Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Jeg mener du overdriver antifas rolle og viktighet i saken. Jeg forstår ikke hvorfor du gjør det fordi de har nesten ingen innflytelse i amerikansk samfunn

Ingen av de to gruppene som barket sammen i dette tilfellet har vell særlig stor innflytelse på samfunnet i USA, men er på mange måter obskuriteter i ytterkant av de etablerte politiske partiene? 

Ellers kan jeg ikke se at du har belegg for å påstå at jeg overdriver deres rolle, gitt at jeg ikke har hevdet at de har en særskilt viktig rolle, utover at de bidrar til vold i de tilfellene der de selv tyr til vold. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de to gruppene som barket sammen i dette tilfellet har vell særlig stor innflytelse på samfunnet i USA, men er på mange måter obskuriteter i ytterkant av de etablerte politiske partiene?

Ellers kan jeg ikke se at du har belegg for å påstå at jeg overdriver deres rolle, gitt at jeg ikke har hevdet at de har en særskilt viktig rolle, utover at de bidrar til vold i de tilfellene der de selv tyr til vold.

Uenig. Kkk har mange apologeter og rasisme eksisterer overalt, ellers ville Trump aldri bli president. Anarkister og apologeter nesten ikke eksisterer.

 

Det gjør nazistenes/KKK innflytelse stor ,særlig når presidenten er en apologet og gir inntrykket at de er ofrer.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Siste:
Det er presidentvalg i Mexico, og den kandidaten som ventes å gå seirende ut av dette er ansett som Mexicos svar på Trump, og en respons fra Mexico på Trump-effekten i amerikansk politikk.
Kandidaten heter Andrés Manuel López Obrador, også kalt AMLO, og var tidligere ordfører i Mexico City. Dette er hans tredje forsøk på å bli president, og det antas at han vinner denne gangen, noe han neppe ville gjort uten Trump på motsatt side av grensen.
 
Amlo skal ha en relativt høy nasjonalistisk sigarføring, og han skal ha et seriøst horn i siden til Trumps utspill vedr. Mexico, der nåværende president Enrique Peña Nieto har vært en smule mer diplomatisk. Forøvrig sies han å være en Trump-lignende crowd-pleaser, men som en venstrepopulist er han Trumps rake motsetning. Det blir f.eks. ingen betaling av noen mur, det er snarere en fornærmelse å forlange dette. Han sies å være en pragmatiker vedr. forretningsvirksomhet, går i nasjonal interesse mot NAFTA, og vil forsvare migranters rett til å dra gjennom landet for å søke tilflukt i USA, i direkte konflikt med en av Trumps kjepphester.

Amlo skal være en "drain the swamp"-antikorrupsjons kandidat, og han er imot militarisering av kampen mot narkokartellene fordi han mener dette har bidratt til en forverring av volden i samfunnet.

 

Folk sies å gå mann av huse for å stemme. De har vært tom for stemmesedler flere steder, og trykker opp flere så raskt de kan.

Med Amlo ved roret kan forholdet mellom USA og Mexico surne betraktelig, dersom begge sider holder samme linje de har gjort så langt. Valget pågår nå, så dette er ikke langt unna.

 

 
How Mexico's presidential election could impact the US  -
http://video.foxnews.com/v/5803736992001/?#sp=show-clips
"The frontrunner is Andres Manuel Lopez Obrador, or AMLO, a far-left populist whose campaign is sweeping Mexico; William La Jeunesse reports from Mexico City."

'Hopefully he's different': Mexico seems poised to elect Amlo as next president
https://www.theguardian.com/world/2018/jul/01/mexico-election-amlo-andres-manuel-lopez-obrador
"Experts say Amlo’s success is largely the result his ability to tap into public rage at political sleaze and soaring levels of violence and present himself as an anti-establishment saviour set on fixing those problems."

 

 

Update:

Ved 8% opptalt ligger Amlo på ca. 49% av stemmene, nr. 2 ligger på ca. 26,5.

Feltet består av 5 kandidater + evt. uregistrerte.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Update:

Med 30% av stemmene opptalt har Amlo 53.2%, nr. 2 har 23.5, resten mindre.

Amlo er erklært vinner, og blir Mexicos første venstrepopulist-president på mange ti-år.

