Gå til innhold

– Det er ingen liten skrift her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Slik vi tolker" er vel nøkkelordet her.

 

Er helt enig med Eriksen på dette og veldig flott at noen forsøker å bidra til å rydde opp rundt DAB kaoset som står for døren. Ingen nye biler fra Asia jeg har hørt om ble levert med DAB i 2013 (sikkert også flere år etterpå) og man kunne ikke få dette premontert før henting.

 

Selv har jeg installert en WiFi router i bilen og bruker kun nettradio via et nettbrett. Lokalradioer er ikke rammet av den villedende "FM slukkes!", kun riksradio men kvaliteten på lokalradio sendingene er høyst varierende på FM båndet akkurat nå og det vil nok ikke bli bedre når man begynner å dele ut FM bånd til andre formål.

 

4G og Fri Nettradio. Flott initativ Eriksen :) Virkelig synd at EU gjør det vanskelig å tilby gode fremtidsrettede tjenester.

 

 

PS.

Hva med alle andre "Fri" kampanjer som har vært siste årene? "Fri netthastighet ut året", "Fri datamengde ut året", "Du betaler ingenting for data ut året med ubegrenset mengde".

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

PS.

Hva med alle andre "Fri" kampanjer som har vært siste årene? "Fri netthastighet ut året", "Fri datamengde ut året", "Du betaler ingenting for data ut året med ubegrenset mengde".

 

Disse tilbudene påvirkes ikke av de samme forholdene. Hastighet sier ikke om mengde, bare at det du får på pakken du har leveres på raskest mulige måte. Ubegrenset mengde påvirkes på sin side ikke av at pakken du i utgangspunktet er brukt opp. Så vil det være eventuelle begrensende forhold som må kommuniseres godt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Slik vi tolker" er vel nøkkelordet her.

 

Er helt enig med Eriksen på dette og veldig flott at noen forsøker å bidra til å rydde opp rundt DAB kaoset som står for døren.

 

Det flott at de vil hjelpe brukere, men de som internet leverandør skal ikke velge seg en noen tjenester som de vil gi en fordel til. Prinsippet om nettnøytralitet er viktig fordi det gjør at alle konkurrerer på samme vilkår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er en stor tilhenger av nettnøytralitet, men tenkte faktisk ikke over denne problemstillingen. Det er et problem å la enkelte nettjenester være gratis, mens andre koster penger! Riktignok synes jeg ikke dette konkretet eksemplet fra OneCall er alvorlig. Det er nok ingen som ville reagert om radio-streaming forble gratis, også om datatrafikken ellers ble kjøpt og betalt per kB.

 

Vi kan dog ikke åpne opp for en slik presedens. Plutselig får man abonnementer hvor bruk av f.eks. Facebook er gratis, mens alle andre nettsider koster penger. (Google, Apple, Facebook, Twitter og mange andre større selskaper har *ekstremt* lyst til å tilby slike lockin-løsninger. Vi må passe på så vi aldri havner der!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dab skiftet burde uansett vært straffet mye hardere enn dette, de får som fortjent.
Trodde vi var ett demokrati, er det snart tid for en folkeavstemming, sånn utenom de korrupte jævlene vi stemmer inn vært 4 år i dette diktatur landet?
Dab hadde jo aldri kommet på banen om ingen hadde tjent noe på det.

 

Det hele er jo bare en stor ekstra kostnad for mannen i gata, de burde delt ut gratis adaptere og montering til folk istedenfor.

 

Også er det jo litt morsomt at vi alltid må forholde oss til EU regler selv om vi teknisk sett ikke er med i EU engang, Norge overholder flere EU regler enn de andre fleste EU land og betaler også MYE mer til de, når skal vi komme oss ut av den EU/EØS dritten som bare ødelegger for alle?

Endret av meg0709
  • Liker 6
Lenke til kommentar

En pen tanke, men helt fundamentalt så vil jeg si at det bryter nettnøytralitetsprinsippet. Om man tillater dette, så kan det sette presedens for andre lignende tjenester, som for eksempel fri bruk av "sosiale medier". Da blir spørsmålet hva som skjer om det dukker opp en ny "sosial media"-tjeneste som din operatør ikke inkluderer i gratispakka.

