Gå til innhold

Opel Ampera-e blir langt billigere enn antatt: Vil koste under 300.000 kroner


Anbefalte innlegg

Neida, et par titalls milliarder kroner over et par år er ikke store summen. 

Er bare å redusere på budsjettene til skoler og sykehjem litt det.

Insentivene til elbiler er ikke inflasjonsdrivede og trenger ikke ha noen som helst påvirkning på budsjett til skolder, sykehjem, osv. Det er mer realistisk at elbilsatsningen utgjør forskjellen på at oljefondet er 7550 mrd eller 7500 mrd.

 

(Da ser vi også bort i fra alle positive virkninger av elbilsatsningen som reduserer den faktiske kostnaden betraktelig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

 

Det er FØR skattefordeler. Etter skattefordeler sitter de med et overskudd på rundt 9000 USD.

Kilde: https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

 

Det er FØR skattefordeler. Etter skattefordeler sitter de med et overskudd på rundt 9000 USD.

Kilde: https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

ZEV credit er ikkje ein skattefordel. Dei får heller ingen slike kredittar for bilar selt utanfor California og enkelte andre USAnske statar som har kopiert lova frå California.
Lenke til kommentar

Spørs hvordan man regner. Tesla eiere elsker jo å fremheve at bilen erstatter premiumbiler. Avhengig av hvordan man regner kan bortfalte inntekter bli vesentlig større. Tu.no glemte også helt en betydelig inntekt, drivstoffavgift.Det reelle tapet er nok en plass mellom fem og ti milliarder hvert år.

Lenke til kommentar

 

http://www.tu.no/artikler/sa-mye-taper-staten-pa-elbil-fordelene/223844

4 mrd NOK per år

Over noen års periode sier det seg selv at det blir noen kroner tilsammen.

Dette blir fortsatt bagateller hvis man ser på hvor mange hundre milliarder kroner Norge taper hvert år på at folk flest ikke betaler like mye skatt som jeg gjør.

 

Pro i et nøtteskall.

Du eier vel ikke tilfeldigvis en Tesla også, hadde passet bra med den generelle oppfatningen av dem.

Lenke til kommentar

Med dagens pengebruk over statsbudsjettet er jeg tilbøyelig til å være enig. Det er småpenger. For min del er det vel nå mer en prinsippsak, noen politikere vil fremstå som flinkest i klassen og brenner av våre penger på det. At snylterne forsvarer det med direkte feil informasjon gjør det hele ekstra provoserende. På tide at noen av oss viser frem keiserens nye klær for det de er.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.tu.no/artikler/sa-mye-taper-staten-pa-elbil-fordelene/223844

4 mrd NOK per år

Over noen års periode sier det seg selv at det blir noen kroner tilsammen.

Dette blir fortsatt bagateller hvis man ser på hvor mange hundre milliarder kroner Norge taper hvert år på at folk flest ikke betaler like mye skatt som jeg gjør.

 

Pro i et nøtteskall.

Du eier vel ikke tilfeldigvis en Tesla også, hadde passet bra med den generelle oppfatningen av dem.

 

Nei, jeg eier ikke noen Tesla.

Har kikket litt på Leaf, men kjøpte nettopp en gammel V70 bensin da jeg plutselig fikk behov for en ekstra bil for å kjøre 180 km om dagen.

 

Som ingeniør ser jeg fordelene med elbiler, og selv om jobbsikkerheten min til en viss grad er avhengig av oljeprisen så ser jeg ingen grunn til å lovprise fossil eller hydrogenbiler.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

De har ikke fremtiden foran seg, det har de aldri hatt. Det betyr ikke at de forsvinner i morgen, eller om tjue år heller for den saks skyld. Dersom man skal vri verden bort fra forbrenningsmotorer før elbiler er konkurransedyktig, så mener jeg at det må være en internasjonal forpliktelse hvor de store utslippsnasjonene er med. Isolert overgang i Norge som vi nå er i ferd med er svindyrt, og betyr ingenting for klimaet. Hvis vi hadde fått alle over på elbil nå ville kostnadene vært astronomiske. Størrelsesorden alle nasjonens inntekter fra fiskeri og oppdrett til sammen.

Lenke til kommentar

Dersom man skal vri verden bort fra forbrenningsmotorer før elbiler er konkurransedyktig, så mener jeg at det må være en internasjonal forpliktelse hvor de store utslippsnasjonene er med. Isolert overgang i Norge som vi nå er i ferd med er svindyrt, og betyr ingenting for klimaet.

For det første er påstanden om at det er svindyrt objektivt feil. Overgang til elbilar er samfunnsøkonomisk lønsamt. Det er ingen billigare måte å oppnå krava til utsleppsreduksjon på. Å la vere å gå oiver til elbilar, og heller oppnå reduksjonen på andre måtar, det vil vere svindyrt.

 

For det andre er Noreg med på å gjere elbilar konkurransedyktige. På det området har Noreg gjort svært mykje. Tesla ville slite mykje tyngre økonomisk, og kanskje ikkje klart å komme i mål med Model 3 tidsnok, om det ikkje hadde vore for den norske marknaden. Voklswagen Golf sel nesten utelukkande i Noreg. Utan den norske interessa for elbilar, er det heller ikkje sikkert at gigantiske VW hadde sett lyset og lagt fullstendig om framtidsplanane sine. Erfaring med elbilar hadde dei i alle fall ikkje hatt.

