Gå til innhold

Tidsreiser eller kommunikasjon


Anbefalte innlegg

Reise i tiden hadde vært utrolig. Men samtidig ville det vært en katastrofe, fordi vi kunne jo reist tilbake og tatt livet av faren til han vi ikke liker osv. En annen ting jeg kom til å tenke på var dette med klarsynte (Åndenes makt på Tv Norge) som kan "snakke med de døde" og dette er på en måte en kanal gjennom tidene. Altså: Hvis en klarsynt snakker og får informasjon fra en avdød (ånden til den døde) så er jo dette en kanal til tidligere tider og muliggjør kommunikasjon til tidligere tider. Mulig jeg er på villspor men det er da noe i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sier jo at for de døde så står tiden stille, eller for de så eksisterer ikke tid og rom. Kan en klarsynt i nåtiden snakke med en død og en klarsynt for. eks hundre år siden også snakke med med en død (eller utveksle informasjon) så er det jo da mulig å påvirke fortiden.

Lenke til kommentar

De sier jo at for de døde så står tiden stille, eller for de så eksisterer ikke tid og rom. Kan en klarsynt i nåtiden snakke med en død og en klarsynt for. eks hundre år siden også snakke med med en død (eller utveksle informasjon) så er det jo da mulig å påvirke fortiden.

Fortiden er jo fortid, så man får ikke noen direkte kommunikasjonslink som du ser ut til å forfekte. Med mindre du mener fortid/nåtid/fremtid alle eksisterer samtidig og parallellt.

 

Men såvidt jeg vet så er det ingen bekreftede tilfeller at en person som lever har hatt kunnskap som tyder på kommunikasjon med de døde. Klarsynte er bevisst tåkete i praten, for de vil at ordene de bruker skal treffe bredt, slik at de treffer. Spesifikk informasjon ser man sjelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet). I følge den generelle relativitetsteorien (som er bekreftet utallige ganger både ved observasjoner og kontrollerte forsøk) er f.eks gravitasjon (tyngdekraft) bare et annet ord for krummet romtid. Dess sterkere romtiden er krummet, dess sterkere gravitasjon er det. Newtons gravitasjonsteorierkan ikke forklare hvordan gravitasjon kan avbøye lys, men ved å regne på det som krummet romtid er lysavbøyning i gravitasjonsfelt relativt selvforklarende.

 

Et av de beste hverdagseksemplene på at krummet romtid er et reelt fenomen er det faktumet at GPS-systemet fungerer. Hadde man ikke regnet inn effektene fra krummet romtid, men kun brukt Newtons gravitasjonsligninger ville GPS-systemet hatt en feilvisning per døgn på ca 11 km.

 

Årsaken til den store potensielle feilvisningen hvis man ikke tok hensyn til krummet romtid er at jordas gravitasjon bremser tiden slik at tiden går saktere nede på bakken enn i den avstanden fra jorda som GPS-satelittene beveger seg. Forskjellen utgjør bare 38 mikrosekunder per døgn, men på disse 38 mikrosekundene har altså GPS-satelittene rast avgårde hele 11 km. Måten man kompenserer for dette er ved å bremse klokkene ombord på satelittene, slik at de går synkront med bakken når de går i sin korrekte bane.

 

I de første GPS-satelittene hadde man latt være å ta hensyn til krummet romtid, selv om US Army hadde fått råd fra NASA om å ta hensyn til tidsbremsingeffekten. Så det var dyp krisestemning når det usanske forsvaret oppdaget hvor stor feilvisning det ble. Heldigvis for dem hadde sjefsingeniøren i et lyst enn-visst-NASA-har-rett-likevel-øyeblikk lagt inn en fjernstyrbar bryter som la inn korrekt bremsing på satelittklokkene. Dermed fungerte systemet og det gjør det fortsatt.

 

Det at GPS-systemet fungerer såpass godt som det gjør skyldes altså både at Einsteins gravitasjonsforklaringer om krummet romtid var korrekte OG at tid ikke er en menneskelig oppfinnelse, men en reell fysisk egenskap i universet. Tid er like reelt som rom og materie (atomer).

 

Endret av SeaLion
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet). I følge den generelle relativitetsteorien (som er bekreftet utallige ganger både ved observasjoner og kontrollerte forsøk) er f.eks gravitasjon (tyngdekraft) bare et annet ord for krummet romtid. Dess sterkere romtiden er krummet, dess sterkere gravitasjon er det. Newtons gravitasjonsteorierkan ikke forklare hvordan gravitasjon kan avbøye lys, men ved å regne på det som krummet romtid er lysavbøyning i gravitasjonsfelt relativt selvforklarende.

