Gå til innhold

Ti grep som gjør dieselforbud unødvendig


Anbefalte innlegg

Mine kommentarer til Elbilforeningens 10-punkts ønskeliste:

 

1. "Nedtrapping av vektfradraget for ladbare hybrider – start allerede i revidert". Hvis jeg ikke misforstår mener de økt avgift til nye miljøvennlige ladbare hybrider... Det er jo helt bak mål! Hensikten bør jo være å få NED utslippene, ikke presse folk som trenger lang rekkevidde + prislapp under 400 000 til å kjøpe diesel/bensin i stedet for. Ladbar hybrid skal lønne seg sammenlignet med bensin/diesel. Hvis det er viktigere å ride prinsipper enn å få ned faktiske utslipp for elbilforeningen så faller troverdigheten noen hakk etter en uttalelse som dette. Forurenser betaler-prinsippet vil uansett gjøre det mer attraktivt å bruke mindre bensin/diesel og topplade hybriden ved hver mulighet. Juster heller nybilavgiften etter elektrisk rekkevidde på de ladbare hybridene slik at de med skikkelig el-del kommer bedre ut enn de som bare har det til pynt.

 

2. Økning av differensieringen for bom, parkering og ferger kan enkelt oversettes til økte avgifter på alle disse, siden elbiler kjører gratis. Disse avgiftene er derimot alt for høye allerede. Folk tar ikke ferge for morroskyld, eller bytter bil på grunn av fergeprisen. De tar ferge fordi de må. Samme med bom og parkering. Bilene forurenser ikke av å stå på ei ferge eller parkert eller passere en bom. De forurenser av kjørelengde. Følger man forurenser betaler-prinsippet gir det ingen mening å øke disse avgiftene. Erstatt de heller med CO2/NOx-avgifter slik at samme sum kommer inn i statskassa. Melkeku-prinsippet har ikke noe med miljø å gjøre. Derfor trengs ingen økning av totalen.

 

6 og 7: Forbud mot ladbare hybrider og bensin/diesel sonevis vil føre til en hel rekke problemer og et byråkrati rundt søknad og behandling av søknader når nullutslippsbiler ikke strekker til. CO2-komponenten i engangsavgiften for kommersielle kjøretøy bør selvsagt være lik som for private kjøretøy. Det er ikke sånn at CO2 fra den ene kilden er "bedre" enn CO2 fra den andre kilden. Likebehandling er en selvfølge!

 

Ellers var det mye fornuftig og litt som var så lite hakkende gale at jeg ikke gidder å kommentere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Mye bra her, men på tide å fokusere på andre ting. Enova bør tilby støtte for å fjerne vedovner på lik linje som oljefyring. Dette kombinert med tilskudd for varmepumpe kan bidra til mye bedre bymiljø på "røde" dager. 

Vedovner er gode reservevarmesystemer når strømmen går. De bør ikke demonteres, men bruken bør ned. Innfør heller forurenser betaler-prinsippet for ved. NOx/CO2-avgift på all vedfyring. Det blir selvsagt en utfordring å måle bruksmengden, men utfordringer er til for å løses, gjerne teknologisk slik man innførte krav om tekniske endringer/ny ovn for å få etterforbrenning i vedovner.

 

 

 

Forsåvidt enig i det, men en kan lage andre reserveløsninger som aggregat. Men avgift ved kjøp av ved er jo en mulighet, evt en form for måling. 

 

"Men avgift ved kjøp av ved er jo en mulighet, evt en form for måling."

 

Eller så kunne  våre myndigheter la prisen på el være uten avgifter på vinterdager. Dvs. halv pris på el  på dager der "....." tenker forbud  og avgiftsøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men avgift ved kjøp av ved er jo en mulighet, evt en form for måling."

 

 

Eller så kunne  våre myndigheter la prisen på el være uten avgifter på vinterdager. Dvs. halv pris på el  på dager der "....." tenker forbud  og avgiftsøkning.

 

 

Det vill nok gi lite resultat da strømmen er så billig fra før, det er jo en investerings kost for de som skal gå fra vedfyring til el også.

