Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger spurt meg selv hvorfor mange dropper å sikre barna og begrunner det med "Vi skal bare en kort tur, så det går bra". Hvorfor gjør de det, hva tenker de på og er det jeg som er en alt for streng forelder?

 

Jeg har selv fått spørsmålene mange ganger. "Hvorfor kan ikke jeg sitte uten bilbelte når naboen gjør det?", "Hvorfor kan ikke jeg sitte uten bilbelte når mammaen og pappaen til ******* lar meg gjøre det?", "Hvorfor kan ikke jeg sitte foran når alle andre får lov. Vi skal jo bare en kort tur?", "Hvorfor må jeg ha på bilbelte på korte turer? Mammaen til ****** sier jeg ikke får lov til å bruke det når jeg sitter på med henne".

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet diskutere disse tingene med mine barn. Det er vel og bra og lære dem om sikkerhet, men det burde ikke være nødvendig å måtte si til dem at dersom du ikke bruker bilbelte og pute så får du ikke lov til å sitte på med dem. Ikke engang på korte turer. Ungene synes selvsagt det er blodig urettferdig og så har vi bøtteballetten i gang.

Jeg har sett barn på 2 år og helt ned i 1 år befinne seg i forsetet uten sikring. Jeg har sett barn bli puttet inn i lasterommet på en varebil oppå masse verktøy og da har måttet sitte på skrevs over bladet på en bord-sag. Jeg har sett voksne som fyller opp bilen med egne barn og andres barn på vei hjem fra barnehagen uten puter og uten å sikre dem med sikkerhetsbelter. Jeg ser dette flere ganger i uken blant mange forskjellige foreldre når jeg selv henter i barnehagen.

Dersom du er en av disse ønsker jeg å spørre deg om hvorfor du gjør det. Jeg kunne gjerne tenke meg å vite om det finnes gode begrunnelser for å gjøre slikt.

Er det normalt at dette gjøres? Er det jeg som burde tenke mindre på mine barns sikkerhet? Jeg tror ikke det og kommer til å holde sikkerhet høyest i bilen uansett, men det hadde vært spennende å se en diskusjon rundt dette for å se hvor tankene til andre foreldre står.

 

post-226106-0-93923700-1495794707_thumb.jpg


Anonymous poster hash: 04040...d05



Anonymous poster hash: 04040...d05
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kjører ikke en meter før alle tar på seg sikkerhetsbelte. Enten det er dattera mi eller barna til noen andre.

 

Hører eg argumenter som "x får lov", "y gjør aldri det" osv så er det enkelte og greit å svare med "Men nå sitter du her og enten tar du på deg belte eller så kan du gå. Eg bryr meg om deg og vil ikke at du skal bli skadd". Har aldri hatt ett problem med dette.

 

Og hadde eg hørt at andre foreldre driter i sikkerhetsbelte så er det ganske enkelt at dattera mi ikke får lov til å være med de dersom spørsmålet dukker opp. Og eg har ingen problem med å forklare hvorfor.

 

Siden dette tydeligvis er ett problem hos de du ser så bør dette tas opp på ett generelt nivå. Få skole/barnehage til å ta opp temaet på foreldremøter. Ta kontakt med lokalavis og få de til å prate med foreldrene som leverer/henter ungene sine. Og kanskje til og med få politiet til å gjennomføre kontroller i området med fokus på sikring av passasjerer.

 

For barnehagen/skolen vil det være godt omdømme å bruke tid på sikring av barn som blir hentet/levert.

For lokalavvisa vil det gi mye besøkende og klikk om de får tatt noen på fersken.

For politiet vil det være viktig med den forebyggende effekten av å være tilstede der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Desverre er det alt for mange som dropper alt som har med sikkerhet å gjøre, en forferdelig ulykke kan like fort skje på en kort tur som en lang. tar bussen av og til etter å ha hentet i Barnehage og der ser jeg ofte barn som sitte på fanget til foreldrene usikret.

 

Et eksempel var den ene gangen jeg tok bussen der sjøføren var raskt bak og hjalp med å sikre barnet, fant frem barnesete osv, bare sekunder etter at bussen begynte å kjøre tok moren av barnet selen og satte det på fanget og "gjemte" seg litt nedi setet slik at sjøføren ikke skulle se det.

 

Om du tør kan du jo gå opp i trynet på disse foreldrene og spør om de i det hele tatt bryr seg om barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du tar et så ekstremt pc standpunkt, hvorfor bruke anonym funksjonen?

 

Hvor mye tid bruker dere på å stresse dere opp vdr andre micromort?

 

 

 

Det er plenty promiller som er farlige ute i verden :)

 

 

fjerna et unødvendig nedlatende ord.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

^ Dette gav meg en god ide til en sig.

 

mange som har formeninger om hvordan andre burde innrette seg.

Såklart er det et poeng, som alt annet her i livet. Man får selv velge hva man ønsker å bruke

tiden sin på. Om interessen består av å bekymre seg over alt som er farlig her i livet, eller

å plukke ut sine favoritter, så står man fritt til det.

