Gå til innhold

Nå har papirløse flyktinger rett på pass førerkort og arbeidstillatelse


Anbefalte innlegg

Hvor skal dette ende?  Skal alle lykkejegere få norsk pass?

 

 

Nei. Men de som faktisk er kommet til landet skal få lov til å vise seg tilliten verdig, i stedet for å bli stuet vekk. Lediggang er roten til alt ondt.

 

Jeg ser eller ikke hvorfor det er galt å søke lykken? Det burde vi alle gjøre. Betyr ikke at vi har krav på å finne den, eller få den sponset, men å søke den burde være en menneskerett.

 

"We hold these truths to be sacred & undeniable; that all men are created equal & independent, that from that equal creation they derive rights inherent & inalienable, among which are the preservation of life, & liberty, & the pursuit of happiness; ..."

- Jeffersons opprinnelige utkast til uavhengighetserklæringen. (Som jeg foretrekker fordi det holder Gud utenfor...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Men de som faktisk er kommet til landet skal få lov til å vise seg tilliten verdig, i stedet for å bli stuet vekk. Lediggang er roten til alt ondt.

 

Jeg ser eller ikke hvorfor det er galt å søke lykken? Det burde vi alle gjøre. Betyr ikke at vi har krav på å finne den, eller få den sponset, men å søke den burde være en menneskerett.

 

"We hold these truths to be sacred & undeniable; that all men are created equal & independent, that from that equal creation they derive rights inherent & inalienable, among which are the preservation of life, & liberty, & the pursuit of happiness; ..."

- Jeffersons opprinnelige utkast til uavhengighetserklæringen. (Som jeg foretrekker fordi det holder Gud utenfor...)

 

Geir :)

 

Nå hadde ikke Jefferson noen intensjon om å ha en velferdstat da.

 

Hvis vi går vekk fra ideen om å ha en velferdsstat ønsker jeg åpne grenser velkommen.

Lenke til kommentar

Nå hadde ikke Jefferson noen intensjon om å ha en velferdstat da.

Hvis vi går vekk fra ideen om å ha en velferdsstat ønsker jeg åpne grenser velkommen.

 

 

Fair nok. Det blir selvsagt en "høna og egget"-problematikk. Personlig vil jeg sette menneskers frihet foran samfunnets regler, selv når disse angivelig skal kompensere for at de samme menneskene ikke vet sitt eget beste. (Som ikke må forveksles med å bry seg om  andre menneskers beste.)

 

Dermed: Jeg holder med Jefferson, selv om vi har en velferdsstat. Der de to ikke er kompatible, får staten tilpasse seg menneskene, ikke omvendt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Vi må da ha en måte å identifisere dem på mens de er i Norge.

 

Om de har krav på opphold eller ikke er en annen diskusjon. Vi vet at folk kvitter seg med id papirer før de kommer til Norge/Europa når de egentlig ikke har behov for beskyttelse.

 

"Rett til førerkort"?

Ikke betalt av staten får jeg håpe.

Med lappen og bil så er det større sannsynlighet for at de får jobb, så vi tjener inn igjen på det uansett om staten betaler hvis de er i jobb og betaler skatt.

 

Burde ikke dette i såfall gjelde for nordmenn også?

Kan ikke de som kommer til Norge ta offentlig transport?

Lenke til kommentar

 

 

Vi må da ha en måte å identifisere dem på mens de er i Norge.

 

Om de har krav på opphold eller ikke er en annen diskusjon. Vi vet at folk kvitter seg med id papirer før de kommer til Norge/Europa når de egentlig ikke har behov for beskyttelse.

 

"Rett til førerkort"?

Ikke betalt av staten får jeg håpe.

Med lappen og bil så er det større sannsynlighet for at de får jobb, så vi tjener inn igjen på det uansett om staten betaler hvis de er i jobb og betaler skatt.

 

Burde ikke dette i såfall gjelde for nordmenn også?

Kan ikke de som kommer til Norge ta offentlig transport?

 

Er ikke uhørt at man får hjelp fra NAV til å få lappen så du er mer attraktiv for arbeidsgiver, så det gjør vi faktisk allerede. 

 

Offentlig transport er en gigantisk vits, spesielt utenfor storbyene. 

Lenke til kommentar

 

Denne dommen sier ingenting om at man skal få førerkortet gratis, bare at man skal ha rett til å ta lappen, åpne bankkontoer, ta seg jobb og annet som krever id-papirer.

 

Geir :)

Om de får lov til å kjøre på norske veier vil de fortrenge en norsk bilist bort fra veien og medføre en livsfare for nordmenn.

 

Om de får lov til å åpne bankkontoer vil det ikke være nok bankkontoer igjen til nordmenn.

 

Om de får lov til å jobbe vil de ta jobben fra nordmenn.

 

Etc...

 

Norge for nordmenn, bort med nordlendinger og samer!!

