Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemeldt og jobber svart


Tullballj

Anbefalte innlegg

En god venn av meg har blitt mobbet på jobben og er av dette blitt sykemeldt. Han fikk vel egentlig sparken også, men de trakk det siste når fagfrening kom inn. På grunn av dette kommer han aldri til å jobbe i firmaet, og han venter på rettsak. Han sier han er så nedkjørt at han ikke orker å finne seg ny jobb. At han ikke klarer å fortsette i samme bransje. I stedet jobber han svart med det samme som han jobber med i firmaet han er sykemeldt fra. Kjenner jeg blir ukomfortabel med situasjonen. Han har vært sykemeldt i snart 6 md. nå. Jeg syns synd i han, og de har jo 2 små å ta seg av. 60 % lønn som jeg antar han får fra nav er jo ikke så mye. Hun er også uten jobb. Tar vel noe kurs gjennom nav. Likevel syns jeg ikke situasjonen er grei. Kan han jobbe svart kan han vel for pokker finne seg ny jobb også? Hva bør jeg gjøre som en god venn?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan melde fra til NAV, men hvis du synes synd på ham så vil det ikke hjelpe hvis du sier ifra. Han mister sykepengene. Han kan i verste fall få fengsel og i beste fall bare måtte betale tilbake pengene han har mottatt. Jeg ville ikke gjort noenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva bør jeg gjøre som en god venn?

 

Sett deg ned sammen med ham og hjelp ham med å skrive CV og sende jobbsøknader. Hjelp til med å finne stillingsannonser. Støtt ham.

 

Klart, jobber han svart fulltid, er jo insentivene for å få seg hvit jobb med dertil hørende inntektstap ikke særlig høye hvis han er en sånn type som ikke tenker konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han gjør nok dette delvis på grunn av trass, for å "ta igjen" på arbeidslivet, og delvis, eller kanskje mest, fordi han ikke vil gå igjennom en slik opplevelse én gang til. Derfor vegrer han seg for å søke jobb et annet sted. Begge deler er forståelig.

 

Det er jo ikke bærekraftig å jobbe svart i lengden, selv om risikoen og samfunnseffekten kanskje ikke er så stor som så selge narkotika... Hva skal han lære barna sine, at det er greit å jobbe svart hele livet? Dette blir nok en psykologisk last. Personlige kjerneverdikonflikter er farlig.

 

Hva skal han gjøre hvis han faktisk blir anmeldt og han må i fengsel? Da kommer den psykologiske effekten til å doble seg: "Det er arbeidslivets skyld at jeg havnet her!"

 

Men faktum er at det er, i det minste delvis, hans egen skyld, fordi han ikke innsér at han har bedre evner enn den forrige arbeidsplassen klarte å se, og at det finnes helt sikkert en arbeidsplass et sted hvor evnene hans blir verdsatt, og det er et mer profesjonelt miljø. Manglende selvtillit ligger i bunn, og han burde gå til psykolog for å snakke om det her.

 

Det er vanskelig å nå inn til andre med ting som det hér. Du kan aldri dømme, bare veiléde, og det er sånn psykologer jobber. Prøver å åpne opp fremfor å stenge ned.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god venn av meg har blitt mobbet på jobben og er av dette blitt sykemeldt. Han fikk vel egentlig sparken også, men de trakk det siste når fagfrening kom inn. På grunn av dette kommer han aldri til å jobbe i firmaet, og han venter på rettsak. Han sier han er så nedkjørt at han ikke orker å finne seg ny jobb. At han ikke klarer å fortsette i samme bransje. I stedet jobber han svart med det samme som han jobber med i firmaet han er sykemeldt fra. Kjenner jeg blir ukomfortabel med situasjonen. Han har vært sykemeldt i snart 6 md. nå. Jeg syns synd i han, og de har jo 2 små å ta seg av. 60 % lønn som jeg antar han får fra nav er jo ikke så mye. Hun er også uten jobb. Tar vel noe kurs gjennom nav. Likevel syns jeg ikke situasjonen er grei. Kan han jobbe svart kan han vel for pokker finne seg ny jobb også? Hva bør jeg gjøre som en god venn?

 

Han får vel ikke 60% hvis han er sykemeldt? Det er fremdeles 100%, med mindre jeg har gått glipp av noen store endringer i sykelønnsordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svart arbeid og trygd er ikke situasjoner hvor "beste resultat" bare er tilbakebetaling. Beste resultat er tilbakebetaling med 10 % strafferente. Verste resultat er noe over ett år bak lås og slå avhengig av hvor tidlig han blir oppdaget.