Lenke til kommentar

Med andre ord, alle som har unger og bæreposer kan bare pelle seg ut på landet der de må kjøre milevis for å komme til et sted som selger sportsutstyr (bare som eksempel)? Og for all del, alle håndtverkere må selvsagt også pelle seg ut av byen.. Det blir jammen bra å være byboer når snekkeren tar med seg et lass med planker på bussen der familier sitter med fangene fulle av bæreposer og unger.. La meg gjette: Du er singel, barnløs og har en jobb som ikke krever mer daglig frakt enn det du får med deg i matboksen? - Det er veldig lett å kritisere andre når man ikke klarer å leve seg inn i deres situasjon. Folk kjører ikke bil for morroskyld, men fordi de trenger det av ulike reelle grunner.

 

 

Det er mange som kjører, om ikke for morroskyld, men fordi det er mest behagelig for en selv. Hvis man allerede har brukt penger på bil og har gratis parkering på jobb er det veldig behagelig å ta bilen fremfor kollektiv/sykkel. Jeg var selv en av disse "synderne" frem til jeg fikk ny jobb.

 

For mange familier er det en kabal som skal gå opp. Levering/henting i barnehage og innkjøp av middag. Så langt har bilen vært overlegen buss for disse familiene. Utfordringen er å gjøre kollektivtransport til det foretrukne valget uten å bruke enda mer pisk.

 

Jeg tror at å kombinere kjøpesenter, innfartsparkering og kollektivknutepunkt vil kunne gjøre at flere velger buss fremfor bil.

 

La oss si at man som pendler kan betale en mindre sum i måneden for å parkere på kjøpesenteret, hvor bussen til jobben går fra. Kjøpesenteret vil sikkert være interessert i å få flere kunder "tvunget" til å ta ettermiddagshandelen hos dem.

 

Parkeringen kan være en abonnementsordning hvor man betaler en mindre sum per måned for å parkere mellom 05-18 mandag-fredag. Hvis man må stå lenger en dag kan man betale for noen timer ekstra via app eller webside. Da vil de fleste rekke å komme seg fra jobb, til kjøpesenteret og unnagjøre handelen før parkeringen må forlenges.

 

Samme ordning kan man ha med kjøpesenter ved T-bane og togstasjoner, men kapasiteten for banegående trafikk i Oslo er sprengt siden tunnelene gjennom byen ikke har plass til flere tog/t-baner så det vil gi liten gevinst frem til nye tunneler er på plass.

 

Løsningen kan man ta enda et skritt lenger ved at barnehagen har en shuttlebuss som tar ungene fra kjøpesenteret til og fra barnehagen.

 

I Oslo har man en barnehage hvor foreldrene leverer barna på Majorstua T-banestasjon. Personalet tar dem i mot på stasjonen og de tar T-banen opp til barnehagen som ligger "landlig" til på Holmenkollen. En ordning som fungerer veldig bra i følge en bekjent som har ungen sin der.

Endret av ryback
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem.

Med andre ord, alle som har unger og bæreposer kan bare pelle seg ut på landet der de må kjøre milevis for å komme til et sted som selger sportsutstyr (bare som eksempel)? Og for all del, alle håndtverkere må selvsagt også pelle seg ut av byen.. Det blir jammen bra å være byboer når snekkeren tar med seg et lass med planker på bussen der familier sitter med fangene fulle av bæreposer og unger..

 

Med "hverdagstransporten" tenker jeg først og på frem/tilbake fra jobb/skole. De aller fleste slipper å ta med et lass av utstyr hver dag. Handleturer i helger etc bør man jo kunne få med varer hjem så bruk av bil er naturlig.

De som hver dag må ha med seg et tonn av utstyr på jobb må selvfølgelig også kunne benytte egnet transportmiddel. Det blir vel gjerne en firma varebil. Jeg håper de har den hjemme, slik at de ikke benytter privatbilen til jobb for å hente den før kundebesøk. Da får de ta kollektivt isteden.