 

Trump på twitter:

 

Dette kan bli interesant...  :wee:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg vil tilbake til den debatten om hvem som var verst i Charlottesville. Hvem var egentlig den verste av antinazistene? For vi er vel enig i at den verste pronazisten var fjotten som kjørte en bil inn i folkemengden. Så hvem er det som er like ille på den andre siden?

Når vi har funnet ut hvem som er massemorderen blant antinazistene kan vi begynne å rangere resten, og så har vi endelig et grunnlag for å sammenligne.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Update:

Med 30% av stemmene opptalt har Amlo 53.2%, nr. 2 har 23.5, resten mindre.

Amlo er erklært vinner, og blir Mexicos første venstrepopulist-president.

 

Trump på twitter:

 

Dette kan bli interesant...  :wee:

 

Den twiter meldinga har ikke Trump skrevet i hvertfall.

Nå kan ikke jeg nok om Mexicansk intern politikk for å vite hva "far left" betyr eller om dette er far left i følge amerikansk media?

Mexico City er jo en av de mer "liberale" stedene i Mexico så kanskje han tar med seg "Mexico City morals"?

Lenke til kommentar

Den twiter meldinga har ikke Trump skrevet i hvertfall.

Nå kan ikke jeg nok om Mexicansk intern politikk for å vite hva "far left" betyr eller om dette er far left i følge amerikansk media?

Mexico City er jo en av de mer "liberale" stedene i Mexico så kanskje han tar med seg "Mexico City morals"?

Det er gode sjanser for at du har rett vedr. tweeten.

 

Relativt til Mexicos historie havner Amlo lengst til venstre i landets historie som et demokrati.

"National Revoloutionary Party" og "National Action Party" dekker ifølge wiki perioden fra 1928 og frem til nå.

 

I to perioder frem til 1928 var presidenten fra venstresiden og partiet "Laborist Party" styrte. Det blir vel arbeiderpartiet det. Plutarco Elías Calles var deres siste president, og da han gikk av i 1928 overlot han presidentembetet til Emilio Portes Gil fra samme parti som nåværende president Enrique Peña Nieto.

 

 

Mexican Lopez Obrador wins historic election landslide for left

https://www.reuters.com/article/us-mexico-election/mexico-votes-for-new-president-leftist-rebel-favored-to-win-idUSKBN1JR15F?il=0

"MEXICO CITY (Reuters) - Andres Manuel Lopez Obrador won Mexico’s presidency in a landslide victory on Sunday, setting the stage for the most left-wing government in the country’s democratic history at a time of tense relations with the Trump administration."

 

"WORKING WITH TRUMP

Lopez Obrador’s nationalism, stubborn nature and put-downs of rivals have drawn comparisons to U.S. President Donald Trump."

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Relativt til Mexicos historie havner han lengst til venstre i landets historie som et demokrati.

"National Revoloutionary Party" og "National Action Party" dekker ifølge wiki perioden fra 1928 og frem til nå.

 

I to perioder frem til 1928 var presidenten fra venstresiden og partiet "Laborist Party" styrte. Det blir vel arbeiderpartiet det. Plutarco Elías Calles var deres siste president, og da han gikk av i 1928 overlot han presidentembetet til Emilio Portes Gil fra samme parti som nåværende president Enrique Peña Nieto.

 

 

Mexican Lopez Obrador wins historic election landslide for left

https://www.reuters.com/article/us-mexico-election/mexico-votes-for-new-president-leftist-rebel-favored-to-win-idUSKBN1JR15F?il=0

"MEXICO CITY (Reuters) - Andres Manuel Lopez Obrador won Mexico’s presidency in a landslide victory on Sunday, setting the stage for the most left-wing government in the country’s democratic history at a time of tense relations with the Trump administration."

 

"WORKING WITH TRUMP

Lopez Obrador’s nationalism, stubborn nature and put-downs of rivals have drawn comparisons to U.S. President Donald Trump."

 

 

Takk, men igjen å være lengst til venstre betyr ikke et enromt skift i polikken, om SV ble norges største parti og fikk en flertalls regjering helt alene, ville det være norgest mest vesnstrevridde regjering noen sinne på papiret, men dagens SV er ikke one mer venstre enn Arbeiderpartiet på 60 og 70 tallet, så det ville ikke være et enormt politisk skift uten presidens. 

