Gå til innhold

SNIKTITT: Sennheiser HE 1 – verdens dyreste hodetelefoner Skal det være et par hodetelefoner til over 500 000 kroner?


Anbefalte innlegg

 

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

Har du like godt utstyr for begge er det perseptuelt (-bias) supermarginal forskjell på CD og MQA. Hva er vitsen med 24 bit når det meste av utstyr ikke har dynamikk til mer enn ca 20 bit og du kan dithere 16 bit og få 120 dB oppfattet oppløsning som ligger godt under støynivået til det meste av utstyr. En voksen kan normalt ikke oppfatte mer enn det som ligger på en god CD uansett. Barn kan nyttegjøre seg samplinger på 48 KHz.
Du overser at høy sampling og bit gir en jevnere digital kurve (som da ligner mer på den analoge kurven)

 

 

Det er en seiglivet og utbredt myte som HD-audio selgere bidrar til å videreføre og å forvirre folk med. Hvis du leser deg opp på nyquist-teoremet så ser du hvorfor digitale signaler blir bra analogt så lenge utstyret er riktig implementert. Bare utstyr som ikke gjør tingene riktig eller er gammelt og med dårligere spesifikasjoner vil degradere lyden. Det er i prinsippet ingenting å tjene på å jobbe i disse formatene annet enn at komponentene som behandler dem gjerne er relativt nye og gode. Det som er viktig ved lyd-bearbeiding er å ha god nok bitdybde. 48 Khz og 32 bit er helt kurant for nesten hva det skulle være. Vis meg gjerne den objektive matematikken som tilsier noe annet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

...kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz...

 

Ingen høyttalere i verden til vanlige forbrukere kan spille ned i 14, 16 eller endog 20 Hz!

 

Tullprat.

 

Selvfølgelig finnes det høytalere til forbrukere som spiller 20Hz, eller under, med -3dB eller mindre.

Det ville jo vært veldig rart om ikke slike produkter skulle finnes. Hva ville vi da gjort i lydstudio?

Hva med mastering?

Hva med referansekinoer?

 

Et par lenker:

http://www.dynaudio.com/professional-audio/bm-mk-ii/bm14s-ii

http://images.klipsch.com/KW120THX_635042121860200000.pdf

https://www.deepseasound.com/products/mariana-24sr-24-subwoofer

http://www.bowers-wilkins.net/Speakers/Home_Audio/Subwoofers/DB-Series/DB1D.html

 

 

Tror det holder. Resultatet av et 10 sekunders søk på google.

 

 

Du er en av dem som ikke leser hele posten før du gyver løs ser jeg.

Har merket i rødt det du overså.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

En voksen kan normalt ikke oppfatte mer enn det som ligger på en god CD uansett.

 

Du overser at høy sampling og bit gir en jevnere digital kurve (som da ligner mer på den analoge kurven)

 

Uten et lavpassfilter vil det som du sier bli "trappetrinn" på lydkurven. Dette trappetrinnet er samplingsfrekvensen på 44.100 Hz, og massevis av dens 3. harmoniske oppover. Ingen har idag noe problem med å filtrere dette vekk, og man står igjen med en 100% kopi av det originale signalet. Så lenge man velger en samplingsfrekvens på det doble av den høyeste frekvensen man skal gjengi, er man helt safe!

Men som det sies over her, så er oppløsningen, altså hvliken bitdybde man velger til kvantiseringen, mye viktigere for lyden!

For dette blir nemlig "trappetrinn" som ikke går an å filtrere bort, da de befinner seg "midt i lyden" man skal gjengi!

Lenke til kommentar

 

hva er poenget med at de går ned til 8hz og 100khz?

Tenk deg at maxfarten til bilen din var 110 km/t. Når du da cruiser nedover motorveien og må opp i 100 kmt tyner du motoren din til det ytterste.

 

Hvis farten er elektronisk begrenset (som vel alle tyske biler er?) så er det ikke sikkert at motoren er "tynt" når du nærmer deg maks hastighet.

Sjansen for at du i det hele tatt kommer opp i 100kmt er også relativt liten. Derfor kan de fleste biler i dag kjøre i nærmere 180-200 kmt - til tross for at de færreste av oss noen sinne kommer til å ha bruk eller anledning til å kjøre så fort.

Verden er mer enn Norge, og i Tyskland er det fri hastighet.

Av samme årsak kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz og opp til 40-50 Khz - til tross for at vi ikke kan høre mer enn 20 Khz.

Sorry, jeg ser ikke analogien din. Har du noen referanser, eller er dette synsing?

