Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Aksjeverdier viser ikke alltid reell verdi av selskaper, spesielt ikke opphypede selskaper.

I det lange løp går overvurderte selskap før eller siden på en smell, selv når de går relativt bra økonomisk.

 

Tesla har gjort en del rare ting som har lite med bilproduksjon (SolarCity mm.)

 

Tesla selger ikke biler for mindre enn hva det koster å produsere dem.

Hvordan kunne de da klare å utvikle 3 nye modeller, produsere stadig flere biler, bygge gigantfabrikker, og faktisk gå med overskudd i to kvartaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla selger ikke biler for mindre enn hva det koster å produsere dem.

Hvordan kunne de da klare å utvikle 3 nye modeller, produsere stadig flere biler, bygge gigantfabrikker, og faktisk gå med overskudd i to kvartaler?

 

Vi får jo håpe at de har en viss margin per bil, men ser man på regnskapene til Tesla så går de altså med dundrende underskudd.

 

To marginale kvartaler med overskudd, gjør fint lite for et selskap som har gått med enorme underskudd i årevis.

Dette er til og med etter at Musk'en har drevet noe kreativ regnskapsføring, hvor kontantene fra alle tullingene som har forskuddsbetalt bilene sine, samt villige investorer som dytter inn mer penger, har gitt Tesla en enorm pengebinge de ofte liker å skryte av.

 

Du spør hvordan de kan utvikle nye modeller og bygge fabrikker samtidig som de taper så mye penger, og svaret er jo enkelt, Tesla har dedikerte aksjonærer og kunder som villig vekk spytter inn mer penger i selskapet.

Dersom aksjekursen er noen indikasjon, så gjør Musk en fantastisk jobb med å konvertere nye "følgere" som kjøper seg inn, for kursen går bare en vei, rett opp. 

 

Ser man på tallene, så er det helt hårreisende. Tesla er nå verdt mer enn både Ford og GM.

 

Et selskap som solgte rett under 80 000 elbiler i fjor, dro inn rundt 7 milliarder dollar, og tapte 773 millioner dollar, er verdt mer enn enn Ford, som solgte nærmere 7 millioner biler, dro inn over 150 milliarder dollar, med et overskudd på nesten 5 milliarder.

 

Nå er Tesla også så vidt mer verdt enn GM, som solgte nesten 10 millioner biler, eller 9 920 000 flere biler enn Tesla, dro inn 166 milliarder dollar, og satt igjen med 12.5 milliard i overskudd. Det er et overskudd som er betydelig høyere enn hele omsetningen til Tesla.

 

Man skal ha rimelig høye tanker om Musk for å tro at dette skal gå bra. Intet tre vokser inn i himmelen, selv om enkelte ser ut til å tro det.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fryktelig glad i plugin-hybrider. Først og fremst fordi det virker som hybridisering blir gjort for å kunne gi mer effekt til kjøretøyet heller enn av miljøhensyn. Uansett ikke noe jeg gidder å hisse meg voldsomt opp over, om 10 år er de sannsynligvis irrelevante..

Tja, Toyota har hatt verdenssuksess med hybrider i ti år allerede. Det har antagelig bidratt mer til klima og lokal luftkvalitet enn alle Tesla til sammen. Hvordan de neste ti årene ser ut er vanskelig å spå, men jeg tror ikke vi skal avskrive hybrider ennå.

 

Når det gjelder norsk avgiftspolitikk er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. I Norge har vi valgt å ta inn en betydelig del av skatter/avgifter gjennom bil, alkohol og røyk. Når man da begynner å blande inn miljø, gjerne sauser sammen klima og lokal luftkvalitet (som er to ganske forskjellige ting), og gir enkelte biler skattereduksjoner i millionklassen. Ja, da er det duket for mye kokkelimonke politikk, hvor et par hundre tusen her og der virker greit. Jeg er enig i at avgiftsletten til hybrid-SUV er for store, men de blekner sammenlignet med Tesla. Det er en side av samme sak. Enten burde man lagt om skattepolitikken i Norge, slik at biler generelt skattes mindre, ellers burde man gjøre lettelsene litt mer edruelige. Å gi en person en million lettelse på kjøp av en bil virker helt absurd på meg. Det sykelige er at man argumenterer for klima. Hvor mye kunne den millionen utgjort for globalt klima i India istedet? Elon Musk bruker den på nye vidløftige prosjekt, han skal jo sende to, *to* mennesker ut i verdensrommet som turister. Hva slags drivstoff tror du Space-X skal bruke? Hvor mye CO2 vil slippes ut for at disse to skal komme ut av jordas gravitasjonsfelt? På tide å ta inn over seg at keiseren ikke har klær.