 

Feks Institutional Revolutionary Party som dagnes persident er medlem av har hvert det ledene partiet i mexico de siste 100 årene, det er et sosalistisk parti, som har gått til høyre de siste årene(på samme måte som norske AP og Britiske Labour) Og blitt et sentrums parti.

Men det er jo på ingen måte et right wing parti(utifra det lille jeg har lest på wiki)  selv om det har gått vekk fra dens klare venstre side bakgrunn. 

 

Så Nøyaktig hvor stort et skiftet, er dette AP til SV eller AP til Rødt, det virker mer som det er popualist delen som er den store forandringen, ikke et enormt skift i Mexicos politiske meniger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men igjen å være lengst til venstre betyr ikke et enromt skift i polikken, om SV ble norges største parti og fikk en flertalls regjering helt alene, ville det være norgest mest vesnstrevridde regjering noen sinne på papiret, men dagens SV er ikke one mer venstre enn Arbeiderpartiet på 60 og 70 tallet, så det ville ikke være et enormt politisk skift uten presidens. 

 

Feks Institutional Revolutionary Party som dagnes persident er medlem av har hvert det ledene partiet i mexico de siste 100 årene, det er et sosalistisk parti, som har gått til høyre de siste årene(på samme måte som norske AP og Britiske Labour) Og blitt et sentrums parti.

Men det er jo på ingen måte et right wing parti(utifra det lille jeg har lest på wiki)  selv om det har gått vekk fra dens klare venstre side bakgrunn. 

 

Så Nøyaktig hvor stort et skiftet, er dette AP til SV eller AP til Rødt, det virker mer som det er popualist delen som er den store forandringen, ikke et enormt skift i Mexicos politiske meniger.

Det går fra sentrumsnært konservativt sosialdemokratisk nasjonalisme og til venstre, og ikke bare litt forbi midten men lengre enn noen gang før.

Det er kanskje klart som blekk, egentlig, men det går for å være et vesentlig skifte mot venstre.

 

Kan kanskje illustreres med denne plansjen:

Det går fra blått nær grønt i dette partispekteret (nåværende president), sentrumsnært høyre, og ut til rødt på venstresiden med den nyvalgte presidenten.

 

diputados-por-partido.jpg

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går fra sentrumsnært konservativt sosialdemokratisk nasjonalisme og til venstre, og ikke bare litt forbi midten men lengre enn noen gang før.

Det er kanskje klart som blekk, egentlig, men det går for å være et vesentlig skifte mot venstre.

 

Ja men men igjen uten å vite hvor eksteme skiftene er sier det lite, Høyre er sentrums høyre i norge, mens SV er "langt" på venstre, men for mange land ville de ikke se forskjellen på Høyre og SV da i norge er de politiske forskjellene på mange av de store viktige sakene for små. Så uten å vite hvor polarisert sentrum vs venstre er i Mexico er sier det lite at denne karen er langt til venstre. 

For meg virker det som han går på noen få saker som han går hardt på på en popualistisk måte, uten at jeg ser hvor eksteme de kjennerelle forskjellene ville være på vanlige politiske saker.

At han ville gjøre drastiske ting i bekjempningen mot cartellene er ikke noe du kan bruke som en gjennerell politisk målestok og sammenligne med andre land. 

At SP vil drepe alle rovdyr i norge sier ikke noe om deres politiske ståsted.

 

At noen sier dette er langt til venste sier meg ingen ting, med mindre man kan aktivt vite hvilke saker han er langt til venstre på.

I den orignale posten du postet, var alle sakene hans polualiske og ikke nødvenigvis venstre, å være mot NAFTA er ikke høyre eller venstre, ei heller å la migranter gå gjennom landet til USAs grense, han er "pragmatisk" når det kommer til forettings virksomhet, pragamtisk er ikke et ord som vanligvis brukes for langt til venstre når det kommer til noen ting, spesielt ikke økonomi. 

 

For meg ser det ut som han cruset til seier, på popualisme og anti Trump, og ikke på noen spesielt venstrevridd politikk.

(Eneste jeg ser som kan tolkes venstre vridd er nedtrapping av militær innsats mot cartellene) 

Lenke til kommentar

Jau, derfor er det greiere å forholde seg til hva de sier som observerer slike ting som yrke.
 
