Gå til innhold

Denne skyter mygg og fluer med laserstråler


Anbefalte innlegg

Står også at den hovedsaklig skal brukes til beskytting av avlinger "i malaria-utsatte områder" .. trodde malaria kun ble smittet gjennom myggstikk.

 

Nei, det står (på websiden til IV) at i tillegg til å kunne brukes mot malaria, så kan den også tenkes brukt for å beskytte avlinger mot skadeinsekter. (Og i følge Wired-artikkelen er det vel citrus-avlinger i Florida som er de første som kan nyte godt av "zapperen".)

 

Men 3m x 30m på 100m avstand er ingenting. Man trenger 20 maskiner ved siden av hverandre (som i et hjul-nav) for å dekke hele sirkelen i en høyde på 3m. Og da har man kun dekket en sirkel med radius 100m. Det kan bli dyre sitroner av dette ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

Er dette skadelig for naturen?

Nei, fotonene er 100% naturlige. :)

Det er fint du har humor i det minste.

 

Jeg var faktisk seriøs. Innsekter er ekstremt viktige for naturens balanse. Jeg snakker ikke om et verdensomspennende problem sånn med en gang, men lokale problemer kan man jo se. Eller?

Lenke til kommentar

Hvis man følger noen av linkene og leser litt bakgrunnsinformasjon utover det som er skrevet i denne tråden, så kommer det ganske klart fram at systemet er i stand til å skjelne mellom ulike typer insekter, slik at man f.eks. kun zapper malariamygg og ikke bier eller humler.

 

Og så langt har jeg ikke kommet over noe forskning som viser at malariamyggen er av vital betydning for noe økosystem. Fugler spiser insekter, bl.a. mygg, men jeg tror ikke de er så nøye på at det være malariamygg.

Lenke til kommentar

Hvis man følger noen av linkene og leser litt bakgrunnsinformasjon utover det som er skrevet i denne tråden, så kommer det ganske klart fram at systemet er i stand til å skjelne mellom ulike typer insekter, slik at man f.eks. kun zapper malariamygg og ikke bier eller humler.

 

Og så langt har jeg ikke kommet over noe forskning som viser at malariamyggen er av vital betydning for noe økosystem. Fugler spiser insekter, bl.a. mygg, men jeg tror ikke de er så nøye på at det være malariamygg.

 

Har de bygget en prototype som fungerer slik som beskrevet? Altså en som scanner og treffer selekterte mygg innenfor en sektor på 17 grader (30m bred på 100m), 30 ganger i sekundet? Husk at dette er optisk deteksjon, altså må man operere fokus innenfor en avstand på 100m. Prøv å fokusere en kraftig teleskoplinse på 50m og forsøk å se om du er i stand til å se en mygg på 5m, eller 100m. Sannsynligvis vil den ikke engang vises på 45m eller 55m engang fordi den er ute av fokus.I tillegg må man ha en vanvittig oppløsning og prosesseringskapasitet for å scanne over denne sektoren for å detektere en mygg som er noen få mm^2. 

 

På toppen av dette så skal den fungere på et kontinent hvor temperaturen kan være over 50grader ved bakkenivå, hvor man vil få ekstrem hildring. Under slike forhold skal man altså kunne skanne vingeslagene til 30 mygg i sekundet på 100m.

 

Sleng på at selskapet som har utviklet denne saken (dvs patentet), har rykte på seg for å være et patenttroll. Det er ihvertfall nok til at jeg stiller meg skeptisk foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*snipp*

*snipp*

 

 

Husker faktisk at jeg så nettopp den videoen for nesten 7 år siden. :)

 

Det er imponerende, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt tror på alt av det (denne nye saken). Fra et teknisk perspektiv så høres det alt for imponerende ut, altså å identifisere en viss type mygg på 100 meters avstand og siden mekanisk manøvrere en laser som skyter den ned - 30 ganger i sekundet over et felt som er 90m^2. Dette krever en vanvittig optisk presisjon først og fremst, men også en vanvittig bildeprosessering og siden en vanvittig mekanisk presisjon for å manøvrere laseren som har en viss massetreghet. Laseren har antagelig høy effekt og stor diameter/spredning, men likevel. Innenfor 100m så er spranget i dybdeskarphet også et problem, slik at man i praksis må sannsynligvis må gjøre mange to-dimensjonale scanninger over flere distanser.

