Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags bolig foretrekker du?


  

79 stemmer

  1. 1. Hva slags bolig foretrekker du?

    • Enebolig
      50
    • Tomannsbolig
      3
    • Rekkehus
      4
    • Leilighet
      15
    • Gårdsbruk
      7


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (På 3.7.2017 den 18.25):

Pr i dag, leilighet. Har ikke tid til plen, busker, maling, renovering osv og da er det greit å ha slikt i felleskostnadene :) 

Har ikke tid til alkoliserte naboer vegg-i-vegg som romsterer oppe hele natta.

Enebolig er det eneste alternativet for min del, kommer aldri til å flytte til leilighet igjen.

Å kunne gjøre hva faen jeg vil uten naboer på andre siden av veggen er uvurderlig.

Endret av _R2D2_
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (10 minutter siden):

Ja det er riktig, men hvis du bytter jobben på Equinor med butikkmedarbeider eller barnehageassistent, så har du ikke lenger råd til leiligheten i Vormsund.

Begynner å bli meget merkelig argumentasjon her..
Jeg ser meg slått med erfaringen din :)

Glad jeg bor og jobber utenfor Oslo, å erfare at det faktisk er ett område også utenfor ring 3 er fantastisk.

Lenke til kommentar

Jeg tar gjerne et småbruk langt inni skævven og vekk fra folk. Så får jeg plass til å dyrke alle tingene jeg vil. Og noen høner så jeg kan spise alle eggene jeg har lyst på. Kunne sikkert hatt en liten flokk med sauer eller geiter også, så hadde bikkja hatt noe å styre på med. Hadde vært fint med en melkeku også, men det er litt mye styr og altfor mye for meg med 20-40 liter melk i døgnet. Akkurat på nåværende tidspunkt er det ikke aktuellt, men satser på det kommer om ikke så altfor mange år 🐶😁

Endret av Trippelure
Lenke til kommentar
29 minutes ago, aklla said:

Begynner å bli meget merkelig argumentasjon her..
Jeg ser meg slått med erfaringen din :)

Glad jeg bor og jobber utenfor Oslo, å erfare at det faktisk er ett område også utenfor ring 3 er fantastisk.

Jeg drev bare med gjøn. Selv om det er dyrt i Oslo, så vet jeg at det ikke er så dyrt i Oslo. Jeg sorterte etter kvadratmeterpris og filtrerte vekk nye boliger. Da finner man de mest latterlige tilbudene. For å motbevise meg valgte du en overpriset leilighet ute på landet, så da fortsettet jeg videre med din leilighet.

Mer realistisk så ender single uten hjelp med en liten leilighet i utkanten av Oslo eller en litt større leilighet i annen by i Norge. Det er ingen grunn til å flytte langt ut av byen, fordi det er fortsatt dyrt og det fører til høyere transportkostnader.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (7 timer siden):

Har ikke tid til alkoliserte naboer vegg-i-vegg som romsterer oppe hele natta.

Enebolig er det eneste alternativet for min del, kommer aldri til å flytte til leilighet igjen.

Å kunne gjøre hva faen jeg vil uten naboer på andre siden av veggen er uvurderlig.

Høres ut som du har vært uheldig med naboer, det har jeg heldigvis unngått. Det er dog lenge siden min post og jeg har nå flyttet til rekkehus med minimalt delt flate.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 3.7.2017 den 5:55 AM):

Stort sett ikke noen forskjell på kostnad av enebolig og leilighet, så lenge en ikke må bo i sentrum i en stor by

F.eks på Melhus så kan en få et hus til samme pris som en leilighet i Trondheim

Dette gjelder mange steder i landet.
Hvis jeg skal flytte fra eneboligen min til en leilighet, må jeg både ned i størrelse/livskvalitet og opp i pris.
En suspekt utvikling hvor noen tjener grove penger fordi det er langt billigere bygge leiligheter fremfor eneboliger.

Norge er i en særstilling i Europa når det gjelder å eie egen bolig/enebolig, men denne kulturen er under sterkt press. Skoletilbud, butikker, kollektivtransport, klima osv brukes for alt det er verdt i kampen for å bryte ned dagens bosettingsmønster/ privat integritet og for at noen få  «krøsuser» skal tjene enda mer penger.….

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke likt å ha naboer nærmere enn 200 meter. Veldig greit at den eneste tvungne omgangen er at man hilser når man møter en nabo langs veien, har et veimøte annethvert år og at man ellers selv velger hvem man vil være sosial med.

Den ene naboen min satte opp garasje, jeg visste ikke om det før det hadde gått et par år. Så lenge de ikke setter opp et tietasjers hotel så kan de gjøre hva som helst for min del.

Naboene mine er forøvrig hyggelige folk, men det kan jo endre seg hvis de flytter en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vokst opp på stort gårdsbruk med enormt god plass både inne og ute med alt det innebærer. Ganske langt til naboer. Veldig mye jobb, noe det fremdeles er. Mange aner virkelig ikke hvor mye kontinuerlig jobb det kan være bare med store, gamle gårdshus, låver, skog og så videre. Men absolutt en kjempefrihet å kunne bo sånn.

Har bodd i forskjellige leiligheter alene og med samboer i Oslo de siste 12-13 årene og foretrekker det - i hvert fall i en del år til. Nå har vi barn, men er heldige og bor i en leilighet på nesten 120 kvadratmeter med tre boder og har derfor godt med plass. Liker å bo sentralt, har også veldig gode naboer og et godt og hyggelig miljø. Har lydisolert leiligheten så godt at vi ikke hører noen naboer.

Det med bomiljø er noe som kan være veldig varierende i diverse borettslag, men jeg har stort sett bare bodd trivelige steder der folk er opptatt av å hjelpe hverandre. Det kan hende at vi om noen år vil se etter enebolig for å få mer privat plass ute, og for å bo litt mindre sentralt. Men per nå er leilighet sentralt i Oslo helt konge og veldig praktisk når man har små barn.

Lenke til kommentar

Bor i vertikaldelt tomansbolig, det passer meg greit. Bad, bod, osv. ligger midt i boligene så hører lite til naboen vegg i vegg.    Jeg liker ikke å bo avsides og må ha plen  og blomsterbed å grave i. Er ferdig med tiden da jeg har naboer over, under og på alle sider av meg.  Det er rolig, men sentralt til alt ( kort spasertur til tog,buss, kjøpesenter, 5 matbutikker,legesenter, tannlegesenter, barne-ungdom-videregående skoler, idrettshaller,spisesteder, utesteder osv.). Vi lever stort sett etter kardemommeloven i området her : Du skal være snill og grei og ikke plage andre, forøvrig kan du gjøre som du vil. 

Frister ikke å flytte inn i kaninburene som popper opp over alt,lytt som f. (også i blokker bygd på 2000-tallet) og bare en balkong som egen uteplass, samt  forbud 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...