Gå til innhold

Dieselforbud i Oslo


fotonisse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

At moderne dieselmotorer som er EURO 6 kvalifiserte skal være ulovlig å bruke blir jo helt feil, og det er det jo heller ikke alle taxier som har, og de vil det kanskje bli kjørt enda mer med i de dagene privatbilene med dieselmotor er ulovlig i bruk i Oslo.

 

Litt merkelig at de kan forby moderne biler som de fleste har sagt at skal være fritatt fra et varslet dieselforbud.

 

Noe må gjøres helt enig med deg i det, men dette er nok ikke den rette måten å gjennomføre det på........

Det er vel egentlig ikke rart at nye dieselbiler også rammes. Mange av euro6 bilene med SCR stenger jo av rensing så snart utetemperaturen faller.

For Mercedes sin del kutter jo rensingen når tempen faller under 18 grader.

Dette var visstnok for å unngå skader på motor og rensesystem.

 

Så om andre merker gjør det samme, kjører jo i praksis dieselene uten rensing store deler av året i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

At moderne dieselmotorer som er EURO 6 kvalifiserte skal være ulovlig å bruke blir jo helt feil, og det er det jo heller ikke alle taxier som har, og de vil det kanskje bli kjørt enda mer med i de dagene privatbilene med dieselmotor er ulovlig i bruk i Oslo.

 

Litt merkelig at de kan forby moderne biler som de fleste har sagt at skal være fritatt fra et varslet dieselforbud.

 

Noe må gjøres helt enig med deg i det, men dette er nok ikke den rette måten å gjennomføre det på........

Det er vel egentlig ikke rart at nye dieselbiler også rammes. Mange av euro6 bilene med SCR stenger jo av rensing så snart utetemperaturen faller.

For Mercedes sin del kutter jo rensingen når tempen faller under 18 grader.

Dette var visstnok for å unngå skader på motor og rensesystem.

 

Så om andre merker gjør det samme, kjører jo i praksis dieselene uten rensing store deler av året i Norge.

 

 

Jeg vet ikke ved hvilke temperaturer rensingen stopper for EURO 6 dieselmotorer, jeg har ikke dieselbil og kommer heller aldri til å kjøpe en, derfor er kunnskapene mine om dette høyst mangelfulle.

 

Det er for meg likevel litt merkelig så lenge politikere og forhandlere har sagt at EURO 6 dieselmotorene ikke skulle bli rammet av et dieselforbud, og dermed gitt en del personer falske forhåpninger om at de vil være «fredet» ved et dieselforbud. 

Lenke til kommentar

Dette såkalte midlertidige forbudet er egentlig helt bortkastet for politkerne og stell og styre, dersom: Alle gir blanke faen uansett.

Det er dette som skulle skjedd, ingen skulle brydd seg. De kunne tatt enkeltpersoner, men ikke alle sammen. Så mange fins det ikke mulighet for å kontrollere og bøtelegge. Blir som at alle skulle latt være å betale NRK lisens, NRK ville knelet hvis de plutselig måtte sende ut purring til 2 millioner husstander eller hva det er. Nordmenn finner seg nok i dette også, som mye annet.

Skulle skjedd i Frankrike dette her, da hadde det blitt protester. Er bare rett som det er trailerne går sammen og stenger alle veier inn til byene dersom det er noe de vil protestere mot eller markere. Dette kommer aldri til å skje i Norge, men jaggu hadde noe sånt fungert.

Byer ville omtrent stoppet opp, og media ville dekket det stort.

Lenke til kommentar

 

 

At moderne dieselmotorer som er EURO 6 kvalifiserte skal være ulovlig å bruke blir jo helt feil, og det er det jo heller ikke alle taxier som har, og de vil det kanskje bli kjørt enda mer med i de dagene privatbilene med dieselmotor er ulovlig i bruk i Oslo.

 

Litt merkelig at de kan forby moderne biler som de fleste har sagt at skal være fritatt fra et varslet dieselforbud.

 

Noe må gjøres helt enig med deg i det, men dette er nok ikke den rette måten å gjennomføre det på........