 

Vennligst ikke gi Tesla og Elon Musk noe høyverdig mål. Tesla, i likhet med andre børsnoterte selskaper, har neppe noe høyere mål enn å fylle lommebøker med penger. Det er ikke noe galt i det. Galskapen er å tillegge slike personer noe gudommelig.

Lenke til kommentar

 

 

Kjempegevinst ut fra en slik fillesum.

Alle vinner, muligheten for ren luft og slutt på olje burde glede alle andre enn diktatorer.

Tesla har skremt i gang resten av bilbransjen og fått de til å skjønne at gammeldagse giftspredere er gårsdagen.

Takk til alle som har kjøpt Tesla og alle mulige andre elbiler, å etterhvert kunne puste inn frisk luft blir deilig.

Bare oljen snart er ferdig.

Øk drivstoffprisene 10% hvert år fremover, så varer det ikke lenge...

For kun en brøkdel av sløsingen til Statoil og Telenor, har elbilsalget tatt av i Norge.

For sløsingen til Statoil og Telenor kunne det vært kjøpt og delt ut 1.5 MILLION elbiler...

Fillesum...

Gud hjelpe meg.

Og hva skal lille Norge leve av tenker du da om oljen forsvant i morgen?

Eller tenker du bare på deg selv?

Ikkje en kjeft uten de med astma som bor i byen som vinner med det første om oljen forsvinner for fort

Ja, det er noe både vi og politikerne bør finne ut av snarest. Oljebransjen er ikke en fremtidsrettet næring, og vi bør helst ha klart å omstille før den blir overflødig.

Og nei, jeg tenker ikke bare på meg selv.

Prøver å ikke være ensporet og enfoldig og si at "å, vi klarer oss aldri uten olja"

Helt enig med det meste.

 

Men hvorfor lage hylekor når vi for øyeblikket ikkje har noe annet?

 

Hvis du visste at oljen forsvant idag, du mistet jobben i morgen, og trygden neste dag fordi pengene var vekke.

 

Hadde du skreket like mye da?

Lenke til kommentar

Man skal ha rimelig høye tanker om Musk for å tro at dette skal gå bra. Intet tre vokser inn i himmelen, selv om enkelte ser ut til å tro det.

 

Kva er risikofaktorane her, då?

 

Amazon er meir verd enn Tesla. Kor enorme underskot gjekk dei med i mange år år før rekneskapen endeleg gjekk i pluss? Apple? Google? Det er normalt for eit teknologiselskap i vekst å gå med underskot dei første åra, og det er etter planen. Teknologiutvikling kostar pengar. Selskapa du samanliknar med har ikkje utvikla ny teknologi på mange år. Dei har sett den jobben ut til andre. Det einaste eksosbilprodusentane utviklar sjølve er forbrenningsmotorar, og dei er i ferd med å verte avlegs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke fryktelig glad i plugin-hybrider. Først og fremst fordi det virker som hybridisering blir gjort for å kunne gi mer effekt til kjøretøyet heller enn av miljøhensyn. Uansett ikke noe jeg gidder å hisse meg voldsomt opp over, om 10 år er de sannsynligvis irrelevante..

Tja, Toyota har hatt verdenssuksess med hybrider i ti år allerede. Det har antagelig bidratt mer til klima og lokal luftkvalitet enn alle Tesla til sammen. Hvordan de neste ti årene ser ut er vanskelig å spå, men jeg tror ikke vi skal avskrive hybrider ennå.

 

Isolert sett er det bra at Toyota har laget en mer drivstoffgjerrig bil. Problemet er at den fortsatt brenner olje, en Prius kan aldri nå nullutslipp. Og med en fortsatt økende befolkning, som også øker i velstand, så blir drivstoffbesparelsen fra oljefyrte hybridbiler fort spist opp.

 

På kort sikt er hybridbiler bra men de blir et problem på lang sikt hvis de brukes som argument for å ikke satse på nullutslippsbiler.

 

 

...