 

Et av de beste hverdagseksemplene på at krummet romtid er et reelt fenomen er det faktumet at GPS-systemet fungerer. Hadde man ikke regnet inn effektene fra krummet romtid, men kun brukt Newtons gravitasjonsligninger ville GPS-systemet hatt en feilvisning per døgn på ca 11 km.

 

Årsaken til den store potensielle feilvisningen hvis man ikke tok hensyn til krummet romtid er at jordas gravitasjon bremser tiden slik at tiden går saktere nede på bakken enn i den avstanden fra jorda som GPS-satelittene beveger seg. Forskjellen utgjør bare 38 mikrosekunder per døgn, men på disse 38 mikrosekundene har altså GPS-satelittene rast avgårde hele 11 km. Måten man kompenserer for dette er ved å bremse klokkene ombord på satelittene, slik at de går synkront med bakken når de går i sin korrekte bane.

 

I de første GPS-satelittene hadde man latt være å ta hensyn til krummet romtid, selv om US Army hadde fått råd fra NASA om å ta hensyn til tidsbremsingeffekten. Så det var dyp krisestemning når det usanske forsvaret oppdaget hvor stor feilvisning det ble. Heldigvis for dem hadde sjefsingeniøren i et lyst enn-visst-NASA-har-rett-likevel-øyeblikk lagt inn en fjernstyrbar bryter som la inn korrekt bremsing på satelittklokkene. Dermed fungerte systemet og det gjør det fortsatt.

 

Det at GPS-systemet fungerer såpass godt som det gjør skyldes altså både at Einsteins gravitasjonsforklaringer om krummet romtid var korrekte OG at tid ikke er en menneskelig oppfinnelse, men en reell fysisk egenskap i universet. Tid er like reelt som rom og materie (atomer).

 

 

Meget godt oppsumert =) I den praksis kan man faktisk reise frem i tid raskere en de som bor på Jorden ved å rase rundt jorden i en romstasjon :)

Lenke til kommentar

 

De sier jo at for de døde så står tiden stille, eller for de så eksisterer ikke tid og rom. Kan en klarsynt i nåtiden snakke med en død og en klarsynt for. eks hundre år siden også snakke med med en død (eller utveksle informasjon) så er det jo da mulig å påvirke fortiden.

Fortiden er jo fortid, så man får ikke noen direkte kommunikasjonslink som du ser ut til å forfekte. Med mindre du mener fortid/nåtid/fremtid alle eksisterer samtidig og parallellt.

 

Men såvidt jeg vet så er det ingen bekreftede tilfeller at en person som lever har hatt kunnskap som tyder på kommunikasjon med de døde. Klarsynte er bevisst tåkete i praten, for de vil at ordene de bruker skal treffe bredt, slik at de treffer. Spesifikk informasjon ser man sjelden.

 

Spesifikk fakta stemmer jo noen ganger faktisk, om det er mulig å oppdrive. Men det er jo ofte sånn at fra gamle tider så eksisterer det ikke skrevne papirer men de finner jo ofte ut at personene de klarsynte har snakket med faktisk har eksistert og at ting de forteller har kun den døde visst om.

 

Kan ta et eksempel: Jolanda Gabrielsen levde fra 1820 død 1900. (fiktiv person)  Hun går igjen i huset hun levde hele sitt liv. En klarsynt snakker med hennes ånd nå i 2017. En klarsynt snakket også med hennes ånd i 1920. Nå er etter min mening en kanal åpnet hvor de klarsynte kan snakke med den døde og den døde kan snakke med begge to gjennom tidene, fordi for den døde (ånden) så eksisterer ikke tid og rom som for oss levende.

 

De klarsynte sier jo rett ut at de kan spørre om ting. Ikke bestandig de får svar.

 

Uansett så synes jeg det er fascinerende :-)

Lenke til kommentar

 

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet). I følge den generelle relativitetsteorien (som er bekreftet utallige ganger både ved observasjoner og kontrollerte forsøk) er f.eks gravitasjon (tyngdekraft) bare et annet ord for krummet romtid. Dess sterkere romtiden er krummet, dess sterkere gravitasjon er det. Newtons gravitasjonsteorierkan ikke forklare hvordan gravitasjon kan avbøye lys, men ved å regne på det som krummet romtid er lysavbøyning i gravitasjonsfelt relativt selvforklarende.

