Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prikker førerkort


Anbefalte innlegg

Hei

Har to prikker da tidligere fartsovertredelse ikke ble registrert med dobbelt prikker. Har prøveperiode i to måneder til. Fikk nå tre prikker som altså ble 6. Altså 8.

 

Jeg vedtok ikke forelegg, og erkjente ikke straffeskyld. Ga ingen forklaring og samtykket ikke i førerkortbeslag.

 

Kan de ta førerkortet da? Jeg har jo teknisk sett ikke 8 prikker enda, da jeg jo ikke har fått forelegg eller dom. Jeg vedtok jo ikke forelegg på stedet.

 

Ble målt på motorvei i 127 i det som tydeligvis var 100, mens jeg egentlig er sikker på alt det var 110 sone der. Ingen grisekjøring. Så ingen biler bak, ingen videobilder, kun måling at dem har ligget bak over 2500m.

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerkort er et privilegium, ikke en rett, noe som gjør at politiet kan inndra det dersom de mener det er grunnlag for det.
 
Når du nekter å vedta på stedet, så må det til en domstol som avgjør hvem som har rett, du eller politiet. Inntil den tid kan politiet fremdeles beslaglegge førerkortet ditt.
 
Dette reguleres av Veitrafikklovens paragraf 33
 

Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham.

Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten.
Beslutningen skal være skriftlig.

Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.


Poltiet kan selvfølgelig fremdeles ta midlertidig beslag i ditt førerkort selv om du ikke samtykker, men har altså tre uker på å legge det frem for en domstol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele tre uker regla er jeg klar over.

 

De tok førerkortet siden jeg hadde to prikker, og fikk seks prikker nå. Ved åtte prikker tar dem førerkort.

 

MEN - jeg vedtok jo ikke det forenklede forelegg et, forelegget som gir meg 6 prikker automatisk. Så jeg har jo rent teknisk og juridisk sett fått noe prikker nå. Da har jeg jo ikke 8 prikker akkurat dette sekundet, inntil jeg får en dom eller vedtar forelegget likevel. Ergo da kan dem jo ikke ta førerkort med det grunnlaget?

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Du "fikk" seks prikker for en forseelse som nå må sendes til domstolen for behandling, den må vurdere saken om politiet hadde riktig grunnlag for førerkortbeslag.

 

En politijurist må uansett behandle saken din først, du kan være heldig å få førerkortet tilbake men du må nok regne med å benytte annet framkomstmiddel inntil videre.

Lenke til kommentar

Men følger ikke prikkene med boten? Altså godtar jeg ikke forelegget, og erkjenner ikke straffeskyld, får jeg jo ikke bot og prikkene inntil jeg har møtt i retten og de har sagt 'jo, du er skyldig, her har du prikker og bot'?

 

Og telles da prikkene fra dommen eller fra gjerningstidspunktet? For isåfall vil det jo være kun 3 prikker hvis det kommer med dommen da jeg kun har halvannen måned igjen av prøveperioden...

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt som en dust.

 

Har tidligere blitt tatt i laser på E18. Trafikken lå i 110, jeg ble målt til 129 i 110-sonen. De målte bare høyre felt utrolig nok, ble forbikjørt og de ble ikke stoppet.

 

Nå ble jeg målt over gjennomsnittsmåling til 127 i 100 sonen på E6, litt etter Eidet-tunnelen retning Moss. Er knallsikker på alt det er 110 her men...

 

Har stor respekt for andre. Kjører ikke fort på landeveier der det er hus rett ved feks. I nabolag holder jeg gjerne 15 selv om det er 30 mtp barn og slikt. Motorvei er det eneste stedet jeg ligger over fartsgrensen når forholdene tillater det.