Å gi en person en million lettelse på kjøp av en bil virker helt absurd på meg. Det sykelige er at man argumenterer for klima. Hvor mye kunne den millionen utgjort for globalt klima i India istedet?

...

Vennligst ikke gi Tesla og Elon Musk noe høyverdig mål. Tesla, i likhet med andre børsnoterte selskaper, har neppe noe høyere mål enn å fylle lommebøker med penger. Det er ikke noe galt i det. Galskapen er å tillegge slike personer noe gudommelig.

Hvor mye avgifter burde man hatt på en Tesla til en million? 250k i MVA er en selvfølge, resten av avgiftene er det ikke. Ingen elbiler slipper ut CO2 eller NOx, ingenting du kan kjøre med førerkort kl.B sliter nok på veien til at en 'veislitasjeavgift' er meningsfull. Bildekk har allerede sine egne avgifter, uavhengig av drivlinjen. Da gjenstår 'bremsepartikkelavgift' og 'støyavgift', som ikke finnes i dag men kanskje burde gjøre det, på begge områder er også elbiler vesentlig bedre enn sine fossile brødre.

 

Det å støtte utvikling av bedre og billigere elbiler vil også hjelpe India. Hvor mye CO2 tror du den indiske bilparken slipper ut? Den indiske befolkningen vokser, *og* blir mel velstående. Det er ensbetydende med flere biler, jeg vil heller at de kjøper elbiler enn eksosbiler. Elbilene må bare bli billige nok for det indiske markedet først..

 

Har du grunn til å anta at Elon Musk bare tuller når han oppgir ideelle motiver for å drive Tesla og Spacex? Er det utenkelig å anta at ideelle mål kan oppnås gjennom kommersielle selskaper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Amazon er meir verd enn Tesla. Kor enorme underskot gjekk dei med i mange år år før rekneskapen endeleg gjekk i pluss? Apple? Google? Det er normalt for eit teknologiselskap i vekst å gå med underskot dei første åra, og det er etter planen. 

 

Det kan godt være, men Tesla Motors selger fremdeles biler, og er en bilprodusent, uansett hva de liker å kalle seg på papiret.

Etter å ha holdt på i femten år er nok neppe "planen" å drive med underskudd, selv om du ser ut til å tro det, men heller konsekvensen av et enormt forbruk og dyre investeringer.

 

Google og Apple skuffer forøvrig inn penger hvert eneste år, og leverer solide overskudd, noe de har gjort konsistent de siste ti årene. 

Amazon derimot er nok litt som Tesla, et selskap som ser ut til å øke i verdi desto større underskudd de leverer, men de har de siste årene levert solide overskudd og enorm omsetning.

 

Det kanskje mest fantastiske med Tesla, er at de som er fantasmagorisk betatt av selskapet og dets leder, er så blendet at de ikke en gang forstår at aksjeverdien er helt hinsides all fornuft. Det er som om all kritikk bare preller av, og Musk'en har rett uansett. Nå er det jo ingen som kan spå fremtiden, det er selvfølgelig en mulighet for at Tesla klarer dette helt fint, men slik det ser ut nå er selskapet uten tvil grovt overvurdert.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

På kort sikt er hybridbiler bra men de blir et problem på lang sikt hvis de brukes som argument for å ikke satse på nullutslippsbiler.

I en verden hvor brorparten av strøm fortsatt lages med kull er begrepet nullutslippsbil propaganda. Å ikke bruke noe olje er neppe et mål i seg selv, så den slags absolutt tankegang leder oss fort ut i et uføre. Totalt energibruk og hvor energien kommer fra er det eneste som betyr noe for klima i forhold til biler. Tesla er ikke noen vinner der, og kommer aldri til å bli det. Det er et blindspor, og gevinstene fra teknologiutviklingen til Elon Musk er allerede realisert. Alle de store bilprodusentene har satt i gang løpet, og de første batteribilene som er konkurransedyktige ruller på veien. Tesla var ikke en gang først. Model 3 kan vise seg å være for sent ute når den endelig kommer.

Hvor mye avgifter burde man hatt på en Tesla til en million? 250k i MVA er en selvfølge, resten av avgiftene er det ikke.

Skulle man sett. Her diskuterer vi så fillene fyker, og så er vi egentlig 100% enig :-)
Lenke til kommentar

Poenget til de fleste kritikerne er vel at hylekoret er noen år for tidlig ute.