Ikke fordi musikken spilles i de frekvensene, men for at ikke høyttaleren skal "tynes" til det ytterste hver gang tonene krever at de skal spille 19-20Khz. For hver gang en høyttaler tynes oppstår forvrengning og generelt kjip lyd.

Har du noen referanser på at diskanter som ruller av på 22k generelt produserer mer forvrengning for 18k input, enn hva høyttalere som ruller av på 40k gjør?

Også er det noe som heter overtoner, men det får bli en annen diskusjon..

Ikke irrelevant for dette temaet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

...kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz...

 

Ingen høyttalere i verden til vanlige forbrukere kan spille ned i 14, 16 eller endog 20 Hz!

 

 

post-143812-0-38273000-1491376421_thumb.png

 

Laget noen filer for de som ønsker å teste dette objektivt. Filen inneholder -2 dB  bass på intervaller på 20 til 10 Hz i 2 Hz step med indikator-toner imellom og oppstart og avsluttningstoner for lettere identifisering av hva som spilles.

 

44.1 KHz versjon 

-2dB 20-18-16-14-12-10.wav

 

48 KHz versjon 

-2dB 20-18-16-14-12-10 48 Khz.wav

 

Edit: La til 48 KHz versjon for å teste for f.eks aliasing-feil.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at DAC'ene i forsterkeren bruker Sabre 9018 som er samme som også finnes i rimelige produkter ( https://hifimediy.com/Sabre-9018-DAC )

 

http://en-uk.sennheiser.com/sennheiser-he-1

 

 

Music data is converted to analogue signals using the 8 internal DACs of the ESS SABRE ES9018. Four channels in parallel are used for each stereo side to enhance accuracy and decrease distortion and noise level.

 

Ja, jeg vet at det her blir 8 vs 1 og at designet og komponentene rundt er vel så viktig, men gøy å tenke på at man kanskje får en bitteliten smak av high-end  :)   

 

Min HifiMe er koblet til en rørforsterker som jeg kjøpte for ca 10 år siden og den fikk nytt liv me mye bedre snert i bassen og mer "luft" (raskere transienter og bedre oppløsning).  Kontra DAC'en jeg har brukt til nå, FIIO D3, så blir det allikevel litt en smakssak.  For vokaler f.eks. så kan D3 kan prefereres som mykere og mer organisk, selv om den sannsynligvis ikke er like "korrekt".

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Har vært på nippet til å kjøpe denne et par ganger, men lurer på om den har nok omph til å drive hodetelefoner direkte, hvordan de har implementert volumkontrollen og om de har behandlet chippen pent og gjort miljøet bra for den i designet. Burde vel egentlig bare være å følge referansedesignet. Tviler ikke på at den er helt greit for lineout.

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at det ikke finnes dyrere hodetelefoner? For påstanden om "verdens dyreste" kan fort falle som et korthus. Hva vet man f.eks. om rike folks hodetelefoninnkjøp egentlig, for det finnes kanskje gull og diamantbestykkede hodetelefoner som går prisen med 10 gangeren uten at en kan ha hele denne oversikten.

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at det ikke finnes dyrere hodetelefoner? For påstanden om "verdens dyreste" kan fort falle som et korthus. Hva vet man f.eks. om rike folks hodetelefoninnkjøp egentlig, for det finnes kanskje gull og diamantbestykkede hodetelefoner som går prisen med 10 gangeren uten at en kan ha hele denne oversikten.

Sannelig et viktig og verdifullt spørsmål. Dette må drøftes ned til minste detalj. For alt vi vet kan det jo hende det sitter noen russere eller arabere og lager diamantbelagte Beats, og da blir jo alt i denne artikkelen irrelevant. Alt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet man at det ikke finnes dyrere hodetelefoner? For påstanden om "verdens dyreste" kan fort falle som et korthus. Hva vet man f.eks. om rike folks hodetelefoninnkjøp egentlig, for det finnes kanskje gull og diamantbestykkede hodetelefoner som går prisen med 10 gangeren uten at en kan ha hele denne oversikten.

 

Det finnes. Dinside har vært å testet Sennheiserene ogsp, og viser bilde av en Focal til 1,3 mill.

 

Men man bør nok holde etter-utsmykkede hodetelefoner utenfor slikt, da selv de billigste hodetelefoner kan bli svindyre med bling som hvem som helst kan lime på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz...

 

Ingen høyttalere i verden til vanlige forbrukere kan spille ned i 14, 16 eller endog 20 Hz!

