Gå til innhold

Verdens lengste lyntogstrekning ville gitt 2,5 timers reisetid mellom Oslo og Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godstog er tunge, og tåler verken stigning eller store helninger på samme måte som persontog.

Er ikke dette egenskaper (ved banen) som ville være bra for hurtigtog såvel som godstog? Jeg kan tenke meg at et tog som kjører i 350km/t vil foretrekke en annen dosering av svingene enn ett som kjører i 100km/t.

 

Hun forklarer at det er en rekke faktorer som øker kostnadene når det bygges for hastigheter opp til 330 km/t kontra 250 km/t.

Den reelle tidsbesparelsen ved 330 kontra 250 km/t er ikke _så_ stor. Gitt at dette faktisk er reell midlet hastighet.

 

"Problemet" er vel heller at når man bygger en bane som tåler 250km/t så ender man oftere opp med å holde 120km/t pga venting på godstog, mange stopp, gammelt materiell etc?

Vi har jo et helt annet passasjergrunnlag her enn de har i for eksempel Kina, sier Gjerde.

Hvis kosten ved lyntog hovedsaklig er utbygging/fast kost så kjøper jeg at land med liten befolkning og dårlig konsentrasjon i storbyer kommer dårlig ut. Dvs hvis variable kostnader (som innkjøp av togsett, strømregning etc) blir forsvinnende små til sammenligning.

 

Vi har et veldig tett utbygget nett av flyplasser og reiser mye med fly relativt befolkningstall. Hvor mye penger bruker individer og samfunnet på å holde flyplasser i drift og å fylle tanken på fly? Hvordan ville ting se ut hvis vi byttet noe ut av dette med (bedre enn i dag) tog?

Resultatet ville blitt stasjoner plassert utenfor de viktigste byene

Dette forstår jeg ikke. Kan ikke lyntoget parkere på Oslo S i lav hastighet, tøffe bort til tunnellen, og så øke hastigheten når man kommer et par mil ut av tettbygde strøk, og så holde den hastigheten til man kommer 5 km sør for Trondheim?

 

byene og tettstedene med størst markedsgrunnlag langs InterCity ligger såpass tett at toget knapt rekker opp i hastigheter over 250 km/t før det må bremse ned igjen til neste stasjon.

 

– Da gir det liten mening å bygge en infrastruktur som tåler 300 km/t, sier han.

I et land med liten befolkning så kan man vel tenke seg å legge et spor som er høyhastighets-vennlig Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, og Oslo-Gøteborg som så deles mellom et høyhastighetstog hver 4. time (som fyker forbi mellomstore byer) og lokale tog som kjører i lavere hastighet?

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med en toppfart på 250 km/t vil man med dagens stoppmønster kunne reise Oslo - Trondheim på under 3 timer. Det er raskt nok til å utkonkurrere fly slik at man vil få trafikk-grunnlag for ganske hyppige avganger. Oslo - Bergen er kortere så der vil toget komme enda bedre ut i forhold til fly om man får hastigheten opp mot 250 km/t.

 

Einig og kred til Du, totalen er viktig.

Ingen har trappeoppgangen attmed en togstasjon, og litt autonom lokaltrafikk vil tolest i et moderendes land.

 

Verken lange artikler, anonser eller komentarer trengst til å forstå således.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom hyperloop viser seg å fungere, vil det ta over mesteparten av persontransport over en viss distanse.

 

Man har i dag på NRK intervju, direktører som pendler. 4 timer frem, 4 timer tilbake. Uten å spørge om funksjon, diett, bonus osv.

Hva med å sløyfe 2,5% dokumentavgift på skifte av boliger. Fyren slit seg jo i hel for å unngå skatt. Ny teknologi er heller ikke kjent/ innført.

Lenke til kommentar

"Det er derfor ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke felleskapets penger til slike investeringer"

 

Irriterer meg over slike kommentarer, selv om de gir mening i noen få tilfeller.

Det er helt klart mye bedre samfunnsøkonomisk at vi alle flyr disse korte avstandene og betaler flyseteavgift.

Penger inn er mye bedre enn penger ut!

Lenke til kommentar

Lyntog har nok ikke noen særlig fremtid i Norge, passasjergrunnlaget er veldig lite. Fly er mye bedre for de fleste.