De fleste vil ha rein luft, evig tilgjengelig energi, osv.

 

Forskjellen er at hylekoret vil ha det idag, men de fleste av kriteriene forstår at det ikkje er realistisk og at en ikkje bør være først på denne bølgen. For det KAN bli jevlig hardt om ikkje resten følger med like fort

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

 

På kort sikt er hybridbiler bra men de blir et problem på lang sikt hvis de brukes som argument for å ikke satse på nullutslippsbiler.

I en verden hvor brorparten av strøm fortsatt lages med kull er begrepet nullutslippsbil propaganda.

...

 

, og gevinstene fra teknologiutviklingen til Elon Musk er allerede realisert. Alle de store bilprodusentene har satt i gang løpet, og de første batteribilene som er konkurransedyktige ruller på veien. Tesla var ikke en gang først. Model 3 kan vise seg å være for sent ute når den endelig kommer.

 

Hvis vi forutsetter at andelen kull i strømmiksen er konstant, så fjerner du mye av begrunnelsen for elbiler. Hvis vi derimot antar at kullkraftverk erstattes fortløpende av fornybar energi, så blir det desto viktigere å elektrifisere transportsektoren. Ingen grunn til at vi ikke kan gjøre begge deler samtidig.

 

 

Jeg kan ikke se at gevinsten fra Teslas teknologiutvikling er tatt ut ennå da utvalget 'godkjente' elbiler fortsatt er svært magert. Vi ser riktignok at elbiler lanseres i et rasende tempo men frem til bilene faktisk er på veien i volum så er det ingen grunn til å slappe av.

 

 

Hvor mye avgifter burde man hatt på en Tesla til en million? 250k i MVA er en selvfølge, resten av avgiftene er det ikke.

Skulle man sett. Her diskuterer vi så fillene fyker, og så er vi egentlig 100% enig :-)

 

Vi er i det minste enige om målet, og til dels om prinsippet. Jeg mener det er for tidlig å innføre MVA på elbiler ennå, og jeg er sterkt imot å innføre en form for progressiv MVA på elbiler all den tid det først og fremst vil ramme den ene produsenten som mer enn noen annen har drevet teknologien fremover siste årene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Amazon er meir verd enn Tesla. Kor enorme underskot gjekk dei med i mange år år før rekneskapen endeleg gjekk i pluss? Apple? Google? Det er normalt for eit teknologiselskap i vekst å gå med underskot dei første åra, og det er etter planen. 

Det kan godt være, men Tesla Motors selger fremdeles biler, og er en bilprodusent, uansett hva de liker å kalle seg på papiret.

Etter å ha holdt på i femten år er nok neppe "planen" å drive med underskudd, selv om du ser ut til å tro det, men heller konsekvensen av et enormt forbruk og dyre investeringer.

Jau, det har vore planen heile tida. Ved å utvikle først Roadster, og deretter Model S og X, har dei synt at dei kan, og lukkast med å skaffe pengar til målet som er Model 3. Model 3 var målet heilt frå starten, og alle delmål har vore steg på vegen for å skaffe nok pengar til å masseprodusere Model 3.

 

 

Google og Apple skuffer forøvrig inn penger hvert eneste år, og leverer solide overskudd, noe de har gjort konsistent de siste ti årene. 

No, ja. Det kjem Tesla òg til å gjere om nokre år.

 

Det kanskje mest fantastiske med Tesla, er at de som er fantasmagorisk betatt av selskapet og dets leder, er så blendet at de ikke en gang forstår at aksjeverdien er helt hinsides all fornuft. Det er som om all kritikk bare preller av, og Musk'en har rett uansett. Nå er det jo ingen som kan spå fremtiden, det er selvfølgelig en mulighet for at Tesla klarer dette helt fint, men slik det ser ut nå er selskapet uten tvil grovt overvurdert.

Investorar og den tradisjonelle bilbransjen har litt ulike syn på kva retning utviklinga kjem til å ta. Det er ikkje uvanleg. Tesla ligg langt føre dei gamle bilprodusentane i å utvikle det investorane trur kjem til å representere framtida i bransjen. Det har skjedd før. Då gjeld det å kvitte seg med aksjane i Nokia og Kodak og kjøpe Apple og Canon, for å seie det slik.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På kort sikt er hybridbiler bra men de blir et problem på lang sikt hvis de brukes som argument for å ikke satse på nullutslippsbiler.