 

Solcelleboomen starta med Tyskland. Kraftige incitament der førte til ei voldsom utvikling på solcellefronten. Ikkje berre for panela, men alt som høyrer til òg. Danmark og Tyskland har òg gjort ein enorm innsats på vindkraftfronten. Om ikkje dei to landa hadde gjeve kraftige fordelar til vindturbinar i starten, hadde ikkje marknaden vore i nærleiken av den han er i dag. No er både sol- og vindkraft billigare enn fossil kraft, og selskapa som driv med dette går med store overskot. Dei hadde ikkje vore i nærleiken av det i dag, om ikkje nokon hadde hatt mot til å satse.

 

Hvis vi hadde fått alle over på elbil nå ville kostnadene vært astronomiske. Størrelsesorden alle nasjonens inntekter fra fiskeri og oppdrett til sammen.

 

Om du meiner at vi skulle kjøpe ny bil til alle som har bil frå før, ville det sjølvsagt verte dyrt. No er denne "kostnaden" definert på omlag same måte som RIAA og MPAA definerer "tap" ved piratkopiering. Dei reknar med at einkvar som kjøper elbil ville kjøpt ein like dyr bil før mva og avgifter om det ikkje var avgiftsfritak, og so reknar dei mva og avgifter som "tap". Alle tenkjande menneske veit jo at det ikkje er slik det fungerer. Reelt har dei ikkje tapt noko som helst.
Lenke til kommentar

Du kan definere hva f*** du vil, men poenget er at svært mye av inntektene på statsbudsjettet tas inn fra bilister. Med bortfall av dette må pengene tas en annen plass. Jeg forstår at dette er svært komplisert å ta inn over seg men slik er det altså. Hvis alle inntektene fra bilistene ble borte blir det altså vanvittige summer som må dekke inn hvert år. Mye mer enn dagens 5-10 milliarder i året. Vi har ikke en gang tatt med rabatten hybridene nå får. Som kjent er allerede det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet nå over 270 milliarder i året, og for første gang står offentlig sektor for over halvparten av BNP.

 

De forpliktelsene du snakker om er våre politikere som har lovet at vi skal gjøre mye mer enn de fleste andre. Vi er vel allerede på et utslippsnivå på linje med det fremtidige målet til USA. Jeg mener vi skal trå til, og være blant de beste, men vi må få med oss resten av verden hvis det skal være noen vits.

Lenke til kommentar

Spørs hvordan man regner. Tesla eiere elsker jo å fremheve at bilen erstatter premiumbiler. Avhengig av hvordan man regner kan bortfalte inntekter bli vesentlig større. Tu.no glemte også helt en betydelig inntekt, drivstoffavgift.Det reelle tapet er nok en plass mellom fem og ti milliarder hvert år.

Diskusjonen er egentlig irrelevant siden vi er pent nødt til å gjøre samfunnet grønnere, og da må nødvendigvis elbiler erstatte fossilbiler. Vi slipper ikke unna, og det blir bare dyrere og dyrere å gjøre noe jo mer vi utsetter ting.

 

Dessuten vil elbiler gi mindre giftige utslipp som er direkte helseskadelige for folk. Dette gir en pen helsegevinst, som gir besparelser i statskassa.

 

Du kan definere hva f*** du vil, men poenget er at svært mye av inntektene på statsbudsjettet tas inn fra bilister. Med bortfall av dette må pengene tas en annen plass.

Før elbilene blir mange nok til at det eventuelt blir et problem for statsinntektene vil avgiftene stort sett ha normalisert seg. Når avgiftsfritak i mindre grad er nødvendig for å selge flere elbiler vil de øke igjen. I tillegg kommer den samfunnsøkonomiske gevinsten som du hele tiden ignorerer.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du kan definere hva f*** du vil, men poenget er at svært mye av inntektene på statsbudsjettet tas inn fra bilister. Med bortfall av dette må pengene tas en annen plass.

Har du endå ikkje forstått at det ikkje er snakk om eit reelt bortfall av pengane?

 

Jeg forstår at dette er svært komplisert å ta inn over seg men slik er det altså.

 

Nei, det er ikkje slik. Og eg ser du slit veldig tungt med å forstå det. Når nokon lastar ned ein song frå internett, er det ikkje det same som eit tapt CD-sal for plateselskapet. Når nokon kjøper ein Tesla, er det ikkje det same som at vedkommande ville kjøpt ein eksosbil til same pris før avgifter, om det ikkje var avgiftsfritak på elbilar.

 

Det du påstår her, er at avgiftsfritaket ikkje har hatt nokon effekt i det heile på forbruksmønsteret. Nordmenn kjøper elbil fordi elbil er heilt supert, og er heilt uaffektert av avgiftsfritaket. Trur du verkeleg på deg sjølv? Kva skjedde med elbilsalet i Danmark etter at dei fjerna avgiftsfritaket? Var salet av elbilar heilt upåverka av endringa?

 

Du har etterlyst eit seriøst ordskifte. No vil eg sjå ekstremt god argumentasjon for at elbilfordelane ikkje har påverka norske bilkjøparar i det heile, og at dei ville kjøpt nøyaktig dei same bilane utan fordelane. Viss ikkje kan du gjerne edrueleggjere påstanden din veldig mange hakk.

 

Mange av utgiftene på statsbudsjettet utanfor samferderdselsbudsjettet skuldast òg bilistar, spesielt bilistane som produserer eksos. Er det rimeleg at elbilistane skal betale for desse? Elbilar har òg mange andre sideeffektar, som auka oljeeksport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...