If AMLO wins by a significant threshold and gets a majority in Congress, that will signal a very significant shift in Mexican politics on a very fundamental level
https://www.cnbc.com/2018/06/29/congress-will-be-the-key-in-mexico-election-as-leftist-is-poised-for-p.html

 

Amlo har mer enn dobbelt så mange stemmer som nr. 2, det kan lett kalles en signifikant margin som sannsynliggjør at hans Morena-parti får en større rolle, om enn kanskje fortsatt en koalisjon.

 
 
"Trump presidency shifting political forces in Mexico — toward the left"
http://www.foxnews.com/world/2017/03/06/trump-presidency-shifting-political-forces-in-mexico-toward-left.html

We have witnessed today a very profound reshaping of the country’s political map,” Goldman Sachs economist Alberto Ramos said. “The balance of power at the federal and local levels has definitely shifted to the left, with unclear implications for the near-term policy direction.
https://www.reuters.com/article/us-mexico-election/mexican-leftist-lopez-obrador-wins-presidency-exit-polls-idUSKBN1JR15F

 

Fasiten på spørsmålet om akkurat hvor langt og på hvilke områder får en nesten følge med på fremover. Det er helt klart ikke all kampanjeretorikk som resulterer i handling etter valget, men han er plassert lengst til venstre i landets presidenthistorie, og hans forgjenger var sentrumsnær.

 

Det som gjerne er mest relevant for denne tråden er at han representerer et skifte mot venstre som en antatt respons til Trumpismen nord for grensen ifølge flere medier, og kan komplisere det eksisterende forholdet mellom Trumps USA og Mexico under nåværende president, som allerede var komplisert.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

 

au, derfor er det greiere å forholde seg til hva de sier som observerer slike ting som yrke.

 

Ikke hvis de som sier dette er amerikansk media som er høyre vridde som bare det.

De bruker order far left på Berine Sanders og Mao. 

Deres politiske kompass er totalt skrudd.

 

Amlo  er selværklært Fiscal conervative, du kan ikke være "FAR LEFT" og "FISCAL CONSERVATIVE" 

På en gang. 

 

Det er forskjell på shifted to the left og far left. 

Om AP vinner neste valg vil norge ha "shifted to the left" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hvis de som sier dette er amerikansk media som er høyre vridde som bare det.

De bruker order far left på Berine Sanders og Mao. 

Deres politiske kompass er totalt skrudd.

 

Amlo  er selværklært Fiscal conervative, du kan ikke være "FAR LEFT" og "FISCAL CONSERVATIVE" 

På en gang. 

 

Det er forskjell på shifted to the left og far left. 

Om AP vinner neste valg vil norge ha "shifted to the left" 

Nå begynner jeg nesten å lure på om du troller? ;)

Han er lengst til venstre i forhold til Mexico sin egen historikk. Det betyr lengre til venstre enn noen annen tidligere mexicansk president. Ikke nødvendigvis en venstreekstremist, men lengre ut enn noen tidligere president i det landets demokratiske historie.

Google it. Ikke ta mitt ord for det.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg nesten å lure på om du troller? ;)

Han er lengst til venstre i forhold til Mexico sin egen historikk. Det betyr lengre til venstre enn noen annen tidligere mexicansk president. Ikke nødvendigvis en venstreekstremist, men lengre ut enn noen tidligere president.

Google it. Ikke ta mitt ord for det.

Far left er venstre ekstermist, igjen  å være til venstre for senter, er ikke det samme som far left.

Jeg driter i hvilke adjektiver de setter for han, for å være FAR left må du du være LANGT til venstre, ikke bare venstre for sentrum, jeg har ikke funnet noen faktiske polesier som sier at han er LANGT til venstre for det nå værende styrende partiet. 

At Amerikansk media elsker ordet far left, betyr ikke at de har rett. 

Ikke en enste gang står det far left på wikipeida artikkelen hans. Han har derimot blitt kiritisert av folk i sitt egent parti for å ikke være nok til venstre.

Derimot brukes order far-left på det mexicanske communist partiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Far left er venstre ekstermist, igjen  å være til venstre for senter, er ikke det samme som far left.

Jeg driter i hvilke adjektiver de setter for han, for å være FAR left må du du være LANGT til venstre, ikke bare venstre for sentrum, jeg har ikke funnet noen faktiske polesier som sier at han er LANGT til venstre for det nå værende styrende partiet. 

At Amerikansk media elsker ordet far left, betyr ikke at de har rett. 