I en verden hvor brorparten av strøm fortsatt lages med kull er begrepet nullutslippsbil propaganda.

I eit land der 98% av krafta er vasskraft, i ein verdsdel der fornybar energi er den klårt største kraftprodusenten, er det definitivt propaganda å trekkje inn kolkraft i eit ordskifte om norsk mva-fritak på enkelte elektriske bilar. Eg har køyrt 3100 km i elbilen min til no denne veka. Utslepp av både CO2 og NOx = 0. Det er realiteten i Noreg, so kan du skvaldre kva du vil om kolkraft i andre delar av verda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mener det er for tidlig å innføre MVA på elbiler ennå, og jeg er sterkt imot å innføre en form for progressiv MVA på elbiler all den tid det først og fremst vil ramme den ene produsenten som mer enn noen annen har drevet teknologien fremover siste årene.

Nå får du bestemme deg. du skrev i forrige post: "Hvor mye avgifter burde man hatt på en Tesla til en million? 250k i MVA er en selvfølge"

Akkurat nå fremstår du bare som ei ku.

 

Sturle, klima er en global utfordring. Alt du har oppnådd er å snike deg unna en drøy million i avgifter. Vi har allerede solgt opphavsretten til vår strøm, du bruker kullkraft. Enda verre, mens du har ladet din Tesla, så har Hydro måttet smelte sin aluminium i Qatar. Deres ene aluminiumsverk der har på samme tid sluppet ut like mye CO2 som alle norske personbiler til sammen. Bare for at du skulle kjøre rundt i Tesla. Men dette visste du allerede. Hva slags drivstoff skulle raketten til Elon Musk bruke? Var det hydrogen fra elektrolyse? Nei, det var visst ikke det. Regn på det CO2 utslippet litt du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg mener det er for tidlig å innføre MVA på elbiler ennå, og jeg er sterkt imot å innføre en form for progressiv MVA på elbiler all den tid det først og fremst vil ramme den ene produsenten som mer enn noen annen har drevet teknologien fremover siste årene.

Nå får du bestemme deg. du skrev i forrige post: "Hvor mye avgifter burde man hatt på en Tesla til en million? 250k i MVA er en selvfølge"

Akkurat nå fremstår du bare som ei ku.

 

Sturle, klima er en global utfordring. Alt du har oppnådd er å snike deg unna en drøy million i avgifter. Vi har allerede solgt opphavsretten til vår strøm, du bruker kullkraft. Enda verre, mens du har ladet din Tesla, så har Hydro måttet smelte sin aluminium i Qatar. Deres ene aluminiumsverk der har på samme tid sluppet ut like mye CO2 som alle norske personbiler til sammen. Bare for at du skulle kjøre rundt i Tesla. Men dette visste du allerede. Hva slags drivstoff skulle raketten til Elon Musk bruke? Var det hydrogen fra elektrolyse? Nei, det var visst ikke det. Regn på det CO2 utslippet litt du.

 

Nå må du skjerpe deg, en million i avgiftslette på en Tesla? Forrige post gikk du med på at 250k ville være et naturlig avgiftsnivå på en Tesla til en million og nå er du tilbake på 4-gangern?!?

 

De CO2-påstandene dine blir bare for dumme, du forutsetter jo at all lading av elbil bruker klodens mest forurensende kraft..pluss at vi skal inkludere utslipp fra rakettoppskytinger med i lading av elbil..

Lenke til kommentar

Nå må du skjerpe deg, en million i avgiftslette på en Tesla? Forrige post gikk du med på at 250k ville være et naturlig avgiftsnivå på en Tesla til en million og nå er du tilbake på 4-gangern?!?

 

Tilsvarende engangsavgift på en bil med fossilt drivstoff som veier rundt to tonn med 600 hk ville være i størrelsesorden 800-900 000,- kroner, så helt feil er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Dette er lite i forhold til hva staten taper på taxfreesalg på norske flyplasser og ferjer.

Der taper vi 1.7 milliarder i året bare på subsidiering av alkohol og tobakk til forretningsreisende og ferierende nordmenn:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/taper-milliarder-i-avgifter-1.476852

 

 

En andel av de reisende er utenlandske, endog på transit.  Deler av de omsatte varene konsumeres i utlandet, og til sist er det opportunt å anta at det totale salget av varer i Kongeriket ikke hadde steget om Tax-free-ordningen ble fjernet. Ergo er ikke "tapet" 1,7 mrd nok.

