Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Sitat

Dersom du eier flere enheter av samme virtuelle valuta, må du selv ta stilling til hvilken enhet som faktisk er realisert, og hva som var inngangsverdien på den konkrete realiserte enheten.

Det er ikke noe krav om at den enheten som er kjøpt først må selges først. Med andre ord gjelder det ikke noe FIFU-prinsipp (først inn først ut), slik det gjør for blant annet aksjer.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/salg/

Her er det plenty med albuerom for tolkning altså. Du kan altså bestemme deg for at den enheten du solgte fra var den som gir deg det største tapet eller den minste gevinsten alt etter som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, henrikwl said:

Så hvis du veksler inn BTC i DOGE så skriver du bare det ned i et regneark, og så fører du alt dette i selvangivelsen påfølgende år? 😅 Jeg ser jo for meg at hvis jeg skal pusle litt med det så blir det ganske mange oppføringer etter hvert. 🙈

Til det siste: rapporterer du ikke bare beholdningen din i NOK pr. valutakursen den 1.1?

Skatteetaten godtar samledokumentasjon og noen(?) exchanges gir deg det ferdig - men det er fortsatt krav til å omregne alt til norsk, så ja, regnskapsføring er arbeid. Når du skal føre det tror jeg det er nok å føre formue og fortjeneste på hver valuta, mens vedlegget kan dokumentere de enkelte bevegelsene. 

Det står forresten et eget avsnitt på skatteetaten der de forklarer hvordan du skal gjøre det ved omveksling mellom kryptovalutaer. Tror det var noen lenker til deres dokumentasjon rundt forrige selvangivelse i denne tråden. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være den utfyllende infoen fra Skatteetaten: 
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/salg/

Mulig den er utdatert og det kommer endringer i år, iunno. 
Den kjedelige biten i forhold til transaksjonsrapporter er 

Quote
  1. Bruk dollarkursen fra Norges Bank til å regne om kursene til norske kroner.


Det er nydelig at transaksjonsrapporten viser kursen på transaksjonstidspunktet, hadde vært enda nydeligere om den oppgav i norske kroner. Kanskje rapportene fra norske aktører er enda bedre. 

Edit: ergerlig, men det 1. - tallet i sitatet skal være et 2. tall, forumet håndterer det dårlig. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Apropos dette med å føre gevinst/tap. Det står ikke noen plass (klinkende klart) hvordan man skal føre gevinst/tap når man har flere salg av samme kryptovaluta, noen med gevinst og noen med tap.

Jeg har i tidligere år fulgt veiledning for RF-1159 og tolket det som at man kan/skal legge sammen alle gevinst/tap for en kryptovaluta og hvis det blir et positivt tall så føres det i gevinst-feltet, og hvis det blir et negativt tall så føres det i tap-feltet.

"4. Skriv inn eventuell samlet realisert gevinst eller tap du har hatt i denne kryptovalutaen i feltet Gevinst eller feltet Tap."

Hypotetisk eksempel hvor man et år har solgt Bitcoin tre ganger:

1: Bitcoin salg med gevinst på 1000 kr
2: Bitcoin salg med tap på 500 kr
3: Bitcoin salg med tap på 700 kr

Skal man da føre gevinst/tap sånn:
Gevinst        Tap
1000             1200

eller sånn:
Gevinst         Tap
                       
200

Lenke til kommentar

Man fører gevinst og tap hver for seg, sånn jeg har forstått det.

På samme måte som man fører inn all inntekt og all gjeld hver for seg, fører man også inn gevinst og tap hver for seg. Gevinst blir da oppsummert sammen med inntekten, og tapet havner inn sammen med fradragene, og så gjøres den endelige oppsummeringen helt til slutt i ligningen.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-grkpmGQW

Leser fra skattetaten sine sider:

"Beregning av skatt
Det skal beregnes 22 prosent skatt av overskuddet i et aksjeselskap. Skatten, som kalles forskuddsskatt, skal imidlertid ikke betales før året etter at overskuddet er opptjent."

Betyr dette at man kan opprette eget aksjeselskap (og følge de krava som stilles til et AS selvfølgelig) og deretter trade krypto og skatte 22% av dette i eget selskap?

