Gå til innhold

Ti grep som gjør dieselforbud unødvendig


Anbefalte innlegg

Fritak i bomringer burde kuttes med en gang. Bomringene settes opp for å dekke reelle kostnader knyttet til bygging av vei og infrastruktur nødvendig for transport av folk, varer og tjenester som politi, brannvesen og ambulanser. Vi er alle avhengig av disse, og de burde betales av felleskapet på samme måte som de nevnte tjenester. Sånn sett er bompengesystemer helt feil, men så lenge de eksisterer burde alle som bruker veiene betale likt. Men fritak for mva og engangsavgift bør fortsette, og kanskje utvides til Plug-in-hybrider med en minimumsrekkevidde på batteri. Selv kunne jeg dekt all dagligdags kjøring med 50 km rekkevidde. Sånn sett ville en plug-in for min del redusert min forurensning med nesten 100%. En eller 2 ganger i året kjører jeg noen langturer, og da ville bensinmotoren være veldig kjekk. Men kanskje en hybrid med hydrogen kunne fungert like greit. Jeg er neppe alene om å ha et slikt kjøremønster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

 

Det er selvfølgelig begrenset hvor billig du kan få tak i en brukt elbil siden de "moderne" elbilene først kom på markedet ca 2010-2011. Ved en rask sjekk på Finn finner jeg at de tre billigste Nissan Leaf (den mest solgte elbilen) koster 95-100 kkr. De er fra 2011-2012. Hvis jeg så prøver å finne bensin- eller dieselbiler fra de årene koster de billigste fra ca 60 kkr (og et par biler av mindre størrelse til ca 50kkr).

Skal du ha en bil til 30-40 kkr som du skrev så må man altså se på eldre biler.

Hovedproblemet er da altså at elbilene ikke har rukket å bli gamle nok, så da må man dessverre vente et par år (eller finne seg en Citroen C-Zero, Mitsubishi i-Miev eller Peugeot iOn som finnes til ca 60-70 kkr, som jo er litt mindre moderne enn Leaf men fremdeles veldig gode biler).

Avhengig av bruksmønsteret er det derimot ofte lønnsomt for veldig mange å kjøpe elbil selv om bruktprisen er 30-50kkr høyere.

Ironisk nok er det faktisk samme insentiver som er mente til å få folk å kjøpe elbil (som nybil) som også fører til at bruktprisen ligger høyt.

Elbilbruktmarkeden vil bli mye bedre neste år når mange bytter seg opp til Opel Ampera-e, Tesla Model 3 eller oppgradert Hyundai Ioniq.

Lenke til kommentar

"Kun et fåtall av våre medlemmer oppgir at de kan lade i borettslag eller sameie. Siden en økende andel nordmenn velger denne boformen, er det avgjørende at felles parkeringsanlegg har lademulighet. Dedikert tilrettelegging bidrar både til kunnskapsdeling og konkret handling. En rådgivningstjeneste, kombinert med støtteordning for å investering i grunninfrastruktur i fellesgarasjer hvor hver enkelt eier kan koble på ladestasjon for egen regning, bør komme på plass."

 

Og hvem skal ta resten av regninga med å installere ladestasjonene? felleskapet?

Greit de foreslår en støtteordning, men sånt arbeid blir vel sjelden billig og fører uansett til økte fellesutgifter for alle som bor i bygget.

Og hva med de som bor i blokka som ikke eier bil? skal de også være med på spleiselaget for de som har elbil?

Jeg gidder ikke ta en del av regninga for at naboen med sin Tesla til 900 000kr skal få lade i garasjen. Da bør de heller foreslå at regninga for installasjon fordeles på de 3 i blokka som faktisk kjører elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvem skal ta resten av regninga med å installere ladestasjonene? felleskapet?

Greit de foreslår en støtteordning, men sånt arbeid blir vel sjelden billig og fører uansett til økte fellesutgifter for alle som bor i bygget.

Og hva med de som bor i blokka som ikke eier bil? skal de også være med på spleiselaget for de som har elbil?

Dei som er med og spleisar på garasja, må sjølvsagt vere med på å betale for at garasjeanlegget tilfredsstiller gjeldande forskrifter, anten det er installasjon og drift av ventilasjon for eksosbilar eller ladestasjonar til elbilar. Mange burettslag tek separat leige for parkeringsplass, og då kan dei som ikkje har bil stå utanfor spleiselaget.