La meg gjette: Du er singel, barnløs og har en jobb som ikke krever mer daglig frakt enn det du får med deg i matboksen? - Det er veldig lett å kritisere andre når man ikke klarer å leve seg inn i deres situasjon. Folk kjører ikke bil for morroskyld, men fordi de trenger det av ulike reelle grunner.

Mange kjører bil fordi det er mest lettvindt. Særlig der hvor en kan benytte kollektivfelt og slippe ekstrakostnader (bompenger). Sett bort fra evt. parkeringsvansker har ikke El-bil eiere egentlig noen grunn til å ta kollektivt, eier du en el-bil i Oslo blir det naturlig å velge denne til arbeid istedenfor å ta kollektivt grunnet incentivene.

Dette selv om målet burde være bedret og økt bruk av kollektivtransport, ikke mer privatbilisme.

 

Feil. Biler vil ikke bli utslippsfrie med det første. De vil virle opp støv, slite asfalt, bremsskiver og dekk.

 

Privatbil til den daglige transport i byene bør begrenses, uanhevgig av fremdriftsteknologi. El-bil fordelene virker inn negativt på dette. Disse fordelene er derfor også miljømessig negative siden folk velger bil istedenfor kollektivt.

 

Det er tullete å kun begrense diesel, det riktige hadde vært å begrense bruk av privatbil.

Så busser virvler altså ikke opp støv og sliter hverken på asfalt, bremseskiver eller dekk? Og de slipper vel heller ikke ut NOx eller CO2? Problemet er altså antall seter og om eieren er et selskap eller en privatperson? :roll:

 

Utfordringen er antall seter. Har du en privatbil som tar med seg 120 personer hver dag så kjør gjerne til jobb. Dessuten, busser kan benytte ulik fremdriftsteknologi og kollektivtransport er mer enn buss.
Lenke til kommentar

Hurra for elbil. 

Kan vi ikke bare fylle opp veiene i Oslo med Bærums-Passater, blir sikkert ingen forurensning da?

Få elbiler ut på veiene, dette er løsningen folkens. Sykkel, buss, samkjøring og gange er gammeldagse løsninger, elbil er eneste saliggjørende. Helst dyre og store kjørt av overvektige eldre menn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Christina Bu behöver nog komma ned på jorden för ett besök i alla fall.

El-bilar i dag är för begränsade för många. Dom flesta måste i så fall ha 2 bilar (en med förbränningsmotor). Det blir för dyrt.

Elbilar är bra i stan, men fungerar dåligt/inte alls för långfärder till platser som saknar laddnignsmöjlighet (dvs nästan överallt).

 

Dessutom är det många (dom flesta) som saknar möjligheten att spontanköpa en bil bara hipp som happ. För vanligt folk så är bil en mycket stor kostand som måste planeras och bekostas med lån. Men, elbilar köps ju nästan bara av miljonärer, så Christina Bu tror väl att alla står till hakan i pengar.

 

Det er feil å tro at elbiler "er nesten bare for miljonærer". Vi er en helt vanlig familie som byttet stasjonsvognen vår med en helt alminnelig og rimelig elbil. Vi kjøpte en pent brukt elbil som da var 1,5 år gammel. Dette har gitt oss en gevinst rent økonomisk, da besparelsen i drivstoff og bompenger hver måned er større enn månedsavdraget på det lille billånet vi måtte ta opp (ca. 2000 kr i måneden før er ca. 1400 i måneden nå).

 

I tillegg er opplevelsen av bilen i hverdagen helt overlegen. Helt stille, rask respons ved småkjøring, mye raskere varme i kupeen, mye mer intelligent utstyr for fjernstyring av bilen (sett på varmen 10 min før man skal ut i bilen via app etc.) og null lokalt utslipp. Mange tror også at elbiler ikke fungerer bra om vinteren. Tvert i mot har jeg aldri hatt et så problemfritt bilhold på vinteren som nå. Den elektriske motoren takler kulde mye bedre enn en forbrenningsmotor (selv om rekkevidden naturlig nok er 30 % lavere).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bileiere er ikke mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, men av avgiftsletten de får, gratis parkering, etc. Ser man til andre land som ikke gir lettelser for el-biler er interessen svært liten. Slik ville det vært her til lands også hvis ikke staten hadde subsidiert el-bilene på alle måter.

