Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Simkin said:

Har folk disse svære stygge noctua kolossene enda, altså? :)

Hehe ja, jeg bytta akkurat fra en Corsair H150i PRO AIO til en Noctua D15S kjøler faktisk :)

Edit : Jeg har fortsatt en Kraken X62 AIO liggende jeg kan bytte til, om jeg skulle ønske det.

 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som fortsatt sitter å ser inn i et kabinett? DET er det store spørsmålet... Jeg ser på skjermen, mens kabinettet er nede på gulvet med vinduet inn mot veggen uten noe rgb. :D

Jeg har hurtigkoplinger på alt av kjølekomponenter fordi jeg er lat :p Brukt samme vannblokk i 5 år.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, nå gir jeg opp, 9940X går i retur med mindre noen andre i Oslo/Asker-området ønsker å ta den over (Jeg betalte 6840 kr for den med 10% rabatt fra Komplett sin pris). Jeg har flere problemer:

  1. Cinebench er "stabilt" opp til og med 4.8 GHz all core med AVX offset 0, samme gjelder spill som AotS
  2. Selv på 4.8 GHz med 0 i AVX-offset er den bortimot 10% tregere i spill enn en 9900k (49.3 ns latency til DDR4 Nizzen)
  3. Intel XTU kræsjer på 4.7 GHz med AVX offset 2 fra 1.15V opp til og med 1.30V i steg på 25mV, "mest stabilt" var det rundt 1.25V
  4. Realbench kræsjer på 4.6 GHz med AVX offset 3, kjernetemperaturer nådde da 89C på 53 minutter.
  5. Den reagerer kraftig på temperatur, dess varmere det er, dess raskere kræsjer den. Jeg måtte kjøre viftene på full hastighet for at 4.7 GHz AVX -2 ikke skulle kræsje i løpet av 5 minutter.

Mulig jeg har fått en skikkelig dårlig variant her, men ut fra det jeg finner ut av på nett virker det som om 7000X-serien er vesentlig enklere å kjøle etter en delid enn 9000X-serien. Jeg vet det er mulig å delidde 9000X-modellene, men det overlater jeg til folk med større disponibel inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja. Det er alltid skuffende å forsøke å "tweake" en CPU som "alle" sier klarer 5Ghz på alle kjerner, men som knapt klarer en bench stock.
Og i tillegg bikker 100 grader med stock volt.
Har vært slik med de tre siste Intel CPU'en jeg har kjøpt (OEM).
AMD er det ikke vits i  å klokke :)

Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Selv på 4.8 GHz med 0 i AVX-offset er den bortimot 10% tregere i spill enn en 9900k (49.3 ns latency til DDR4 Nizzen)

Om spill ytelse er det viktigste for deg, så er jo en 9900K på 5.x Ghz og 35-40ns minne et bedre valg uansett.

Har du testa 4500 Mhz all-core med sub 1.15v da? Med tweaka minne og Mesh, så bør den iallefall ha Ryzen 3900X/3950X ytelse i spill eller litt bedre. :)

Lenke til kommentar
8 hours ago, TL1000S said:

Det er alltid skuffende å forsøke å "tweake" en CPU som "alle" sier klarer 5Ghz på alle kjerner, men som knapt klarer en bench stock. Og i tillegg bikker 100 grader med stock volt.

Hehe ja, jeg ble litt skuffa over at min 9900K ikke klarte 5.0 Ghz siden "alle" andre gjør det "lett". Altså chippen klarer det jo med nok volt, men varmen blir et problem selv med en 360mm AIO med 3 vifter på 1600 rpm... Så 4900 Mhz er absolutt max hvis temps skal være under kontroll, og da må jeg ha lav volt også. Stock 4.7 all-core med stock volt blir hot også :p

Er jo ingenting rart at CPU'er blir varmere når man overklokker dem, men stock så bør en CPU kunne bli kjølt uten noe eksotisk kjølesystem mener da jeg! Så Intel trenger 7nm/5nm sårt, og fixe varmeoverføringen fra CPU die til IHS litt bedre.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Om spill ytelse er det viktigste for deg, så er jo en 9900K på 5.x Ghz og 35-40ns minne et bedre valg uansett.