Ekstremt store kostnader ved å bygge ut slike ting også, for ikke å snakke om kostnaden ved å drifte det.

Jeg tror fly er veldig konkurransedyktig på det meste.

Lenke til kommentar

"Det er derfor ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke felleskapets penger til slike investeringer"

 

Irriterer meg over slike kommentarer, selv om de gir mening i noen få tilfeller.

Noe av det værste eg veit er når økonomer skal få uttale seg om kva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. De sitter jo bare og finner på tall!

 

Det sjukeste eksempelet er vel 2 år gammelt, der konsulenter kom fram til at det ikkje ville lønne seg å gjøre noe med veien mellom Bergen og Voss, en strekning der det dør flere mennesker kvart år pga veiforholdene.

 

https://www.nrk.no/hordaland/reagerer-pa-konklusjon-om-_dodsvegen_-1.12141037

 

Er det noe som ikkje lønner seg for samfunnet, er det å betale konsulenter for å lage slikt møl!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må virkelig det opplagte forklares og utbroderes i detaljer?

SELVFØLGELIG er det IKKE grunnlag for hurtigtog i Norge.

At det i det hele tatt diskuteres er absurd. Kostnadene per bruker ville blitt astronomiske, og det ville krevd mange milliarder i overføringer hvert eneste år til evig tid hvis en slik bane skulle holdes i drift.

Kostnadene ved å bygge toglinjen ville alene gjøre slutt på oljefondet som allerede er lovet bort mange ganger

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med en toppfart på 250 km/t vil man med dagens stoppmønster kunne reise Oslo - Trondheim på under 3 timer. Det er raskt nok til å utkonkurrere fly slik at man vil få trafikk-grunnlag for ganske hyppige avganger. Oslo - Bergen er kortere så der vil toget komme enda bedre ut i forhold til fly om man får hastigheten opp mot 250 km/t.

 

man vil faktisk bruke lenger tid på fly, hvis toget bruker under 3 timer.

1 time med flytog, 1 time innsjekk, halvtime utsjekking, 55 minutt på flyet.

at politikere sier at det ikke er passasjergrunnlag er høl i huet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hovedsaken er at toget GÅR og ikke STÅR. Hvis toget bare stoppet 2 ganger på veien til Trondhjem, spiller det liten rolle hvor fort det går. Løsningen syd for Nord-Norge er å ha nok passerspor ved mellomliggende stasjoner (for godstog og frekvent matetog til neste hovedstasjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er fullt mulig. Det er hvor mye vi flyr som bestemmer om dette blir lønnsomt. Vi flyr som vi skulle være 40 millioner inbyggere i Norge. Flyruter som Oslo Trondheim og Bergen er for lengst erstattet av slike tog i Europa. Norge er mer enn rikt nok til å ta investeringen, og med flerbruksbanekonsept vil vi kunne ha mange stopp og bra lønnsomhet. Problemet er at vi ikke har politikerne som tør å ta fra den fosilavengige flybransjen dette markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må virkelig det opplagte forklares og utbroderes i detaljer?

SELVFØLGELIG er det IKKE grunnlag for hurtigtog i Norge.

At det i det hele tatt diskuteres er absurd. Kostnadene per bruker ville blitt astronomiske, og det ville krevd mange milliarder i overføringer hvert eneste år til evig tid hvis en slik bane skulle holdes i drift.

Kostnadene ved å bygge toglinjen ville alene gjøre slutt på oljefondet som allerede er lovet bort mange ganger

 

visvas. årlig flyr det 1.8 millioner mennesker mellom trondheim og oslo.

hvis man bruker samme billetpris som for fly, og toget går raskere enn flyet, vil toget kunne bringe inn rundt 2.8 milliarder hvert år.

oljefondet er rundt 4000 milliarder, dovrebanen på 40km kommer til å koste rundt 6.9 milliarder, hvis man tar hele strekninga oslo-trondheim, blir det rundt 96 milliarder.

hvis man sir halvparten av de 2.8 milliardene i året går til vedlikehold, vil det bli 1.4 milliarder inntekt årlig. så da vil banen ha betalt seg innen 70 år.

