Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (På 27.1.2020 den 22.03):

Det finner du ut :D
Du får satse på 4,7ghz all core eller kanskje 5ghz uten HT :D

Nå er det bare 1 igjen, så gratulerer til N O R E N G !

Mulig jeg har fått en varm 9940X, men selv på "stock" 45x all core kommer enkelte kjerner opp i 90C med vannkjølingsloop og Kryonaut pasta. Ifølge HWInfo64 er VID på hver kjerne et sted rundt 1.234 til 1.258V avhengig av kjerne.

Minnet gikk opp til 4000 MHz uten å krangle da, en del subtiminger er litt ukjente for meg, men primære og sekundære er kjent

Noen som vet hva "uncore voltage offset" er i ASUS bios? Hvordan hjelper det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, N o r e n g said:

Mulig jeg har fått en varm 9940X, men selv på "stock" 45x all core kommer enkelte kjerner opp i 90C med vannkjølingsloop og Kryonaut pasta. Ifølge HWInfo64 er VID på hver kjerne et sted rundt 1.234 til 1.258V avhengig av kjerne.

Minnet gikk opp til 4000 MHz uten å krangle da, en del subtiminger er litt ukjente for meg, men primære og sekundære er kjent

Noen som vet hva "uncore voltage offset" er i ASUS bios? Hvordan hjelper det?

Jeg har den på auto og mesh på 30 (3000mhz)

Du burde klare 45-4600mhz ved 1,15v. Sett inputvoltage (VCCIN) til 1.75V eller max 1.8v. Stock kjører den på over 1.9 ofte, noe som bare gjør cpuen varm. Ikkje annet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 30.1.2020 den 16.02):

Jeg har den på auto og mesh på 30 (3000mhz)

Du burde klare 45-4600mhz ved 1,15v. Sett inputvoltage (VCCIN) til 1.75V eller max 1.8v. Stock kjører den på over 1.9 ofte, noe som bare gjør cpuen varm. Ikkje annet.

Uncore Voltage gir minnekontrolleren ekstra spenning, det er altså nyttig for minneoverklokking ?

Å lese om det er en ting, men disse prosessorene lager virkelig ekstremt mye varme, å kjøre AVX med 1.20V core er rett og slett ikke mulig på den 9940X'en jeg fikk uten å også sette power limit til 350W, uten grense har jeg målt så mye som 450W (det er over 30W per kjerne) før temp-throttling slo inn.

Hva bruker folk av AVX offset på disse? For meg virker det nesten som om 5 er et fornuftig tall, da ser det i alle fall ut til at "4.8 GHz" er oppnåelig på de fleste kjernene.

Lenke til kommentar
6 hours ago, N o r e n g said:

Uncore Voltage gir minnekontrolleren ekstra spenning, det er altså nyttig for minneoverklokking ?

Å lese om det er en ting, men disse prosessorene lager virkelig ekstremt mye varme, å kjøre AVX med 1.20V core er rett og slett ikke mulig på den 9940X'en jeg fikk uten å også sette power limit til 350W, uten grense har jeg målt så mye som 450W (det er over 30W per kjerne) før temp-throttling slo inn.

Hva bruker folk av AVX offset på disse? For meg virker det nesten som om 5 er et fornuftig tall, da ser det i alle fall ut til at "4.8 GHz" er oppnåelig på de fleste kjernene.

Ingen offsett, da jeg spiller BF V med AVX. 4700mhz går fint. Ikkje like fint med en lang stresstest :p

Jeg har delidda den, de dette er lett på 7 serien.

over 1.25v delidda blir for varmt.

Lenke til kommentar
7 hours ago, N o r e n g said:

Å lese om det er en ting, men disse prosessorene lager virkelig ekstremt mye varme, å kjøre AVX med 1.20V core er rett og slett ikke mulig på den 9940X'en jeg fikk uten å også sette power limit til 350W, uten grense har jeg målt så mye som 450W (det er over 30W per kjerne) før temp-throttling slo inn.

Det der er vel også med din custom loop? Tenk da for de som bare har en AIO eller en Noctua D15S. For de snakker vi stock hastighet med en liten undervolt tenker jeg, la oss si max 1.15v under load.

I fremtiden skal jeg bli ENDA mer skeptisk når noen her på forumet skriver om en CPU : "4700 Mhz lett" :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Det der er vel også med din custom loop? Tenk da for de som bare har en AIO eller en Noctua D15S. For de snakker vi stock hastighet med en liten undervolt tenker jeg, la oss si max 1.15v under load.

I fremtiden skal jeg bli ENDA mer skeptisk når noen her på forumet skriver om en CPU : "4700 Mhz lett" :p

Det er med custom loop ja, vanntemperaturen blir et par grader varmere med en 9940X i loopen for å si det mildt.

Det skal sies at jeg stresstester med realbench og linpack, for jeg vil ikke ha noen kræsj mens jeg spiller, og 9000X-serien er generelt 10C varmere enn deliddet 7000X, men selv Cinebench øker temperaturen til over 80C på 1.20V

EDIT:

På 9900K var løsningen å sette maximum power til 215W for å ha en stabil 5.2GHz med 0 offset under normal bruk (det throttlet litt under Linpack), mulig jeg skal prøve noe lignende struping nå.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
12 minutes ago, N o r e n g said:

Det skal sies at jeg stresstester med realbench og linpack, for jeg vil ikke ha noen kræsj mens jeg spiller

Liker Realbench selv da den reflekterer mer hva jeg har sett av temps under en gaming session i BF5. Realbench stresser som du vet ikke kun CPU, men GPU også, som igjen varmer opp kassa/loopen, og dermed blir mer realistisk enn Prime95.

Lenke til kommentar

Ser ut som Max power på 320W er nøkkelen, ser ikke lengre 95C med en gang jeg skrur på AVX, og selv om alle 14 kjernene da klokker seg ned 400 MHz i gjennomsnitt under AVX er det i alle fall ikke lengre kræsj.

Klarer til og med å kjøre 4 kjerner på 49x multi, med 4 på 48x, og resten på 47x. AVX offset på 3, og 10 for AVX512 fordi jeg ikke har testet det enda.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke gjennomsnitt temp på CPU under BFV spilling som er det største problemet, men når CPU maxes under loading av ny bane. Vi snakker 10-15C varmere da, selv om den laste tiden ikke varer lenge, særlig for oss med rask SSD og internett.

Endret av Betroz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Betroz said:

Det der er vel også med din custom loop? Tenk da for de som bare har en AIO eller en Noctua D15S. For de snakker vi stock hastighet med en liten undervolt tenker jeg, la oss si max 1.15v under load.

I fremtiden skal jeg bli ENDA mer skeptisk når noen her på forumet skriver om en CPU : "4700 Mhz lett" :p

Luftmannen @Betroz:D

 

https://www.kitguru.net/components/leo-waldock/zalman-cnps20x-and-cnps17x-noctua-look-out/

Lenke til kommentar

Jeg så at den Zalman kjøleren ikke har like bra kompatibilitet med høye RAM brikker som Noctua har. Dette er ikke noe problem om man har Corsair LPX brikker, men hva med G.Skill sine og andre kan man lure på. De fancy viftene er ikke helt min greie menne. Bra at Noctua får konkuranse iallefall :)

 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...