Gå til innhold

Ti grep som gjør dieselforbud unødvendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Elbilforeningen kan ta seg en bolle.

 

Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem.

Lenke til kommentar

Avgifts lette for elbiler og hybrider er det viktigste og riktigste miljøtiltak vi har gjennomført i landet vårt. At nullutslippsbiler er godt for lokal miljøet i våre byer er åpenbart, men det er også viktig for den internasjonale bilindustrien å ha et prøveland som Norge for å utvikle teknologien. Mange i vårt land undervurderer denne miljøeffekten. At Elon Musk har vært i Norge flere ganger understreker viktigheten som prøveland. Når vi har større andel av elbiler på veiene enn alle andre, er det fordi de store avgiftene på fossilbiler gir et stort insentiv til å kjøpe elbil når avgiftene reduseres, og fordi vi har en robust elkraft forsyning. Det som er viktig for våre myndigheter å innse er at på sikt vil trafikk bli utslippsfri, og da blir det feil av våre miljøfantaster å ønske og begrense trafikk og veibygging av utslippshensyn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Christina Bu behöver nog komma ned på jorden för ett besök i alla fall.

El-bilar i dag är för begränsade för många. Dom flesta måste i så fall ha 2 bilar (en med förbränningsmotor). Det blir för dyrt.

Elbilar är bra i stan, men fungerar dåligt/inte alls för långfärder till platser som saknar laddnignsmöjlighet (dvs nästan överallt).

 

Dessutom är det många (dom flesta) som saknar möjligheten att spontanköpa en bil bara hipp som happ. För vanligt folk så är bil en mycket stor kostand som måste planeras och bekostas med lån. Men, elbilar köps ju nästan bara av miljonärer, så Christina Bu tror väl att alla står till hakan i pengar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som er viktig for våre myndigheter å innse er at på sikt vil trafikk bli utslippsfri, og da blir det feil av våre miljøfantaster å ønske og begrense trafikk og veibygging av utslippshensyn.

Feil. Biler vil ikke bli utslippsfrie med det første. De vil virle opp støv, slite asfalt, bremsskiver og dekk.

 

Privatbil til den daglige transport i byene bør begrenses, uanhevgig av fremdriftsteknologi. El-bil fordelene virker inn negativt på dette. Disse fordelene er derfor også miljømessig negative siden folk velger bil istedenfor kollektivt.

 

Det er tullete å kun begrense diesel, det riktige hadde vært å begrense bruk av privatbil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Biodiesel har praktisk talt samme påvirkning på lokalmiljøet som vanlig diesel - utslipp av nitrøse gasser. Troen på biodiesel for biler er for de som ikke skjønner noe av problemstillingen.

Folk har problemer med å se forskjell på lokal og global forurensing.

 

Diesel er bedre enn bensin mht. global forurensing (mindre CO2). Biodiesel enda ett hakk bedre i teorien. Lokalt blir forurensningen omtrent den samme på de to og er hakket værre en bensin grunnet partikkelstørrelsen i utslipp (støv). Alle tre er dog langt bedre for lokalmiljøet enn å fyre med ved, men det har lite med transport å gjøre.

 

Miljøforkjemperne har valgt lokal forurensing som fokusområde siden det er hva folk flest lettest forstår noe av. Derfor har diesel blitt styggedom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Latterlig.

 

I Bergen er det bevist gang på gang at vedfyring er en av de største grunnene til problemet.

 

Allikevel fokuseres det kun på bil!

 

Vet ikkje i oslo, men i bergen er nettet bygget slik at det meste av trafikken må innom "kjernen", inkludert det nye milliard prosjektet når det kommer til e39..

 

Og ikkje er det godt nok kollektiv tilbud heller.

Og ikkje tror eg det kommer heller da det blir en svært høy kostnad å tilby noe til alle.

 

Blir helt oppgitt over idiotskapen eg, og kan ikkje fatte hva de tenker på når vi har så jevlig med mark utenfor selve Bergen som veien kunne blitt bygget på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bileiere er ikke mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, men av avgiftsletten de får, gratis parkering, etc. Ser man til andre land som ikke gir lettelser for el-biler er interessen svært liten. Slik ville det vært her til lands også hvis ikke staten hadde subsidiert el-bilene på alle måter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

EL-bileiere er ikke mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, men av avgiftsletten de får, gratis parkering, etc. Ser man til andre land som ikke gir lettelser for el-biler er interessen svært liten. Slik ville det vært her til lands også hvis ikke staten hadde subsidiert el-bilene på alle måter.

 

Dette er jo en typisk ting som blir tatt opp, hva eiere tenker spiller liten rolle. Gevinsten er akkurat lik. Elbiler(både PHEV og BEV) er i vekst så og si over alt, så det er nok ikke bare i Norge. Men det er kunstig høyt pga vi har hatt incentiver så lenge. 