 

En annen ting er jo at denne innretningen ikke har kommet i produksjon enda, men befinner seg i utvikling (en "fungerende" prototype eksisterte jo i 2010, utviklet av samme selskapet), og at selskapet har et litt frynsete rykte på seg for å være "patenttroll".

 

 

Datamengden som må analyseres kan "enkelt" reduseres ved å bruke to kamera. Ett fast kamera med noenlunde vid brennvidde og stor dybdeskarphet, hvor insekter vises som individuelle opplyste pixler (opplyst av en (nær)-IR-lyskilde av ønsket styrke), og ett kamera som har telelinse, som peker i retning av hvert potensielle insekt basert på data fra det første kameraet, for å identifisere i detalj. Jeg vil ikke dermed utelukke at dette teknologiske underverket er fjas, dog.

Endret av WD
Lenke til kommentar

 

 

Er dette skadelig for naturen?

Nei, fotonene er 100% naturlige. :)
Det er fint du har humor i det minste.

 

Jeg var faktisk seriøs. Innsekter er ekstremt viktige for naturens balanse. Jeg snakker ikke om et verdensomspennende problem sånn med en gang, men lokale problemer kan man jo se. Eller?

Mye bedre en andre metoder siden den gjenkjenner insektet og bare tar de den er programert til å ta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at dette er optisk deteksjon, altså må man operere fokus innenfor en avstand på 100m. Prøv å fokusere en kraftig teleskoplinse på 50m og forsøk å se om du er i stand til å se en mygg på 5m, eller 100m. Sannsynligvis vil den ikke engang vises på 45m eller 55m engang fordi den er ute av fokus.I tillegg må man ha en vanvittig oppløsning og prosesseringskapasitet for å scanne over denne sektoren for å detektere en mygg som er noen få mm^2. 

 

Ta bort litt journalistisk entusiasme og si at de faktisk lager en "vegg" på 30x3 meter hundre meter unna maskinen, og at det optiske systemet identifiserer myggen mellom f.eks. 99,9 og 100,1 meter. Apparatet vil fortsatt være nyttig (men med en viss fare for å zappe insekter som flyr nærmere og tilfeldigvis flyr inn i skuddlinjen akkurat når laseren slås på).

På toppen av dette så skal den fungere på et kontinent hvor temperaturen kan være over 50grader ved bakkenivå, hvor man vil få ekstrem hildring. Under slike forhold skal man altså kunne skanne vingeslagene til 30 mygg i sekundet på 100m.

 

Sleng på at selskapet som har utviklet denne saken (dvs patentet), har rykte på seg for å være et patenttroll. Det er ihvertfall nok til at jeg stiller meg skeptisk foreløpig.

 

Godt mulig dette er vaporware, men journalistisk entusiasme gjør det ikke mer troverdig, som f.eks. at det har gått fra 20 mygg i sekundet i Wired-artikkelen til 30 mygg i sekundet i overskriften her (selv om det står riktig lenger nede i artikkelen). Men ja, produktet høres ekstremt effektivt ut, selv til å være et kostbart system som er for dyrt for massemarkedet.
Lenke til kommentar

 

 

 

*snipp*

*snipp*

 

 

Husker faktisk at jeg så nettopp den videoen for nesten 7 år siden. :)

 

Det er imponerende, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt tror på alt av det (denne nye saken). Fra et teknisk perspektiv så høres det alt for imponerende ut, altså å identifisere en viss type mygg på 100 meters avstand og siden mekanisk manøvrere en laser som skyter den ned - 30 ganger i sekundet over et felt som er 90m^2. Dette krever en vanvittig optisk presisjon først og fremst, men også en vanvittig bildeprosessering og siden en vanvittig mekanisk presisjon for å manøvrere laseren som har en viss massetreghet. Laseren har antagelig høy effekt og stor diameter/spredning, men likevel. Innenfor 100m så er spranget i dybdeskarphet også et problem, slik at man i praksis må sannsynligvis må gjøre mange to-dimensjonale scanninger over flere distanser.

 

En annen ting er jo at denne innretningen ikke har kommet i produksjon enda, men befinner seg i utvikling (en "fungerende" prototype eksisterte jo i 2010, utviklet av samme selskapet), og at selskapet har et litt frynsete rykte på seg for å være "patenttroll".

