Gå til innhold

Fjern-deaktivering av kundens garasjeport ville vært ulovlig i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha garasjeporten din kobla opp mot nettet uansett?!?

 

 

Så kan en jo spørre seg om en trenger en garasjeportåpner, som behøver en "server" imellom...

 

Har ikke problemer med å se for meg mange situasjoner hvor det kan være gunstig. Som f.eks når man sitter på hytta og lurer på om garasjedøren står oppe. Men som vist her er det noen åpenbare ulemper også, så er det opp til enhver å vurdere om fordelene veier tyngst. Tror likevel det er fullt mulig å gjøre dette på en måte som sikrer at slike ting ikke skjer.

Lenke til kommentar

Det at man i gitte situasjoner kunne hatt bruk for å se om porten er åpen kan jeg til dels være enig i, men dette burde isåfall kunne ha gått igjennom alarm/noe som er uavhengig av åpningen av selve porten.

 

Og selv om nok ikke det var det som på en måte var hovedsaken i artikkelen så var akkurat det jeg bet meg fast i, det er en uting at "alt" skal være "smart"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

Mange har en enkel fjernkontroll som fungerer direkte. Trenger ingen server. Hva er vel enklere enn å trykke på én knapp?
Å starte en app på mobilen og logge seg inn?
Det kan sammenliknes med å skrive en tekstmelding. Skal du gå gjennom alt dette på mobilen, må du stoppe i en busslomme først.

 

 

Mye bedre:

 

300210.jpg

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Advarsel: LP

 

Denne artikkelen føyer seg inn i rekken av idioti vi må lese daglig, og jeg mener ikke artikkelen som sådan fra Tek, men hva vi kan lese ut av den:

 

Waterhouse og Øverli uttaler seg, fint det Waterhouse og Øverli!

Men hva sier de da?

Nei dæven søkke, vi må være kritiske. Dette er ulovlig. Dette er nytt, det må kjøres inn. Det er store problemer for bransjen.

 

"Det er jo positivt at de innoverer og tenker nytt, men da må de involvere folk som har greie på det."

Hei, Waterhouse! Tipper det er folk som har greie på det som har utviklet og solgt skiten og senere klikket i vinkel og stengt garasjen?

 

Videre utsagn fra Øverli og Waterhouse er jo håpløst. Ok, mange som leser saker på Tek eller digi eller tu kan jo noe om digital sikkerhet osv. men for mine brødre og søstre som vet fuck all om det og ukritisk kjøper slikt drit, hva med dem? Skal de lese "avtalevilkårene i kontrakten", og agere deretter? Hva med dem som kanskje leser dette på VG, lagt ut som en ettertanke i mediesyndikatet tek er en del av?

lol

 

 

 

Jeg har alltid vært ekstremt kritisk til IoT, men denne saken er bare en liten del av hva som kan/skal/må skje.

 

De som tror at det fins "sikre" måter å opprettholde et IoT, vel de kan nå bare kjøre på, for de som kan å sikre ting digitalt - javel, men for massene..(hvor mange ganger må du sette opp wifi til familien din før du forstår at IoT kanskje ikke er for alle?)

 

Folk blir mer og mer holdt i nakken av apps og andre virkemiddel av mer eller mindre useriøse(vis meg en "seriøs" en) aktører, og alle tror at dette er helt okay.

 

Internett(utbredelsen) kom med lovnader om at nå skulle alle sammen få masse informasjon, og alle kunne uttale seg slik at shit ikke kunne skje igjen. Vi ser det motsatte pr. i dag, uten at vi ser noe håp om forbedring, men utbredelsen skjer med store steg og fullstendig ukritisk.

 

Var det ikke en undersøkelse som viste at 90+% av de som eier IoT-greier, ikke oppdaterer HW, eller sannsynligvis ikke vet hva HW er for litt siden? (har ikke sjekket, mener jeg leste det på digi, tek eller TU. Men det er vel samme sak, eller hur?)

 

Good luck in the future sier nå jeg.

 

Men likevel skal vi kobles opp mot alt, for å kobles opp gjør alt bedre. Ja det er jeg helt enig i, men bedre for hvem?

 

Flott det, at du kan finne ut at et innbrudd har skjedd i huset ditt mens du er på hytta. Men med mindre du har en T-1000 standby oppkoblet til å lage hælvete for de som gjør innbruddet, med alle implikasjoner det innebærer i lovens navn, hva er da vitsen?

 

Er det så ille å ikke ha all informasjonen tilgjengelig til enhver tid folkens?

Må vi kjøpe drit, fordi alle andre gjør det?

 

Jeg syns ikke det.

 

Mange vil være svært uenige.

 

 

 

P.S. Unnskyld på forhånd for lang post og så videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vel enklere enn å trykke på én knapp?

Å starte en app på mobilen og logge seg inn?

Det kan sammenliknes med å skrive en tekstmelding. Skal du gå gjennom alt dette på mobilen, må du stoppe i en busslommer først.

 

Man skal selvsagt ikke bruke en app. Porten skal åpnes og lukkes helt automatisk når man kommer og drar. DET er et smarthus - å bruke en app gir bare et fjernstyrt hus, og hva skal man med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å forsvare tragisk usikker og direkte farlig IoT med at sånt er "ikke lov" her i landet blir som å si at det er heller ikke lov å banke opp folk på byen en fredags kveld, og heller ikke lov med innbrudd. Blir liksom DET argumtet i det noen skal hacke IoT enheter "vent! Stopp! Det er jo IKKE LOV!".

Ja jeg er fullstendig klar over at dette var sint og barnslig produsent vs sint og barnslig forbruker, men poenget er det samme: noen kan styre noe du har og bruke det mot deg.

Lenke til kommentar

Dette viser nok en gang hvorfor du skal holde deg unna IoT controllere som krever skyløsning. Dette gjelder desverre nesten alle på markedet i dag. Er eneste måten leverandøren kan sikre seg inntekter i form av et abonnement. Hadde du kjøpt en device som jobbet kun lokalt tjener de ikke nok på deg over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

 

Nå vet ikke jeg hva du har i garasjen din, men jeg hadde ALDRI sluppet inn noen i min ihvertfall :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier vel mer om deg og dine mulige hemmeligheter (kanskje litt for mye...) enn det gjør om hvorvidt fjernåpning av garasjer kan være fornuftig ;)

 

Har man et kill-room ala Dexter i garasjen så er vel IOT-dingser noe man bør være generelt veldig forsiktig med der uansett, men for de av oss som bruker garasjen til rare ting som å parkere bilen når vi er hjemme, så er det ikke fullt så skummelt om noen slipper inn der når vi ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, med verktøy til MANGE titusener + biler og mc'r så er det vel ikke så veldig skummelt, bare nok til at jeg ihvertfall ikke vil slippe uvedkommende inn der. Alt som kan fjernstyres kan potensielt misbrukes av uvedkommende, så er sterkt mot det når det gjelder slike ting.

 

I ditt eksempel hadde jeg heller bedt DHLmannen om å legge igjen pakka i vedboden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Mange har en enkel fjernkontroll som fungerer direkte. Trenger ingen server. Hva er vel enklere enn å trykke på én knapp?

Poenget er økt rekkevidde. Dette produktet er ikke en garasjeport, men fungerer i samspill med en eksisterende garasjeåpner (og port). Den eksisterende er sikkert levert med vanlig fjernkontroll (ellers ville det vært upraktisk).
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

...og du kommer hjem til en garasje tømt for alle ting du hadde der.

PS: DHL krever underskrift for mottatt pakke. ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...