 

De aller fleste hifi-høyttalere i klassen under 100.000,- har falt minst 3dB når du passerer 40Hz. De fleste vanlige høyttalere klarer ikke det en gang. Selv sub'er, spiller ikke lineært noe særlig lenger ned enn 30Hz, og det er jææævlig dyp bass!

 

Merk at jeg her snakker om -3dB! Mange høyttalere som oppgis til å klare "20-20.000HZ har jo sikkert noe lyd på 20Hz, men da snakker vi minus 40-50dB.

Skal man kunne si at en høyttaler "spiller" ned til en viss grense, så må den også klare ett visst lydtrykk der!

Altså maks 3dB lavere trykk der enn resten er det vanlige kravet.

Ikke bare er dette helt feil i seg selv, men du glemmer i tillegg også å ta høyde for akustikk...

Lenke til kommentar

det er jo subber, det er ikke så rart at de går så lavt, tror han refererte til vanlig høyttalere.

uansett så er det ikke noe info så langt ned i musikk, som jeg sa blir alt kuttet rundt 30hz. lydstudio "trenger" man det for å høre hva som forgår der nede, men det er også drop offs i db på disse.

film er sikkert noe annet.

Er mye musikk som har informasjon et godt stykke under 30 hz...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

det er jo subber, det er ikke så rart at de går så lavt, tror han refererte til vanlig høyttalere.

uansett så er det ikke noe info så langt ned i musikk, som jeg sa blir alt kuttet rundt 30hz. lydstudio "trenger" man det for å høre hva som forgår der nede, men det er også drop offs i db på disse.

film er sikkert noe annet.

Er mye musikk som har informasjon et godt stykke under 30 hz...

 

 

som hva?

Lenke til kommentar

Alle som vil vurdere dette settet vil nok bry seg midt i ..... mtp det dere nå diskuterer.

 

Det som betyr noe er hvordan det oppleves. Ikke hva man kan forklare teknisk (og arrogansen som ser ut til å følge med kunnskap).

 

Jeg for min del hadde heller kjøpt dette oppsettet, enn ett high end oppsett til samme pris (og ja, jeg har endel fartstid med high end lyd og er generelt sett musikk-frelst).

 

WAF på dette settet + f.eks. Sonos rundbout i huset er endel bedre enn hva ett oppsett som kan gjengi tilsvarende lydkvalitet med høytalere og "the hifi triangle" i stua. Dette plasserer en ved siden av en sjeselong ett sted kona tillater det. Da er hun "happy", og happy wife = happy life.

 

DAC som er i enheten kunne jeg klart meg uten though. Jeg bytter heller en ekstern kilde, enn å bli irritert når digitale formater går videre og min headphone løsning har kastet vekk penger på ett komponent som er gått ut på dato før jeg har kjøpt det omtrent. ESS9018 er ikke akkurat det siste og ypperste og har sine begrensninger mtp formater. At de ikke engang har kjørt dual mono 9018 chips forteller meg at den delen av HE1 (Orpheus II) er noe de har tilført i siste liten (måtte gjennom en komitee som sa at digital input er nødvendig for å selge flere enheter).

Lenke til kommentar

 

 

det er jo subber, det er ikke så rart at de går så lavt, tror han refererte til vanlig høyttalere.

uansett så er det ikke noe info så langt ned i musikk, som jeg sa blir alt kuttet rundt 30hz. lydstudio "trenger" man det for å høre hva som forgår der nede, men det er også drop offs i db på disse.

film er sikkert noe annet.

Er mye musikk som har informasjon et godt stykke under 30 hz...

 

 

som hva?

 

 

Man finner mest av det i elektronika, men det er også en god del eksempler over hele fjøla. Er også mye liveopptak som har viktige rom og scenelyder helt der nede, som er viktig for å gi deg illusjonen av å være tilstede på konserten.

 

Med akustiske instrumenter er det naturligvis svært sjelden, så sant man ikke har kjørt micoppsett som fanger lufttrykk fra strenger, fingre, etc. Forutsatt at vi ekskluderer orgel da, naturligvis...

Lenke til kommentar

Er mye musikk som har informasjon et godt stykke under 30 hz...

Det er sant, men det er også kostbare og relativt unyttige frekvenser sett i lys av overall volum på signalet, så derfor filtreres dem som regel ganske så hard etter at man har brukt den til å lage psykoakustisk bass høyere i frekvesspektret. Dette gir illusjonen av dypbass uten alle ulempene med den.

 

Film legger rumble på rundt 70 Hz. Frekvenser under 20 Hz er mer fysisk energi enn lyd. Bass er viktige frekvenser, det er ikke det, men det er ikke noen poeng med how low can you go sett i lys av musikk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...