Gå til innhold

Ti grep som gjør dieselforbud unødvendig


Anbefalte innlegg

Elbilforeningen kan ta seg en bolle.

 

Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem.

 

Den må du forklare. Noen må bo et eller annet sted .Noen vil alltid bo litt unna kollektiv transport, som enten ikke er der, eller ikke passer når dagen skal gå opp, mht arbeidstider ,henting og bringing av barn, som ofte ikke har barnehageplass i nærheten av hjemmet osv,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 timers kjøring med EL-bil rekker ikke i fra Stavanger til Oslo. Dieselkjøretøyet jeg har rekker til gjengeld veldig langt. Greide Stavanger-Kristiansand for ca. kr 270 i drivstoff, og da var det ganske mye tomgangskjøring lagt inn. Regner med det er rimeligere enn toget, og mye mer fleksibelt når man har kommet seg fram (Obs! har ikke tatt tog på noen år). Bompenger er med vilje utelatt, da det er politikervelvilje vi da prater om.

Drivstoffutgifter er langt i fra den eneste kostnaden du har med kjøring. Jeg tok nettopp toget fra Stavanger til Bodø for 199,-. Hvis jeg skal trekke fra jernbanens svar på bompenger så hadde man mest sannsynlig kommet under den prisen også.
Lenke til kommentar

@Kahuna:

Blir spennende med ny batteriteknikk. Går den an å overføre til smådingser, eller er dette forbehold der en har nok plass?

Jeg mistenker at nettopp ladeeffekt var en viktig del av motivasjonen for å gå fra 18650-formatet til 2170. Jeg tror de har gjort 'noe' der som krever litt mer plass enn det du har i 18650-cellene. Hvis jeg har gjettet riktig betyr det at teknikken ikke kan overføres direkte til smådingser, med mindre du bruker 2170-cellene direkte. Funker dårlig i mobiler og nettbrett men går sikkert bra i litt tyngre laptoper eller batteridrevne verktøy.
Lenke til kommentar

 

Dieselbil forurenser:

NoX, 1,3 ggr mer enn bensin.

Er det lovleg maksgrense eller faktisk utslepp? Faktisk utslepp ligg ca 5 gonger over den lovlege grensa, og høgare om vinteren enn om sommaren.

 

OK, hvor finner jeg "lovlig maksgrense" og Faktisk utslipp?

 

Jeg tror ikke "faktisk utslipp" er høyere om vinteren, men uheldige værforhold fører til at utslippet akkumuleres i et begrenset område på bakkenivå.

En dieselmotor varmes også opp raskere enn en bensinmotor. Dette har betydning for utslipp.

Lenke til kommentar

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

 

Her er en generasjon 2 elbil. Dvs en uten DC motor og kullstift, som har lithium batterier som gjør at den ikke koster skjorta å vedlikeholde, samt klarer å holde følge med vanlig trafikk.

En mjau til 59'kr. Riktignok gått 112.000km

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86421446

Eller denne: gått bare 22.000km til 81k kr

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89141126

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

 

Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing.

 

 

Nei det kan enkelt gjøres med å ta avgift for salg av ved, men en kan såklart gå ut i skogen selv. 

 

Blir det mindre forurensing fra veden hvis / når den blir avgiftsbelagt?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing.

Nei det kan enkelt gjøres med å ta avgift for salg av ved, men en kan såklart gå ut i skogen selv.

Blir det mindre forurensing fra veden hvis / når den blir avgiftsbelagt?

Sannsynligvis da dette ofte fører til mindre forbruk.

Lenke til kommentar

 

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

Her er en generasjon 2 elbil. Dvs en uten DC motor og kullstift, som har lithium batterier som gjør at den ikke koster skjorta å vedlikeholde, samt klarer å holde følge med vanlig trafikk.

En mjau til 59'kr. Riktignok gått 112.000km

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86421446

Eller denne: gått bare 22.000km til 81k kr

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89141126

 

 

Typiske konebiler. Likvogner dersom de kommer ut for en trafikkulykke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...