Gå til innhold

Kan en uerfaren passasjer overta og lande et Boeing 737?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å lande et Cessna-aktig fly. Jetfly tror jeg ikke hadde gått like bra.

Spørs hvor mye relevant erfaring du har. Med mange timer i f.eks MS FSX så tror jeg nok du kunne klart det, dog det ville mest sannsynlig blitt en ganske hard landing.

 

Uten sim erfaring men med god teoretisk forståelse så hadde du sikkert fått flyet på bakken, men om det hadde vært klart til å fly igjen dagen etterpå er ikke like sikkert.

 

Snakker bare av egen erfaring, har hatt mange nye pilotelever der gjenganger er at første gang de er på kontrollen i en C-172 så klarer de ikke å holde verken heading eller høyde, og ville dermed vært langt ifra å klare å lande flyet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jeg snakket med en gang hadde vært passasjer fra USA et sted over til Paris.

Da de landet fortalte kapteinen at flyet hadde vært i autopilotens hender helt fra takoff til landing.

 

Mulig jeg misforstår hva du mener, men slik jeg har forstått det er det en sannhet med modifikasjoner. Autopiloten kan aktiveres nesten umiddelbart etter takeoff, omentrent i den perioden når hjulene og flapsen går opp. Ofte flyr flyene "runway heading" før de bøyer av til en annen kurs. Kursen og høyden justeres deretter via autopilotens kontrollpanel. Så lenge landingen skjer med ILS så kan autopiloten ta flyet stort sett helt ned til rullebanen, men selve landingen er det pilotene som må gjøre. Dog er jo pilotene sin jobb å overvåke autopiloten, og endre innstillinger på den. Ved ILS landing er det også endel innstilling som må gjøres, samt at pilotene må skifte "modus" på autopiloten for at den skal ta flyet ned.

Så de kan i alle fall ikke bare legge seg å sove :p

Lenke til kommentar

 

En jeg snakket med en gang hadde vært passasjer fra USA et sted over til Paris.

Da de landet fortalte kapteinen at flyet hadde vært i autopilotens hender helt fra takoff til landing.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men slik jeg har forstått det er det en sannhet med modifikasjoner. Autopiloten kan aktiveres nesten umiddelbart etter takeoff, omentrent i den perioden når hjulene og flapsen går opp. Ofte flyr flyene "runway heading" før de bøyer av til en annen kurs. Kursen og høyden justeres deretter via autopilotens kontrollpanel. Så lenge landingen skjer med ILS så kan autopiloten ta flyet stort sett helt ned til rullebanen, men selve landingen er det pilotene som må gjøre. Dog er jo pilotene sin jobb å overvåke autopiloten, og endre innstillinger på den. Ved ILS landing er det også endel innstilling som må gjøres, samt at pilotene må skifte "modus" på autopiloten for at den skal ta flyet ned.

Så de kan i alle fall ikke bare legge seg å sove :p

 

Man kan heller ikke gjøre en automatisk landing med ILS uten videre. Det krever at ILS-utstyret på lufthavna støtter Kategori 3 ILS, og ekstra avstand mellom landende fly, fordi ILS-utstyret er så følsomt for forstyrrelser. Blir stort sett kun brukt i tåke/dårlig sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Det som imidlertid mangler, er en knapp som heter «land på nærmeste flyplass»

 

Dette burde vel være teknisk mulig i dag. Selv om det har noen begrensninger, er det bedre med et helautomatisert forsøk enn å la flyet styrte av mangel på pilotkrefter.

Spørsmålet er vel heller hvordan få det til uten å åpne opp for en haug med kontroverser rundt flygning.

 

Konklusjonen min er at man er tryggere med piloter som følger en høy vestlig standard enn uten. Men det finnes også piloter i andre deler av verden jeg helst hadde sett at automatikken kunne overstyre.

Foreløpig har det aldri skjedd at en passasjer har blitt nødt til å fly ett kommersielt fly siden pilotene svimer av. Løsningen "land på nærmeste flyplass" ville kostet mange milliarder. Forståelig nok er det ingen som vil ta denne regningen for å løse ett problem som aldri har oppstått.

 

 

Det er jo ett aldri så lite hinder til. Etter 11. september 2001 ble de aller fleste cockpiter på passasjerfly, designet for å bli låst fra innsiden. Det vil si at hvis begge pilotene mot formodning skulle få et illebefinnende e.l., så er det så å si umulig å komme seg inn i cockpiten for å bistå med noe som helst.