 

Det er dog på tide å tenke på andre ting, spesielt dette med vedfyring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det som er viktig for våre myndigheter å innse er at på sikt vil trafikk bli utslippsfri, og da blir det feil av våre miljøfantaster å ønske og begrense trafikk og veibygging av utslippshensyn.

Feil. Biler vil ikke bli utslippsfrie med det første. De vil virle opp støv, slite asfalt, bremsskiver og dekk.

 

Privatbil til den daglige transport i byene bør begrenses, uanhevgig av fremdriftsteknologi. El-bil fordelene virker inn negativt på dette. Disse fordelene er derfor også miljømessig negative siden folk velger bil istedenfor kollektivt.

 

Det er tullete å kun begrense diesel, det riktige hadde vært å begrense bruk av privatbil.

 

 

Blir ikke dette litt som å si det spiller ingen rolle hvor mange nuller det er på regningene, en regning er en regning om den har en eller seks nuller.

 

Det er gjennom eksosen bilen gir det største bidraget til dårlig luftkvalitet og biler med og uten eksos kan ikke sidestilles på denne måten. Oppvirvling av støv kan reduseres sterkt med mer soping av gater. Det er også et paradoks her busser har betydelig høyere bidrag til alt du ramser opp, slik at bussene må godt belegg for å gi en gevinst(her jeg bor har de ikke det bortsett fra noen morgen og ettermiddagsruter).

 

Ellers er jeg enig at vi bør få mindre bilbruk og bedre kollektivtilbud. Men vi må ikke la det beste bli det godes fiende slik at vi ikke får gjort noe med de største problemene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Mye bra her, men på tide å fokusere på andre ting. Enova bør tilby støtte for å fjerne vedovner på lik linje som oljefyring. Dette kombinert med tilskudd for varmepumpe kan bidra til mye bedre bymiljø på "røde" dager. 

Vedovner er gode reservevarmesystemer når strømmen går. De bør ikke demonteres, men bruken bør ned. Innfør heller forurenser betaler-prinsippet for ved. NOx/CO2-avgift på all vedfyring. Det blir selvsagt en utfordring å måle bruksmengden, men utfordringer er til for å løses, gjerne teknologisk slik man innførte krav om tekniske endringer/ny ovn for å få etterforbrenning i vedovner.

 

 

 

Forsåvidt enig i det, men en kan lage andre reserveløsninger som aggregat. Men avgift ved kjøp av ved er jo en mulighet, evt en form for måling. 

Lenke til kommentar

 

Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem.

Med andre ord, alle som har unger og bæreposer kan bare pelle seg ut på landet der de må kjøre milevis for å komme til et sted som selger sportsutstyr (bare som eksempel)? Og for all del, alle håndtverkere må selvsagt også pelle seg ut av byen.. Det blir jammen bra å være byboer når snekkeren tar med seg et lass med planker på bussen der familier sitter med fangene fulle av bæreposer og unger.. La meg gjette: Du er singel, barnløs og har en jobb som ikke krever mer daglig frakt enn det du får med deg i matboksen? - Det er veldig lett å kritisere andre når man ikke klarer å leve seg inn i deres situasjon. Folk kjører ikke bil for morroskyld, men fordi de trenger det av ulike reelle grunner.

 

NAV + Kolonial.no

Trenger ikke bil da vettu!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Latterlig.

 

I Bergen er det bevist gang på gang at vedfyring er en av de største grunnene til problemet.

 

Allikevel fokuseres det kun på bil!

 

Vet ikkje i oslo, men i bergen er nettet bygget slik at det meste av trafikken må innom "kjernen", inkludert det nye milliard prosjektet når det kommer til e39..

 

Og ikkje er det godt nok kollektiv tilbud heller.

Og ikkje tror eg det kommer heller da det blir en svært høy kostnad å tilby noe til alle.

 

Blir helt oppgitt over idiotskapen eg, og kan ikkje fatte hva de tenker på når vi har så jevlig med mark utenfor selve Bergen som veien kunne blitt bygget på.

 

Med effektavgift på strømnettet vil vedfyringen skyte i været på kalde dager og øke nox og svevestøv mer enn man sparer på å forby dieselbilene.

 

Derfor må effektavgiften erstattes av smartere styring av effekbruken i byene hvor luftkvaliteten er viktigere enn nettleverandørene ev. besparelser i utbygging av nettet. Smartere effektstyring er å bruke AMS til å styre forbruket i huset. Man kunne begynne med varmtvannsberedere, gulvvarme og lading av elbiler. Overstyrer man AMS så betale man dyrere strøm. Dette hadde det vært mye mer forståelse for i befolkningen, samtidig som man løser effektbehovet til lading av elbiler i byene.

