Gå til innhold

Finner ikke bedrifter som vil ta vare på meg.


Anbefalte innlegg

Jeg er voksenlærling i byggebransjen. Har kun jobbet innenfor bransjen siden ifjor sommer. I første bedrift jobbet jeg veldig hardt og fikk gode skussmål slik at jeg fikk min andre jobb. I denne jobben overlevde jeg nedbemanning når bedriften sparket halve bedriften. Siden jeg alltid har stått på så fikk jeg og de beste fagpersonene fortsette. Nå føler jeg meg utnyttet hvor jeg går på minstelønn og skal gjøre ferdig et helt bygg alene. Normal arbeidsstokk vil være rundt 4 personer på dette bygget. Da dette er såkalt drittarbeid og noe alle kan gjøre bruker de meg fordi jeg er billigst i drift med kun 168 kr i timen og har mulighet å jobbe mye overtid.

 

 

Nå vil jeg skifte bedrift men vil være i en bedrift som faktisk følger meg opp og sørger for at jeg kan få utvikle meg faglig. Har sendt rundt 20 søknader til forskjellige bedrifter i byen, men tror ikke jeg får respons fordi jeg er i midten av tjueårene og er voksenlærling med lite erfaring. Bedriften får vel heller ikke stønad siden jeg er voksenlærling, og siden jeg er en voksen mann med regninger så er det umulig å leve på vanlig lærlingelønn, noe som ender med at begge de bedriftene jeg har vært i har tilbudt meg minstelønn på 168,80 kr. Noe som forsåvidt er helt lovlig, men urettferdig når ryddegutter uten faglig kompetanse hos Jobzone, Workshop etc. får 184+ kr i timen fra starten av.

 

 

Har noen av dere tips til hvordan kapre jobber hos de mest seriøse bedriftene? Har nesten litt lyst å gi opp og finne meg jobb innenfor noe annet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et stort problem å ta seg av lønnsforhandling selv. Gå til sjefen og "krev" bedre lønn. Det er en grunn til at det ofte er et stort lønnsgap ;)

 

Er du så flink og arbeidsom som du beskriver så vil enhver sjef være villig til å betale for å beholde deg.

Lenke til kommentar

Her synes jeg du klager over bagateller. Lønna du beskriver gir over 25000 brutto i måneden ved normal arbeidsuke (37,5t). I tillegg kommer vel overtiden? Mtp. at du er lærling og ufaglært så er dette slett ikke dårlig betalt! Du kan ikke blande inn alder og ansiennitet.

Når du får fagbrev vil også lønna øke.

Hvor mange personer dere er på bygget er urelevant for din del. Om dere er 1 eller 4 arbeidere vil gjenspeiles på tiden det tar å reise bygget. Timeantallet er det samme, og så lenge du får timelønn er det vel samme for deg hvor lang tid det tar?

Du beskriver ikke hva slags arbeid som utføres, men omtaler det som drittarbeid. Med dagens arbeidssituasjon bør du heller være fornøyd med at du overlevde nedbamanning og at du i det hele tatt har en jobb å gå til!

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her synes jeg du klager over bagateller. Lønna du beskriver gir over 25000 brutto i måneden ved normal arbeidsuke (37,5t). I tillegg kommer vel overtiden? Mtp. at du er lærling og ufaglært så er dette slett ikke dårlig betalt! Du kan ikke blande inn alder og ansiennitet.

Når du får fagbrev vil også lønna øke.

Hvor mange personer dere er på bygget er urelevant for din del. Om dere er 1 eller 4 arbeidere vil gjenspeiles på tiden det tar å reise bygget. Timeantallet er det samme, og så lenge du får timelønn er det vel samme for deg hvor lang tid det tar?

Du beskriver ikke hva slags arbeid som utføres, men omtaler det som drittarbeid. Med dagens arbeidssituasjon bør du heller være fornøyd med at du overlevde nedbamanning og at du i det hele tatt har en jobb å gå til!

