Gå til innhold

Hvorfor uttalter østlendinger noen ord så rart?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den yngre generasjonen, slik jeg opplever de daglig, prater finere på det jo. Nå jeg sier at det heter "kjærka" og ikke kirka f.eks. så er jeg bondetamp i deres øyne.

Pffrt. Je e innfløtter. Kjem fra Ælvrom, men je har nå bodd non år på Gjøvik. Je blir messom ett "kulturælt innslag" her je ama!

 

Det er så merkelig å skrive dialekt, for ikke å snakke om at det har blitt en slags hybrid mellom Toten, Elverum, med innslag av solung og forsøk på "finspråk".

 

"Je gærkute bærfætt over hønnklaka pløksle". 

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Her jeg er fra sier vi "ælj" og synes de som sier "elg" er ekle :p

Ja, det heter ælj, ælv og hælj. Sier man elg, elv og helg uttaler man det feil.  :cool:

Endret av Slettet-IHZgkuqNJD
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

 

Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc.

 Hvorfor?

Om det er rart eller normalt kommer vel an på hvem du sammenligner med.

- at Oen i olje blir til Å er vel normalt over det meste av landet så vidt jeg kan se. - Kan ikke komme på at jeg har hørt noen uttale den som "o" (Muliggens i østfold)

Uber er nok også mest vanlig å uttale med "U", men jeg kan tenke meg at det er en del som sier det med "y"-lyd siden det er ett tysk ord som da skrives med tødler over og uttales mer som "y" (Über)

Europa som "Evropa har jeg aldri hørt her på østlandet iallefall, men kan tenke meg det er slik i noen dialekter ja...

 

Olje uttales i med o i oljeområdene i Norge, særlig i Rogaland. "Oljå" med trang o (for "oljen"), har du virkelig ikke hørt det? 

At au uttales æv, er helt normal østlandsuttale: daue -> dævve. Analogt blir Auropa (som det uttales i resten av landet) til Ævvropa.

 

Men de sier ÅiLars til oilers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...