Gå til innhold

Opel Ampera-e blir langt billigere enn antatt: Vil koste under 300.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det drar seg til nå ja, blir nok model 3 for min del når jeg skal skifte ut om det ikke er noe annet spennende på markedet med like god tech feel. 

 

Blir spennende å se hva den kan levere til denne prisen. Altså hvis man skal ha en model 3 med samme rekkevidde så er vel det ekstrautstyr å regne (ref rekkevidde 345km på T sine nettsider) og da er man vel fort i en annne prisklasse? Amperaen gjør jo en liten knockout her hva det gjelder rekkevidde/pris på egentlig alt annet som finnes for øyeblikket, men blir veldig spennende å se hvordan konkurrentene svarer på dette i løpet av de neste to-tre årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det drar seg til nå ja, blir nok model 3 for min del når jeg skal skifte ut om det ikke er noe annet spennende på markedet med like god tech feel. 

Blir spennende å se hva den kan levere til denne prisen. Altså hvis man skal ha en model 3 med samme rekkevidde så er vel det ekstrautstyr å regne (ref rekkevidde 345km på T sine nettsider) og da er man vel fort i en annne prisklasse? Amperaen gjør jo en liten knockout her hva det gjelder rekkevidde/pris på egentlig alt annet som finnes for øyeblikket, men blir veldig spennende å se hvordan konkurrentene svarer på dette i løpet av de neste to-tre årene.

 

 

Jeg er forberedt til å betale en god del ekstra for utstyr, den blir uansett langt billigere en model S'en jeg venter på i disse dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som lever får se, enn så lenge 'vet' vi bare det Tesla forteller oss, at TM3 vil få EPA-rekkevidde på minst 215 miles(Bolt/Ampera-e fikk 238 etter samme målestandard) og at standardbatteriet på TM3 blir på under 60kWh. Om Tesla ombestemmer seg med tanke på batteristørrelse, eller om de gjør det uforskammet bra på rekkeviddemålingene, se det finner vi ikke ut før neste 'unveil event' (1/4-17?)

 

Fram til da er Ampera-e den elektriske rekkeviddekongen i sitt prissegment, hvis du får kjøpt en da..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

Dette tapet er vel noe noen har regnet seg frem til, og ikke noe som er offisielt bekreftet. Dessuten, er det sikkert at det gjelder utenfor USA (eller California)?

 

I tillegg vil et eventuelt tap veies opp av flere andre faktorer. Artikkelen nevner at de må selge nok elektriske biler for å kunne selge andre, mer profitable biler. I tillegg vil salg av elektriske biler tydeligvis gi økonomiske fordeler de kan tjene penger på. Det nevnes også at det kan bidra til å bygge opp merkevaren.

 

Men en annen ting er jo at et eventuelt tap i starten sannsynligvis vil forsvinne etter hvert som prisen på produksjon og deler går nedover.

 

Men alt dette baserer seg på at det påståtte tapet faktisk er reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

Hvis de taper penger, hvorfor selger de den da enda billigere? Kan din kilde ta feil? Eller pleier bilprodusenter å selge enkelte bilmodeller med tap for å erobre nye markeder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

 

Logikken din er gyldig for all nyutvikling av biler. Hvor mange Teslaer tror du Musk må selge før han går break even?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kikket på tallene for Tesla, men det er sagt at hver modell tjener penger som så blir brukt til å utvikle neste modell.

Totalt går Tesla fortsatt i tap, men det er ikke rart når de bygger nye fabrikker og utvikler nye modeller.

 

Jeg kan ikke gå god for Bloombergs tall, men TU er stolt over å ha fått til et samarbeid med dem, så de vet nok ofte hva de snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke GM ville solgt Bolt i Norge om de tapte nevneverdig med penger på bilene. Men grunnen til at Bolt finnes er nok kravene fra myndighetene i USA. Det er betraktelig billigere å gå opp fra 20.000 per år til 40.000 biler per år enn det er å gå fra 0 biler per år til 20.000 biler per år.

Etter det var besluttet å produsere 20.000 biler per år for å møte kravene fra myndighetene i USA, så var det trolig økonomisk forsvarlig å øke produksjonen ytterligere slik at de kunne selge en del ekstra biler i de landene der Bolt er attraktiv, inkludert Norge.

Jeg tror nok ikke de går med nevneverdig profitt, de går antageligvis med marginal profitt, eller et marginalt tap. De kan nok forsvare et marginalt tap bare for å få erfaring med elbiler, og for å få litt gratis PR ved å være først ute.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Tja vi får se om de faktisk produserer nok av den til å utgjøre en forskjell. GM har jo en historie med elbiler som ikke er helt ren. Det gjenstår å se om de kun lager denne "for show" og compliance, eller om de faktisk tenker å tilby den i det volumet den etterspørres.

 

Anbefaler alle å se dokumentarene "Who killed the electric car" og "Revenge of the electric car" - der GM har en hovedrolle på skurkesiden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lange ventelister det blir på denne bilen.

Når GM taper penger ($9000) på hver bil som leveres så frister det neppe å produsere flere enn de må.

Kilde:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

Hvis de taper penger, hvorfor selger de den da enda billigere? Kan din kilde ta feil? Eller pleier bilprodusenter å selge enkelte bilmodeller med tap for å erobre nye markeder?

 

Det ville i såfall ikke væreførste gang en bilprodusent selger en modell med tap.

Lenke til kommentar

Går det ikke snart an å få motor på hvert enkelt hjul framfor gammeldags drivakslingsutveksling?

Man har ikke lyst til å ha motorene på hjulene. Dette øker vekten på den uavfjærede massen betraktelig, og gjør at bilen sitter svært dårlig på veien.

 

Du har enkelte biler med en motor per hjul, som Mercedes SLS AMG Electric Drive og Rimac Concept one, men da har du fortsatt en drivaksel mellom hver motor og hjul. Dette er en litt kompleks og dyr løsning, som går drastisk på bekostning av bagasjeplass, men det er trolig den aller beste løsningen i forhold til drivlinje. Da kan man styre effekten til hvert hjul helt uavhenging av de andre, som betyr at man får ganske perfekt fordeling av kreftene utifra hver situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...