Gå til innhold

Fjern-deaktivering av kundens garasjeport ville vært ulovlig i Norge


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

...og du kommer hjem til en garasje tømt for alle ting du hadde der.

PS: DHL krever underskrift for mottatt pakke. ;)

 

 

Nå var altså ikke DHL en betydningsfull del av eksempelet - bytt gjerne ut med andre alternativer for å få levert noe hjemme når man selv ikke er der.

 

At lett identifiserebare personer skal rase rundt og tømme garasjen din for verdisaker i løpet av de få sekundene du holder døren åpen for dem er forøvrig svært lite realistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha garasjeporten din kobla opp mot nettet uansett?!?

For å se om den er åpen eller ikke så klart? Og å kunne fjernåpne den f.eks når en kompis trenger å låne noe. Også er den naturligvis koblet til resten av huset slik at når jeg kjører inn gata åpner garasjeporten seg, lyset kommer på, osv. Og det er Android i bilen så garasjeporten går bare opp om det er bilen som nærmer seg, kommer jeg krypende hjem i fylla er det bare lyset som ønsker velkommen. Også trenger man ikke lete rundt etter den lille fjernkontrollen når man har glemt den igjen i ei jakke eller dama har vært ute i garasjen og lagt den på en lur plass etterpå. På tableten som henger på veggen i gangen har man full kontroll på porten. 

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

Da ber du DHL levere pakken på jobben din. De har faktisk gode rutiner rundt det å levere til alternative adresser ...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Greit nok at det er ulovlig å sperre IOT tingene i Norge, men hva når det kommer virus som sperrer alle IOT tingene til folk? Hvis man bygger inn en måte å fjernstenge strøm (smartmåler) vann, etc. så kommer skruppelløse utpressere eller fremmede makter til å ta over kontrollen før eller senere. Jeg tror at folk ikke vil våkne før de har kastet bort fullt av penger på automatisering av hverdagen og så får den ødelagt av et fiendtlig angrep som fører til at de må tilbake til å gjøre ting selv igjen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil du ha garasjeporten din kobla opp mot nettet uansett?!?

 

For å se om den er åpen eller ikke så klart? Og å kunne fjernåpne den f.eks når en kompis trenger å låne noe. Også er den naturligvis koblet til resten av huset slik at når jeg kjører inn gata åpner garasjeporten seg, lyset kommer på, osv. Og det er Android i bilen så garasjeporten går bare opp om det er bilen som nærmer seg, kommer jeg krypende hjem i fylla er det bare lyset som ønsker velkommen. Også trenger man ikke lete rundt etter den lille fjernkontrollen når man har glemt den igjen i ei jakke eller dama har vært ute i garasjen og lagt den på en lur plass etterpå. På tableten som henger på veggen i gangen har man full kontroll på porten.

Om man skal se om porten er oppe bør det evt være koblet til et eget system, ikke koblet opp mot åpnemekanismen til porten. Å potensielt ofre såpass med sikkerhet for bare å slippe å passe på en fjernkontroll eller vente noen sekunder ekstra er ikkenoe for meg ihvertfall, å jeg kan ærlig talt ikke forstå at noen andre vil ha det heller...

Lenke til kommentar

Greit nok at det er ulovlig å sperre IOT tingene i Norge, men hva når det kommer virus som sperrer alle IOT tingene til folk? Hvis man bygger inn en måte å fjernstenge strøm (smartmåler) vann, etc. så kommer skruppelløse utpressere eller fremmede makter til å ta over kontrollen før eller senere. Jeg tror at folk ikke vil våkne før de har kastet bort fullt av penger på automatisering av hverdagen og så får den ødelagt av et fiendtlig angrep som fører til at de må tilbake til å gjøre ting selv igjen.

Folk kommer likevel ikke til å våkne.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Greit nok at det er ulovlig å sperre IOT tingene i Norge, men hva når det kommer virus som sperrer alle IOT tingene til folk? Hvis man bygger inn en måte å fjernstenge strøm (smartmåler) vann, etc. så kommer skruppelløse utpressere eller fremmede makter til å ta over kontrollen før eller senere. Jeg tror at folk ikke vil våkne før de har kastet bort fullt av penger på automatisering av hverdagen og så får den ødelagt av et fiendtlig angrep som fører til at de må tilbake til å gjøre ting selv igjen.

Folk kommer likevel ikke til å våkne.

 

Joda, det er nok også svært sannsynlig.  :hm:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor vil du ha garasjeporten din kobla opp mot nettet uansett?!?

For å se om den er åpen eller ikke så klart? Og å kunne fjernåpne den f.eks når en kompis trenger å låne noe. Også er den naturligvis koblet til resten av huset slik at når jeg kjører inn gata åpner garasjeporten seg, lyset kommer på, osv. Og det er Android i bilen så garasjeporten går bare opp om det er bilen som nærmer seg, kommer jeg krypende hjem i fylla er det bare lyset som ønsker velkommen. Også trenger man ikke lete rundt etter den lille fjernkontrollen når man har glemt den igjen i ei jakke eller dama har vært ute i garasjen og lagt den på en lur plass etterpå. På tableten som henger på veggen i gangen har man full kontroll på porten.

Om man skal se om porten er oppe bør det evt være koblet til et eget system, ikke koblet opp mot åpnemekanismen til porten. Å potensielt ofre såpass med sikkerhet for bare å slippe å passe på en fjernkontroll eller vente noen sekunder ekstra er ikkenoe for meg ihvertfall, å jeg kan ærlig talt ikke forstå at noen andre vil ha det heller...

 

I mitt tilfelle dreier det seg om en Liftmaster portåpner med en original Liftmaster online-modul. Da kan du bruke MyQ nettsiden for å styre porten, evt. Liftmaster-appen. I tillegg har de et API som gir smarthuset tilgang. I mitt tilfelle er det Z-wave-basert med en Vera Edge som hub. Er det mindre sikkert enn å ha en manuell draport med nøkkel? Potensielt, men jeg går ikke tilbake av den grunn.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke se hvordan en garasjeport av denne typen er mer praktisk enn alternativene.

 

Man sitter på jobb og får en telefon fra en kar i DHL som står på døren din med en  pakke han vil levere. "Får vi kke levert den i dag, så blir det ikke før påske!" sier mannen.

 

"Ingen problem" svarer en - åpner garasjeporten med mobilen, ber DHL-mannen legge pakken inn der, og lukker så porten etter han har gjort det.

Da ber du DHL levere pakken på jobben din. De har faktisk gode rutiner rundt det å levere til alternative adresser ...

 

 

"Gode rutiner" ja. Ved en anledning leverte de (eller kanskje det var UPS?) til naboen min mot at hun signerte. Jeg hadde bodd der en uke. En annen gang leverte de på jobben min. Da signerte en fyr på lageret og det tok en uke før pakken fant plassen til meg. Med andre ord kreves det en signatur, men kanskje ikke så farlig hvem som signerer. Jeg unngår DHL og UPS så langt jeg kan.

 

Litt mer on-topic: Er man flere i husholdningen (les: barn) kan det være veldig greit å sjekke om porten er lukket uten å være tilstede selv. Men kan tenkes det hadde holdt med kun sjekk for det behovet. Kan enkelt løses med magnetsensor vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...