og da har man brukt knapt 0.02% av oljefondet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hovedsaken er at toget GÅR og ikke STÅR. Hvis toget bare stoppet 2 ganger på veien til Trondhjem, spiller det liten rolle hvor fort det går. Løsningen syd for Nord-Norge er å ha nok passerspor ved mellomliggende stasjoner (for godstog og frekvent matetog til neste hovedstasjon)

 

Og dobbeltspor sparer massevis av tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Resultatet ville blitt stasjoner plassert utenfor de viktigste byene

Dette forstår jeg ikke. Kan ikke lyntoget parkere på Oslo S i lav hastighet, tøffe bort til tunnellen, og så øke hastigheten når man kommer et par mil ut av tettbygde strøk, og så holde den hastigheten til man kommer 5 km sør for Trondheim?

 

 

Som sagt i artikkelen bruker godstog de samme sporene som eventuelle lyntog. Godstogene vil da begrense linjens kapasitet pga. sine relativt lave hastigheter. 

Lenke til kommentar

 

Må virkelig det opplagte forklares og utbroderes i detaljer?

SELVFØLGELIG er det IKKE grunnlag for hurtigtog i Norge.

At det i det hele tatt diskuteres er absurd. Kostnadene per bruker ville blitt astronomiske, og det ville krevd mange milliarder i overføringer hvert eneste år til evig tid hvis en slik bane skulle holdes i drift.

Kostnadene ved å bygge toglinjen ville alene gjøre slutt på oljefondet som allerede er lovet bort mange ganger

 

visvas. årlig flyr det 1.8 millioner mennesker mellom trondheim og oslo.

hvis man bruker samme billetpris som for fly, og toget går raskere enn flyet, vil toget kunne bringe inn rundt 2.8 milliarder hvert år.

oljefondet er rundt 4000 milliarder, dovrebanen på 40km kommer til å koste rundt 6.9 milliarder, hvis man tar hele strekninga oslo-trondheim, blir det rundt 96 milliarder.

hvis man sir halvparten av de 2.8 milliardene i året går til vedlikehold, vil det bli 1.4 milliarder inntekt årlig. så da vil banen ha betalt seg innen 70 år.

og da har man brukt knapt 0.02% av oljefondet.

Femten km med ny E18 vest for Oslo vil koste minst 40 milliarder. Da er det jo mye bedre å bruke disse pengene til nye Dovrebane (litt ironi her). Forutsetningen for ny E18 er at kapasiteten ikke økes!

Lenke til kommentar

 

 

visvas. årlig flyr det 1.8 millioner mennesker mellom trondheim og oslo.
hvis man bruker samme billetpris som for fly, og toget går raskere enn flyet, vil toget kunne bringe inn rundt 2.8 milliarder hvert år.
oljefondet er rundt 4000 milliarder, dovrebanen på 40km kommer til å koste rundt 6.9 milliarder, hvis man tar hele strekninga oslo-trondheim, blir det rundt 96 milliarder.


Det er morsomt hvordan Myrliket legger frem tall som umiddelbart kutter hodet av prosjektet! Dersom vi forutsetter lave 3% rente på investeringen på 96 milliarder, så har vi allerede spist opp hele inntekten. Så kommer togmateriell i tillegg, nye stasjoner, driftsutgifter som personale, strøm og vedlikehold. Så er plutselig prisen det doble av en flybillett. Og så kommer avskrivninger (ca 3 mia per år). Skal Staten betale differensen? Tviler på at kunder vil betale den.

Hurtigtog kan fungere godt slik som i Sør-Korea mellom Seoul og Busan (ca 50 mil). Der går det et tog hvert kvarter hver vei nesten døgnet rundt. Døgnkapasiteten (tur/retur) er ca 65.000 passasjerer (eller var det en vei, lenge siden jeg satt med tallene). Dersom 1,8 millioner er trafikken tur/retur Trondheim-Oslo, så gir det et snitt på 4931 personer per døgn. Det gir ikke mange avganger per døgn i motsetning til fly som har mange avganger.

Hurtigtog er utmerket hvis forholdene ligger til rette for det. Hurtigtoget i Korea er en kjempesuksess og massiv videreutbygging er på gang.

Men I Norge bør vi heller satse på klima- og miljøvennlige strøm drevet av hydrogen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...