Gå til innhold

Tips til salg av DVDsamling (inkl Gost in the shell '95 og Akira '88


nusperaspa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal selge DVDene mine, og vil aller helst få solgt alle samla. Starter foreløpig med finn.no, men er det noen andre fora/måter jeg bør vurdere? Enten online eller IRL.

Har også 

Ghost in the shell (1995)

Akira (1988)

 

Kan disse potensielt sett bli verdt veldig mye mer om mange år, eller kan jeg trygt selge nå uten å tape noe? Hvor mye ville du i såfall ha tatt for de?

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på med det samme. Det kan være frustrerende å selge DVDer; de er nesten ikke verdt noenting og nå som "alle" streamer er det ofte ikke nødvendig med fysisk format.

 

Det er vanskelig å få solgt store mengder DVDer samlet, med mindre man har noe helt spesielt. Jeg fikk solgt en hel pose med diverse kulfilmer (grindhouse o.l.) til en samler, men dette er filmer som er relativt sjeldne og ellers har det gått mest i noen få filmer av gangen eller til og med enkeltvis. Problemet med å selge en og en er at man bruker mer penger på konvolutter enn man tjener på salgene, men skal man legge til prisen for konvolutten + frakt på en DVD til 10-20 kroner kan folk like gjerne kjøpe filmene i butikken.

 

Det man kan få litt penger for er populære norske filmer og serier som har utgått av produksjon. Mot i Brøstet-boksene f.eks. går for flere tusen.

 

Ghost in the Shell og Akira er flotte filmer, men ikke spesielt vanskelige å få tak i.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Kan disse potensielt sett bli verdt veldig mye mer om mange år, eller kan jeg trygt selge nå uten å tape noe? Hvor mye ville du i såfall ha tatt for de?

Det er vanskelig å svare på, da det spørs kor god tilgangen til innholdet blir i framtida.

Dersom DVD er einaste tilgjengelege mediumet, og det er få som selg filmane så vil verdien gå opp.

Men dersom filmane blir lett tilgjengelege gjennom stømningstjenester og nyopptrykking så blir gamle DVD'ar nesten verdilause.

 

Om du ser mot VHS filmar så er dei bortimot verdilause (med svært få unntak), rett og slett fordi folk ikkje har avspelingsmuligheiter. DVD kan fort gå i samme retning.

 

Men det kan også bli populært igjen, slik som LP plater som gikk frå å være umulig å få betalt for, til kjempepopulære igjen.

 

Så her må du velge mellom å selge no og få nokre kroner per fillm, eller å vente til enten verdien stiger eller stuper slik at du må betale for å kaste dei.

Lenke til kommentar

DVD er vel nå så uinteressant som det er mulig å bli:

 

1. Det finnes fysiske format med bedre oppløsning enn DVD.

2. Folks bruk av fysiske format er i ferd med å forsvinne helt (veldig få mennesker har en avspiller for fysiske medier stående i TV benken idag)

3. Streaming har tatt helt over, og har ingen teoretisk begrensning på hvor høy kvalitet den kan oppnå i fremtiden, slik fysiske format har. Hvem vet: Kanskje alle har 100-gig fiber rett inn i huset om noen år...

4. Spillefilmer vil "remastres" hver gang det er nødvendig for å øke streaming-oppløsningen til nye høyder. Om få år vil DVD med sin 720x576 være for en "thumbnail" av filmen å regne  :wee:

5. "Samleverdien" er ikke-eksisterende: Filmsamlere er interessert i filmen, og de vil alltid gå for høyest mulig oppløsning. Samlere av mediet "DVD" er nok en veldig liten gruppe...

Lenke til kommentar

For enkelte filmsamlarar så vil det sjølvsagt kunne ha litt verdi å få tak i orginalutgivelsen, men i motsettning til f.eks. platecover som av og til har kunstneriske innslag og som kan rammast inn og hengast på veggen. Så har filmcover vanligvis lav kunsterisk verdi.

 

I tillegg har ein sjølvsagt samleutgivelser som DVD-bokser, DVD-film med actionfigur, plakater, og rekvisitter som sjølvsagt enkelte samlar på. Men vanlig brukt DVD har nok ikkje større verdi enn det folk er villig til å betale for å kunne sjå filmen i begrensa oppløysning.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å få solgt DVDer med sjeldne/obskure filmer som ikke er lett tilgjengelig på streaming eller DVDer med filmer og serier som er gått ut av produksjon. Problemet er at 99% av alle som selger DVD selger de samme Hollywood-filmene som alle har fra før og som finnes på de fleste streaming-tjenester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Utenom veldig sjeldne enkeltfilmer så er det vanskelig å selge DVD'er. Jeg hadde både DVD-samling og Blu-ray samling med hundrevis av filmer jeg såvidt klarte å selge. Tror jeg solgte 2 søppelsekker med DVD'er (blant dem mye tøft og sjeldent) for 200kr. Som nevnt over her er så er det et dødt medium og det finnes alltids bedre alternativer. 

Lenke til kommentar

Slikt er kun interessant om du har sjeldne spesialutgaver. Typiske samleobjekter.

 

Dersom du er en "vanlig" bruker, og kun kjøpte filmer for å se på dem, så er det liten sjanse for at du har noe av verdi.

 

Angående prisstigning, så tviler jeg på at det kommer til å skje. Men slik prisene er nå (gi-bort-pris), og dersom du ikke har plassmangel, så skader det ikke å ta vare på dem.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Og er DVD'en åpnet / brukt faller verdien en god del.

 

Selv har jeg opplevd å kjøpe eldre Dvd'er som har gått i oppløsning pga inadekvat lagring, ikke noe gøy. 

Har selv en god samling med Dvd'er og Blu-ray og får disse til en veldig fin pris når vi kjøper brukt , som regel 5 til 10 kr per dvd og ca 25 per blu-ray. 

 

Dette gjelder hovedsakelig barnefilmer.

Lenke til kommentar

Affeksjonsverdien av dvder er mange ganger mer verdt enn de få kronene man får i brukten eller på finn.

 

Akira og Ghost ville jeg aldri ha solgt i hele verden.. om jeg ikke fikk en sykelig god pris for de så jeg kunne kjøpt de igjen...

 

Ghost har jeg på bluray, men dvden til Akira har jeg fortsatt, og det er fenomenalt lyd på den dvd, så den hender det jeg spiller av i hjemmekinoen fortsatt......

 

Men brukthandlere og PlayCom kjøper vel filmer for en liten slant.. Du kan ikke regne med å få mer en en eller to kroner pr film, får du 5 kroner filmen så er du heldig..

 

Men en femmer for Akira? Never!!! Da beholder jeg den i Anime hylla selv!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...