Lenke til kommentar

Du mener det, ja. Hyggelig for deg. Hvorfor skulle det demokratiske flertallet som ratifiserte Flyktningekonvensjonen og vedtok utlendingsloven bry seg..?

 

Du glemte å ta med første del, vi kan gjøre mye uten å bryte internationale avtaler, andre land får til dette og også Norge gjorde det.

 

Med tanke på det du skrev er jeg sikker på at du kjenner til utfordringene med flyktninger fra Mogadishu i 2010?

Lenke til kommentar

Du glemte å ta med første del, vi kan gjøre mye uten å bryte internationale avtaler, andre land får til dette og også Norge gjorde det.

Det finnes handlingsrom innenfor Flyktningekonvensjonen. Det som skiller klinten fra hveten er at klinten bare sier at "vi kan gjøre mye" uten å ha lest konvensjonen. Er du klint eller hvete?

 

Med tanke på det du skrev er jeg sikker på at du kjenner til utfordringene med flyktninger fra Mogadishu i 2010?

Fra et asylrettslig perspektiv var 2010 begynnelsen på slutten av utfordringer knyttet til flyktninger som hevdet å være fra Mogadishu. Jeg antar at du sikter til noe annet.

Lenke til kommentar

 

Dette er absolutt den riktige veien å gå. Enten du liker innvandring eller ei så er det utelukkende positivt at de får komme seg ut i arbeidslivet, bidra til samfunnet, tjene penger og assimilere seg med nordmenn.

 

Hvorfor det?

 

Dette er flyktninger og ikke innvandrere.

 

 

Hvorfor spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar

 

 

Dette er absolutt den riktige veien å gå. Enten du liker innvandring eller ei så er det utelukkende positivt at de får komme seg ut i arbeidslivet, bidra til samfunnet, tjene penger og assimilere seg med nordmenn.

 

Hvorfor det?

 

Dette er flyktninger og ikke innvandrere.

 

 

Hvorfor spiller det noen rolle?

 

 

Flyktninger skal hjem igjen.

Så, hva er så positivt med det og hva er poenget?

Lenke til kommentar

Flyktninger skal hjem igjen.

Så, hva er så positivt med det og hva er poenget?

 

Men vi alle vet hvordan det å sende flyktninger hjem fungerer i praksis?

 

Hva er poenget med at de skal bli betalt av staten, stenges inne på et asylmottak, drive dank og henge med andre flyktninger når de som vil, kan lære seg språket og søke om oppholdstillatelse, og kan ta del i samfunnet helt frivillig istedet for å være en byrde?

 

Gi meg noen argumenter mot at de ikke skal få være i jobb istedet.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flyktninger skal hjem igjen.

Så, hva er så positivt med det og hva er poenget?

 

Men vi alle vet hvordan det å sende flyktninger hjem fungerer i praksis?

 

Hva er poenget med at de skal bli betalt av staten, stenges inne på et asylmottak, drive dank og henge med andre flyktninger når de som vil, kan lære seg språket og søke om oppholdstillatelse, og kan ta del i samfunnet helt frivillig istedet for å være en byrde?

 

Gi meg noen argumenter mot at de ikke skal få være i jobb istedet.

 

 

Gidder ikke å ta hele flyktningdebatten.

 

Kort fortalt, jeg mener at vi aldri bør ta inn flyktninger. At alle innvandrere vi tar inn skal komme hit med nok finansielle midler til å klare seg uten hjelp fra staten, enten i form av jobb de allerede har fått eller oppsparte midler.

 

Så lenge de blir sendt hjem igjen, så kan vi sikkert ha de i jobb. Men da ender det alltid med at de får bli. De burde ikke kommet hit i første omgang.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å ta hele flyktningdebatten.

 

Kort fortalt, jeg mener at vi aldri bør ta inn flyktninger. At alle innvandrere vi tar inn skal komme hit med nok finansielle midler til å klare seg uten hjelp fra staten, enten i form av jobb de allerede har fått eller oppsparte midler.

 

Så lenge de blir sendt hjem igjen, så kan vi sikkert ha de i jobb. Men da ender det alltid med at de får bli. De burde ikke kommet hit i første omgang.

 

Jeg synes at du unngår spørsmålet mitt. Hva er argumentene mot at de skal få jobbe? Prinsipper? Stjeler de jobber?

 

Vi hører jo alltid at flyktninger ikke integrerer seg, men så ønsker mange motstandere likevel at de skal sitte på et asylmottak og tvinne tommeltotter sammen med andre flyktninger. Er man motstander av innvandring og FN sin flyktningkonvensjon så kan man dra opp problemet med roten istedet for å stikke kjepper i hjulene når man faktisk prøver å forbedre ting. Skal man først slippe flyktninger inn i landet så mener jeg vi skal gjøre alt for at de skal bli fullverdige borgere, uansett om vi skal sende de hjem igjen om 10-20 år.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...