 

 

Datamengden som må analyseres kan "enkelt" reduseres ved å bruke to kamera. Ett fast kamera med noenlunde vid brennvidde og stor dybdeskarphet, hvor insekter vises som individuelle opplyste pixler (opplyst av en (nær)-IR-lyskilde av ønsket styrke), og ett kamera som har telelinse, som peker i retning av hvert potensielle insekt basert på data fra det første kameraet, for å identifisere i detalj. Jeg vil ikke dermed utelukke at dette teknologiske underverket er fjas, dog.

 

 

Jeg tenkte på den muligheten, men problemet er at dybdeskarpheten generelt er omvendt proporsjonal med lysfølsomheten/lukkerhastigheten og uansett så er spranget 0 - 100m så stort at det er praktisk umulig å kunne skape god nok dybeskarphet til å detektere en mygg innenfor dette intervallet. Og ihvertfall ikke 30 i sekundet. Prototypen fra 2010 hadde ihvertfall ikke to kameraer og heller ingen fokusmuligheter såvidt jeg kan forstå. Skal man bruke IR til å lyse opp mygg på 100m avstand så må man også ha en vanvittig effekt og da kommer plutselig et energibehov inn i bildet.

Jeg er nesten helt sikker på at demonstrasjonen fra 2010 i stor grad er et falsum i forhold til de premissene og spesifikasjonene som ble nevnt i videoen.

Lenke til kommentar

 

Husk at dette er optisk deteksjon, altså må man operere fokus innenfor en avstand på 100m. Prøv å fokusere en kraftig teleskoplinse på 50m og forsøk å se om du er i stand til å se en mygg på 5m, eller 100m. Sannsynligvis vil den ikke engang vises på 45m eller 55m engang fordi den er ute av fokus.I tillegg må man ha en vanvittig oppløsning og prosesseringskapasitet for å scanne over denne sektoren for å detektere en mygg som er noen få mm^2. 

Ta bort litt journalistisk entusiasme og si at de faktisk lager en "vegg" på 30x3 meter hundre meter unna maskinen, og at det optiske systemet identifiserer myggen mellom f.eks. 99,9 og 100,1 meter. Apparatet vil fortsatt være nyttig (men med en viss fare for å zappe insekter som flyr nærmere og tilfeldigvis flyr inn i skuddlinjen akkurat når laseren slås på).

På toppen av dette så skal den fungere på et kontinent hvor temperaturen kan være over 50grader ved bakkenivå, hvor man vil få ekstrem hildring. Under slike forhold skal man altså kunne skanne vingeslagene til 30 mygg i sekundet på 100m.

 

Sleng på at selskapet som har utviklet denne saken (dvs patentet), har rykte på seg for å være et patenttroll. Det er ihvertfall nok til at jeg stiller meg skeptisk foreløpig.

Godt mulig dette er vaporware, men journalistisk entusiasme gjør det ikke mer troverdig, som f.eks. at det har gått fra 20 mygg i sekundet i Wired-artikkelen til 30 mygg i sekundet i overskriften her (selv om det står riktig lenger nede i artikkelen). Men ja, produktet høres ekstremt effektivt ut, selv til å være et kostbart system som er for dyrt for massemarkedet.

 

 

Jeg er også litt i tvil om hvor presist journalistene har gjengitt det, men hvorvidt det er 20 eller 30 mygg i sekundet utgjør ikke store forskjellen i mine øyne. Hadde spesifikasjonene vært at innretningen kunne treffe én (og annen) mygg på f.eks 10m innenfor en sektor på 20 grader (x3m), så hadde jeg likevel tvilt på konseptet, det er såpass små marginer og ekstreme krav til optikk, software og hardware (styringssystemer) for at dette skal fungere. Og igjen,  å se en mygg på 100m gjennom støvete og grøtete/bevegelig sikt (hildring) er rett og slett umulig. Selv om man detekterer en mygg der ute så er den ikke der man ser den pga lysbrytningen og softwaren har rett og slett ingen mulighet til å kompensere for dette. For så små objekter som mygg så vil jo dette gjelde for langt kortere avstander enn 100m, kanskje så kort som 10m også.

Lenke til kommentar

 

 

Er dette skadelig for naturen?

Nei, fotonene er 100% naturlige. :)
Det er fint du har humor i det minste.

 

Jeg var faktisk seriøs. Innsekter er ekstremt viktige for naturens balanse. Jeg snakker ikke om et verdensomspennende problem sånn med en gang, men lokale problemer kan man jo se. Eller?

En velsignet ubalanse da man utryddet malaria mygg fra Florida og Europa med DDT. Metoder som nok er forbudt idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...