Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
On 1/13/2021 at 11:16 PM, Nizzen said:

For de som trodde x299 var død....

BAR support for x299 :dribble:
resizable bar (smart access memory alternative) 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121843-Will-resizable-bar-(smart-access-memory-alternative)-be-enabled-on-X299/page3

X299 er langt i fra død. Skal man dømme ut i fra hvor mye man fikk ut av X58 så er den bare halveis i livsløpet.

Hva med en 18 kjerne til 4000? Eller 14 kjerne til 3000? 44 PCIe lanes gjør heller ikke vondt. Perfekt for NAS kombinert med virtualiserings HOST. Samt ikke minst til redigeringsarbeid og videoproduksjon mm.
 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (11 minutter siden):

4 år gammel, Pluss moms, frakt og ingen norsk reklamasjon. På grensa til for dyr for min smak.

 

Blir vel for spesielt interesserte ja. Så videon til LTT at man kunne få de ned i 400 dollar. Så om man spesifikt er på jakt etter X299-oppsett med 18 kjerner, så blir det jo ikke så ille :) 

Edit: For å snu litt på det; om man får 1 slik til 400 dollar, så kan man kjøpe 2 stk, og ha en i backup, og fortsatt ligge under prisen på en helt ny i9 10980XE. 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Så selv videoen i går og ble nesten fristet til å bygge en liten VMWare ESXi rigg eller Unraid rigg med virtualisering 😛

Kunne tenkt meg å oppgradert FreeNAS-servern min, men vil gjerne ha ECC, så da utgår denne i hvert fall :) (kjører en Xeon E5 2670 8 kjerner i dag, som egentlig holder i massevis fortsatt).

Lenke til kommentar

Har selv vurdert å gå den ruta med selvbygd NAS igjen. Hadde det frem til 2003 Server var EOL og gikk over til box-NAS. Og den funker helt greit men begynner å bli så gammel at den kun får sikkerhetsoppdateringer og knapt det. Derav frister selvbygg igjen med unraid eller freenas.

Unraid har den fordelen at den også kan brukes som en virtualiseringsserver.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Har selv vurdert å gå den ruta med selvbygd NAS igjen. Hadde det frem til 2003 Server var EOL og gikk over til box-NAS. Og den funker helt greit men begynner å bli så gammel at den kun får sikkerhetsoppdateringer og knapt det. Derav frister selvbygg igjen med unraid eller freenas.

Unraid har den fordelen at den også kan brukes som en virtualiseringsserver.

Vurderer å gå over til Ubuntu selv, nå som Ubuntu støtter ZFS mer og mer. Det er jo virtualisering i FreeNAS, men synes det er tungvindt. Men, tar tid å sette seg inn i noe nytt. Det jeg har fungerer jo :) 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Theo343 said:

X299 er langt i fra død. Skal man dømme ut i fra hvor mye man fikk ut av X58 så er den bare halveis i livsløpet.

Hva med en 18 kjerne til 4000? Eller 14 kjerne til 3000? 44 PCIe lanes gjør heller ikke vondt. Perfekt for NAS kombinert med virtualiserings HOST. Samt ikke minst til redigeringsarbeid og videoproduksjon mm.
 

 

Min delidda 7980xe er heller ikkje død, og brukes enda :)

med 49ns memorylatency yter den godt i spill også :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uggy skrev (1 time siden):

Nizzen er en mann man hører på! Så da venter jeg til det dukker opp .. noen eta på når det kommer slike CPUer?

Kom et rykte om et lite år fra nå faktisk: https://videocardz.com/newz/intel-sapphire-rapids-hedt-appears-in-a-roadmap-with-w790-chipset

 

Bemerk at Intel for øyeblikket ikke selger et eneste produkt som bruker Foveros. De påstår de har fått det til å fungere med Ponte Vecchio, men de har foreløpig ikke levert noen store antall av den enda. For at Intel skal kunne konkurrere mot AMDs HEDT-plattformer de neste årene er de fullstendig nødt til å gå over til Foveros.

 

Forøvrig vil nok neste generasjon HEDT fra Intel bli kostbart, regn med 15K for de billigste prosessorene og opp mot 25-30K for toppmodellene. Vi snakker nok om 24 kjerner og oppover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...