Jump to content

Gollum1

Medlemmer
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 :)

Recent Profile Visitors

246 profile views
  1. Er bygd veldig mye 4 felts vei de siste 15 år. Å det skal de fortsette med de neste 10 ihvertfall.
  2. Størrelsen på hydrogentankene er ikke et stort problem. Se bare på Nikola sine biler. Vekten vil også være det samme som dieseltrekkvogn.
  3. Er vel den elektriske feilen som kan være hovedgrunnen til havariet. Når de ikke vet grunnen til den er det feil å skylde på flygerne.
  4. Maskina kjenner igjen mønstret å kan avgjøre om dekket er et bra vinterdekk ved å se i register over godkjente dekk.
  5. Hvis du hadde fulgt med da du var aktiv så ville du fått med deg at de 80 kronene du snakker om er en grense du må over får å få utbetalt cashback.Alt av cashback samles opp til du får over 80 kroner å så får du utbetalt dette
  6. Fordelen du har er at frontruten din i lastebilen er nærmest vertikal, slik signalet for DAB blir distribruert. De fleste privatbiler derimot har kraftig vinklet frontrute, og får dermed ett ganske betydelig tap når antenna og signalene har ulik vinkling. Er derfor eg anbefaler alle som har vindusantenne om å montere denne bak i bilen, med vertikale ruter i stede for frontruta Ja skjønner hva du mener.Men jeg har antenna i takluka som på nesten ligger flatt.Den skrår bare litt nedover.Jeg også var skeptisk til at det skulle bli bra mottak med antenna der.Men har bedre mottak enn når det var fm her i Trøndelag.
  7. Har du dårlig dekning i bilen har du enten en dårlig eller feilmontert antenne. Jeg har kjørt over store deler av landet. Dekningen er mye bedre en fm var.
  8. Jeg har kjørt over store deler av landet. Er lastebilsjåfør å har en adapter fra Pure i lastebilen. Den har en veldig bra aktiv glassantenne. Er veldig vanskelig å finne plasser uten dekning med den. Kan telle på en hånd de plassene uten dekning verken på nrk eller de kommersielle kanalene.
  9. Hadde sveiseren hatt klær som ikke er brennbar,noe en sveiser skal ha ville ikke denne ulykken skjedd.Å hvem hadde ansvaret for det?
  10. Slik overvåking er på mange lastebiler idag.En kan se hastighet å hvor bilen er ,vekten på bilen feks..Å hvordan en kjører med tanke på dieselforbruk.Hvor mange ganger en bremser.Hva slags gir en bruker.Hvor mange stopp.Om en slipper gassen før en bakketopp for å trille over.Hvor mye tomgang.Alle data blir samlet inn å en får en poengsum for hver dag.Så blir alle sjåførene i firmaet lagt inn med en total poengsum for de siste 30 dager å en får en resultatliste.Slik blir det en konkurranse sjåførene imellom.Så teknologien er der.
  11. Kva er problemet med dagens ladetider? Ein Tesla Model S100 kan fint køyre 300 km etter 45 minutt lading på ein 135 kW superladar. Det er ikkje nokon tekniske hindringar i vegen for å skalere dette opp til lastebilar. Ampere ladar med 1200 kW, om eg hugsar rett. Både eg og Espen har forklart korleis ein løyser kø-problemet. Batteriet kan kanskje ikkje ladast til 100% på 45 minutt om det er mange om straumen, men det gjer ingenting. Sjåføren kan berre køyre to økter på 4,5 timar om dagen, og ei kortare økt. Kvart døger skal sjåføren kvile samanhengande i 11 eller 3+9 timar. Då kan batteriet ladast heilt opp, slik at ein har eit ekstra buffer å gå på. Dersom fullt batteri tek bilen 500 km, og han kan fylle på 200 km i kvar av pausene på 45 minutt, eller han får fylt på 300 km i ei og 100 i ei anna, held det likevel fint til ein full dags køyring. Forresten kan bilar ladast under lasting/lossing òg. Det er ikkje krav om å gjere det i kviletida. Hvor tungt blir et batteri som kan drive et vogntog på 50-60 tonn?
  12. Hva skjer når en hydrogenbil krasjer? Hydrogentanken er godt beskyttet i tilfelle en kollisjon. Tanken er laget av karbonfiber og er den sterkeste komponenten i bilen. Ved kollisjon, utløsning av airbag, ved en eventuell lekkasje i drivstoffanlegget, og faktisk hver gang man skrur av tenningen vil en sikkerhetsventil stenge hydrogentilførselen ut fra tankene. Dersom det likevel skulle bli en lekkasje vil hydrogen raskt stige (siden hydrogen er 8 ganger lettere enn luft) og rekombinere med oksygen på en fredelig måte. Dersom kollisjonen innebærer en brann, eller hydrogenbilen står parkert i en garasje som brenner, vil en temperaturfølsom sikkerhetsventil, som fungerer som en sprinkelventil, slippe ut alt hydrogenet på en kontrollert måte i retning ned mot bakken like bak tanken,og brenne opp i løpet av et par minutter. En bensinbrann derimot vil brenne i lang tid. På verdensbasis har man flere tiårs erfaring med sikker bruk av mange tusen naturgassbiler som på mange måter er overførbar til hydrogenbiler.
×
×
  • Create New...