Gå til innhold

SNIKTITT: Sennheiser HE 1 – verdens dyreste hodetelefoner Skal det være et par hodetelefoner til over 500 000 kroner?


Anbefalte innlegg

Interessant at DAC'ene i forsterkeren bruker Sabre 9018 som er samme som også finnes i rimelige produkter ( https://hifimediy.com/Sabre-9018-DAC )

 

http://en-uk.sennheiser.com/sennheiser-he-1

 

 

Music data is converted to analogue signals using the 8 internal DACs of the ESS SABRE ES9018. Four channels in parallel are used for each stereo side to enhance accuracy and decrease distortion and noise level.

 

Ja, jeg vet at det her blir 8 vs 1 og at designet og komponentene rundt er vel så viktig, men gøy å tenke på at man kanskje får en bitteliten smak av high-end  :)   

 

Min HifiMe er koblet til en rørforsterker som jeg kjøpte for ca 10 år siden og den fikk nytt liv me mye bedre snert i bassen og mer "luft" (raskere transienter og bedre oppløsning).  Kontra DAC'en jeg har brukt til nå, FIIO D3, så blir det allikevel litt en smakssak.  For vokaler f.eks. så kan D3 kan prefereres som mykere og mer organisk, selv om den sannsynligvis ikke er like "korrekt".

 

Alle ok DACer gir "en smak av highend" i den forstand at det ikke er alt for dyrt å designe en "perfekt" (dvs, uten hørbar forvrengning, eller andre problemer) DAC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, med den relativt gode konsument-teknologien som finnes på markedet i dag er den nøytrale og miljømessig riktige oppsatte DAC'en stort sett det minste problemet. Elementet som omsetter elektronikken til den fysiske lyden er det som lager mest krøll, deretter forsterker, deretter DAC. En må også ikke rote for mye med avspilleren og samplerate-forskjeller. Det kan fort bli hårete lyd. Elektromagnetiske induseringer i signalstien som lager støy er også greit å unngå der det er et problem aka balanserte kabler.

 

Lyden er sånn sett en hel kjede med forskjellige ting som kan degradere, hvor noen komponenter typisk er et større problem enn andre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...