 

Å la nettselskapene styre effekt når det faktisk er bruk for det er smartere enn å "oppdra" alle til å bruke mindre effekt store deler av året hvor det er mer enn nok kapasitet i nettet.

Lenke til kommentar

Christina Bu behöver nog komma ned på jorden för ett besök i alla fall.

El-bilar i dag är för begränsade för många. Dom flesta måste i så fall ha 2 bilar (en med förbränningsmotor). Det blir för dyrt.

Elbilar är bra i stan, men fungerar dåligt/inte alls för långfärder till platser som saknar laddnignsmöjlighet (dvs nästan överallt).

 

Dessutom är det många (dom flesta) som saknar möjligheten att spontanköpa en bil bara hipp som happ. För vanligt folk så är bil en mycket stor kostand som måste planeras och bekostas med lån. Men, elbilar köps ju nästan bara av miljonärer, så Christina Bu tror väl att alla står till hakan i pengar.

 

Tyvärr har många hushåll redan två bilar, och då är det oftast inga problem alls att byta ut den ena mot en elbil, även om den inte kan dra båtsläpet till hytten på fjället i vinterstorm eller ha plats till hela tjocka släkten Oslo-Trondheim utan pølsepaus. Många lever kvar i tron att de behöver en viss sorts bil, men de som köpt elbil inser fort att fossilbilen behövs allt mindre.

Vår första och enda bil blir en Hyundai Ioniq, beräknad leverans i mars.

 

Ja, det är en stund kvar till alla bilbehov kan ersättas av elbilar, men ganska snabbt blir räckvidden bättre, modellerna fler och priserna lägre. Flera av dina argument hade fungerat bra elbilar för några år sedan, men de blir allt svagare. 2018 sker det ännu mer spännande saker.

Laddstationerna blir också fler och fler. Det finns massor redan nu och de fungerar bra till många långresor också med Leaf. Kolla t.ex. www.uppladdning.nu

 

Jag tror nästan ingen spontanköper en bil, oavsett inkomst. Elbilar köps inte alls bara av miljonärer. De över 100 000 elbilarna vi ser i Norge är ett resultat av medvetna beslut där de flesta insett att de sparar pengar i längden, och då sträcker man gärna budgeten så att man köper en dyrare bil än man annars skulle gjort.

Sedan är det t.ex. också väldigt behagligt att köra i en bil utan motorbuller, kunna komma till en fulladdad och förvärmd bil på morgonen m.m.

Viktigare ur samhällets synvinkel är däremot mindre luftföroreningar och mer energieffektiv transport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Mye bra her, men på tide å fokusere på andre ting. Enova bør tilby støtte for å fjerne vedovner på lik linje som oljefyring. Dette kombinert med tilskudd for varmepumpe kan bidra til mye bedre bymiljø på "røde" dager. 

Vedovner er gode reservevarmesystemer når strømmen går. De bør ikke demonteres, men bruken bør ned. Innfør heller forurenser betaler-prinsippet for ved. NOx/CO2-avgift på all vedfyring. Det blir selvsagt en utfordring å måle bruksmengden, men utfordringer er til for å løses, gjerne teknologisk slik man innførte krav om tekniske endringer/ny ovn for å få etterforbrenning i vedovner.

 

 

 

Forsåvidt enig i det, men en kan lage andre reserveløsninger som aggregat. Men avgift ved kjøp av ved er jo en mulighet, evt en form for måling. 

Man kan ihvertfall stopp fåeffektavgiften som man har planer om å innføre i 2019. Dette vil gi sterkt incentiv til å rundfyring med ved på de kaldeste dagene. Dette vil lønne seg for alle med vedovner. Å innføre effektavgift i de store byene er en katastrofe for luftkvaliteten. Dieselforbud oppveier ikke for forventet økt vedfyring i 2019 om det ikke gjøres noe for å stoppe effektavgiften slik den er utformet i dag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan ihvertfall stopp fåeffektavgiften som man har planer om å innføre i 2019. Dette vil gi sterkt incentiv til å rundfyring med ved på de kaldeste dagene. Dette vil lønne seg for alle med vedovner. Å innføre effektavgift i de store byene er en katastrofe for luftkvaliteten. Dieselforbud oppveier ikke for forventet økt vedfyring i 2019 om det ikke gjøres noe for å stoppe effektavgiften slik den er utformet i dag.

 

 

Effektavgift er nødvendig, og en kan lett unngå denne med litt smartere styring av varmen i hjemmet. Å få opp prisen på forbrenning er nok den beste løsningen totalt sett. Skulle likt å se det samme på kull forøvrig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...