 

Jeg gidder ikke ta en del av regninga for at naboen med sin Tesla til 900 000kr skal få lade i garasjen. Da bør de heller foreslå at regninga for installasjon fordeles på de 3 i blokka som faktisk kjører elbil.

 

Men han skal vere med å spleise på ventilasjon til prompebilen din, og leve med bråket? Og alle skal trivast med at husværa er umogelege å selje til bileigarar, eller at bilhald i ditt burettslag skal vere dyrare enn for andre, fordi det ikkje er mogeleg å lade ein moderne bil der? Eg er klår over at det finst slike som deg, men dei pleier ikkje å stå fram.
Lenke til kommentar

 

@Eivind Helle:

 

Tenker du på et slags "Über" for lading da?

 

Man har en app som forteller hvilke privathusholdninger som har noen hjemme klar til å switche på kursen for utestikket ved hageporten..

Tror du bør se på hurtigladekartet.no

 

 

Jo imponerende allerede, men veldig marginalt tilbud om en ser for seg den økningen som enkelte tror på eller vil ha av EL-bilpark (alt ettersom hvem som prater om det).

 

Über-aktig sneglelading og dersom rimelige hurtigladere kommer så kanskje noen tør investere om kundetilflyten er god nok.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Man har en app som forteller hvilke privathusholdninger som har noen hjemme klar til å switche på kursen for utestikket ved hageporten..

Tror du bør se på hurtigladekartet.no
Jo imponerende allerede, men veldig marginalt tilbud om en ser for seg den økningen som enkelte tror på eller vil ha av EL-bilpark (alt ettersom hvem som prater om det).
Eg trur ikkje bruken av hurtigladestasjonane vil auke mykje, fordi bilane får stadig større batteri. Stadig fleire turar går fint utan ladepause undervegs. Det kan hende at lange strekk, som fjellovergangane, treng litt fleire ladestasjonar. Dei trur eg vegkroer, museum, butikkar og kioskar vil kappast om å setje opp.

 

Über-aktig sneglelading og dersom rimelige hurtigladere kommer så kanskje noen tør investere om kundetilflyten er god nok.

 

Plugshare tilbyr dette, men dei fleste deler kontakten/ladestasjonen sin med andre heilt gratis. Straumen kostar ikkje nok til at det er nokon vits å ta pengar for det. Dessutan trur eg vi kjem til å sjå handelsstanden kappast om å tilby den beste ladinga til dei som handlar, for å tiltrekkje seg kundar. Det fungerer på meg. Eg handlar alltid på Kiwi, og pluggar inn dersom det er ledig.
Lenke til kommentar

Elbilforeningen kan ta seg en bolle.

 

Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem.

 

Bosatt seg feil??? Og om jeg ikke bor der, blir da huset revet og ingen bor der??

I utgangspunktet kan man ha bosatt seg riktig, men pga et urolig arbeidsmarked, så blir kanskje ting litt annerledes enn det man hadde planlagt.

 

Om jeg står i kø for å ta et forsinket tog, pga elendig logistikk, eller som ikke kommer pga streik., eller det er jallagreier som ikke tåler norsk vinter, eller om jeg sitter varmt og komfortabelt i en kø med elbilen, så velger jeg det siste : Sitte varmt og godt, framfor å stå og hutre p åen perrong, i kø og trengsel der.

 

Ta deg en bolle sjæl!!! Kø er det åkkesom ,men jeg vi lha det mest mulig komfortabelt mens jeg er i en kø.

Lenke til kommentar

Christina Bu behöver nog komma ned på jorden för ett besök i alla fall.

El-bilar i dag är för begränsade för många. Dom flesta måste i så fall ha 2 bilar (en med förbränningsmotor). Det blir för dyrt.

Elbilar är bra i stan, men fungerar dåligt/inte alls för långfärder till platser som saknar laddnignsmöjlighet (dvs nästan överallt).

 

Dessutom är det många (dom flesta) som saknar möjligheten att spontanköpa en bil bara hipp som happ. För vanligt folk så är bil en mycket stor kostand som måste planeras och bekostas med lån. Men, elbilar köps ju nästan bara av miljonärer, så Christina Bu tror väl att alla står till hakan i pengar.

 

De aller fleste familier har to biler.

Når en ser på alle de små bilene, (nr2-bilene) f.eks WV Up, putrer rundt med fossilmotor, og bare tre-fire mil maks, så blir jeg oppgitt. En elbil kan fint erstatte den typen bil..Up kommer også i elversjon, til en opplysning. Ja, til og med en ladbar hybrid, om den brukes riktig ,kan kjøres på de aller fleste jobbturer her i landet, uten utslipp.

