Gå til innhold

VG kjøper Tek.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag bruker VG Facebook-innlogging for kommentering på artikler. Dette kommer vi til å gå vekk fra i løpet av 2017. I stedet skal vi bruke noe vi har kalt for "Core Comments" som vi har utviklet selv. 

 

Case in point, hvorfor bruke dårlige løsninger når man kan utvikle enda dårligere løsninger selv ?

 

Man må for Guds skyld ikke benytte IP.Board embeddet som kommentarfelt, eller Disqus, som er de allment aksepterte beste løsningene, neida, hakk sammen noe eget ræl på bakrommet i stedet.

 

VG har i det minste kommentarfelt enda, det er verre med konkurrenten, som fjernet hele dri**en fordi det ble for mange kommentarer som ikke var enig med rødstrømpene i redaksjonen.

Endret av adeneo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Da synes jeg dere skal spørre Tek-gjengen hvor mye forumet og kommentarfeltet betyr for arbeidet de gjør. Brukere som brenner for stoffet, innehar detaljert kunnskap om teknologi, kommer med konstruktive korreksjoner når de finner feil og setter høy standard for det som blir skrevet. De vil miste gløden, uten tvil.

 

Kommentarene er like viktige som artiklene på Tek, det burde være tydelig ut fra reaksjonene her.

Du tar ikke feil, men jeg gjetter på at TU ikke ville kvitte seg med disuksjon.no, at det er derfor det ikke blir med videre. Og det er jo forståelig at VG ikke vil la en konkurrent styre kommentarene sine.
Det stemmer nok, men jeg tviler på at VG ønsket diskusjon.no i utgangspunktet.
Lenke til kommentar

Interessant, kan du utdype litt på hvilke avgjørelser som ødela prisguide? Imo var det gamle brukergrensesnittet mye bedre iforhold til hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å velge spesifikasjoner. Prisjakt holder også på å tabbe seg der. 

Lenke til kommentar

Interessant, kan du utdype litt på hvilke avgjørelser som ødela prisguide? Imo var det gamle brukergrensesnittet mye bedre iforhold til hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å velge spesifikasjoner. Prisjakt holder også på å tabbe seg der.

Hovedproblemet er rett og slett at de ikke gjorde noenting. De lot det bare ligge i mange år uten å verken oppdatere eller oppgradere noe som helst. Det var et dødt prosjekt. Så kom Prisjakt ut med brask og bram. Satsing for fullt med ressurser og TV-reklamer. Det var nok et Oh, shit-moment for eierene av Prisguide. Først etter at Prisjakt hadde blitt en veletablert konkurrent virket det som om de gadd å i det hele tatt se på det.

Det var frustrerende å se på.

Lenke til kommentar

Har holdt meg unna VG i noen måneder nå, savner ingenting. Havner riktig nok inni VG.no til tider grunnet fingervaner, men men.

 

hw.no/tek.no har jeg blitt mindre mindre aktiv i de siste ukene, da det er så å si lite interessante ting.

Det forferdelige misbruket av adjektiver i overskriftene gjør ikke akkurat ting bedre. VG.no er nok stolt av tek.no.

 

Bye bye

Lenke til kommentar

Jeg har sett tendensen , fra gamle .harware.no"

tek.no fungerer jo som utgangspunt når man skal bli opdater på nyheter elektronikkutviklingen , ihverfal er det det tk.no skal ha oss til p tro

 

Når det var hardware.no så kunne man lese om nyheter , les om tester og andre eksperimenter

Det var flere nye artikler i uken

Artiklene kostet herller ingen ting å lese

 

Men så skjedde det ett eller anent

nå vill dere  ha intjening på at vi leste artiklene

Først merket vi økt reklamesatsing som også gjorde at mange opleved en del problmer med å få lest artilene

Reklamen la seg i veine elelr tok opp en  stor del av skjermen

At enkelte nå har større skjermer gjør det ikke bedre

 

Så kom dere på at man kunne slippe reklme mot at man obonerete på noe dere kalte for pluss

Da var det bare de som betalt som fikk lese artikkelen

Som bruker vill man jo tro at det var et mønster i hvilke artikler som fikk begrenset tilgang , me det var det ikke

