Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemeldt og jobber svart


Tullballj

Anbefalte innlegg

Folkens, det dreier seg om psykologi. Han er deprimért, og dette er bare en midlertidig overlevelsesstrategi.

 

Som jeg har skrevet tidligere, hvis du anmelder han og får han dømt, kan det hende han går til nye steg - rusmisbruk og kriminalitet. Gir HELT opp.

 

Vis heller at du bryr deg ved å oppfordre han til å snakke med psykolog.

 

La prosessen skje naturlig, ikke tving ting til å skje... blir som å kaste en skiftenøkkel inn i et fintfølende maskineri, som livet jo er.

 

 

Angående penger, skatt og staten. Hvis vi skal detaljstyre alle mennesker til enhver tid, så vil det skape mye mistillit. Det blir diktaturstat. Psyken vår må få tid til å tilpasse seg og finne ut av ting, og sånn bør det fungére med økonomien også. Vi må få tid til å navigére og jobbe ut "trådnøstene" som oppstår i en vanskelig situasjon.

 

Jeg oppfordrer selvsagt ikke til kriminalitet, men jeg vil heller at han skal jobbe litt svart, enn å gi helt opp, bli kriminell, miste livsgnisten fullstendig, og kanskje miste muligheten for å komme tilbake til det lovlige arbeidslivet for resten av livet! Og vi som tilskuere bør gjøre alt vi kan for å unngå at dét skjer. Og da mener jeg at å støtte og oppfordre til selvhjelp er den beste måten å gjøre det på. Ikke pisse på huet hans ^^ Når man står i en vanskelig situasjon, svarer man bedre til en utstrakt hånd enn til en knyttneve.

 

Det er jo dét man lærer i førstehjelpskurs. Være veldig forsiktig med å røre på folk som ligger skadet, det kan hende man gjør vondt verre. La fagfolk ta seg av dem. Etter min mening gjelder dette i psykologi også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo dét man lærer i førstehjelpskurs. Være veldig forsiktig med å røre på folk som ligger skadet, det kan hende man gjør vondt verre. La fagfolk ta seg av dem. Etter min mening gjelder dette i psykologi også.

Da har du misforstått instruktøren :)

 

Du skal ikke være unødvendig harhendt eller behandle pasienten uforsiktig, men du skal håndtere pasienten i den grad at du får gitt livsviktig førstehjelp. Om alle venter på at fagfolk kommer uten å gjøre noe vil langt flere få dårligere behandling før sykehus, og risiko for større skader eller senskader.

 

Offtopic, men måtte bare påpeke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...