 

Et av de beste hverdagseksemplene på at krummet romtid er et reelt fenomen er det faktumet at GPS-systemet fungerer. Hadde man ikke regnet inn effektene fra krummet romtid, men kun brukt Newtons gravitasjonsligninger ville GPS-systemet hatt en feilvisning per døgn på ca 11 km.

 

Årsaken til den store potensielle feilvisningen hvis man ikke tok hensyn til krummet romtid er at jordas gravitasjon bremser tiden slik at tiden går saktere nede på bakken enn i den avstanden fra jorda som GPS-satelittene beveger seg. Forskjellen utgjør bare 38 mikrosekunder per døgn, men på disse 38 mikrosekundene har altså GPS-satelittene rast avgårde hele 11 km. Måten man kompenserer for dette er ved å bremse klokkene ombord på satelittene, slik at de går synkront med bakken når de går i sin korrekte bane.

 

I de første GPS-satelittene hadde man latt være å ta hensyn til krummet romtid, selv om US Army hadde fått råd fra NASA om å ta hensyn til tidsbremsingeffekten. Så det var dyp krisestemning når det usanske forsvaret oppdaget hvor stor feilvisning det ble. Heldigvis for dem hadde sjefsingeniøren i et lyst enn-visst-NASA-har-rett-likevel-øyeblikk lagt inn en fjernstyrbar bryter som la inn korrekt bremsing på satelittklokkene. Dermed fungerte systemet og det gjør det fortsatt.

 

Det at GPS-systemet fungerer såpass godt som det gjør skyldes altså både at Einsteins gravitasjonsforklaringer om krummet romtid var korrekte OG at tid ikke er en menneskelig oppfinnelse, men en reell fysisk egenskap i universet. Tid er like reelt som rom og materie (atomer).

 

 

 

Isåfall må jo du mene at å reise frem og tilbake i tid da er mulig, siden tid eksisterer som noe annet enn et konsept.

 

Jeg mener at tid ikke eksisterer, og jeg skjønner ikke forklaringen din på at den faktisk eksisterer. Mener du at f.eks lys beviser at tid eksisterer, heller enn at lys eksistere i seg selv som et forutsigbar fenomen, som kan forklares med konseptet tid?

 

Jeg vil nå heller anta og/eller påstå at det kun er nå som eksisterer og at "nå" er en tilstand og at denne tilstanden alltid endres, men at det ikke har noe med "tid" å gjøre.

 

Hvis du er uenig, så får du nesten forklare det på en litt enklere måte. Forklar det gjerne komplisert i tillegg, så skal jeg prøve å forstå det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget godt oppsumert =) I den praksis kan man faktisk reise frem i tid raskere en de som bor på Jorden ved å rase rundt jorden i en romstasjon :)

Hæ?

 

Ingen raser frem i tid. "Fortid" er jo bare et minne om en annen tilstand enn slik tilstanden er nå, i det menneskelige hodet.

 

Tilstanden har vært enn annen enn den er nå, tilstanden nå er slik den er, og tilstanden vil fortsette å endre seg. Det er jo bare forskjeller i tilstanden, eller rettere sagt bevegelse og endringer. Det har vel ingenting med "tid" å gjøre?

 

Er ikke tid bare et konsept for å forklare bevegelser og endringer vi kan "forutsi"? Tilstanden eksisterer jo uansett bare i nåtid. Vi kan ikke gå tilbake til tilstanden slik den "var", selv om vi kan forklare forskjellene i tilstand med konseptet tid.

 

Eller?

Lenke til kommentar

Mener at tid eksisterer. Den går fort når man har det gøy og enormt sakte når en har hånden på en glovarm stekeplate. Og hvis ikke tid eksisterer så er vi fullstendig avhengig av begrepet. Hvordan skal datamaskiner ellers fungere? Eller hvordan vite hvem som er raskest på hundremeteren? Nei, tid er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

 

 

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet).

 

 

Isåfall må jo du mene at å reise frem og tilbake i tid da er mulig, siden tid eksisterer som noe annet enn et konsept.