Såvidt jeg har forstått, så har kabinpersonalet kode for å komme inn i cockpit om nødvendig. Men pilotene kan "sikkerhetslåse" døra elektronisk fra cockpit, slik at koden likevel ikke virker om en kapring skulle være i gang. Mener det var dette som skjedde med Germanwings flyet som ble styrtet med vilje i 2015. Kapteinen var ute av cockpit, og den gjenværende piloten låste ham ute og krasjet flyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å lande et Cessna-aktig fly. Jetfly tror jeg ikke hadde gått like bra.

Spørs hvor mye relevant erfaring du har. Med mange timer i f.eks MS FSX så tror jeg nok du kunne klart det, dog det ville mest sannsynlig blitt en ganske hard landing.

 

Uten sim erfaring men med god teoretisk forståelse så hadde du sikkert fått flyet på bakken, men om det hadde vært klart til å fly igjen dagen etterpå er ikke like sikkert.

 

Snakker bare av egen erfaring, har hatt mange nye pilotelever der gjenganger er at første gang de er på kontrollen i en C-172 så klarer de ikke å holde verken heading eller høyde, og ville dermed vært langt ifra å klare å lande flyet.

 

 

Jeg har svært lite relevant erfaring, utenom noen titalls timer med joystick og diverse flysimulatorer. Jeg snakker ikke om å lande som en som kan det, men det å få passasjerene og meg selv i relativt hel tilstand :)

 

Du snakker av egen erfaring og er tydeligvis en form for instruktør for piloter, så du har et langt bedre grunnet svar enn meg, som søker på ufoer på nett og har sett tiger vs crocodile ca 100 ganger.

 

Det er vel heller skråsikkerheten min som spiller meg et puss.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ikke mulighet til å fjernstyre flyene om pilotene skulle svime av?

Du har vel sikkert merket ved dårlig dekning på mobil, blir forbindelsen ustabil, hvis man ikke har fiber.

Teknisk mulig er det nok, men hvis det skulle skje ustabilitet, ville det ikke hjelpet.

 

Selv kunne jeg ønske å prøve flysimilator, lurer mere på hvordan flyspill som xplane

eller microsoft flight simulator x blir sammenlignet mot dette. Hvis man har alt utstyret som trengs.

 

 

Det kan bli ganske realistisk med rett verktøy. Tonnevis med addons hjelper på. Bruker selv P3D med PMDG sine modeller (bla. 777, 737). Man er i prinsippet systemoperatør, men det er gøy det også. 

 

Flyplasser som er CAT III sertifisert trenger strengt tatt ikke piloter (ved landing vell å merke), men ting kan skje - og det er et fåtall flyplasser som har det. Jeg er ganske sikker det kun er GM som har dette i boks i dag.

 

Som sagt, er det noen som har lyst å lære mer om flightsim, så er flightsim.no en god ressurs!  

Lenke til kommentar

 

 

"Det som imidlertid mangler, er en knapp som heter «land på nærmeste flyplass»

 

Dette burde vel være teknisk mulig i dag. Selv om det har noen begrensninger, er det bedre med et helautomatisert forsøk enn å la flyet styrte av mangel på pilotkrefter.

Spørsmålet er vel heller hvordan få det til uten å åpne opp for en haug med kontroverser rundt flygning.

 

Konklusjonen min er at man er tryggere med piloter som følger en høy vestlig standard enn uten. Men det finnes også piloter i andre deler av verden jeg helst hadde sett at automatikken kunne overstyre.

Foreløpig har det aldri skjedd at en passasjer har blitt nødt til å fly ett kommersielt fly siden pilotene svimer av. Løsningen "land på nærmeste flyplass" ville kostet mange milliarder. Forståelig nok er det ingen som vil ta denne regningen for å løse ett problem som aldri har oppstått.

 

 

Det er jo ett aldri så lite hinder til. Etter 11. september 2001 ble de aller fleste cockpiter på passasjerfly, designet for å bli låst fra innsiden. Det vil si at hvis begge pilotene mot formodning skulle få et illebefinnende e.l., så er det så å si umulig å komme seg inn i cockpiten for å bistå med noe som helst.

"A touchpad will allow cabin crew who know the code to enter if the pilot is incapacitated"

Lenke til kommentar

Adam og Jamie testet dette engang i Mythbusters og deres konklusjon var at det var helt urealistisk at en vanlig person kunne klare å lande et slikt fly selv. Det er alt for mange knapper og instillinger og så har man ikke noen mulighet til å lære seg hvordan flyet reagerer, første feil blir også den siste.

 

Men med en instruktør i "tårnet" klarte begge å lade flyet.

 

http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/person-with-no-flying-experience/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...