Ikke en enste gang står det far left på wikipeida artikkelen hans. Han har derimot blitt kiritisert av folk i sitt egent parti for å ikke være nok til venstre.

Derimot brukes order far-left på det mexicanske communist partiet. 

Nå tenker jeg ikke at den amerikanske definisjonen av "far left" er det sentrale med Amlo, men at han er lengre til venstre enn noen tidligere president i det landets demokratiske historie. Det bør være utgangspunktet for en oppfatning av hvor han ligger ift. landets eget politiske spekter. De har aldri tidligere hatt noen president så langt til venstre, mexicanere sammenlignet mot mexicanere.

 

Men dette er litt som readers digest versjonen, så får man kløyve hårene og kartlegge detaljene på sin egen fritid tenker jeg. Google er din venn, og det vil utvilsomt bli skrevet massevis om Amlos politiske orientering av folk som studerer slike ting i dagene fremover. :)

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Nå tenker jeg ikke at den amerikanske definisjonen av "far left" er det sentrale med Amlo, men at han er lengre til venstre enn noen tidligere president i det landets demokratiske historie. Det bør være utgangspunktet for en oppfatning av hvor han ligger ift. landets eget politiske spekter. De har aldri tidligere hatt noen president så langt til venstre, mexicanere sammenlignet mot mexicanere.

 

Men dette er litt som readers digest versjonen, så får man kløyve hårene og kartlegge detaljene på sin egen fritid tenker jeg. Google er din venn, og det vil utvilsomt bli skrevet massevis om Amlos politiske orientering av folk som studerer slike ting i dagene fremover. :)

 

Det er bare amerikanske medier som bruker far left så vitt jeg kan se, så jo amerikanske definasjonen er tydligvis sentral, hverken guardian, BBC eller NRK eller VG never noe  ekstremt venstre, på noe som helst måte.

Jeg kan ikke Spansk ei heller vet jeg noe om Mexicanske aviser og hvilke som er verdt å lese, så jeg vet ikke hva Mexico selv sier. 

Lenke til kommentar

Ok. Poenget var: Lengst til venstre av noen mexicansk president i landets demokratiske historie.

Dette er da en sammenligning mot alle landets tidligere presidenter, hvor han er til venstre for samtlige. 

 

Edit: ser forøvrig ut som det kun var Fox News som kalte Amlo "far-left" over her, men det er kanskje naturlig for dem å plassere ham der.

 
 
- - - 
 
Siste:
Det har lekket et utkast til et lovforslag fra Trump som skal gi ham større friheter til å omgå regelverket i WTO, etter at han tidligere luftet ideen om å forlate organisasjonen. Rådgivere i WH reagerte mot denne ideen forrige uke, og det ble omtalt av Mnuchin som en overdrivelse. Men nå har altså utkast til lovforslaget lekket.
 
En litt komisk detalj er at lovforslaget fra Trump som kalles "Fair and Reciprocal Tariff Act" ender opp med forkortelsen "FART Act". (prompeloven)

'It stinks': Twitter gets wind of oddly named Trump tariff bill draft
https://www.theguardian.com/us-news/2018/jul/02/trump-fart-act-report-blows-through-washington
"A report that Donald Trump is looking to walk away from the World Trade Organisation and instead adopt a United States Fair and Reciprocal Tariff Act, or Fart Act, has been greeted with loud amusement on Twitter.
Axios reported that it had received a leaked early draft of a bill ordered by the president, that would see America take the unlikely step of abandoning WTO rules, allowing Trump to raise tariffs without the consent of Congress.
"

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg tror folk er litt for opptatt av å sammenligne norske og mexicanske politiske partier, og det lar seg ikke gjøre. Hva er for eksempel Rødt's holdning til den enorme smuglingen over grensen til USA? Eller SP's offisielle politikk mot den enorme volden som møter alle som står mot narkokartellene?

 

Vi har andre problemer her - LANGT bedre problemer. Jeg tror de fleste politiske partier i Mexico heller vil svare på hvor raskt vi bør bygge ned oljesektoren enn hvorfor de ikke har noen kandidater i mange regioner fordi alle kandidatene er blitt drept.

 

Da bør du/dere fine dere en passende tråd for det temaet, eller opprette en ny..

Absolutt ikke. Hele diskusjonen dreide seg jo om hvorvidt Trump tok avstand fra nassedritten eller ikke. Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...