 

 

Bagateller? Jeg har brukt mange måneder av min lærlingetid for å gjøre drittarbeid. Med andre ord har jeg ikke hatt faglig utvikling siden jeg så og si startet i bedriften. Det kan få konsekvenser for meg ved en eventuell fagprøve. Opplæringskontoret har også gitt meg beskjed om at siden jeg ikke har ungdomsrett så prioriterer de ikke meg, men de yngre lærlingene. Dessuten er det svært relevant hvor mange vi er på bygget da jeg alene ikke kan utvikle meg. Min veileder sitter på et kontor og gjør kontorarbeid. Jeg har ingen ute på bygget som kan følge meg opp og lære meg ting. 

 

Med å være underbemannet slik som nå så springer jeg rundt og arbeider meg ihjel fordi formannen hos hovedentreprenøren på prosjektet skal ha ting gjort slik at rørleggere, elektrikere osv. kan starte arbeidet. Gjør ikke jeg arbeidet som må gjøres, blir alle andre forsinket.

 

 

Og nei, jeg er ikke fornøyd, for uten faglig utvikling eller kompetanse kan jeg ikke ha noe å referere til når jeg skal søke etter ny jobb. Kun innenfor det ensformige jeg allerede gjør.

 

 

Dragen: Nei, en lærling skal ikke det etter min mening. Derfor jeg gjerne vil ha tips fra de som allerede er i seriøse bedrifter...

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva slags "drittarbeid" du utfører. Er det urelevant for fagbrevet eller er det bare det at du synes oppgavene er kjedelige?
Hvorfor sluttet du for øvrig i din første jobb hvis du fikk gode skussmål?
Hvor lenge er "mange måneder"? Normal lærlingtid er vel 2 år, da har du forsatt en del tid igjen.

 

Selvfølgelig vil bedriftene heller ønske en lærling på 18 år som er fornøyd med halv lønn. Hvis de skal ansette noen så er det en fordel at de er billigst mulig i drift. Samme grunn til at de ansetter utenlandsk arbeidskraft. Så du må nok bare ta til takke med minstelønn fram til du får fagbrev.

 

Er du for øvrig sikker i dine påstander om ufaglærte i bemanningsbyråer som får lønn på kr 184+ ??? Min samboer som også er i midten av 20-årene fikk snaue 150 pr time i Adecco som ufaglært men med flere års erfaring.

 

Men jeg er enig i at lærlinger har krav på en del oppfølging. Lærlingbedrifter mottar bl.a. støtte fra staten for å tilsette lærlinger, men da stilles det også en del krav gitt at: Bedriften du jobber i må være godkjent som lærebedrift. Du har krav på kontinuerlig oppfølging og vurdering gjennom hele læreperioden. 

 

Vedrørende arbeidsoppgaver og oppfølging ville jeg tatt en prat med sjefen. Men jeg ville vært forsiktig med å klage på lønna som lærling...

Lenke til kommentar

Han er ikke lærling sånn som vanlige ungdommer. Han får om ikke full lønn, tilnærmet full lønn og langt over lærlinger sin lønn. Samtidig får ikke bedriften støtte for å ha han der, sånn som bedrifter får fra vanlige lærlinger.

 

Er du faktisk under noe type lærlingkontrakt, eller er dette ett opplegg for å få 5 års arbeidserfaring og så ta fagbrevet?

Uansett synes jeg dette virker som litt for mye sutring, du får GOD lønn og bedriften får null støtte for å ha deg der, samtidig forventer du samme behandling som vanlige lærlinger som tjener langt mindre enn deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke et stort problem å ta seg av lønnsforhandling selv. Gå til sjefen og "krev" bedre lønn. Det er en grunn til at det ofte er et stort lønnsgap ;)

 

Er du så flink og arbeidsom som du beskriver så vil enhver sjef være villig til å betale for å beholde deg.

Oooooog så landet vi på jorden igjen. 

Hvor har du dette fra? Sjeldent (aldri) jeg hører om folk som ikke er i høyere stillinger eller har en form for spesialkompetanse som får høyere lønn for å ikke forlate en bedrift.