 

Signalene om utslipp og evt. tiltak har versert i mange år nå, så dette kommer ikke plutselig.

Nei ,alle kan ikke kjøpe ny bil. Mange kjøper brukt bil . Og det er mange gode ,brukte elbiler på finn.no

Alle behøver ikke kjøpe ny bil..alle behøver ikke kjøpe nyere bruktbil. Det holder med at vi som kan gjør det ;-)

 

Her på sør- og østlandet, og helt opp til Steinkjær, så er det lademuligheter (hurtigladere) tett som hagl enkelte steder og tett nok ellers. Unntaket er Finnmark, men de har heller ikke problemer med tett trafikk.

 

Sånn, det var litt oppklaring til folk som akkurat har ramlet ned fra månen!! :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biodiesel har praktisk talt samme påvirkning på lokalmiljøet som vanlig diesel - utslipp av nitrøse gasser. Troen på biodiesel for biler er for de som ikke skjønner noe av problemstillingen.

 

Hele miljøsaken er ødelagt av CO2-bløffen. All annen forurensing har p åen måte blitt glemt.

Hadde vi fokusert på å gjøre noe med lokal forurensing, så ville løsningen på den globale kommet som en bonus. Og da ikke nødvendigvis bare CO2 ,men mange andre stoffer, som virkelig er stygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bileiere er ikke mer opptatt av miljøet enn andre bileiere, men av avgiftsletten de får, gratis parkering, etc. Ser man til andre land som ikke gir lettelser for el-biler er interessen svært liten. Slik ville det vært her til lands også hvis ikke staten hadde subsidiert el-bilene på alle måter.

 

Elbiler er ikke subsidiert .elbiler har ikke avgifter, slik en fossil har. Elbilen koster da omtrent det samme som en fossil i samme klasse.

 

I utlandet, ja så nært som i vårt naboland Sverige, så er fossilen subsidiert, om du kaller fravær av avgifter det.

 

Fravær av avgifter for elbil, gjenspeiler fraværet av utslipp av eksos, uforbrente hydrocarboner, nox osv. altså helseutgifter bl.a som ikke påløper staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er viktig for våre myndigheter å innse er at på sikt vil trafikk bli utslippsfri, og da blir det feil av våre miljøfantaster å ønske og begrense trafikk og veibygging av utslippshensyn.

Feil. Biler vil ikke bli utslippsfrie med det første. De vil virle opp støv, slite asfalt, bremsskiver og dekk.

 

Privatbil til den daglige transport i byene bør begrenses, uanhevgig av fremdriftsteknologi. El-bil fordelene virker inn negativt på dette. Disse fordelene er derfor også miljømessig negative siden folk velger bil istedenfor kollektivt.

 

Det er tullete å kun begrense diesel, det riktige hadde vært å begrense bruk av privatbil.

Til og med hest og kjerre hvirvler opp støv. Og hesten promper i tillegg. Å slippe ut og hvirvle opp er to forskjellige begreper..mange har en tendens til å blande begreper ,med eller uten hensikt.

 

Det støvet som hvirvles opp kommer fra to steder : asfalt, slitt opp av piggdekk, og så tørket kaliumklorid ,som også løser opp asfalten til en viss grad.

 

Det er det grove støvet, som legger seg fort.

 

Finpartiklene, som kommer fra forbrenning av drivstoff ,er mye mindre, svever lenger ut fra veien, og påvirker mer.

Når de i dag har målt nedgang i nox bl.a, så sier det seg selv, at forbudet virker, og er et tegn på, at dersom flere velger utslippsfrie biler, så går tallene ned.

 

Store busser hvirvler opp mer enn en liten personbil, om man kun snakker støv.

Motoren på tyngre kjøretøy slipper også ut mer partikler.

Lenke til kommentar

Om jeg står i kø for å ta et forsinket tog, pga elendig logistikk, eller som ikke kommer pga streik., eller det er jallagreier som ikke tåler norsk vinter, eller om jeg sitter varmt og komfortabelt i en kø med elbilen, så velger jeg det siste : Sitte varmt og godt, framfor å stå og hutre p åen perrong, i kø og trengsel der.

