Gå til innhold

Opel Ampera-e blir langt billigere enn antatt: Vil koste under 300.000 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg er i hvertfall lei av konseptet clutch som er temmelig dyrt å bytte på en bil med gammeldags drivaksel enten det sitter som forhjuls- eller bakhjulsdrift.

 

Jeg ønsker drivverket mer over direkte på hvert hjul. Kanskje da en hver nerd som tør å småskru kan klare å bytte noe selv, framfor å måtte komme til mellom et helt drivakslingssystem som også koster mye å demontere og å montere ved hjelp av verksted.

 

Jeg ser ikke for meg at delene nødvendigvis blir rimeligere med det første med et nytt system for ting, men hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

 

Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort.

 

Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul.

Lenke til kommentar

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Man har ikke lyst til å ha motorene på hjulene. Dette øker vekten på den uavfjærede massen betraktelig, og gjør at bilen sitter svært dårlig på veien.

Nja, den frykten for uavfjæret vekt er noe oppblåst. VW har som kjent investert en god del penger i Protean Electric og deres navmotorer. De har så betalt Lotus til å kvantisere ulempen med uavfjæret vekt. De fant den ulempen heller unnselig.

 

protean-motor.png

 

http://blog.caranddriver.com/protean-electric-putting-electric-hub-motors-into-production-chinese-vw-product-next-year/

 

http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2013/07/The-Effect-of-Hub-Motors-on-Vehicle-Dynamics.pdf

 

Også motorstyringen er integrert i det navet, slik at der er reelle muligheter for kostkutt for ettermarkedet. Min største frykt med e-Golfen, er at motorstyringen skal takke for seg. Når vi vet at bilimportørene våre fort skal ha kr 20-30.000,- for en enkel ECU, så tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for en ny motorstyring. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort.

 

Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul.

 

 

Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre?

Lenke til kommentar

 

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Man har ikke lyst til å ha motorene på hjulene. Dette øker vekten på den uavfjærede massen betraktelig, og gjør at bilen sitter svært dårlig på veien.

Nja, den frykten for uavfjæret vekt er noe oppblåst. VW har som kjent investert en god del penger i Protean Electric og deres navmotorer. De har så betalt Lotus til å kvantisere ulempen med uavfjæret vekt. De fant den ulempen heller unnselig.

 

http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef019b02b15bfc970d-800wi

 

http://blog.caranddriver.com/protean-electric-putting-electric-hub-motors-into-production-chinese-vw-product-next-year/

 

Også motorstyringen er integrert i det navet, slik at der er reelle muligheter for kostkutt for ettermarkedet. Min største frykt med e-Golfen, er at motorstyringen skal takke for seg. Når vi vet at bilimportørene våre fort skal ha kr 20-30.000,- for en enkel ECU, så tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for en ny motorstyring. 

 

 

Kan man ikke få noen kinesere til å reverse engineer'e styringselektronikken, og legge det inn på en flashbasert EEPROM til et PC kort i ITX-format eller hva en nå måtte velge. Eller om det ikke kreves så store prosesseringsmuskler, kanskje Raspberry Pi og liknende små-computere kan takle oppgaven?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort.

 

Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul.

 

 

Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre?

En motor uten utveksling er mulig, men vil bli dyrere og tyngre. Lotus-løsningen (Protean Electric) synes å ha en motor med direkte drift. Ser fram til at noen kommer med en slik løsning, men tviler på at den blir attraktiv! Dess større effekt det blir, dess verre (tyngre motor).

 

En belteløsning er dårligere enn tannhjul!

Lenke til kommentar

 

 

 

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Hva er fordelen med fire motorer, fire girkasser (utvekslinger) og fire akslinger med to ledd hver? Man kan eventuelt bygge hver motor inn i hjulet. En slik bil ville jeg aldri ha kjøpt/kjørt da den vil ha svært høy uavfjæret masse som gir elendig kjørekomfort.

 

Med en motor og differensialsperre kan en også fordele effekten til hver av hulene, opp til 100% på et hjul.

 

 

Hva med elektrisk beltedrift da, kan det passe bedre?

En motor uten utveksling er mulig, men vil bli dyrere og tyngre. Lotus-løsningen (Protean Electric) synes å ha en motor med direkte drift. Ser fram til at noen kommer med en slik løsning, men tviler på at den blir attraktiv! Dess større effekt det blir, dess verre (tyngre motor).

 

En belteløsning er dårligere enn tannhjul!

 

 

Selv tanks, eller gravemaskiner går vel på tannhjul mot bakkeunderlaget?

 

Beltedrift mot bakkeunderlag:

 

https://www.youtube.com/watch?v=yCsh12yKwrk

Endret av G
Lenke til kommentar

Da er det stort sett ingen vits å kjøpe fossil bil lenger..

Vel, dette er jo bare nok en småbil. Det er fortsatt ganske begrenset utvalg om man trenger en romslig bil, en som kan trekke en nevneverdig henger, en som tåler litt røft terreng (som ironisk nok kan kalles Europavei her i Nord-Norge) eller en med 8-9 seter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 Men nå er vel det siste argumentet for momsfritak til Tesla borte? 

 

 

Hva skulle det tjene til? Ampera E bringer inn kr. 0,- i moms, er det verre at Tesla gjør det samme? Vi kan heller se fram til den dagen elbiler får moms, da vil en Tesla innbringe dobbelt så mange momskroner som som Ampera E. Så lenge det ikke er noen begrensning i antall, så kan hvem som helst kjøpe en mengde billige elbiler og "snyte" staten for moms. Hvis én Tesla momsfritt er et problem, så vil to Ampera E utgjøre samme problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skulle det tjene til? Ampera E bringer inn kr. 0,- i moms, er det verre at Tesla gjør det samme?

Ja, en Tesla sender tre ganger så mye penger ut av landet, og står for mye større ressursbruk. Hvis man er opptatt av miljø, bør man stimulere folk til å kjøpe Ampera E istedet.
Lenke til kommentar

Ja, en Tesla sender tre ganger så mye penger ut av landet, og står for mye større ressursbruk. Hvis man er opptatt av miljø, bør man stimulere folk til å kjøpe Ampera E istedet.

Ampera-e konkurrerer ikke med Model S. Straffer man Model S så ender man opp med at folk kjøper f.eks BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse. Og jo flere som velger bort elbil, jo vanskeligere blir det for Norge å møte miljømålene våre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...