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

En lærling skal vel ikke jobbe alene?

I utganspunktet ikke, men etterhvert blir jo lærlinger til ressurser og da er det muligheter for å spare på folk samtidig som lærlingen får mer ansvar og må klare seg selv, noe som er bra for lærlingen sin utvikling. Win win for bedrift og lærling. 

 

Har selv vert lærling og jeg lærte mye av å måtte klare meg på egenhånd istedenfor å dilte etter andre. 

 

 

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva slags "drittarbeid" du utfører. Er det urelevant for fagbrevet eller er det bare det at du synes oppgavene er kjedelige?

Hvorfor sluttet du for øvrig i din første jobb hvis du fikk gode skussmål?

Hvor lenge er "mange måneder"? Normal lærlingtid er vel 2 år, da har du forsatt en del tid igjen.

 

Selvfølgelig vil bedriftene heller ønske en lærling på 18 år som er fornøyd med halv lønn. Hvis de skal ansette noen så er det en fordel at de er billigst mulig i drift. Samme grunn til at de ansetter utenlandsk arbeidskraft. Så du må nok bare ta til takke med minstelønn fram til du får fagbrev.

 

Er du for øvrig sikker i dine påstander om ufaglærte i bemanningsbyråer som får lønn på kr 184+ ??? Min samboer som også er i midten av 20-årene fikk snaue 150 pr time i Adecco som ufaglært men med flere års erfaring.

 

Men jeg er enig i at lærlinger har krav på en del oppfølging. Lærlingbedrifter mottar bl.a. støtte fra staten for å tilsette lærlinger, men da stilles det også en del krav gitt at: Bedriften du jobber i må være godkjent som lærebedrift. Du har krav på kontinuerlig oppfølging og vurdering gjennom hele læreperioden. 

 

Vedrørende arbeidsoppgaver og oppfølging ville jeg tatt en prat med sjefen. Men jeg ville vært forsiktig med å klage på lønna som lærling...

 

Jeg gjør arbeid som ikke følger læreplanen blant annet. 

 

Hvis din samboer fikk 150 kr timen i byggebransjen så har vedkommede blitt lurt trill rundt da den almenngjorte minstelønnen i byggebransjen er 168,80 kroner timen. Dessuten får alle innleide polakker, litauere etc. 184-186 kroner timen. Snakker og jobber daglig med dem og blant annet får alle hjelpearbeiderne fra Jobzone der 186 kroner timen. Da mener jeg alle forutenom de som har jobbet for samme bemanningsbyrå i mange mange år.

 

Du aner ikke hva du snakker om, så jeg skal ikke diskutere mer med deg. Folk som bare sitter her for å være vanskelig med andre forumbrukere har jeg ikke noe til overs for. Du er ikke her for å hjelpe, men for å kverulere. Hvis du ikke har noe som kan være til hjelp så lar du heller være å kommentere istedet for å spy ut dritt og kalle meg en syter og klager.

Lenke til kommentar

Det er ikke et stort problem å ta seg av lønnsforhandling selv. Gå til sjefen og "krev" bedre lønn. Det er en grunn til at det ofte er et stort lønnsgap ;)

 

Er du så flink og arbeidsom som du beskriver så vil enhver sjef være villig til å betale for å beholde deg.

Oooooog så landet vi på jorden igjen. 

Hvor har du dette fra? Sjeldent (aldri) jeg hører om folk som ikke er i høyere stillinger eller har en form for spesialkompetanse som får høyere lønn for å ikke forlate en bedrift.

 

Da har du ikke hørt mye. En veldig effektiv og god ansatt er ønskelig å beholde og en sjef vil ikke at en god ansatt skal slutte pga. noen få kroner. Det er dog forskjell på folk og det er sikkert ikke mange som har baller til å "true" med å slutte.

 

Jeg har hørt om folk som har fått bedre lønn ved å forhandle med sjefen opptil fler ganger. Spesialkompetanse er egentlig irrelevant da dette går på om sjefen kan erstatte personen lett eller ikke.

