Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags bolig foretrekker du?


  

79 stemmer

  1. 1. Hva slags bolig foretrekker du?

    • Enebolig
      50
    • Tomannsbolig
      3
    • Rekkehus
      4
    • Leilighet
      15
    • Gårdsbruk
      7


Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker en mansion på landet, men ikke for langt fra tettbebyggelse. Selvsagt med egen gartner, vaktmester, kokk og vaskehjelp. Oppvarmet svømmebasseng, garasjekjeller og eget gjestehus må til.

 

I realiteten bor jeg i en BRL-leilighet. Kommer dessverre ikke med kokk og basseng, men har vaskehjelp for fellesarealer og gjestesoverom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et svært slott langt ute i skogen, med tjenere og herskap som gjør all jobben. Det skal være murt i stein, eller helst kanskje bare hogget naturlig i et fjell. Det skal være bueskyttere på brystvernet og må ha en egen hær, nåde den som kommer på besøk uanmeldt! Vedlikeholdsfritt, tåler all slags vær og sikkert et medium asteroidenedslag også. Disse nymotens firkanta boksene tåler ingenting. Spiser det som finnes i skogen, og dyrker mat på jorder rundt slottet.

 

Mulighetene er uendelige bare man åpner hodet litt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et hus vil være dyrere enn en leilighet totalt sett da man har en del utgifter man må dekke alene samt økte vedlikeholdskostnader. 

 

Ja, og så er vel strømregningen mye høyere? En leilighet kan fort ha strømkostnader ned i to-tre hundrelapper i måneden. 

Lenke til kommentar

 

Enebolig. Har tidligere bodd i leilighet og rekkehus og kan aldri tenke meg å bo sånn igjen. Kunne ikke levd livet mitt til det fulle om jeg måtte bo i leilighet/rekkehus.

 

Fordi du må tenke på å ikke bråke?

 

Bråk er begge veier

Best å bo for seg selv, både med tanke på at naboen kan bråke og at en selv vil se på TV oh høre på musikk uten å tenke på naboen

Lenke til kommentar

 

 

Enebolig. Har tidligere bodd i leilighet og rekkehus og kan aldri tenke meg å bo sånn igjen. Kunne ikke levd livet mitt til det fulle om jeg måtte bo i leilighet/rekkehus.

 

Fordi du må tenke på å ikke bråke?

 

Bråk er begge veier

Best å bo for seg selv, både med tanke på at naboen kan bråke og at en selv vil se på TV oh høre på musikk uten å tenke på naboen

 

 

Ja, det er fordelen med å bo i enebolig. Men det er mange ulemper også, som at du må tenke mer på vedlikehold. Har du ubegrenset med penger så er det jo bare å ansette noen. 

Lenke til kommentar

Valget vil for mange ikke være det samme hele livet, det kommer an på hvilken livsfase man er i. Når man er ung og (i hovedsak) single, vil man bo nær bysentrum, i en leilighet som er (såvidt) stor nok og prismessig (såvidt) overkommelig, der man slipper å bruke tid på vedlikehold og hage. Etterhvert får man kanskje partner og barn, og da er det greit med et større rekkehus eller helst en romslig villa i et rolig og barnevennlig strøk. Prioritetene endres, og enkelte synes at hagearbeid er interessant, og at det å jobbe med hus og vedlikehold er meningsfylt. I neste fase, etter 20-30 år, flytter barna (forhåpentligvis) ut. Behovet for stort areal og mye uteplass reduseres, og jobb med hage og vedlikehold blir mer pes enn glede, og til hinder for andre ting man liker å bruke fritiden på, som lange reiser. Da er veien kort til leilighet igjen, gjerne en ganske romslig, med god standard og parkering i kjelleren, og gangavstand til sentrum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For forfølge dine poeng ut ifra et økonomisk synspunkt.

La oss bare for eksempelets skyld si at det koster 700kr/t pr person å gjøre jobben for deg, og vanligvis kommer det minst to stykker. Dvs at hvis det skal lønne seg å gjøre annen inntektsbringende arbeid i stedet for, må du tjene over 1400,-/timen for at det skal være lønnsomt.

Ja, for du er naturligvis så effektiv at du får gjort like mye alene på en time med oppussing som to håndverkere gjør på en time... :hmm:

Lenke til kommentar

 

For forfølge dine poeng ut ifra et økonomisk synspunkt.

La oss bare for eksempelets skyld si at det koster 700kr/t pr person å gjøre jobben for deg, og vanligvis kommer det minst to stykker. Dvs at hvis det skal lønne seg å gjøre annen inntektsbringende arbeid i stedet for, må du tjene over 1400,-/timen for at det skal være lønnsomt.

Ja, for du er naturligvis så effektiv at du får gjort like mye alene på en time med oppussing som to håndverkere gjør på en time... :hmm:

 

 

Når man klipper en setning ut fra sammenhengen, så kan den unektelig bli en smule morsom. :)

 

Saken var at en som skrev noe som kunne forstås som at det var bedre å sette bort oppussingsjobben og i stedet være på jobb selv, eller til og med bare ha "fri". Aldri har jeg hevdet at man alene kunne være like effektiv som to håndtverkere, tvert imot, hvis du leste hele innlegget, kan man bruke mye lenger tid på jobben alene før man kommer likt ut av det rent økonomisk. Men som han andre sa, det handler om hvor mye man verdsetter sin egen fritid. Og verdsetter man den såpass høyt at det er bedre å leie to håndtverkere til å gjøre oppussingen til en samlet pris på 1400,-/timen, så har man vel strengt tatt ikke "råd" til å jobbe i det hele tatt? :hm:

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Men du sier fortsatt at disse to håndtverkerene i en time får til samme jobb som du alene får til på en time.

Man kan jo ikke regne klokketime brukt uavhengig av jobb utført eller antall personer som utfører det.

 

to håndtverkere kan kanskje gjøre det samme pr time som du klarer pr dag alene, så man må jo heller se 1400kr for 8 timer, ettersom det er 8 timer arbeid du sparer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...