Enkelte av artilklene dere sklrev var delt opp som flere artikler , som det egelig handlet om det samme

bl.a. så var det fokus på de forskjelige partiene , og artikkelen om FRP var den enste der valgt å sett pluss stempel på

Den gangen mente jeg at dette vill forringe hva mna fik vite om de forskjelige partiene , men der aviste det med at alt dere skrev var no man selv kunne lete opp . aktså en valdig arogant avgjørese

 

Her ble det også lovet gratis spill til de som abonerte

slik jeg opfattet det så var det delte meninger om disse spillene

 

Det ble også lovet at man skulle få lese en av pluss artilene gratis i uken , uten å abonerer

det ble sener økt til en artikkel i  måneden

Samtidig ble prisen økt betydelig

Denne gangen friga dere også disse artiklene for en viss periode hvis mna ventet lenge nok

 

Det ble også lovet fler plus artikler

Nå virker det som disse pluss artilken er veldig sjeldne selv om det forsatt er personer som betaler for det

 

Fokuset har altså gått fra å tilby brukerne noe å lese om til bare tjene penger

 

Da går det nok på samme måte med tk.no og diskusjon.no som det har gått med TV2

Fra å være noe folket liker så blir det no fler og flere hater

 

Fokuset blir ikke å opplyse oss bruker om nyheter fra verden , men om bare tjene penger

Da vil overskriftene på artiklene bety mere en inholdet

 

Er det den skiten vi vil ha her ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Interessant, kan du utdype litt på hvilke avgjørelser som ødela prisguide? Imo var det gamle brukergrensesnittet mye bedre iforhold til hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å velge spesifikasjoner. Prisjakt holder også på å tabbe seg der. 

Jeg var ikke så involvert i utviklingsprosessen, men slik jeg husker det var det f.eks dette:

  • Redaksjonelt ansatte mistet eierskapsfølelsen til Prisguide, fordi vi ikke lenger skulle legge inn produkter og bilder og info. Det var en drittjobb, men man fikk 50 øre per spesifikasjon man la inn (eller noe slikt) og en krone per produkt, og selv om man ikke ble rik av det (3-4 tusen i året, hvis man la litt innsats i det), så var det fagfolk med spesialkunnskap som gjorde det, og dermed kvalitetssikret informasjonen samtidig. Logikken var at siden vi gjorde dette i arbeidstiden fikk vi allerede betalt for det, så det tok fra oss disse bonuspengene, og etter hvert fikk vi også instrukser om at vi ikke skulle gjøre det men la Prisguide-frilansere etc ta seg av det. Resultatet var at de som la inn dataene ikke visste noe om produktene, det ble mere feil, og produkter og info havnet i prisguiden noen uker etter lansering, i stedet for samtidig som lanseringsartiklene gikk ut, slik det var før.
  • Man utviklet først en ny front-end for Prisguide, men back-end viste seg å være mer komplisert enn antatt og ble derfor forsinket. Likevel bestemte noen seg for at den nye front-enden skulle lanseres på fastsatt dato (også den mens den ennå var i et sted mellom alpha og beta), uten at den var ferdig og uten at vi kunne bruke noen ny backend. Økonomene avgjorde, og ignorerte våre advarsler om at dette var en dårlig idé.

 

Godt skrevet, interessant å høre om hvordan det gikk fra baksiden. Tror nesten alle har skjønt at prisjakt er mye bedre i form av spesifikasjoner og info om produktene. Skulle tro de skjønte at det var verdt investeringen. Men men. 

Lenke til kommentar

 

Kommer dette til å bety samme forferdelige annonsesystem? 30 sekunder annonser til 5 sekunders videoklipp osv.

 

Hei Enquad,

 

Vi jobber mye med å forbedre annonsene som vises på videoinnhold på VG. Både gjøre de bedre og mer effektive, men som med alt annet er det fortsatt mye som kan bli bedre. Jeg vil imidlertid at du sender meg en epost dersom du får 30 sekunders annonser på innhold som er 5 sekunder. Det skal vi ikke ha.

 

Mvh

Ola Stenberg

Digitalredaktør VG

Kan trygt si det har blitt en snakkis.

https://instagram.com/p/BTyv9Colsi8/

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

 

 

Interessant, kan du utdype litt på hvilke avgjørelser som ødela prisguide? Imo var det gamle brukergrensesnittet mye bedre iforhold til hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å velge spesifikasjoner. Prisjakt holder også på å tabbe seg der. 