 

Med andre ord, så vil det være hver enkelt operatør som avgjør hvilke tjenester som skal telle som sosiale media, og disse tjenestene vil få en enorm konkurransefordel over nyoppstartede tjenester som ikke enda er inkludert i pakka, noe som kan bremse veksten deres nok til at de ikke klarer å bryte ut av nisjemarkedet.

 

Faktisk kan man overføre denne problemstillingen til ordningen med gratis nettradio. Hvordan avgjør operatøren hva som er nettradio? Vil de lage en liste over alle nettradioer *de* mener er betydningsfulle nok til å bli inkludert? Hva om det kommer nye, mindre nettradiokanaler som de ikke vet om, eller som er for små til at de gidder å bry seg?

 

Hva skjer når en mobiloperatør som også har eierinteresser i spesifikke innholdstjenester også vil bli med på leken? Plutselig bruker ikke Viaplay av datakvoten din, mens Netflix og HBO gjør?

 

Nei, i grunn er dette en avledningsmanøver fra det faktum at datakvotene allerede er temmelig lave. Med høy nok datakvote, så hadde nettradio blitt slik en ubetydelig liten andel av forbruket at man ikke hadde trengt å bry seg om hvor mye data det brukte.

 

Jeg sier dette som en person som selv nylig byttet til onecall og er jevnt over fornøyd med de.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at nettnøytralitet er viktig, og må kjempes for. Men hvor langt skal man dra det? Hvis tilbudet er helt likt det man til en hver tid vil få inn med en DAB+ radio så ser ikke jeg helt hva som bryter med prinsippet om nettnøytralitet. Hvis Onecall begynner å skreddersy pakker og løsninger, ja da er det et brudd, men hvis de kun gir gratis tilgang til det som allerede finnes gratis og åpent der man befinner seg så må det vel bare være å kjøre på.

Lenke til kommentar

Større problem med fri bruk av facebook eller fri bruk av spotify, som er spesifiserte enkelttjenester. Fri bruk av radio, så lenge det inkluderer alle (dog jeg har store problemer med å forstå hvordan det i det hele tatt skal være mulig) burde ikke være kontroversielt. Jeg har ikke klart å finne noe konkret informasjon om hvordan de avgjør hvilken trafikk som er radio, bortsett fra at de skal ha laget seg en liste? Er det forbeholdt norsk radio som også sendes på dab/fm? I så fall er det gjennomførbart, men ganske traust.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Større problem med fri bruk av facebook eller fri bruk av spotify, som er spesifiserte enkelttjenester. Fri bruk av radio, så lenge det inkluderer alle (dog jeg har store problemer med å forstå hvordan det i det hele tatt skal være mulig) burde ikke være kontroversielt. Jeg har ikke klart å finne noe konkret informasjon om hvordan de avgjør hvilken trafikk som er radio, bortsett fra at de skal ha laget seg en liste? Er det forbeholdt norsk radio som også sendes på dab/fm? I så fall er det gjennomførbart, men ganske traust.

Så lenge lista samsvarer med lista til medienorge så burde det vel la seg gjennomføre. Kan dog bli litt problem med den siste på lista, vet ikke hvilke tekniske løsninger som ligger inne for å sjalte inn lokalradio i DAB. Nytt søk for hver kommune man kjører innom, eller en fast plass?

 

At det er traust får bare være så. Tilbudet er jo bedre enn ingen tilbud  :)

Lenke til kommentar

Ser dilemaet man tar opp, men er det så stor forskjell på dette og få 3 år med gratis Spotify Premium hvis man kjøper en mobiltelefon+abb hos en viss aktør?

 

Men betaler fremdeles for samme mengde datatrafikk? Altså, Spotify abonnementet er inkludert, men overføringen av data over nettet skal ikke forskjellsbehandles.

 

Si nettleverandør ville gi fri tilgang til å laste til "Dropbox",men ikke mot tilsvarende tjenester.

 

Eller du kunne fint se film fra Amazon Prime, men Netflix lagger, for der har du bare halv fart..

 

Sånn sett så virker dette veeeeldig på kanten, men det er kanskje ikke hensikten til OneCall akkurat i denne sammenhengen. Det ser ut som om de har en liste med ip adresser for de fleste nett-radio tjenestene for å plukke ut data. Men de annonserer ingen spesielle og har lagt til at andre tjenester enn de som de ramser opp også kan inkluderes..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...