Gå til innhold

Windows 10 S-enheter er låst til Edge og Bing


Anbefalte innlegg

 

Det er tilbud ut året å oppgradere til standard Win 10. Det koster 500 kroner, og det er ikke så ille.

 

Du kan oppgradere til Win 10 Pro når som helst. Jeg har sett prisen satt til $49; det kan vel hende det blir 500 kr i Norge.

 

Er du student eller lærer kan du få oppgraderingen gratis ut året.

https://www.theverge.com/2017/5/2/15517708/window-10-s-upgrade-devices-windows-10-pro

 

I stand corrected :)

 

Ser ut som jeg har misforstått litt her, ja. Jeg trodde det var var standard "home" det kostet 500,- å oppgradere til.

 

Så lenge det er mulig å oppgradere operativsystemet ser jeg ingen grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, hvis S blir så innsvervet så skjønner jeg problemstillingen. MEN:

- alle OS kommer med standard nettleser. OSx med Safari, og iOS med KUN Safari siden alle andre "nettlesere" er re-skinned tull som kjører Webkit uansett.

- På alle OS så kommer visse søkemotorer forhåndsinstallert. I Google sitt eget produkt (Android) så kommer visse programmer bundeled, og kan ikke engang slettes fra enheten, kun deaktiveres.

- Hvis valget blir mellom valing Win og Win S så ser jeg heller ikke problemet: hvis man vet at man skaffer seg innsnervet OS - kan man ikke forvente mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ok, hvis S blir så innsvervet så skjønner jeg problemstillingen. MEN:

- alle OS kommer med standard nettleser. OSx med Safari, og iOS med KUN Safari siden alle andre "nettlesere" er re-skinned tull som kjører Webkit uansett.

De fleste OS kommer faktisk UTEN standard nettleser. Til og med Windows kom i en periode uten standard nettleser i EU, og man kunne fritt velge.  (dette stoppet rundt 2014-2015). Og igjen, det at andre gjør det gjør det ikke greit

 

- På alle OS så kommer visse søkemotorer forhåndsinstallert. I Google sitt eget produkt (Android) så kommer visse programmer bundeled, og kan ikke engang slettes fra enheten, kun deaktiveres.

Dette stemmer ikke, det er flere OS der ute som ikke har søkemotorer installert. Dessuten, selv om andre gjør det, gjør det ikke greit.

 

- Hvis valget blir mellom valing Win og Win S så ser jeg heller ikke problemet: hvis man vet at man skaffer seg innsnervet OS - kan man ikke forvente mer.

Microsoft gir Edge en unaturlig konkurransefordel med Windows S. Det er også veldig betenkelig at et operativsystem ment for utdanning har så innskrenkede rettigheter, det gir den oppvoksende generasjonen et skjevt blikk på hva man kan forvente av frihet på en laptop.
Lenke til kommentar

Det er nesten ingenting å bruke penger på i Windows Store. Enten er det uinteressante apper, eller så koster de så mange hundre kroner at kost/nytte-forholdet blir feil.

 

Er man så gnien at man unngår alle kjøpe-apper så får man ikke et relevant erfaring av hva de forskjellige smartmobilene kan tilby.

Lenke til kommentar

Det er nesten ingenting å bruke penger på i Windows Store. Enten er det uinteressante apper, eller så koster de så mange hundre kroner at kost/nytte-forholdet blir feil.

 

Er man så gnien at man unngår alle kjøpe-apper så får man ikke et relevant erfaring av hva de forskjellige smartmobilene kan tilby.

 

Personlig har jeg aldri funnet noen app jeg har følt jeg har hatt bruk for som koster noe, som det ikke finnes et gratis alternativ til... men det er kanskje bare meg...

Lenke til kommentar

Hva har det med poenget å gjøre? Folk påsto at det bare var for Google å få fingern ut av ræva, kaste Chrome inn i Project Centennial og vips så hadde man Google Chrome i beste velgående i Windows Store og Windows 10S. Det er jo slettes ikke tilfellet.

 

Det er jo også litt fåfengt å sammenligne iOS som er et mobiloperativsystem med Windows 10S som er et desktopoperativsystem. Det er jo to helt forskjellige markedsegmenter med helt forskjellige forventninger hva gjelder programvarestøtte osv..

 

Det er en overveldende menge brukere som bruker nettopp Google Chrome i Windows 10. Da er det vel ikke urimelig å forvente at disse vil reagere negativt på at Google Chrome ikke vil være mulig å kjøre i Windows 10S. Noe som igjen vil være negativt for Windows 10S som operativsystm og plattform. 

Lenke til kommentar

Hva har det med poenget å gjøre? Folk påsto at det bare var for Google å få fingern ut av ræva, kaste Chrome inn i Project Centennial og vips så hadde man Google Chrome i beste velgående i Windows Store og Windows 10S. Det er jo slettes ikke tilfellet.

 

men det er det jo. - De har gjort det for iOS, hvorfor skulle det være vanskeligere for W10S ?

Lenke til kommentar

 

​Fordi iOS bruker Webkit, og på den tiden Google Chrome ble gjort tilgjengelig på iOS så brukte Chrome også Webkit? Alt de måtte gjøre var å benytte annen Javascript engine. Per i dag benytter jo Chrome Blink som motor som er Google sin fork av Webkit og denne motoren er fremdeles nærmest identisk med Webkit hvor Google bare har fjernet endel overfladisk kode de føler de ikke trenger til Chrome.

 

Det å skulle porte Chrome til å fungere med en closed-source og proprietær motor som EdgeHTML er jo noe helt annet og noe Google trolig har svært liten interesse av å støtte oppunder og noe som vil kreve langt mer jobb.

 

 

Og igjen så er det ikke direkte sammenlignbart. Det ene er et mobiloperativsystem, med ditto mer simplistisk nettleser som skal kjøre langt mer simplistisk kode. Windows 10S er et desktopoperativsystem, med ditto krav og forventninger når det kommer til funksjonalitet osv i en nettleser. Hvorpå Google ser seg villig til å ikke kunne benytte Blink som motor til iOS da det er et mobil-OS med ditto funksjonalitet og forventinger er jo noe helt annet enn hva situasjonen er rundt Windows 10S og Microsoft Store.

 

Ved å porte Google Chrome til Windows Store så må jo Google vedlikeholde to forskjellige utgaver av Chrome til desktop, det er jo ikke sånn at Chrome via Windows Store vil være en spesialversjon for Windows 10S, de har jo ingen kontroll over hvorvidt brukerne vil laste ned Google Chrome via nett eller via Windows Store og Google har jo absolutt null interesse av å risikere at diverse Windows brukere plutselig skal bruke Chrome via Store med EdgeHTML og ChakraCore kontra "fullverdig" Chrome med Blink og Chrome V8.

 

 

Alt dette burde vel ikke være så fryktelig vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Ved å porte Google Chrome til Windows Store så må jo Google vedlikeholde to forskjellige utgaver av Chrome til desktop, det er jo ikke sånn at Chrome via Windows Store vil være en spesialversjon for Windows 10S, de har jo ingen kontroll over hvorvidt brukerne vil laste ned Google Chrome via nett eller via Windows Store og Google har jo absolutt null interesse av å risikere at diverse Windows brukere plutselig skal bruke Chrome via Store med EdgeHTML og ChakraCore kontra "fullverdig" Chrome med Blink og Chrome V8.

 

Du legger jo premisser som er feil, som du beskriver selv så står jo dette kun på vilje fra Google ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...