 

De jeg vet som har forhandlet lønn selv har jobbet i håndtverkeryrker som f.eks. mekaniker og snekker.

Lenke til kommentar

Bagateller? Jeg har brukt mange måneder av min lærlingetid for å gjøre drittarbeid. Med andre ord har jeg ikke hatt faglig utvikling siden jeg så og si startet i bedriften. Det kan få konsekvenser for meg ved en eventuell fagprøve. Opplæringskontoret har også gitt meg beskjed om at siden jeg ikke har ungdomsrett så prioriterer de ikke meg, men de yngre lærlingene. Dessuten er det svært relevant hvor mange vi er på bygget da jeg alene ikke kan utvikle meg. Min veileder sitter på et kontor og gjør kontorarbeid. Jeg har ingen ute på bygget som kan følge meg opp og lære meg ting. 

 

Med å være underbemannet slik som nå så springer jeg rundt og arbeider meg ihjel fordi formannen hos hovedentreprenøren på prosjektet skal ha ting gjort slik at rørleggere, elektrikere osv. kan starte arbeidet. Gjør ikke jeg arbeidet som må gjøres, blir alle andre forsinket.

Som voksenlærling faller man gjerne mellom to stoler. Ikke helt lærling, ikke helt vanlig arbeider. Som regel også lengre "læretid". Skal du ta fagbrev som privatist? Dette er veldig vanlig.

Du er veldig opptatt av å fremheve deg selv og å si at du gjør drittarbeid hele tiden. 

Mest sannsynlig gjør du ikke mer drittarbeid enn de fleste andre, du syns bare veldig synd på deg selv.

Husk som lærling starter du helt nederst på rangstigen og må opparbeide deg kunnskap og tillit. Det får man ved å arbeide jevnt og trutt og vise at man forbedrer seg etterhvert. Å ha en jobb som man gjør bra krever faktisk en del, mer enn mange tror. Men man kan få en enorm mestringsfølelse når man blir god til det man gjør, som føles veldig bra.

Du virker mest opptatt av å kritisere andre etter mitt syn. "Jeg alene ikke kan utvikle meg", dette er veldig feil. Jeg har lært ekstremt mye av å jobbe på egen hånd, av meg selv. Selvstendige, handlingskraftige og løsningsorienterte folk er veldig verdsatt. Du kan fint bli en sånn hvis du vil det, men det krever litt innsats og tid for å komme dit.

 

Du sier at du har lett høyt og lavt etter "noen som vil ta vare på meg". Dette er ikke så utbredt lenger, og du må trolig lete lenge skal du finne dette. Du er ganske lett "disposable", og det er veldig lett å hente inn en polakk til å gjøre jobben din fra et bemanningsfirma. En telefon og polakken kommer neste dag og gjør din jobb. Når du skal ta opp slike ting som arbeidsforhold og lønn er det viktig å tenke på om du er i en posisjon til å forhandle, eller slår det veldig fort tilbake og skader deg hardt. Hva har du å vise til og slå i bordet med er viktig å tenke over.

Håper ikke jeg dreper alle dine drømmer med dette, men sannheten er ofte brutal, så også her.

Kommer fra en med lang erfaring i bransjen og som har blitt herdet fra det meste. Da går det bra.

Stå på videre, vær hyggelig og gjør ditt beste, så kommer man som regel langt :)

 

 

Lenke til kommentar

Synes synd på meg selv? Jepp, det er akkurat det jeg gjør.... 0_x

 

Hvordan kan du utvikle deg faglig når ingen er der for å lære deg ting? Haha du er faktisk morsom. Å være løsningsorientert er èn ting, men hvis man ikke har noen til å vise deg hvordan du utfører et arbeid riktig vil du legge til deg uvaner og bruke laaang tid på et arbeid som ville tatt ti ganger kortere tid om noen brukte 2 minutter på å lære deg det riktig første gangen.