 

Er du en god venn hvis du lar ham kjøre livet i grøfta på den måten? Kan du leve med deg selv hvis han fortsetter et år til med dette, kommer inn i ny jobb, og så ramler hele kortstokken sammen når NAV oppdager forholdet et halvt år senere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig med en over her som skriver at kompisen din kanskje "tar igjen" på arbeidslivet på grunn av hans dårlige opplevelser. Du skriver at han ble mobbet, og at det blir rettsak; dette er store påkjenninger!  Selv om det er galt å jobbe svart, så ville jeg ikke belastet han ytterligere ved å "sladre" til NAV.

 

Du bør sette deg ned med han, og forklare at dette sannsynligvis kommer til å bli oppdaget før eller siden, og at han bør gjøre det som er best og riktig å tidlig som mulig. I tillegg; svart inntjening er kanskje luksus nå, men det kommer jo til å gå utover pensjonen hans senere i livet... Og ettersom han har fortsatt i samme bransje, så kan det jo godt hende at han møter på arbeidsgiveren i en eller annen sammenheng, og da kan jo situasjonen forverres ytterligere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en gang han begynner å tjene penger i en ordentlig jobb vil dette svarte arbeidet oppdages. Da risikerer han både å måtte tilbakebetale store summer + strengere straff. Og hvertfall når han svindler NAV i tillegg. Det er sikkert et eller annet personlig vendetta han holder på med, men slikt funker bare på papiret.

Lenke til kommentar

 

 

Noen måte.

H.

Vel, kan stjeler mine penger da. Vil si det er juridisk og moralt galt.

Ikke sant?

Slike eksempler er grunnen til at slike som meg ønsker størsteparten av våre velferdsordninger bort.

 

Det er for lett å misbruke det og kostnaden blir lagt på skuldrene til oss som betaler skatt.

Faen så forbanna jeg blir når naboen som er ufør driver å bygger garasje og grillhus hjemme mens vi andre er på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at han er i en vanskelig situasjon, men det er ikke riktig slik han holder på. Han nyter livets glade dager hjemme og jobber litt på siden. Her om dagen fikk han for eksempel en "ny" bil som betaling for arbeidet han har gjort for å kamuflere inntekten han har utenom sykepenger. Har forsøkt å hjelpe han med å skrive cv og søknad. Har også sjekket opp gjennom kontakter steder han kunne ha fått jobb, men han bare sier at han ikke orker også bygger han seg i stedet gym i kjelleren og jobber svart for bekjente og bekjente av dem. Han virker for meg ikke nedkjørt. Virker mer som om han syns det er greit å gå hjemme og få penger. Han kjørte en periode taxi for å få litt ekstra inntekt og kunne fått jobb på dagen med det, men han vil ikke. Jobben han er sykemeldt fra er innen bygg.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg vet at han er i en vanskelig situasjon, men det er ikke riktig slik han holder på. Han nyter livets glade dager hjemme og jobber litt på siden. Her om dagen fikk han for eksempel en "ny" bil som betaling for arbeidet han har gjort for å kamuflere inntekten han har utenom sykepenger. Har forsøkt å hjelpe han med å skrive cv og søknad. Har også sjekket opp gjennom kontakter steder han kunne ha fått jobb, men han bare sier at han ikke orker også bygger han seg i stedet gym i kjelleren og jobber svart for bekjente og bekjente av bekjente. Han virker for meg ikke nedkjørt. Virker mer som om han syns det er greit å gå hjemme og få penger.

Mulig du er naiv og han utnytter seg av det, eller muligens ikke tror du ser hva han holder på med? Du slår deg til ro med at han sier han er nedkjørt, så han sier han er nedkjørt, så slitter han mer av maset ditt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen måte.

H.

Vel, kan stjeler mine penger da. Vil si det er juridisk og moralt galt.

Ikke sant?

Slike eksempler er grunnen til at slike som meg ønsker størsteparten av våre velferdsordninger bort.

 

Det er for lett å misbruke det og kostnaden blir lagt på skuldrene til oss som betaler skatt.

Faen så forbanna jeg blir når naboen som er ufør driver å bygger garasje og grillhus hjemme mens vi andre er på jobb.

 

 

Da synes jeg du skal skjelle ut naboen, ta bilder av han og levere de til NAV. Det er jo umulig å være ufør og samtidig  bygge en garasje

Lenke til kommentar

 

 

Noen måte jeg kan hjelpe han på rett spor uten å melde fra? Føler han ikke skjønner konsekvensene av det han gjør.

 

Han gjør ikke noe galt.

 

Vel, kan stjeler mine penger da. Vil si det er juridisk og moralt galt.

 

 

Spiller jo faen ikke noe rolle hva skattepengene mine går til.

Staten raner meg hver måned.

 

Bra at noen svindler staten. Flere burde gjør det. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...