 

Men igjen om topic, spørsmålet er jo hovedsakelig om prikkene kommer med overtredelsen, eller med dommen. Jeg har jo nektet straffeskyld og godtok ikke forelegg på stedet. Så har jo teknisk sett ikke gjort noe inntil jeg er dømt. Som er enten ved å vedta et forelegg og si 'ja, jeg har gjort det og tar straffen' eller at domstolen sier jeg har gjort det og må ta straffen. Inntil det er jeg vel uskyldig? Og har ikke fått 6 prikker inntil jeg er dømt skyldig? Og da bør jeg jo ha førerkort forsatt siden jeg 'kun' har to prikker nå?

 

Og ellers, er det mulig å ikke få dobbelte prikker mon tro? Jeg er avhengig av å komme meg på jobb klokken 5 på morgenen. Gjør en viktig jobb i samfunnet og jobber for kommunen/fylket (privat, men under anbud) og er jo ingen annen mulighet for å komme meg på jobb. 8 prikker er jo egentlig 6 måneders tap automatisk uavhengig av fart eller lignende. Er det noe dem kan se mellom fingrene og kun gi opprinnelige prikker (3) og boten spesielt med tanke på at det kun er halvannen måned igjen av prøvetiden egentlig, eller er det helt fast bestemt?

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

 

Veit det er feil svar, men om du gjentatte ganger kjører som en dust, og blir tatt.. Heia politiet

Det er ingenting som tyder på at trådstarter har kjørt som en dust.

 

Han innrømmer å ha kjørt over fartsgrensen, blir det samme når en er i en prøveperiode med doble poeng og vet kortet vil ryke

 

Uansett, som de allerede har skrevet, så har politiet tatt midlertidig beslag i kortet ditt inntil retten kan gjøre det for en lengre periode

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke kjørt som en dust.

 

Har tidligere blitt tatt i laser på E18. Trafikken lå i 110, jeg ble målt til 129 i 110-sonen. De målte bare høyre felt utrolig nok, ble forbikjørt og de ble ikke stoppet.

 

Nå ble jeg målt over gjennomsnittsmåling til 127 i 100 sonen på E6, litt etter Eidet-tunnelen retning Moss. Er knallsikker på alt det er 110 her men...

 

Jeg tror du tar feil, hele strekningen fra Sarpsborg til Moss er 100-sone.

Om sommeren settes grensen opp til 110 fra riksgrensen til Sarpsborg, og fra Moss til Ås, men så vidt jeg kan huske ikke den strekningen du kjørte, altså hele strekningen fra Sarpsborg til Moss.

 

Du er relativt ny sjåfør, du har vel ikke hatt førerkort i to år enda, og har derfor prøveperiode.

Du er også nære på førerkortbeslag uten prikker, det hadde røket i 141km/h, altså 14km/h over det du hadde.

 

Omtrent 3% av målt hastighet trekkes også automatisk av som feilmargin, slik at dersom du ble målt til 127km/h, så kjørte du sannsynligvis en del fortere.

De aller fleste biler har også en feilmargin på 5-10% på speedometeret, slik at for deg kan det sannsynligvis ha sett ut som om du kjørte i nærmere 140km/h på måleren, dersom du "offisielt" ble målt til 127km/h.

 

Med andre ord, du kjørte alt for fort.

Ikke "litt" for fort, men "alt" for fort.

 

Det skal nok godt gjøres å snakke seg vekk fra denne, men du kan jo prøve i retten. 

Klarer du på mirakuløst vis å få målingen ned i under 121km/h så slipper du med fire prikker i stedet for seks, å beholder førerretten litt til.

 

Alle kan gjøre feil, men du har jo gjort dette en gang tidligere innen prøveperioden, å det er jo nettopp derfor den er der, for å stoppe råkjørere som deg, særlig innen prøveperioden, ved å gi dobbel prikkbelastning.

 

Nå er det jo slik at fordi du er i prøveperioden, så må du også ta ny full førerprøve for å få tilbake førerkortet om seks måneder, med påfølgende to nye års prøvetid.

 

Kjør penere neste gang !