 

Forhandle om lønn? Hva i helvette er det du snakker om? Jeg er ikke interessert i å forhandle om lønn, jeg er interessert i å være ansatt i en bedrift hvor de faktisk tar vare på lærlingene sine. Jeg er ikke dum, men jeg er i sårbar posisjon siden jeg har grums fra fortiden og sjefen vet at jeg blir å slite å finne meg ny jobb. Derfor bruker han meg til å gjøre såkalt polakkarbeid som å meisle gulv, avrette, flikke, sparkle vegger og gjøre mindre forskalingsjobber i 6 måneder.

 

 

Kan godt bli betalt 168,80 kroner i timen, poenget var at jeg gjør ti ganger mer enn ufaglærte ryddegutter som ligger å sover på glavaposer når folka fra hovedentreprenøren har dratt kl. 12 på fredagene. Lønna er ikke i takt med arbeidet jeg gjør. Når i tillegg verken opplæringskontoret ELLER noen fra ledelsen i bedriften i det hele tatt prater med meg eller spør hvordan det går, så er det regelrett bedritent. Slik skal det ikke være. Har ikke sett sjefen min på 2 måneder, og da hilste han bare på meg i døra.

 

 

Har forøvrig bestemt meg over natten om å levere oppsigelsen på mandag. Hører stadig at bransjen visstnok "hyler" etter norsk arbeidskraft, men når man blir behandlet som en dritt og ikke får en takk engang, så er det ikke rart de må hente folk fra utlandet. Jeg har gjort mye for bedriften min, mer enn mange andre ville gjort og har ingenting å skamme meg over. Som du sier, jeg er enkel og erstatte så det blir selvfølgelig ikke noe problem. Bare at nå må de betale et bemanningsbyrå en viss sum + polakken sin lønning på 186 kroner timen.

 

Skal gå på NAV og vente på at pengene ruller inn. :)

Endret av Arbeidern
Lenke til kommentar

Hvordan tror du egentlig du utvikler deg om du skal ha alt inn med teskje fra en fagarbeider? Og bli mer og mer selvstendig er jo en naturlig del av en læretid. 

 

Lykke til på NAV, om det er du selv som sier opp så står du jo i fare for og ikke få støtte. 

 

Er egentlig litt komisk, du klager på at du tidligere har blitt oppsagt, og når du endelig er en plass hvor du ikke blir oppsagt så sier du opp selv.

Lenke til kommentar

Quitters never win.

Det er i motbakke det går oppover, du tror tydeligvis alle andre skal lære deg jobben og holde deg i hånda, det er ikke sånn det fungerer i dagens samfunn. Folk skal og må være selvstendig. Tror du alle elsker jobben sin hele tiden? Tro om igjen. Noen perioder er det tungt, men det blir alltid bedre. Mye ting må man bare bite i seg og gå videre med. Du følger mye med på andre sier du, kanskje du skal prøve å gå med skylapper noen uker. Det er lett å overvurdere seg selv og sine evner, jeg tipper dine kolleger er sånn helt gjennomsnittlige arbeidere som de fleste andre.

Dette er kanskje grunnen til at du ikke kan noe eller har hatt fast jobb før, du har ikke holdt ut noe og forventet alt lagt i dine hender.

Du får ha lykke til på NAV sammen med alle de andre taperne og innvandrerne som går rett til staten og forventer at de ordner opp for dem.

Lenke til kommentar

Det er fascinerende å se hvor grundig folk setter seg til doms over andres situasjon uten å egentlig vite noe om den.

Om man har jobb som lærling, inngår man en avtale om at man skal få mindre lønn i bytte mot opplæring. Når man går alene med oppgaver man ikke har mye erfaring med, så lærer man ikke en dritt og man gjør lett feil. Om det er så enkle oppgaver at det ikke kan gjøres feil, så lærer man ikke noe da heller.

Det er én ting å ha slike situasjoner et par uker i strekk, det må nesten forventes, men om det går over en måned uten at man får prøvd seg på noe nytt eller får tilbakemelding på det man gjør, så er man etter mitt syn ikke lærling lenger, bare billig arbeidskraft. Noen vil være fornøyd med dette, men det er gjerne ikke disse som går hen og skaffer seg lærlingplass.