Man må selvsagt også skatte når man tar ut utbytte, men hvis dette stemmer, så er det en fantastisk nyhet! 

Lenke til kommentar
justus skrev (7 timer siden):

Leser fra skattetaten sine sider:

"Beregning av skatt
Det skal beregnes 22 prosent skatt av overskuddet i et aksjeselskap. Skatten, som kalles forskuddsskatt, skal imidlertid ikke betales før året etter at overskuddet er opptjent."

Betyr dette at man kan opprette eget aksjeselskap (og følge de krava som stilles til et AS selvfølgelig) og deretter trade krypto og skatte 22% av dette i eget selskap?

Man må selvsagt også skatte når man tar ut utbytte, men hvis dette stemmer, så er det en fantastisk nyhet! 

Ja, det kan du, men du må betale skatt av utbytte som du selv sier. Dvs effektiv skatteprosent er på 49,5% for tiden. Du får riktignok utsatt utbytteskatten til du faktisk tar ut utbytte, men så kan du heller ikke bruke pengene til private formål før du tar de ut som utbytte heller.

Så vidt jeg vet skatter du bare 22% hvis du gjør dette som privatperson - i så fall er jo det veldig mye gunstigere?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg flytte den lille ETHen jeg har fra MEW walleten min til Firi, tenkte jeg - for å ha den litt mer "tilgjengelig" for uttak. Etter dialog med Firi, kan jeg fortsette å mine rett til Firi-walleten, så da kan jeg vel like gjerne gjøre det.

Uansett - de sier at de ikke preges av valutakursene, i og med at det kun går i NOK og ETH (og andre CCs).

Er det noe jeg burde tenke på før jeg setter i gang denne prosessen?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ganske lovende ut for Bitcoin mtp en trend reversal hvor prisen finner support på en oppadgående trendlinje. Higher lows i motsetning til S&P500 og Nasdaq som har hatt lower lows. Men kan fort bli stygt hvis de amerikanske indeksene finner på å dumpe enda lavere.

588793928_ScreenShot2022-03-11at15_39_38.thumb.png.1cb31079aae204957a87855a917d9a26.png

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
sveibuen skrev (På 2.4.2022 den 17.51):

Har minet til Exodus lommebok, ikke tatt ut en krone elns.
Hvordan før dette opp i skattemelding? Jeg har kjøpt utstyr i fjor? Mulig å skrive av?

Er ikke snakk om store summene, men ca 0.5eth og handlet utstyr for ca 12k.

Su fører det ut under finans og kryptovaluta. Dette skal føres som formue, se på kryptosekken.no og temelig sikker på at de kan hjelpe deg.

Fyll inn opplysningene der, med wallet adresse  og så velger du mining som kilde til inkommende beløp som kommer fra mining og evt handel, overføring inn/ut om det er hva du gjorde med den transaksjonen. Deretter lager den en rapport for deg som du kan bruke i skattemeldingen. Uystyret trekker du fra 100% på ettersom det er under 15k. Og dete trekkes fra på inntekten på krypto. Si du hadde 30000 i inntekter så er ny inntekt etter fradrag på 15 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (1 minutt siden):

Su fører det ut under finans og kryptovaluta. Dette skal føres som formue, se på kryptosekken.no og temelig sikker på at de kan hjelpe deg.

Fyll inn opplysningene der, med wallet adresse  og så velger du mining som kilde til inkommende beløp som kommer fra mining og evt handel, overføring inn/ut om det er hva du gjorde med den transaksjonen. Deretter lager den en rapport for deg som du kan bruke i skattemeldingen. Uystyret trekker du fra 100% på ettersom det er under 15k. Og dete trekkes fra på inntekten på krypto. Si du hadde 30000 i inntekter så er ny inntekt etter fradrag på 15 000

Hvilken wallet adresse skal jeg bruke? er ganske noob i dette egentlig :)  Den adressen jeg får eth inn på hos Exodus, eller den jeg kan "sende" med?

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (27 minutter siden):

Hvilken wallet adresse skal jeg bruke? er ganske noob i dette egentlig :)  Den adressen jeg får eth inn på hos Exodus, eller den jeg kan "sende" med?

Wallet adressen som du får inn eth på. Er det ikke samme inn som du har ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...