 

Det er mulig å reise i tiden, GPS-satelittene gjør jo faktisk det allerede. De reiser fortere forover i tiden enn oss. Den spesielle relativitetsteorien (som også er bekreftet utallige ganger) handler om relativitet og tidsreiser. Foreløpig har man ikke laget en tidsreisemaskin, og med dagens teknologi er det neppe mulig. Men i teorien finnes det muligheter. Her er noen forskeres tanker om dette:

https://www.closertotruth.com/series/time-travel-possible

 

Førstemann Michio Kaku snakker om en spinnende sylinder. Det denne gjør er å tvinne romtiden, såkalt framedragging. For noen få år siden klarte forskerne å bekrefte at framedragging er et reelt fenomen. De benyttet satelitten Probe B, som målte framedragging-effekten rundt jorda. Så jordas rotasjon vrir faktisk selve romtiden, tvinner rommet. Og hvis tiden ikke var et reelt fenomen, så ville ikke et objekt kunne framedragge rommet. Effekten er veldig liten, fordi jorda spinner relativt langsomt og fordi jordas gravitasjonsfelt er relativt svakt (i forhold til virkelig kraftige gravitasjonsfelt). Men effekten har altså blitt målt, og målingen stemte med teorien, noe som altså må bety at teorien er en korrekt modell av virkeligheten.

 

Ved å reise rundt en sånn framedragging-sylinder så vil man faktisk komme fram før man startet. Men energien som trengs er altså langt mer enn all energien på jorda, mer i størrelse all energien i ei stjerne.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på gravitasjon. Det er bare et konsept for å forklare tingenes tilstand (ting som faktisk eksisterer). At vi i tillegg ikke har teknologi til å oppheve tyngdekraften bekrefter bare for meg at det er et menneskelig konsept. Om gravitasjon faktisk er en fysisk enhet burde vi kunne oppheve den.

 

Edit: jeg har hørt forklaringer på gravitasjon men siden jeg ikke forstår de så holder jeg ved min oppfatning. På lik linje som at hvis min doktor ikke klarer å forklare for meg tilstrekkelig hva som er galt med meg så er det ikke noe galt med meg.

 

/S

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet).

 

 

Isåfall må jo du mene at å reise frem og tilbake i tid da er mulig, siden tid eksisterer som noe annet enn et konsept.

 

Det er mulig å reise i tiden, GPS-satelittene gjør jo faktisk det allerede. De reiser fortere forover i tiden enn oss. Den spesielle relativitetsteorien (som også er bekreftet utallige ganger) handler om relativitet og tidsreiser. Foreløpig har man ikke laget en tidsreisemaskin, og med dagens teknologi er det neppe mulig. Men i teorien finnes det muligheter. Her er noen forskeres tanker om dette:

https://www.closertotruth.com/series/time-travel-possible

 

Førstemann Michio Kaku snakker om en spinnende sylinder. Det denne gjør er å tvinne romtiden, såkalt framedragging. For noen få år siden klarte forskerne å bekrefte at framedragging er et reelt fenomen. De benyttet satelitten Probe B, som målte framedragging-effekten rundt jorda. Så jordas rotasjon vrir faktisk selve romtiden, tvinner rommet. Og hvis tiden ikke var et reelt fenomen, så ville ikke et objekt kunne framedragge rommet. Effekten er veldig liten, fordi jorda spinner relativt langsomt og fordi jordas gravitasjonsfelt er relativt svakt (i forhold til virkelig kraftige gravitasjonsfelt). Men effekten har altså blitt målt, og målingen stemte med teorien, noe som altså må bety at teorien er en korrekt modell av virkeligheten.

 

Ved å reise rundt en sånn framedragging-sylinder så vil man faktisk komme fram før man startet. Men energien som trengs er altså langt mer enn all energien på jorda, mer i størrelse all energien i ei stjerne.

 

Under følger et utdrag fra "I rommets og energiens grensesnitt".

 

 

Fenomenet tid er innhyllet i mystikk, og jeg har flere ganger hørt folk si at tid er bare en illusjon.

 

Enda oftere hører jeg folk snakke om tid som en egen dimensjon som kan sammenlignes med et uendelig målebånd for tid.

Dette kan nok være den illusjonen de førstnevnte snakker om, og da er jeg i så fall enig med dem.

 

Men tid er ikke en illusjon, det er et reelt fenomen, og ikke abstrakt.

 

Jeg skal i dette kapittelet forsøke å forklare hva tid etter min mening rent fundamentalt er.

Deretter skal vi se nærmere på tvillingparadokset for å gi en bedre forklaring på tidsdilatasjon.

 

Jeg håper at etter du har lest dette kapittelet har fått en bedre forståelse for hva tid muligens er.

 

Men husk at dette bare er en hypotese som bygger på det jeg personlig synes å være mest sannsynlig og logisk.

 

 

8.1. Hva er tid?.

 

Vi mennesker ser ofte på tid som en egen dimensjon, som noe man kunne reist fram og tilbake i, hvis noen bare hadde funnet opp en tidsmaskin.