 

TS: Lykke til. Jeg tror det eneste du kommer til å lure på om et års tid er hvorfor du ikke gikk videre tidligere. Livet er for kort til å ikke være fornøyd i jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fascinerende å se hvor grundig folk setter seg til doms over andres situasjon uten å egentlig vite noe om den.

Om man har jobb som lærling, inngår man en avtale om at man skal få mindre lønn i bytte mot opplæring. Når man går alene med oppgaver man ikke har mye erfaring med, så lærer man ikke en dritt og man gjør lett feil. Om det er så enkle oppgaver at det ikke kan gjøres feil, så lærer man ikke noe da heller.

Det er én ting å ha slike situasjoner et par uker i strekk, det må nesten forventes, men om det går over en måned uten at man får prøvd seg på noe nytt eller får tilbakemelding på det man gjør, så er man etter mitt syn ikke lærling lenger, bare billig arbeidskraft. Noen vil være fornøyd med dette, men det er gjerne ikke disse som går hen og skaffer seg lærlingplass.

 

TS: Lykke til. Jeg tror det eneste du kommer til å lure på om et års tid er hvorfor du ikke gikk videre tidligere. Livet er for kort til å ikke være fornøyd i jobben.

 

 

Takk! Endelig en som forstår at situasjonen min er uakseptabel. Og ja, jeg skulle sagt opp for lenge siden. Uansett om man er voksenlærling eller vanlig lærling så skal man ikke måtte finne seg i det jeg har gjort i 6 måneder.

Lenke til kommentar

når jeg var lærling jobbet jeg selvstendig i 2 år for under 100 kr timen , men jeg var yrkessjåfør så det er ganske unaturlig med 2 sammen på jobb , spesielt når man kjører buss, dog jeg ente heller ikke opp med fagbrev , men det hadde mere med uenighet om fagprøven siden jeg fikk samme fagprøve som de som kjørte lastebil i 2 år.

 

så sånn sett ser jeg ikke problemet med at du jobber alene, det viser jo at bedriften stoler på arbeidet du utfører ,  men du må i det minste ha mulighet til og ringe noen og spørre spørsmål om du skulle stå fast på en oppgave , når det kommer til overtid mener jeg du skal lønnes ut fra tariff som fagarbeider .Dette er ofte omtalt i tariffavtalen til bransjen du jobber i, er du ikke medlem i en fagforening er det på tide og melde deg inn , de kan gjerne hjelpe deg i spørsmål og saker som dette, sjekk hvilken som er mest utbredt i bedriften du jobber i , er det ikke fagforening der kan LO være en grei plass og sjekke med .

 

jeg er selv i en situasjon hvor jeg driver og sjekker opp i om jeg kan ta læretid som voksen inne det faget jeg har jobbet i de siste 10 år, pga nedgangen i oljen er jeg fortiden arbeidsledig og vurdere læretid som en måte og komme tilbake i arbeid og samtidig heve min kompetanse , så jeg ser jo selv at lav lønn og bunnen av rangstigen kan være surt i voksen alder , men jeg tror om du står tiden ut , biter tenna sammen så ender du opp i en bedre situasjon når du har fagbrev og kan eventuelt lete etter ny jobb , eller du har vist at du en en skikkelig arbeidskar de kan stole fult og helt på, det kommer endel good will fra bedrifter når de vet de har folk de kan stole på , men slik som du står nå med og ha byttet jobb allerede 1 gang siden i fjord sommer så ser det ikke bra ut på CVen eller for bedriften om du bytter nå. 

Lenke til kommentar

Har du jobbet i faget i 10 år så kan du jo bare ta fagprøven, du må ta litt teori. Problemet er vel kanskje og få gjennomført fagprøven når du ikke er tilknyttet noen bedrift.

 

både og, fagbrev som NDT tekniker som jeg vurderer krever flere NDT Sertifikater en jeg har per i dag, så jeg har bare deler av kompetansen som kreves. men dette er litt urelevant for trådstarter, vil du ha mere detaljer kan vi ta det på pm 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...