Da synes jeg du skal flytte ut av Oslo, eller finne deg i å betale en dyr pris for å kjøre egen bil. Det er ikke bærekraftig at alle skal kjøre egen bil i verdens storbyer. Les litt rundt på nettet, så finner du raskt kilder til problemene. Kø er et kjempeproblem. Stikkord: Traffic congestion
Lenke til kommentar

Eg handlar alltid på Kiwi, og pluggar inn dersom det er ledig.

 

 

Lot være å nevne det, da jeg forventet det ble dratt inn i diskusjonen. Altså "om det er ledig..".

 

Jeg tenker som så at å superleder-lade et batteri kan man enda se langt etter, for da må de hanskes flytende nitrogen eller liknende grunnstoffer til nedkjølingen. Det vil alltid være en motstand et sted, sannsynligvis i kabel (som kanskje kan elimeres gitt litt utviklingstid), eller i batteri. Da må batteriet også har rørsløyfer for dette flytende nitrogenet, da batteriet sannsynligvis vil ble ekstremt varmt uten, pga. det kanskje har den største motstanden ved superleder-lading.

 

Med dagens lading så vil det ta noen minutter etter hva jeg har fått med meg. Disse minuttene vil jeg tro er lengre enn det å fylle opp en drivstofftank med fossilt flytende brensel. De må øke antall ladepunkter dersom El-bilparken vokser seg stor, sier seg jo selv. Ellers blir folk sure og leie.

 

Det kan jo hende at litium blir byttet ut til fordel av noe som likner mer på en slags langtidsutladende kondensatorprinsipp, som kan få inn strømmengden hurtig?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Eg handlar alltid på Kiwi, og pluggar inn dersom det er ledig.

 

Lot være å nevne det, da jeg forventet det ble dratt inn i diskusjonen. Altså "om det er ledig..".
Om det ikkje er ledig, er det ikkje so nøye. Eit stort batteri varer lenge. Med berre vanleg bruk, held det nesten ei veke for oss når det er fullt på måndag morgon. Men tek òg lang tid å lade frå tomt til fullt med vanleg treg heimelading. Difor pluggar eg inn når eg kan, med mindre det allereie er bortimot fullt. Omlag som dei fleste ladar telefonen sin. Då går det heller ikkje so mykje batteri til forvarming, for å få bilen varm og isfri før eg skal køyre.

 

Jeg tenker som så at å superleder-lade et batteri [...] flytende nitrogenet [...] superleder-lading [..]

Kva i all verda er det du bablar om? Eg kan ikkje tenkje meg at nokon har bruk for slik lading du skildrar der. Med nokon lunde skapleg storleik på batteriet, kan du køyre seks timar før du må lade første gong. Dersom du då må lade mykje, dvs at du har mange timar til å køyre, bør du sterkt vurdere ei mat- og pissepause som tek meir enn to minutt.
Lenke til kommentar

6 timers kjøring med EL-bil rekker ikke i fra Stavanger til Oslo. Dieselkjøretøyet jeg har rekker til gjengeld veldig langt. Greide Stavanger-Kristiansand for ca. kr 270 i drivstoff, og da var det ganske mye tomgangskjøring lagt inn. Regner med det er rimeligere enn toget, og mye mer fleksibelt når man har kommet seg fram (Obs! har ikke tatt tog på noen år). Bompenger er med vilje utelatt, da det er politikervelvilje vi da prater om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Med dagens lading så vil det ta noen minutter etter hva jeg har fått med meg. Disse minuttene vil jeg tro er lengre enn det å fylle opp en drivstofftank med fossilt flytende brensel. De må øke antall ladepunkter dersom El-bilparken vokser seg stor, sier seg jo selv. Ellers blir folk sure og leie.

...

Tesla sine superladere gir omtrent 1/20 av energien per tidsenhet av hva en dieselpumpe gjør, og det er *etter* at du har tatt høyde for den stusselige virkningsgraden til dieselmotoren. ;)

 

Tesla har en uttalt ambisjon om å videreutvikle både batteri og lader så vi på sikt kan få ladetiden ned mot 5-10 minutter. Det betyr batterier som tåler lading på 6-12C. Hvis vi tar utgangspunkt i 6C betyr det nominelt fullt batteri på 10 minutter, eller at et 80kWh batteri kan ta imot 480kW under lading. For turen Oslo-Stavanger betyr det to ladestopp a 5 minutter, og da har du like mye strøm når du kommer frem som når du dro. Hvis du kan lade når du er fremme kan du altså klare deg med et enkelt stopp på 5 minutter. Så kort at du knapt rekker pisse.