 

Det er ikke helt riktig, men stemmer for en andel av elbileierne.

Undersøkelser viser at folk velger elbil av flere grunner:

- Ren privatøkonomi (billigere i drift)

- Raskere til jobb (via kollektivfelt)

- Typisk teknointeresserte og early adopters (typisk ingeniører og andre som gjerne tar litt risiko for å være tidlig ute med ny teknologi)

- Overlegen komfort (stille og behagelige biler å kjøre)

- Utslipp og miljø (mange av de teknointeresserte i punkt 3 har også kompetanse på energi/miljø/klima og kjenner godt til det positive livsløpsregnskapet til elbiler. Lar seg ikke lure av tabloidsaker om at "elbiler er ladet på kullkraft" som for lengst er tilbakevist).

 

Og selv om mange vekter de to øverste punktene tyngst er jo det knekkende likegyldig så lenge de andre punktene kommer med på kjøpet og gagner alle. Derfor er nok gode incentiver lurt og nødvendig for å få med seg opportunistene på skiftet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi oss billigere EL-biler som har enda lengre rekkevidde, og hurtigladestasjoner over alt. Da kan man vurdere det. Merker at dieselkjøretøyet varmer godt i varmeapparatet nå på frostrike vinterdager  :love:

Du har kanskje dieselvarmer. De fleste dieselbiler har ikke dieselvarmer og bruker en evighet på å bli varm. Elbilene derimot blir varme på et blunk. Du får 5 kW rett i ansiktet ved å trykke på en knapp.

 

Men det kommer rimeligere langtrekkende elbiler. Tesla Model 3 bør komme til Norge neste år, koste fra 300.000 kroner og ha fra 350 km realistisk rekkevidde. Opel Ampera-e koster ca det samme, har ca samme rekkevidde og kan kjøpes i år.

 

En forskjell er at Tesla allerede har ett landsdekkende ladenettverk som man får tilgang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

Det er ingen elbiler fra denne generasjonen (2011 og senere) som er nede på 30-50k ennå. I den prisklassen får man stort sett bare gamle biler med Ni-Cad batterier o.l. Man må nok vente noen år til.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, har bare varm dieselmotor. Så jeg må nok ha motoren i gang litt før varmen kommer. Men, det er bedre enn bensinbil som ikke klarer å parrere utekulden, og du sitter og hutrer på innsiden uansett hvor langt du kjører.

 

Går an å ha kupévarmer med tidsur. Noe jeg vurderer å skaffe til denne bilen på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bileiere er ikke mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, men av avgiftsletten de får, gratis parkering, etc. Ser man til andre land som ikke gir lettelser for el-biler er interessen svært liten. Slik ville det vært her til lands også hvis ikke staten hadde subsidiert el-bilene på alle måter.

Selv om jeg nok tror elbileier er litt mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, så er nok det andre du sier helt sant. Kommer nok selv til å kjøpe elbil bare fordi det er det jeg anser som den beste bilen uten at jeg tror jeg er over snittet opptatt av miljøet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, har bare varm dieselmotor. Så jeg må nok ha motoren i gang litt før varmen kommer. Men, det er bedre enn bensinbil som ikke klarer å parrere utekulden, og du sitter og hutrer på innsiden uansett hvor langt du kjører.

Hvilken bil tenker du på da? Bensinbiler har som regel dårligere virkningsgrad, altså mer spillvarme, og de blir raskere varme.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Espen H.A.

 

Ja det gjelder da en utgammel Corolla (bensin), som går igjennom EU-kontroll etter EU-kontroll. Må jo "slå den ihjel" for å bli ferdig med den  :lol:

 

Det kan jo være noe galt med den på en eller annen måte. Men bor så mildt til som regel, at varmeapparatet sjelden er et stort problem. Er jo stort sett plussgrader vinterstid, men til gjengjeld mye ekkel fukt og regn som man må tåle. Ved en 3-4 anledninger de siste 5 år, så har jeg ikke fått start på Corollaen pga. for høy luftfuktighet. Er helt sjukt. Må jo kinne-kinne og kinne-kinne, alternativt la den stå til sola dukker opp om morgenen så luften blir litt tørrere. Dette har aldri skjedd meg på dieselkjøretøy. Er mitt tredje dieselkjøretøy jeg nyter nå. Har altså 2 gamle kjøretøy registrert i mitt eie.

