Gå til innhold

Da Wojciech (27) kom til Polar Empress-skroget lå det en brent sko på bakken. Nå har han fått skylden for dødsfallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har hatt lignede jobber mange ganger, livsfarlig. Jeg også opplevd to dødsfall under helt like forhold, men disse ble kvalt av gass. Den ene døde ved siden av meg, og under allmøtet påpekte jeg grunnen og måter en kunne unngå slikt i fremtiden, det endte med at jeg nesten fikk sparken, til tross for at jeg hadde rett, i ingen av disse tilfellene ble noen ansvarlige, til tross for store hull i sikkerheten! Fagforeningen var helt taus, da de ikke ville beskylde sine kamerater i ledelsen, ingenting fra Veritas eller andre! Ingen av disse dødsfallene eller andre dødsfall jeg har opplevd i årene som sveiser har noen blitt satt til ansvar for, for her i Norge slipper slike unna, glem "klubben", de er kjøpt!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er sannsynligvis en ren Kafka-prosess der de valgte ut en beleilig syndebukk for at de ansvarlige skal gå fri.

Norge bør se å komme seg ut av Polen og dermed få slutt på at slavearbeidere gjør jobben for norske arbeidere.

Velferdsstaten har ingen muligheter for å overlve når norske arbeidere skal konkurrere på timelønnen til disse slavearbeiderne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ledelsen ved verftet er til syvende og sist ansvarlig for å ha leid inn slavearbeidskraft og latt de usikret jobbe under farlige forhold. Å finne en syndebukk uten reell beslutningsmakt på et lavt nivå er ikke akseptabelt. Verftet må svartelistes.

Det norske verftet Kleven som outsourcet jobben til Polen har også et gjennomgående ansvar. Det er ikke akseptabelt å sette ut jobber til rimelige verft i lavkostland og så lukke øynene for verftet sine fremgangsmåter. Også rederiet som skulle overta båten har et gjennomgående ansvar. 

Endret av BG00SA28
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil ikke si han er uskyldig selv om han ikke var på arbeidsplassen akkurat når ulykken skjedde.

 

Han er dog bare en brikke i en kjede der drivkraften for alle impliserte er lavest mulig kostnader, så flere bærer ansvar.

 

 

 

Wojciech (27) en selvstendig næringsdrivende underleverandør av en underleverandør av en leverandør til norske Kleven Maritime

 

- det er nettopp slik det organiseres for å pulverisere ansvar og "alle vet det" også denne Wojciech som helt åpenbart slurvet med sikkerhet for de nord-koreanerne som jobbet for ham.

 

Ikke var dommen spesielt streng, tatt i betraktning at en mann døde

 

 

 

Wojciech er dømt til 10 måneders betinget fengsel. Han er også fradømt retten til å inneha lignende arbeidsoppgaver de neste tre årene. Dessuten er han dømt til å betale 2000 zloty (i overkant av 4000 kroner). I tillegg må han betale saksomkostningene på i underkant av 10.000 kroner.

 

For øvrig skulle man tro at EU (og dermed medlemslandet Polen) hadde regler vedr. slavearbeid, noe de sikkert har, men pirker man litt under overflaten foregår det nok litt av hvert i flere land, også der oppdragsgiveren er offentlige/statlige prosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Hans ansvar var HMS, koordinering og veiledning av de nordkoreanske arbeiderne. Han var også ansvarlig for at arbeiderne skulle ha sikre arbeidsklær, går det frem av kontrakten som Teknisk Ukeblad har sett.

 

Jeg ser ikke helt hvordan han kan være overrasket over at han ble dømt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...