 

Selv seriøse fysikere snakker i ramme alvor om å reise i tid og om bestefarparadokset.

Det vil si at du reiser bakover i tid og dreper din egen bestefar slik at du aldri kunne ha blitt født, og da kunne du heller ikke ha reist bakover i tid og drept din egen bestefar.

 

Bestefarparadokset omgås visstnok ved at hver gang noen tar en avgjørelse eller gjør noe som helst så åpner det seg en ny dimensjon.

Det vil altså si at hvert sekund oppstår det milliarder av nye univers bare for at vi skal kunne reise tilbake i tid uten å ødelegge nåtiden.

Tenke seg til all energi/masse som må gå med for å skape alle de nye universene..

 

Men nå tilbake til den logiske verden.

Fortiden eksisterer ikke lenger, så den finnes derfor ikke som et sted vi kan besøke.

Det er kun nå som eksisterer, og det er kun nå som noen gang har eksistert.

Det at ting skjer, bevegelse, kjemiske prosesser osv skyldes naturlovene innenfor vår referanseramme, og ikke en strøm av tid.

 

For oss mennesker er det naturlig å tenke på tid som en jevn strøm.

Vi har en inne bygget tidssans styrt av våre biologiske kjemiske prosesser som er akkurat som all kjemi, basert på fysikkens lover.

Og ikke glem jordens rotasjon og bane rundt Solen som gir oss dager og år.

 

Klokkene våre er også basert på fysikkens lover.

Dette gjelder kvartsur, gamle bestefarsklokker med pendel, timeglasset, og atomur.

 

Instrumenter som måler tid er basert på at naturlovene er konstante innen for vår referanseramme.

Et pendelur bruker tregheten i en pendel for å gi en konstant hastighet på klokkemekanismen, og gravitasjon som muliggjør at vi får en pendelbevegelse.

Jeg har tidligere skrevet at treghet blant annet er et resultat av at rommets reaksjons hastighet = lyshastigheten.

 

Et atomur bruker et atoms resonansfrekvens som oscillator.

Dette gir oss en nøyaktighet på +/- et sekund på en million år.

Også her er det rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten) som fører til den konstante frekvensen da lyshastigheten dirigerer naturlovene.

 

Tid er altså en måleenhet på naturlovene, derfor er lyshastigheten (målt i tid) i vakuum alltid konstant innenfor vår referanseramme.

 

 

8.2. Tidsdilatasjon.

 

 

I følge Albert Einstein vil en enegget tvilling som reiser i svært høy hastighet, lenge, og langt oppleve at tiden går saktere en den gjør for tvillingen som ble igjen.

Men hvis de begge befinner seg i hver sin romkapsel kan de begge argumentere for at det er de selv som reiser og opplever at tiden går saktere.

Dette kalles tvillingparadokset.

 

Jeg mener at så lenge begge romskipene holder jevn fart (relativt i ro) så skyldes den endringen i tid vi observerer kun vår referanseramme.

Så lenge alt er likt i begge treghetsystem blir det ingen tidsdilatasjon.

Er det en forskjell i akselerasjon og gravitasjon blir differansen på disse her avgjørende for tidsdilatasjonen.

 

Tidsdilatasjon blir ikke påvirket av hvor langt, lenge, eller hvor fort man reiser.

Det er bare akselerasjon, g-krefter og gravitasjon som fører til tidsdilatasjon.

 

I kapittelet om gravitasjon har jeg skrevet at i et gravitasjonsfelt er rommet strukket, og at det samme gjelder ved g-krefter.

Det at rommet er strukket fører til at det er mer spent, hvilket gir det en høyere resonansfrekvens.

Dette fører til at lyshastigheten blir høyere der, men naturlovene er bestemt ut fra rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten).

Derfor opplever vi at det er tiden og ikke lyshastigheten som endrer seg siden naturlovene styrer tiden.

 

Tiden oppleves som strukket siden lyshastigheten øker.

Vi vil oppleve å reise lenger på mindre tid en det oppleves observert fra et område med mindre gravitasjon eller g-krefter.

 

Derfor er det at innenfor et hvert gravitasjonsfelt uansett om det har en enorm styrke eller en minimal styrke eller at vi akselererer helt vilt vil vi måle lyshastigheten som den samme.

Tiden må derfor gå saktere i et kraftig gravitasjonsfelt i forhold til i et svakt gravitasjonsfelt og ved g-krefter kontra ingen g-krefter.

 

Dette skyldes at naturlovene bestemmes av rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten) som blir påvirket av hvor meget rommet er spent (strukket).