Endret av adeneo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har hatt førerkort i snart to år, og kun fått to fartsbøter inkludert denne. Jeg kjører i snitt 35 000km per år, på to år har jeg altså kjørt 70 000km. Det tilsvarer vel rundt 5-6 år kjørerfaring for en normal person som kjører rundt 10-15 000 per år. 2 fartsbøter på disse teoretiske 5-6 årene er da ikke all verden i mine øyne. Forsvarer selvfølgelig ikke fartsovertredelsen av den skyld.

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Det skal nok godt gjøres å snakke seg vekk fra denne, men du kan jo prøve i retten. 

Klarer du på mirakuløst vis å få målingen ned i under 121km/h så slipper du med fire prikker i stedet for seks, å beholder førerretten litt til.

 

Men spørsmålet som stilles, og som ingen enda har svart på, er hva skjer når prøvetiden er ferdig i fra overtredelsen skjer og til dommen faller?

 

Vedtar han nå, får han 6 prikker og lappen ryker. Men hvis han ikke vedtar, og lar det gå til retten får han vel ikke prikker før dommen har falt. Og da er spørsmålet: blir han da prikkbelastet som om han fortsatt hadde prøvetid - selv om han på det tidspunktet er ferdig med prøvetiden?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Det skal nok godt gjøres å snakke seg vekk fra denne, men du kan jo prøve i retten. 

Klarer du på mirakuløst vis å få målingen ned i under 121km/h så slipper du med fire prikker i stedet for seks, å beholder førerretten litt til.

 

Men spørsmålet som stilles, og som ingen enda har svart på, er hva skjer når prøvetiden er ferdig i fra overtredelsen skjer og til dommen faller?

 

Vedtar han nå, får han 6 prikker og lappen ryker. Men hvis han ikke vedtar, og lar det gå til retten får han vel ikke prikker før dommen har falt. Og da er spørsmålet: blir han da prikkbelastet som om han fortsatt hadde prøvetid - selv om han på det tidspunktet er ferdig med prøvetiden?

 

 

Tidspunktet for gjerningen blir lagt til grunn; dvs saken ble opprettet mens han fortsatt var i prøvetid. Så tar domstolen seg av håndtering av påstand fra påtalemyndighet når den tid kommer. Finnes sikkert liknende saker hvor dom er tilgjengelig på nett for å se hva som er presedens.

Lenke til kommentar

 

 

Det skal nok godt gjøres å snakke seg vekk fra denne, men du kan jo prøve i retten.

Klarer du på mirakuløst vis å få målingen ned i under 121km/h så slipper du med fire prikker i stedet for seks, å beholder førerretten litt til.

Men spørsmålet som stilles, og som ingen enda har svart på, er hva skjer når prøvetiden er ferdig i fra overtredelsen skjer og til dommen faller?

 

Vedtar han nå, får han 6 prikker og lappen ryker. Men hvis han ikke vedtar, og lar det gå til retten får han vel ikke prikker før dommen har falt. Og da er spørsmålet: blir han da prikkbelastet som om han fortsatt hadde prøvetid - selv om han på det tidspunktet er ferdig med prøvetiden?

Tidspunktet for gjerningen blir lagt til grunn; dvs saken ble opprettet mens han fortsatt var i prøvetid. Så tar domstolen seg av håndtering av påstand fra påtalemyndighet når den tid kommer. Finnes sikkert liknende saker hvor dom er tilgjengelig på nett for å se hva som er presedens.

Men prikkene vil jo gjelde fra dagen jeg får prikkene, altså eventuelt får dom. Da vil det jo bety jeg får ekstra prikker fordi gjerningen var tidligere, men har prikkene ekstra lenge siden jeg ikke vedtok før senere.

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Kanskje ta kontakt med en advokat og forhøre deg, er du medlem i NAF eller annen organisasjon er det rettshjelp inkludert i medlemskapet, eller benytt rettshjelpen i innboforsikringen din hvis du har det. Skjønner dette er viktig for deg, så en samtale med en advokat evt politijurist kan gi deg bedre svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...