 

På samme måte som at en som kjøper en Tesla til en bestemt sum sannsynligvis hadde holdt seg innenfor samme totalpris, eller midre for å kompensere for drivstoff og bompenger (inkludert avgifter) uavhengig av drivstofftype.  Uten avgiftsfritak som miljøincentiv hadde de fleste elbiler floppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturle, klima er en global utfordring. Alt du har oppnådd er å snike deg unna en drøy million i avgifter.

Slike personåtak er ikkje akseptabelt. Den får du be om orsaking for. Eg har ikkje snike meg unna ei einaste krone i avgifter. Eg har betalt alle avgifter eg skuldar.

 

Vi har allerede solgt opphavsretten til vår strøm, du bruker kullkraft.

Eg har nokre avlatsbrev du kan få kjøpe. Då slepp du kjapt gjennom skjærselden. Kun 10.000 kroner pr stk. Kor mange vil du ha?

 

Forresten oppdaga eg her om dagen at straumleverandøren min faktisk leverer garantert vasskraft. Dei får nok ikkje selt desse opphavsgarantiane til nokon andre uansett, fordi alle andre enn du har forstått at det er svindel. Eg skal tipse dei om deg! Påstanden din er i alle fall usann.

 

Enda verre, mens du har ladet din Tesla, så har Hydro måttet smelte sin aluminium i Qatar. Deres ene aluminiumsverk der har på samme tid sluppet ut like mye CO2 som alle norske personbiler til sammen. Bare for at du skulle kjøre rundt i Tesla. Men dette visste du allerede.

Eg skal garantere deg at Hydro ikkje har kjøpt avlatsbrev for krafta dei brukar. Om avlatsbrev-teorien din hadde noko føre seg, ville dei dermed fyrt med kol- og kjernekraft i Noreg og gasskraft i Qatar. Då er det vel mykje betre at dei produserer i Qatar, eller? Ikkje berre skuldar du meg for å vere kriminell – dei logiske breistane i argumentasjonen din kjenner heller ingen grenser.

 

Nei, dette er noko du har dikta opp. ingen andre enn du "veit" dette. Hydro fekk tilslaget for eit aluminiumsverk som Qatar ville ha fordi dei slit med å eksportere gassen sin direkte. Det vart bygd lenge før Tesla var påtenkt, og har absolutt ingen påverknad på den norske aluminiumsproduksjonen. Om du faktisk går rundt og trur at elbilar i Noreg påverkar aluminiumsproduksjonen i Qatar, er du sanneleg dummare enn eg trudde var mogeleg.

 

Hva slags drivstoff skulle raketten til Elon Musk bruke? Var det hydrogen fra elektrolyse? Nei, det var visst ikke det. Regn på det CO2 utslippet litt du.

 

Kva i all verda har dette å gjere med mva-fritak for elbilar? Har du tenkt å kjøpe ein rakett for å reise til besta i himmelen?

 

Alternativet mitt til elbil hadde vore eksosbil, ikkje ein rakett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende engangsavgift på en bil med fossilt drivstoff som veier rundt to tonn med 600 hk ville være i størrelsesorden 800-900 000,- kroner, så helt feil er det nok ikke.

 

 

Engangsavgiften i Norge for hk og motorvolum er null. Avgiften for vekt er redusert samtidig som mesteparten av avgiftene er overført til NOx og CO2.

 

For en hypotetisk bil med fossilmotor og 600 hk på ca 2 tonn med null i NOx og CO2 utslipp ville da avgiftene blitt:

  • Bensinmotor ca 100 000kr

  • Dieselmotor  ca 100 000 kr
  • E85               ca  90 000 kr
  • Hybrid           ca  78 000 kr
  • Ladbar hybrid  ingen avgift (kun vrakpant på 2 400kr)

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en hypotetisk bil med fossilmotor og 600 hk på ca 2 tonn med null i NOx og CO2 utslipp ville da avgiftene blitt:

 

Ettersom din hypotetiske bil ikke eksisterer, må de som lever i den virkelige verden fremdeles betale ... wait for it ... 800-900 000,- i avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...