Gå til innhold

Hvorfor uttalter østlendinger noen ord så rart?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc.

 

Hvorfor?

Om det er rart eller normalt kommer vel an på hvem du sammenligner med.

 

- at Oen i olje blir til Å er vel normalt over det meste av landet så vidt jeg kan se. - Kan ikke komme på at jeg har hørt noen uttale den som "o" (Muliggens i østfold)

 

Uber er nok også mest vanlig å uttale med "U", men jeg kan tenke meg at det er en del som sier det med "y"-lyd siden det er ett tysk ord som da skrives med tødler over og uttales mer som "y" (Über)

 

Europa som "Evropa har jeg aldri hørt her på østlandet iallefall, men kan tenke meg det er slik i noen dialekter ja...

Lenke til kommentar

 

Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc.

 Hvorfor?

Om det er rart eller normalt kommer vel an på hvem du sammenligner med.

- at Oen i olje blir til Å er vel normalt over det meste av landet så vidt jeg kan se. - Kan ikke komme på at jeg har hørt noen uttale den som "o" (Muliggens i østfold)

Uber er nok også mest vanlig å uttale med "U", men jeg kan tenke meg at det er en del som sier det med "y"-lyd siden det er ett tysk ord som da skrives med tødler over og uttales mer som "y" (Über)

Europa som "Evropa har jeg aldri hørt her på østlandet iallefall, men kan tenke meg det er slik i noen dialekter ja...

 

Olje uttales i med o i oljeområdene i Norge, særlig i Rogaland. "Oljå" med trang o (for "oljen"), har du virkelig ikke hørt det? 

At au uttales æv, er helt normal østlandsuttale: daue -> dævve. Analogt blir Auropa (som det uttales i resten av landet) til Ævvropa.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg er nesten fra Østfold(Son/Såner).

Dama reagerer på at jeg sier "Åmmen" istedenfor "ovnen".

Hun synes også det er litt festlig hvordan vi uttaler stedsnavnene i området... "HåbbL" istedenfor "Hobøl".

"Hørn" istedenfor "Hølen".

"JæLøya" istedenfor "Jeløya".

"KøL" istedenfor "Kull".

The list goes on. Og jeg er ikke østfolding engang, vi snakker Akershus.

Lenke til kommentar

Olje uttales i med o i oljeområdene i Norge, særlig i Rogaland. "Oljå" med trang o (for "oljen"), har du virkelig ikke hørt det? 

At au uttales æv, er helt normal østlandsuttale: daue -> dævve. Analogt blir Auropa (som det uttales i resten av landet) til Ævvropa.

Hmm, mulig det med rogaland ja, men dævver/ævropa er ikke vanlig i området her iallefall, og jeg regner det som indre østaldn (drammen/kongsberg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...