Det er vel egentlig ikke rart at nye dieselbiler også rammes. Mange av euro6 bilene med SCR stenger jo av rensing så snart utetemperaturen faller.

For Mercedes sin del kutter jo rensingen når tempen faller under 18 grader.

Dette var visstnok for å unngå skader på motor og rensesystem.

 

Så om andre merker gjør det samme, kjører jo i praksis dieselene uten rensing store deler av året i Norge.

Jeg vet ikke ved hvilke temperaturer rensingen stopper for EURO 6 dieselmotorer, jeg har ikke dieselbil og kommer heller aldri til å kjøpe en, derfor er kunnskapene mine om dette høyst mangelfulle.

 

Det er for meg likevel litt merkelig så lenge politikere og forhandlere har sagt at EURO 6 dieselmotorene ikke skulle bli rammet av et dieselforbud, og dermed gitt en del personer falske forhåpninger om at de vil være «fredet» ved et dieselforbud.

Ja det er ett merkelig spill fra politikerne rundt dette med diesel.

 

Så er særdeles glad for at jeg valgte bensin ved forrige bilkjøp, og det handler ikke bare om restriksjoner :)

 

Edit: @kremt: ser du nevnte Frankrike og at det ville blitt protester ved ett dieselforbud. Paris har vel allerede ett totalforbud mot dieselbiler så vidt jeg vet.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

De kan vel ikke ha "hvis du mener det er snø" så kjør. 

 

Mange definisjoner på snø da. 

Med 24t varsels-plikt, så må man vel bare gjøre det. 

 

Nei, men de kan jo oppheve forbudet umiddelbart når de ser at det ikke er noe problem.

 

Angående 24t varselsplikt: Skulle man fått melding, brev, mail eller lignende? For det har ikke jeg fått.

Lenke til kommentar

 

De kan vel ikke ha "hvis du mener det er snø" så kjør. 

 

Mange definisjoner på snø da. 

Med 24t varsels-plikt, så må man vel bare gjøre det. 

 

Nei, men de kan jo oppheve forbudet umiddelbart når de ser at det ikke er noe problem.

 

Angående 24t varselsplikt: Skulle man fått melding, brev, mail eller lignende? For det har ikke jeg fått.

 

Viste du ikke før i dag at det var innført "diesel forbud" i oslo i dag?

Lenke til kommentar

Det som overrasker meg mest:

 

http://www.dinside.no/motor/dieselbilforbud-det-stinker-av/66639711

 

http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864

 

http://www.abcnyheter.no/motor/2017/01/17/195271042/disse-lastebilene-renser-faktisk-luften

 

Går det ikke ann å gjøre tiltak f.eks Euro VI-motor?

Det må vel finnes partikelfilter man kan installere i diselbilen\bensin for å få redusert gasser.

Slik det lagres i beholder i komprimert format.

 

Vedovner er faktisk verre en diselbiler. Kanskje EU kontroll kunne kreve høyere krav?

Lenke til kommentar

Jeg vant , du bruker hersker teknikk.

 

 

 

En teknikk som hersker? Uansett, på hvilken måte mener du at jeg benyttet hersketeknikk?

 

Såvidt jeg vet er det ikke noe krav at man skal følge med på avis, radio eller tv (?). Med andre ord burde de sendt ut direktemelding (sms/post/digipost) til alle potensielt berørte. Når det ikke er gjort, kan man ikke ilegge bot på første overtramp. Hvis de beviser at de har stoppet deg en gang før og gitt deg beskjeden kan de gi deg bot ved andre gang. 

Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg vet er det ikke noe krav at man skal følge med på avis, radio eller tv (?). Med andre ord burde de sendt ut direktemelding (sms/post/digipost) til alle potensielt berørte. Når det ikke er gjort, kan man ikke ilegge bot på første overtramp. Hvis de beviser at de har stoppet deg en gang før og gitt deg beskjeden kan de gi deg bot ved andre gang.

 

Det har vel også blitt gitt beskjed på diverse skjermer/infotavler ved veier i/rundt Oslo.

Det finnes sikkert mennesker der ute som ikke sjekker sms/post/digipost hver eneste dag.

 

At du skal måtte bli tatt to ganger for et lovbrudd før du kan få straff er nok lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...