Gå til innhold

Nå har papirløse flyktinger rett på pass førerkort og arbeidstillatelse


Anbefalte innlegg

 

Gidder ikke å ta hele flyktningdebatten.

 

Kort fortalt, jeg mener at vi aldri bør ta inn flyktninger. At alle innvandrere vi tar inn skal komme hit med nok finansielle midler til å klare seg uten hjelp fra staten, enten i form av jobb de allerede har fått eller oppsparte midler.

 

Så lenge de blir sendt hjem igjen, så kan vi sikkert ha de i jobb. Men da ender det alltid med at de får bli. De burde ikke kommet hit i første omgang.

 

Jeg synes at du unngår spørsmålet mitt. Hva er argumentene mot at de skal få jobbe? Prinsipper? Stjeler de jobber?

 

Vi hører jo alltid at flyktninger ikke integrerer seg, men så ønsker mange motstandere likevel at de skal sitte på et asylmottak og tvinne tommeltotter sammen med andre flyktninger. Er man motstander av innvandring og FN sin flyktningkonvensjon så kan man dra opp problemet med roten istedet for å stikke kjepper i hjulene når man faktisk prøver å forbedre ting. Skal man først slippe flyktninger inn i landet så mener jeg vi skal gjøre alt for at de skal bli fullverdige borgere, uansett om vi skal sende de hjem igjen om 10-20 år.

 

 

Du henger deg opp i en ting.

 

De burde aldri ha kommet hit. Og vi burde sende de hjem, istedet for å bruke ressurser på å få de i jobb. Da ender det bare med at de etablerer seg her og aldri vil dra igjen. 10-20 år? Så fort bombinga er over, send de tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du henger deg opp i en ting.

 

De burde aldri ha kommet hit. Og vi burde sende de hjem, istedet for å bruke ressurser på å få de i jobb. Da ender det bare med at de etablerer seg her og aldri vil dra igjen. 10-20 år? Så fort bombinga er over, send de tilbake.

 

 

Selvsagt gjør jeg det. Jeg henger meg opp i påstanden du selv utfordret. Du spurte meg hva som var positivt ved å la flyktninger jobbe.

 

Jeg tolker svaret ditt som at du ikke vil la de jobbe av prinsipper da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du henger deg opp i en ting.

 

De burde aldri ha kommet hit. Og vi burde sende de hjem, istedet for å bruke ressurser på å få de i jobb. Da ender det bare med at de etablerer seg her og aldri vil dra igjen. 10-20 år? Så fort bombinga er over, send de tilbake.

 

 

Selvsagt gjør jeg det. Jeg henger meg opp i påstanden du selv utfordret. Du spurte meg hva som var positivt ved å la flyktninger jobbe.

 

Jeg tolker svaret ditt som at du ikke vil la de jobbe av prinsipper da.

 

 

Det var ikke det eneste du sa. Det var en av flere ting. 

 

Jeg ser ikke poenget med å bruke ressurser på at de skal få jobbe. Når de etter min mening, bør sendes tilbake asap.

Lenke til kommentar

Det var ikke det eneste du sa. Det var en av flere ting. 

 

Jeg ser ikke poenget med å bruke ressurser på at de skal få jobbe. Når de etter min mening, bør sendes tilbake asap.

 

Nå er jeg forvirret. Jeg henger meg opp i én ting, men det var ikke det eneste jeg sa? Hva er det du vil jeg skal svare på?

 

Hvilke ressurser er det vi bruker på at de skal få jobbe? Litt av poenget er å gjøre de til skattebetalere istedet for trygdeytere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor vi ga de asyl i første omgang uten identifikasjon, hadde vi lagt lista der ville vi ikke fått dette problemet.

 

Det er ikke kriminelt å ikke ha ID-papirer. Se hvordan det ser ut i visse land, der hele sivile systemet/logistikk ligger nede pga. krigshandlinger osv. så sier det sjøl at det nødvendigvis ikke lar seg gjøre å fremskaffe. Og byråkratiet kan være bemannet med funksjonerer fra rivaliserende etnisk gruppe enn det man selv tilhører etc.

 

- det er dermed skivebom å ha som betingelse at enhver flyktning må ha skriftlig autentisk ID får å slippe inn i landet.

 

På den annen side, det er helt klart svindlere der ute som har kvittet seg med ID-papirer og lyver om hvem de er/hvor de kommer fra. Det kan godt hende de er i majoritet for alt det jeg vet(?) Men har inntrykk av at UDI har hanske rigide rutiner på å grave og undersøke ID'en med norske ambassader utenlands osv. for å avsløre juks og returnere de som tas.

Lenke til kommentar

"Hei. Jeg vet at det er krig og sånn, og at jeg må flykte fordi ellers vil dere fengsle meg eller drepe meg. Men kan dere ikke være så snill å gi meg ID-papirer først, og fortelle landet jeg flykter til at de er ekte...?"

 

Det er et dilemma dette. Vi vet at mange kvitter seg med papirene sine, også reelle flyktninger. For eksempel er det en betydelig andel av de som kommer med fly som ikke har papirer. Så hvordan kom de ombord i flyet i utgangspunktet? Vi vet at menneskesmuglere rutinemessig samler inn og ødelegger ID'en til sine kunder, antagelig for at det skal være vanskelig å skille ekte fra falske asylsøkere.

 

Men uansett sitter vi igjen med noen som faktisk er på flukt fra den samme staten som skulle gitt dem papirer. Hva gjør vi da? Det har jeg ikke svaret på.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Men uansett sitter vi igjen med noen som faktisk er på flukt fra den samme staten som skulle gitt dem papirer. Hva gjør vi da? Det har jeg ikke svaret på.

 

Som jeg antydet, det er rigide "avhør" av disse personene for å fastslå geografisk identitet. Må gjennom intervjuer, språktester, UDI har innleide medarbeidere fra området det gjelder, som raskt kan avsløre kunnskapen hos den det gjelder, osv. Jeg tror de greier å sile ut flertallet som forsøker seg med fanteri.

 

Vi kan jo tenke med oss sjøl, hvis vi f.eks. befant oss i la oss si Thailand, og prøvde å lyve på oss annen ID enn norsk. F.eks. hevde vi var dansk, svensk, eller engelsk. Og myndighetene henter så inn noen fra disse landene for å delta i intervjuet. Jeg tror vi hadde "dreti på leggen" temmelig raskt, selv om vi kunne ramse opp H.C. Andersen, ABBA og kan en god del ord på språket, for å si det sånn.

 

Så den gruppa vi sitter igjen med, er i alle fall mer troverdige enn hele massen var i utgangspunktet. Det får være en "trøst"

Lenke til kommentar

Men uansett sitter vi igjen med noen som faktisk er på flukt fra den samme staten som skulle gitt dem papirer. Hva gjør vi da? Det har jeg ikke svaret på.

 

Geir :)

Vi insisterer på at de tropper opp hos det lokale politiet og blir fengslet og torturert ... med ID papirene i orden.

 

Aller helst ser vi at de ikke kommer seg ut av fengslet og til Norge med sine nye flotte ID papirer ... og om de skulle klare det vil vi anse at dette er bevis på at de ikke er forfulgte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...