 

Tror ikke det var snakk om så mye dypere enn minus 5 grader sist gang det skjedde med corollaen. Er minusgrader i disse dager, så kanskje jeg får prøvd det ut igjen. Men liker dieselkjøretøyet bedre på mange måter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Christina Bu behöver nog komma ned på jorden för ett besök i alla fall.

El-bilar i dag är för begränsade för många. Dom flesta måste i så fall ha 2 bilar (en med förbränningsmotor). Det blir för dyrt.

Elbilar är bra i stan, men fungerar dåligt/inte alls för långfärder till platser som saknar laddnignsmöjlighet (dvs nästan överallt).

 

Dessutom är det många (dom flesta) som saknar möjligheten att spontanköpa en bil bara hipp som happ. För vanligt folk så är bil en mycket stor kostand som måste planeras och bekostas med lån. Men, elbilar köps ju nästan bara av miljonärer, så Christina Bu tror väl att alla står till hakan i pengar.

 

Hvis du tar en tur ned på jorden og sjekker hvordan det egentlig er her, vil du finne ut at langtur med elbil går fint de aller fleste plasser. Det finnes lademuligheter stort sett over alt hvor det er innlagt strøm. Og nettverket av hurtigladere dekker nå det meste av sør Norge, slik at man stort sett kan komme frem over alt uten alt for lange stopp.

 

Problemet er ikke at det ikke finnes lademulighet. Det største problemet er at folk ikke er villige til å tilpasse seg. For mange er det en krise om langturen skulle ta noe lenger tid enn før. Det er også en krise å måtte vente noen minutter hvis en hurtiglader skulle være opptatt av noen andre. Og det er en krise å måtte ta flere stopp underveis for å lade. Men det betyr ikke at problemet ligger i hvilke biler som er tilgjengelig eller mangelen på infrastruktur.

 

Så lenge "folk flest" har et absolutt krav om at bilen skal kunne kjøre 500 km uten stopp, på motorvei i 120 km/t, med tilhenger, er det ikke rart at det er vanskelig å velge elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg blir dypt frustrert. Hvor er konsekvensutredningen? Hvor er faktainformasjon om kildene til forurensingen? Oslo er stor nok by til at man bør kunne ha et godt tilbud med trikk og T-bane. Barnefamilier som er avhengig av bil kan gis fritak, for alle andre bør man unngå en person i hver sin bil. Det største problemet for trafikken i Oslo er kø og trafikkvolum. Tiltakene som foreslås her vil bare gjøre alt verre. Her er mine forslag (med forbehold om at jeg ikke har sett en god konsekvensutredning i Oslo noensinne!)

-all godstransport som passerer gjennom Oslo må over på tog

-alle dieselbusser fases ut til fordel for gass eller andre alternativer

-vasking av vei styrkes for å fjerne støv

-vedfyring ved de mest utsatt strekningene forbys, ihvertfall i utsatte perioder, gjerne subsidier varmepumper for de rammede

-styrk kollektivtransporten ytterligere, spesielt trikk og T-bane

-barnefamilier som er avhengig av bil får fritak, alle som kjører alene må blø skikkelig hvis de kjører bil, også elbiler. Få trafikken ned!

-strenge krav til partikkelutslipp til nye dieselbiler, det er fullt mulig å lage dieselmotorer med minimale partikkelutslipp

 

Verden sliter med økt trafikk, og elbiler gjør dette bare verre, spesielt så lenge de ikke kan erstatte alle biler. Alle kan ikke kjøre egen bil, det er ikke bærekraftig! Å forby kjøring med dieselbil i Oslo vil sikkert hjelpe midlertidig, hovedsaklig ved å redusere trafikken i rush-tiden, og med betydelige konsekvenser for de som rammes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...