Det er naturlovene som avgjør hvordan vi oppfatter tid.

De styrer alt fra hastigheten til kjemiske reaksjoner (dermed vår biologi som tidssans og aldring), til naturlover som treghet og dermed våre forskjellige typer av klokker.

Dette er ekte tidsdilatasjon.

 

Utdrag slutt

 

Angående den roterende sylinderen, så må den  etter min måte å forstå framedragging på  føre til tidsdillatasjon i umiddelbar nærhet. Min måte å forstå framedragging på er ikke akkurat den samme som den rådende teori, men resultatet her blir det samme.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tid finnes ikke. Det er bare en menneskelig forklaring på bevegelse og endring.

 

Jo, tiden er et høyst reelt fysisk fenomen. Den er uløselig knyttet til materie og rommet i det Einstein kalte romtiden (de tre romdimensjonene multiplisert med tid til en firedimensjonal enhet).

 

 

Isåfall må jo du mene at å reise frem og tilbake i tid da er mulig, siden tid eksisterer som noe annet enn et konsept.

 

Det er mulig å reise i tiden, GPS-satelittene gjør jo faktisk det allerede. De reiser fortere forover i tiden enn oss. Den spesielle relativitetsteorien (som også er bekreftet utallige ganger) handler om relativitet og tidsreiser. Foreløpig har man ikke laget en tidsreisemaskin, og med dagens teknologi er det neppe mulig. Men i teorien finnes det muligheter. Her er noen forskeres tanker om dette:

https://www.closertotruth.com/series/time-travel-possible

 

Førstemann Michio Kaku snakker om en spinnende sylinder. Det denne gjør er å tvinne romtiden, såkalt framedragging. For noen få år siden klarte forskerne å bekrefte at framedragging er et reelt fenomen. De benyttet satelitten Probe B, som målte framedragging-effekten rundt jorda. Så jordas rotasjon vrir faktisk selve romtiden, tvinner rommet. Og hvis tiden ikke var et reelt fenomen, så ville ikke et objekt kunne framedragge rommet. Effekten er veldig liten, fordi jorda spinner relativt langsomt og fordi jordas gravitasjonsfelt er relativt svakt (i forhold til virkelig kraftige gravitasjonsfelt). Men effekten har altså blitt målt, og målingen stemte med teorien, noe som altså må bety at teorien er en korrekt modell av virkeligheten.

 

Ved å reise rundt en sånn framedragging-sylinder så vil man faktisk komme fram før man startet. Men energien som trengs er altså langt mer enn all energien på jorda, mer i størrelse all energien i ei stjerne.

 

Under følger et utdrag fra "I rommets og energiens grensesnitt".

 

 

Fenomenet tid er innhyllet i mystikk, og jeg har flere ganger hørt folk si at tid er bare en illusjon.

 

Enda oftere hører jeg folk snakke om tid som en egen dimensjon som kan sammenlignes med et uendelig målebånd for tid.

Dette kan nok være den illusjonen de førstnevnte snakker om, og da er jeg i så fall enig med dem.

 

Men tid er ikke en illusjon, det er et reelt fenomen, og ikke abstrakt.

 

Jeg skal i dette kapittelet forsøke å forklare hva tid etter min mening rent fundamentalt er.

Deretter skal vi se nærmere på tvillingparadokset for å gi en bedre forklaring på tidsdilatasjon.

 

Jeg håper at etter du har lest dette kapittelet har fått en bedre forståelse for hva tid muligens er.

 

Men husk at dette bare er en hypotese som bygger på det jeg personlig synes å være mest sannsynlig og logisk.

 

 

8.1. Hva er tid?.

 

Vi mennesker ser ofte på tid som en egen dimensjon, som noe man kunne reist fram og tilbake i, hvis noen bare hadde funnet opp en tidsmaskin.

 

Selv seriøse fysikere snakker i ramme alvor om å reise i tid og om bestefarparadokset.

Det vil si at du reiser bakover i tid og dreper din egen bestefar slik at du aldri kunne ha blitt født, og da kunne du heller ikke ha reist bakover i tid og drept din egen bestefar.

 

Bestefarparadokset omgås visstnok ved at hver gang noen tar en avgjørelse eller gjør noe som helst så åpner det seg en ny dimensjon.

Det vil altså si at hvert sekund oppstår det milliarder av nye univers bare for at vi skal kunne reise tilbake i tid uten å ødelegge nåtiden.

Tenke seg til all energi/masse som må gå med for å skape alle de nye universene..

 

Men nå tilbake til den logiske verden.