 

post-389336-0-11670700-1495865979_thumb.jpg

 

 

 

 

post-389336-0-72069500-1495865576_thumb.jpgpost-389336-0-70061200-1495865575.jpgpost-389336-0-22112300-1495865575.jpgpost-389336-0-71863300-1495865577_thumb.jpgpost-389336-0-24449100-1495865578_thumb.jpgpost-389336-0-24716600-1495865579.jpgpost-389336-0-77603300-1495865579_thumb.jpgpost-389336-0-29829400-1495865580.jpg

og lista kunne nok gått milevis nedover for den som ønsker.

Vi har nok alle svin på skogen (spesielt om du tror du ikke har det).

 

 

 

Lenke til kommentar

Anbefaler også å ta opp dette på eit generelt nivå.

Ei så slapp holdning til trafikksikkerheit tyder også på tilsvarande dårleg holdning til anna risiko.

 

Ikkje berre er det viktig å bruke bilbelte uansett når du beveger deg utanfor parkeringsplassen, men det er også enormt viktig at beltet blir brukt korrekt for å unngå skader.

Heldigvis skal det litt til for at folk døyr i lav hastigheit, men det skal svært lite til for å pådra seg varige skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer de som tenker slik til å snu tankegangen - Ikke tenkt at "det skjer ikke meg", men tenk som mange motorsyklister gjør. "Alle er ute etter å drepe deg i trafikken". Så du kan godt være en meget god sjåfør, men du kan ikke beskytte deg fra andres idioti. Så tenk heller hva alle andre biler kan utsette deg for, og ikke tenk "det går bra, jeg driter meg aldri ut".

Lenke til kommentar

...tenk som mange motorsyklister gjør. "Alle er ute etter å drepe deg i trafikken".

 

Hadde de tenkt det, så hadde de solgt motorsykkelen å kjøpt seg en sikker bil i stedet.

 

Bruk av sikkerhetsbelte reduserer risikoen for død eller skade ved en ulykke betraktelig, men det hjelper lite når far likevel sitter å roter med mobilen på motorveien.

 

Jeg har mange ganger spurt meg selv hvorfor mange dropper å sikre barna og begrunner det med "Vi skal bare en kort tur, så det går bra". Hvorfor gjør de det, hva tenker de på og er det jeg som er en alt for streng forelder?

 

Jeg er stor tilhenger av å feie for egen dør. Selv bruker jeg og alle barn i min bil sikkerhetsbeltet, hva andre gjør får være opp til hver enkelt i slike saker, de skader ingen andre enn seg selv.

 

Det er forøvrig sikkert mange som tenker det samme om ting du gjør, med mindre du bor i en plastikkboble.

 

Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor folk hopper i fallskjerm, står helt på kanten av Prekestolen eller andre stup, reiser på ferie til midtøsten, bader i vann fulle av hai osv. Du driver sikkert med noe som har en viss risiko du også, å sannsynligvis utsetter du også barna dine for risiko på en eller annen måte.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt sagt, adeo. Det er samme tankegang jeg lever etter og hva jeg selv sikter til her.

 

Skal man skrike etter sikkerhet så kan man jo også rette fokus på den lave vrakpanten. Ingenting er bedre for både sikkerhet og miljø når folk kjører nyere biler.

 

<Humoristisk innspill> Personlig tenker jeg at det hele er en konspirasjon og ambulansepersonell bare foretrekker at folk er spent fast i vrakene sine når de finner dem slik at de slipper å få rundt i grøfter og skau på leting. </Humor>

 

 

gjorde posten litt lettere å forstå for de som evt måtte føle behov for det :)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Bilbelte var i sin tid en "revolusjonerende" oppfinnelse som førte til vesentlig færre dødsulykker og alvorlige skader (når det endelig ble standard).

https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt#Efficiency

 

Å ikke slenge på bilbelte er for meg latskap. Det er meningsløst å ikke bruke bilbelte da det ikke gjør bilturen mer ukomfortabel og man har mer enn nok frihet selv om man er "knytt fast" i bilen.

 

Man kan diskutere opp og ned, men det faktum at bilbelte øker sikkerheten er udiskutabelt. Å ikke ta ansvar for seg selv og sine egne er selvfølgelig opp til den enkelte, men når man har andres barn i bilen så får man heller spørre foreldrene og respektere deres ønsker.

Lenke til kommentar

Bruk av sikkerhetsbelte reduserer risikoen for død eller skade ved en ulykke betraktelig, men det hjelper lite når far likevel sitter å roter med mobilen på motorveien.

Dette blir jo helt feil konklusjon. Om "far" sitter på mobilen ofte mens han fører bilen er det enda viktigere med bilbelte ettersom sjansen for ulykker øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Bruk av sikkerhetsbelte reduserer risikoen for død eller skade ved en ulykke betraktelig, men det hjelper lite når far likevel sitter å roter med mobilen på motorveien.

 

De to henger ikke sammen. Den ene fører til ulykke mens den andre reduserer skadeomfanget og hindrer i stor grad død ved en ulykke. At far sitter å roter med mobilen gjør ikke at bilbeltene mister sin funksjon...

Lenke til kommentar

 

Bruk av sikkerhetsbelte reduserer risikoen for død eller skade ved en ulykke betraktelig, men det hjelper lite når far likevel sitter å roter med mobilen på motorveien.

 

 

Hvis føreren sitter og roter med mobilen ville jeg i HVERTFALL hatt bilbelte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...