Jeg var ikke så involvert i utviklingsprosessen, men slik jeg husker det var det f.eks dette:

  • Redaksjonelt ansatte mistet eierskapsfølelsen til Prisguide, fordi vi ikke lenger skulle legge inn produkter og bilder og info. Det var en drittjobb, men man fikk 50 øre per spesifikasjon man la inn (eller noe slikt) og en krone per produkt, og selv om man ikke ble rik av det (3-4 tusen i året, hvis man la litt innsats i det), så var det fagfolk med spesialkunnskap som gjorde det, og dermed kvalitetssikret informasjonen samtidig. Logikken var at siden vi gjorde dette i arbeidstiden fikk vi allerede betalt for det, så det tok fra oss disse bonuspengene, og etter hvert fikk vi også instrukser om at vi ikke skulle gjøre det men la Prisguide-frilansere etc ta seg av det. Resultatet var at de som la inn dataene ikke visste noe om produktene, det ble mere feil, og produkter og info havnet i prisguiden noen uker etter lansering, i stedet for samtidig som lanseringsartiklene gikk ut, slik det var før.
  • Man utviklet først en ny front-end for Prisguide, men back-end viste seg å være mer komplisert enn antatt og ble derfor forsinket. Likevel bestemte noen seg for at den nye front-enden skulle lanseres på fastsatt dato (også den mens den ennå var i et sted mellom alpha og beta), uten at den var ferdig og uten at vi kunne bruke noen ny backend. Økonomene avgjorde, og ignorerte våre advarsler om at dette var en dårlig idé.

 

Godt skrevet, interessant å høre om hvordan det gikk fra baksiden. Tror nesten alle har skjønt at prisjakt er mye bedre i form av spesifikasjoner og info om produktene. Skulle tro de skjønte at det var verdt investeringen. Men men. 

 

Jeg vil ikke gå så langt som å si at den ene er bedre enn den andre. Jeg liker prisjakts grensesnitt og filtreringsmuligheter best, men også de har til dels store problemer med datakvaliteten sin. I praksis bruker jeg begge to, og ser hva jeg får av resultater begge steder, før jeg kjøper. Er jo halve moroa det. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Største problemet jeg har med dette er hvordan VG modererer kommentarene. Her på diskusjon.no har vi stor frihet til å konstruktivt kritisere artiklene på tek.no. Selv ukonstruktiv kritikk blir som regel stående, men blir igjen motsagt av andre brukere. Jeg har kommentert tidligere på både VG og Dagbladet. Kommentarer jeg mener er konstruktive men som har blitt slettet av modereringsteamet der. 

 

Så mitt største problem med at tek.no nå blir solgt til VG er at vi ikke kan diskutere artiklene på vårt relativt frie og åpne forum lenger. Og faktisk korrigere feil i artikler eller opplyse om noe som burde blitt tatt med. VGs team frykter jeg vil bedrive utstrakt sensurering av kritikk.

Endret av Kron
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kudos til Ola Stenberg for og tørre å komme kritikerne i møte. Da er det også rimelig morsomt å se han bli retorisk knust fra en gjeng nerder bak et tastatur. Jeg håper fortsatt det er litt forbrukermakt igjen i dette samfunnet som kan gravlegge flåsete clickbait-tabloider som vg.

 

Nå har ikke jeg helt oversikten over medie-norge, desverre. Men må konkurransetilsynet kobles inn i et sånt kjøp?

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Har holdt meg unna VG i noen måneder nå, savner ingenting. Havner riktig nok inni VG.no til tider grunnet fingervaner, men men.

 

hw.no/tek.no har jeg blitt mindre mindre aktiv i de siste ukene, da det er så å si lite interessante ting.

Det forferdelige misbruket av adjektiver i overskriftene gjør ikke akkurat ting bedre. VG.no er nok stolt av tek.no.

 

Bye bye

Hjemme hos oss vil jeg ikke at noen skal utsettes for vg's clickbaits eller evigvarende reklame. Nettsiden er blokkert i ruteren ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...