Fortiden eksisterer ikke lenger, så den finnes derfor ikke som et sted vi kan besøke.

Det er kun nå som eksisterer, og det er kun nå som noen gang har eksistert.

Det at ting skjer, bevegelse, kjemiske prosesser osv skyldes naturlovene innenfor vår referanseramme, og ikke en strøm av tid.

 

For oss mennesker er det naturlig å tenke på tid som en jevn strøm.

Vi har en inne bygget tidssans styrt av våre biologiske kjemiske prosesser som er akkurat som all kjemi, basert på fysikkens lover.

Og ikke glem jordens rotasjon og bane rundt Solen som gir oss dager og år.

 

Klokkene våre er også basert på fysikkens lover.

Dette gjelder kvartsur, gamle bestefarsklokker med pendel, timeglasset, og atomur.

 

Instrumenter som måler tid er basert på at naturlovene er konstante innen for vår referanseramme.

Et pendelur bruker tregheten i en pendel for å gi en konstant hastighet på klokkemekanismen, og gravitasjon som muliggjør at vi får en pendelbevegelse.

Jeg har tidligere skrevet at treghet blant annet er et resultat av at rommets reaksjons hastighet = lyshastigheten.

 

Et atomur bruker et atoms resonansfrekvens som oscillator.

Dette gir oss en nøyaktighet på +/- et sekund på en million år.

Også her er det rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten) som fører til den konstante frekvensen da lyshastigheten dirigerer naturlovene.

 

Tid er altså en måleenhet på naturlovene, derfor er lyshastigheten (målt i tid) i vakuum alltid konstant innenfor vår referanseramme.

 

 

8.2. Tidsdilatasjon.

 

 

I følge Albert Einstein vil en enegget tvilling som reiser i svært høy hastighet, lenge, og langt oppleve at tiden går saktere en den gjør for tvillingen som ble igjen.

Men hvis de begge befinner seg i hver sin romkapsel kan de begge argumentere for at det er de selv som reiser og opplever at tiden går saktere.

Dette kalles tvillingparadokset.

 

Jeg mener at så lenge begge romskipene holder jevn fart (relativt i ro) så skyldes den endringen i tid vi observerer kun vår referanseramme.

Så lenge alt er likt i begge treghetsystem blir det ingen tidsdilatasjon.

Er det en forskjell i akselerasjon og gravitasjon blir differansen på disse her avgjørende for tidsdilatasjonen.

 

Tidsdilatasjon blir ikke påvirket av hvor langt, lenge, eller hvor fort man reiser.

Det er bare akselerasjon, g-krefter og gravitasjon som fører til tidsdilatasjon.

 

I kapittelet om gravitasjon har jeg skrevet at i et gravitasjonsfelt er rommet strukket, og at det samme gjelder ved g-krefter.

Det at rommet er strukket fører til at det er mer spent, hvilket gir det en høyere resonansfrekvens.

Dette fører til at lyshastigheten blir høyere der, men naturlovene er bestemt ut fra rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten).

Derfor opplever vi at det er tiden og ikke lyshastigheten som endrer seg siden naturlovene styrer tiden.

 

Tiden oppleves som strukket siden lyshastigheten øker.

Vi vil oppleve å reise lenger på mindre tid en det oppleves observert fra et område med mindre gravitasjon eller g-krefter.

 

Derfor er det at innenfor et hvert gravitasjonsfelt uansett om det har en enorm styrke eller en minimal styrke eller at vi akselererer helt vilt vil vi måle lyshastigheten som den samme.

Tiden må derfor gå saktere i et kraftig gravitasjonsfelt i forhold til i et svakt gravitasjonsfelt og ved g-krefter kontra ingen g-krefter.

 

Dette skyldes at naturlovene bestemmes av rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten) som blir påvirket av hvor meget rommet er spent (strukket).

Det er naturlovene som avgjør hvordan vi oppfatter tid.

De styrer alt fra hastigheten til kjemiske reaksjoner (dermed vår biologi som tidssans og aldring), til naturlover som treghet og dermed våre forskjellige typer av klokker.

Dette er ekte tidsdilatasjon.

 

Utdrag slutt

 

Angående den roterende sylinderen, så må den  etter min måte å forstå framedragging på  føre til tidsdillatasjon i umiddelbar nærhet. Min måte å forstå framedragging på er ikke akkurat den samme som den rådende teori, men resultatet her blir det samme.

 

 

Takk for et bra innlegg. Det er mye å fordøye og jeg er langtfra ferdig med å fordøye det før jeg svarer.