Har du testa 4500 Mhz all-core med sub 1.15v da? Med tweaka minne og Mesh, så bør den iallefall ha Ryzen 3900X/3950X ytelse i spill eller litt bedre. :)

Uten at jeg har målt nøyaktig, så sitter jeg med inntrykk av at den var ca 10% raskere enn 3900X på 4.8 GHz, 3.2 GHz mesh, og 4000 MHz RAM med 49.7 ns latency, og Hypethreading disabled (som typisk gir en ~5% boost på 9900k)

En ting jeg ikke tenkte over før jeg hadde z390 tilbake oppe og gå var hvor mye varme den produserte ved idle, VRM rapporterte ~20A (1.75V) på idle når jeg brukte Balanced power plan, high performance var 35A (60W!). 9900k på 5.2 GHz dumper under 10W inn i loopen ved idle på high performance power plan.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

N o r e n g du forventet vel ikke at en 9940X på 4.8 Ghz skulle være overlegen en 9900K på 5.2 Ghz i spill? Eneste spilla jeg vet om der 9940X kan ha en liten fordel, er i Battlefield 5 og Shadow of the Tomb Raider (ikke så mye det siste). Ellers vil jo en 9900K på 5.2 være bedre, enn så lenge iallefall.

Men X299 har jo andre fordeler da, som flere PCI-E lanes og quad channel minne.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (51 minutter siden):

N o r e n g du forventet vel ikke at en 9940X på 4.8 Ghz skulle være overlegen en 9900K på 5.2 Ghz i spill? Eneste spilla jeg vet om der 9940X kan ha en liten fordel, er i Battlefield 5 og Shadow of the Tomb Raider (ikke så mye det siste). Ellers vil jo en 9900K på 5.2 være bedre, enn så lenge iallefall.

Men X299 har jo andre fordeler da, som flere PCI-E lanes og quad channel minne.

Jeg forventet å få 10% tregere enn 9900k på stabile innstillinger, ikke 10% tregere på innstillinger som kræsjer om man ser feil på maskinen. "Stort sett stabil" klokkefrekvens var 4x på 4700, 4x på 4600, og 6x på 4500 med AVX offset 2, og selv det kræsjet i Blender i løpet av 15 minutter. I Shadow of the Tomb Raider var den ikke i det hele tatt raskere enn 9900k, selv om jeg ga 9900k handicap med HT, og 9940X uten, så er 9900k 5% raskere.

Det jeg skal skryte av er minnekontrolleren, som uten problemer bootet opp til og med 4400 MHz, problemet er at det er bortkastet siden mesh-arkitekturen begrenser båndbredde ganske drastisk. Write vil for eksempel nå ~30 B x Mesh clock (tipper det er 8 B til hver minnekontroller per puls), altså er 3.2 GHz mesh begrenset til omtrent 96000 MB/s write, det er fortsatt noe å gå på i read og copy, men 5% ekstra båndbredde for 11% høyere frekvens er dårlig skalering.

PCIe lanes er vel og bra, men SLI og CFX er praktisk talt dødt, og selv om det er kult med ekstra NVMe-båndbredde må man da over på de nye X299X-kortene med 10000-serie prosessorer eller utvidelseskort å montere dem i, og ikke glem at om man skal kjøre RAID10 eller RAID5 uten dedikert kontroller må man kjøpe VROC.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke om det faktisk var noen som bestilte, men jeg fikk utrolig nok en i7-9700 OEM istedet, så må returnere varen. Fint om dere andre som eventuelt hoppet på den dealen skriver hva dere fikk, så jeg kan vite om det var noen på lageret som klønet, eller hva det er som har skjedd. De påstår det er "feil i beskrivelsen", men nokså søkt om 80% av beskrivelsen er gal, og kun EAN-nummeret er riktig. Da er det jo åpenbart at det er motsatt - at det er feil EAN-nummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...