Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags bolig foretrekker du?


  

79 stemmer

  1. 1. Hva slags bolig foretrekker du?

    • Enebolig
      50
    • Tomannsbolig
      3
    • Rekkehus
      4
    • Leilighet
      15
    • Gårdsbruk
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Enebolig hvis kostnad ikke er et tema

Stort sett ikke noen forskjell på kostnad av enebolig og leilighet, så lenge en ikke må bo i sentrum i en stor by

F.eks på Melhus så kan en få et hus til samme pris som en leilighet i Trondheim

Skal du sammenlikne må du nesten sammenlikne samme plass.

Leilighet i Melhus vs Enebolig i Melhus feks

Lenke til kommentar

 

 

Enebolig hvis kostnad ikke er et tema

Stort sett ikke noen forskjell på kostnad av enebolig og leilighet, så lenge en ikke må bo i sentrum i en stor by

F.eks på Melhus så kan en få et hus til samme pris som en leilighet i Trondheim

Skal du sammenlikne må du nesten sammenlikne samme plass.

Leilighet i Melhus vs Enebolig i Melhus feks

 

Må nok ikke det, men en leilighet i Melhus koster rundt det samme som et hus

Lenke til kommentar

Et hus vil være dyrere enn en leilighet totalt sett da man har en del utgifter man må dekke alene samt økte vedlikeholdskostnader. Personlig trives jeg både i leilighet og hus, men kunne jeg velge uten å tenke økonomi ville jeg valgt enebolig som lå litt for seg selv.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle borettslag er heller ikke direkte billig i drift. Ofte 5 tusen per måned i felleskost der.

Men hus har noen kostnader ja, blant annet kommunale avgifter på 20-25 tusen i året mange plasser i landet, regn også med 20-25 tusen kwh per år i strøm på et greit hus. 

Verste kost på hus må vel være bytte av tak, kledning, vinduer osv. Fort minst 200 tusen per ting av de der.

Lenke til kommentar

25 000 kwh?

Må vel være gammel glødepære og dårlig issolert hus?

Kanskje bruke varmepumpe istedenfor varmeovn.

kanskje bruke flere LED lys eller pcer som trekker mindre strøm?

 

Tror er ganske mye tiltakt man kan gjøre på strømregning.

Offentlig avgifter blir kanskje verre.

 

Ellers må vel boligen være på 250\100 kvadrat minst?

For jeg har gjort målinger på soverom på 6 kvadrat er kjedelent jeg bruker over 1 kwh.

Ofte er jeg godt under halvparten per time. Blir godt under 365 kwh i året, godt under halvparten da jeg bruker pcene mest om kvelden og helgen. Sier vi ca 10 timer per dag 3650 kwh på et år.

 

Men er vel særlig oppvarming og varmvann man kan redusere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

regn også med 20-25 tusen kwh per år i strøm på et greit hus. 

Verste kost på hus må vel være bytte av tak, kledning, vinduer osv. Fort minst 200 tusen per ting av de der.

 

Det er ikke småtterier du kaller "et greit hus", eller så er det mange som bor der og bruker dusj og vaskemaskin/tørketrommel hele tiden.

 

Jeg bor i en enebolig fra slutten '80-tallet med to fult innrede etasjer på litt over 100 m² grunnflate, og bruker mellom 10 og 11K KWh i året, og bruker da 99% varmepumpe bortsett fra de aller kaldeste dagene vi fyrer litt med ved (det utgjorde vel tre dager sist vinter, og fem dager vinteren før det).

 

Tar utgangspunkt i mitt hus i to etasjer på litt over 100 m² grunnflate.

Bytte kledning kommer seg kanskje på 50-70K inkludert skruer eller spiker

Bytte av tak varier enormt, men bølgeblikk ca 35K inkludert takrenner og annet som må til.

Vinduer kan også variere mye, men regn med kanskje 75K for "vanlige" vinduer for to etasjer.

Etterisolering av loft, cirka 12K

Gjør man alt dette kan man regne med minimalt med vedlikehold i de neste 30 årene bortsett fra beis/maling.

Jobben gjør man selvsagt selv, dette er ikke vanskelig i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobben gjør man selvsagt selv, dette er ikke vanskelig i det hele tatt.

For mange er det nettopp det, vanskelig.

For andre er det tiden som er problemet, man har rett og slett ikke tid.

Anslagene dine er noe knappe. Høres ut som minimumsløsninger på alt.

Og husk å verdsette din egen tid også. Mange verdsetter sin tid som 0,- og da er det klart det blir billig.

Hadde du ikke jobbet på huset kunne du gjort inntektsbringende arbeid i stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jobben gjør man selvsagt selv, dette er ikke vanskelig i det hele tatt.

For mange er det nettopp det, vanskelig.

For andre er det tiden som er problemet, man har rett og slett ikke tid.

Anslagene dine er noe knappe. Høres ut som minimumsløsninger på alt.

Og husk å verdsette din egen tid også. Mange verdsetter sin tid som 0,- og da er det klart det blir billig.

Hadde du ikke jobbet på huset kunne du gjort inntektsbringende arbeid i stedet.

 

 

Jeg forstå at det er mange som tror at det er vanskelig, men det er faktisk ikke det for de aller fleste.

 

Anslagene er utifra min erfaring, (impregnert kledning, trelags vinduer med under 0,9 i u-verdi, Glava Proff 35 isolasjon osv) da jeg har gjort det meste av dette de siste årene. Så vidt jeg kunne se syntes du at det var dyrt, eller i hvertfall kostet mye penger, da trenger man ikke nødvendigvis velge dyre(ste) løsninger.

 

For forfølge dine poeng ut ifra et økonomisk synspunkt.

La oss bare for eksempelets skyld si at det koster 700kr/t pr person å gjøre jobben for deg, og vanligvis kommer det minst to stykker. Dvs at hvis det skal lønne seg å gjøre annen inntektsbringende arbeid i stedet for, må du tjene over 1400,-/timen for at det skal være lønnsomt. Fra et rent økonomisk ståsted så er det faktisk billiger å ta fri fra jobben uten lønn og gjøre det selv, enn å betale to håndtverkere til å gjøre jobben, såfremt at du ikke tjener mer enn det de tar i samlet timeslønn. Du kan tom bruke mye lenger tid på å gjøre jobben selv og likevel spare penger på det hvis man teller timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tomannsbolig, hele huset, useksjonert. Evt enebolig med utleieleilighet. Da kan man bo billig, fordi leieinntektene er skattefrie og ofte dekker hele lånekostnaden.

 

Ulempen er at man kommer tett innpå leieboere, og leieboere har sterkt oppsigelsesvern. Bl.a. er et problem at lyd ofte sprer seg lett gjennom vegger og etasjeskiller. Lurt å ha tidsbegrenset kontrakt så man kan bite tennene sammen og vente til kontrakten går ut, dersom leieboerne f.eks. stadig banker i veggen og klager på støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...