 

Men, jeg har alikevel uthevet en del viktige punkter i innlegget ditt som er en del av grunnlaget jeg bygger mitt syn på, om at "tid" ikke i seg selv eksisterer.

 

 

Men tid er ikke en illusjon, det er et reelt fenomen, og ikke abstrakt.

 

Jeg skjønner ikke bakgrunnen for at du skriver dette tross i det du selv har erklært i innlegget ditt. Jeg vil jo heller si at hele redegjørelsen understøtter et syn om at tid ikke eksisterer i seg selv, men kun som et konsept. Kan du utdype kort og presis hva du mener i sitatet? Reelt fenomen er ikke det samme som en reel egenskap i fysikken f.eks, vil jeg påstå.

 

Har du forresten en link eller noe videre informasjon om "I rommets og energiens grensesnitt"?

 

Jeg kan trekke inn et dataprogram her forresten bare for å nevne det og la tankene flyte litt. I dataspill så er det slik at alle reele muligheter allerede eksisterer på forhånd, og at uansett hva du gjør så vil du bare tre inn i et forhåndsbestemt sekund. Til sammenlikning, HVIS alle dimensjoner og alternativer eksisterer, så har de alltid eksistert.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Tidsdilatasjon blir ikke påvirket av hvor langt, lenge, eller hvor fort man reiser. Det er bare akselerasjon, g-krefter og gravitasjon som fører til tidsdilatasjon.

 

I kapittelet om gravitasjon har jeg skrevet at i et gravitasjonsfelt er rommet strukket, og at det samme gjelder ved g-krefter. Det at rommet er strukket fører til at det er mer spent, hvilket gir det en høyere resonansfrekvens. Dette fører til at lyshastigheten blir høyere der, men naturlovene er bestemt ut fra rommets reaksjonshastighet (lyshastigheten). Derfor opplever vi at det er tiden og ikke lyshastigheten som endrer seg siden naturlovene styrer tiden.

 

Tiden oppleves som strukket siden lyshastigheten øker. Vi vil oppleve å reise lenger på mindre tid en det oppleves observert fra et område med mindre gravitasjon eller g-krefter.

Kanskje greit å poengtere at dette er din personlige hypotese?

 

I følge rådende fysikk om romtid er rommet slett ikke strukket i gravitasjonsfelt, men komprimert. At det er lett å misforstå dette skyldes at gravitasjonsfeltet ofte forenkles og fremstilles som en todimensjonal gummiduk, der objektene synker ned i gummiduken og strekker den. Gropa i duken skal forestille gravitasjonsfeltet. Men modellen er altså feil med hensyn hva som egentlig skjer. Bildet under er en korrekt beskrivelse av krummet tredimensjonalt rom i et gravitasjonsfelt.

post-51414-0-12377700-1489257116_thumb.jpg

 

Dermed faller mye av resten av argumentene dine. Lys blir bremset i krummet romtid (gravitasjonsfelt) fordi rommet er komprimert. Lys har en dobbeltnatur, det er både partikler (fotoner) og bølger samtidig. Hvis man ser på lys som bølger, så er det forholdsvis lett å skjønne at den innerste siden av bølgen bremses mer i mer krummet rom (nærmere et gravitasjonslegeme) enn litt lengre unna, der rommet er mindre krummet. Dermed avbøyes lyset litt rundt et gravitasjonsobjekt, mer dess kraftigere gravitasjon det er snakk om.

 

Rundt svarte hull er det en såkalt begivenhetshorisont. Innenfor denne er rommet såpass krummet (komprimert) at selv lys som passerer inn gjennom begivenhetshorisonten aldri klarer å slippe ut igjen. Det er derfor svarte hull oppfattes som svarte, de sender ikke ut noe lys. Det antas også at tiden bremses såpass mye i et såpass kraftig gravitasjonsfelt at tiden nærmest stopper opp.

 

Og dette siste poenget med kraftige gravitasjonsfelt er nettopp det som forklarer hvordan romreisere som reiser nær lyshastigheten vil eldes langsommere enn andre. E=mc² betyr at for å akselerere noe (selv et enkelt atom) opp til lyshastigheten så trengs en uendelig mengde energi (mer enn all energien i universet). Lys slipper unna denne energiligningen, for fotoners hvilemasse er null (de veier ingenting). Men et romskip som akselereres opp til nært lyshastigheten vil bli tyngre av dette, det blir altså dannet kraftig krummet romtid rundt romskipet som følge av akselerasjonen. Det er dette som får tiden ombord til å bremses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...