiske nok til å sitte gjennom en dyp nedtur. Coinbase har hatt god inntjening og sitter på store verdier. Utfordringen er garantert likviditet, og slike nyheter gjør nok direkte utslag der. 

Jeg er en av de som nå har noen euro i Coinbase og kjenner på risikoen. 

Noen grunn til å la pengene dine sitte på børsen? Er vel best å kjøpe ved behov.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Noen grunn til å la pengene dine sitte på børsen? Er vel best å kjøpe ved behov.

I praksis tre grunner, ingen av dem spesielt tungtveiende.
Den primære var at jeg tenkte kjøpe meg inn igjen på en lavere pris. Det viser seg å være en mer langsiktig plan enn først tenkt.
Den sekundære er at det ikke har blitt fokusert nok tid og oppmerksomhet til at den aktive handlingen å hente dem ut har skjedd.
Den minste men kanskje noe bedre er transaksjonskostnader. 
 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 15.6.2022 den 15.15):

I praksis tre grunner, ingen av dem spesielt tungtveiende.
Den primære var at jeg tenkte kjøpe meg inn igjen på en lavere pris. Det viser seg å være en mer langsiktig plan enn først tenkt.
Den sekundære er at det ikke har blitt fokusert nok tid og oppmerksomhet til at den aktive handlingen å hente dem ut har skjedd.
Den minste men kanskje noe bedre er transaksjonskostnader. 
 

Der har jo helt siden starten vært kjent at det å holde penger eller crypto på en børs er en dårlig ide. Mange milliarder som har blitt tapt over tid. Hvor holder du dem?

Lenke til kommentar
8 hours ago, PgUp said:

Der har jo helt siden starten vært kjent at det å holde penger eller crypto på en børs er en dårlig ide. Mange milliarder som har blitt tapt over tid. Hvor holder du dem?

Det er også kjent at man ikke skal investere penger i krypto som man ikke har råd til å tape, og jeg har ikke milliarder. Som nevnt på Coinbase (Pro). 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...