 

Med så høy ladeeffekt blir ladekøene kortere, og med bufferbatterier på ladestasjonene trenger ikke nettilknytningen bli helt avsindig den heller.

 

 

Forresten så publiserte Tesla nylig prisen for å lade på superlader, for de som ikke har det 'gratis' med bilen, 1,50kr/kWh. Omtrent 120,- for Oslo-Stavanger det. :)

 

 

Jeg tenker som så at å superleder-lade et batteri kan man enda se langt etter, for da må de hanskes flytende nitrogen eller liknende grunnstoffer til nedkjølingen. Det vil alltid være en motstand et sted, sannsynligvis i kabel (som kanskje kan elimeres gitt litt utviklingstid), eller i batteri. Da må batteriet også har rørsløyfer for dette flytende nitrogenet, da batteriet sannsynligvis vil ble ekstremt varmt uten, pga. det kanskje har den største motstanden ved superleder-lading.

Tilkoblinger og kabler er nok den enkle delen. Det vanskeligste er å lage en batterikjemi som tåler høy ladestrøm *samtidig* som den beholder de andre egenskapene vi er ute etter, som god levetid, robusthet, høy energitetthet og lav pris.

 

Elon Musk har kommet med noen hint, på twitter og andre steder, som tyder på at Tesla nå har gjort akkurat det, altså laget et batteri som tåler vesentlig større ladestrøm enn dagens batterier. Jeg tipper vi får vite mer om det prosjektet i overgangen mars/april.

Lenke til kommentar

6 timers kjøring med EL-bil rekker ikke i fra Stavanger til Oslo. Dieselkjøretøyet jeg har rekker til gjengeld veldig langt. Greide Stavanger-Kristiansand for ca. kr 270 i drivstoff, og da var det ganske mye tomgangskjøring lagt inn. Regner med det er rimeligere enn toget, og mye mer fleksibelt når man har kommet seg fram (Obs! har ikke tatt tog på noen år). Bompenger er med vilje utelatt, da det er politikervelvilje vi da prater om.

 

Dieselbil frå Stavanger til Oslo må vere for spesielt interesserte. Ein Tesla klarer turen mykje meir komfortabelt med 10-15 minutt pause på ein av dei fire superladarane undervegs (kan evt fordelast på fleire). Då rekk du å pisse og kjøpe ein kopp kaffi, og den pausa er godt timebetalt når alternativet er diesel. Jadå, det er dei som klarar å halde seg i sju timar, og hadde klart turen utan pause i ein dieselbil, og kanskje komme fortare fram, men sjølv drikk eg alt for mykje kaffi til det.

 

Eg veit heller ikkje om Politiet vil vere samd i at du er ein utkvilt når du kjem fram, om du har køyrt heile strekket utan pause. Vegtrafikklova §21 seier at det ikkje er lov til å køyre bil når ein er sliten eller trøytt. Ein yrkessjåfør hadde vore nøydd til å ta 45 minutt pause etter dei første fire timane. Lover er ein slik politikarvilje du utelet, so det er kanskje ikkje relevant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?

 

I følge de som sutrer over "subsidier" på elbil, så er det vel ikke elbileierne som kan tørke seg i ræva med penger?? Eller kanskje, fordi de har penger igjen, da de handler smart, istedenfor å sippe og på en måte dunke hodet iveggen og kjøpe fossilbil, når nr2 likegodt kan være elbil?

Lenke til kommentar

Noen søk på internet gav følgende:

 

Sammenligning av bensin- dieselmotor. se tabell midt i artikkel.

 

Bensinbil forurenser:
CO, 24 ganger mer enn diesel.
Hydro carboner, 6,3 ggr mer.
CO2, 1,7 ggr mer.  
 
Dieselbil forurenser:
NoX, 1,3 ggr mer enn bensin.l
 
Svevestøv Dette kan ikke sammenlignes da bensin motoren ikke avgir svevestøv, men diesel kan sammenlignes med sigarettrøyking.
 
Over en 30 min. periode avga en sigarettrøyker 10 ggr så mye svevestøv som en dieselbil på tomgang.
 
Mener med ikke dette å ta forurensning på alvor, men det kan synes at det er mer rettferdig å behandle biler likt. Kanskje som å 70-tallet, blier med skilt som sluttet med et oddetall en dag, og biler med et partall neste gang.
Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...