Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Siste:

Michael Cohen som var Trumps advokat /fikser gjennom mange år som fikk sitt kontor, hjem, hotellrom, og oppbevaringsbokser ransaket av FBI tidligere i år, har tidligere sagt at han ville tatt en kule for Trump. Det har endret seg betraktelig, og nå snakker han om dette i et ferskt interview som indikerer at han kan være på vei til å samarbeide med SDNY og gi dem info om Trump:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror folk er litt for opptatt av å sammenligne norske og mexicanske politiske partier, og det lar seg ikke gjøre. Hva er for eksempel Rødt's holdning til den enorme smuglingen over grensen til USA? Eller SP's offisielle politikk mot den enorme volden som møter alle som står mot narkokartellene?

 

Vi har andre problemer her - LANGT bedre problemer. Jeg tror de fleste politiske partier i Mexico heller vil svare på hvor raskt vi bør bygge ned oljesektoren enn hvorfor de ikke har noen kandidater i mange regioner fordi alle kandidatene er blitt drept.

 

Absolutt ikke. Hele diskusjonen dreide seg jo om hvorvidt Trump tok avstand fra nassedritten eller ikke.

 

Jeg sammenlignet ikke med norske, jeg brukte de som eksmepel, det er jeg reagerte på er at Amerikanske medier kaller han Far left, de bruker som på ingen måter representer denne personen, fra noe info jeg har funnet om han,  amerikanske medier mener alle til venstre for Franco er far left(satt litt på spissen)

Når de bruker ordet fra left får de han til å virke som en kommunist, noe han ikke er, han er til høyre for Berine, som også er "far left" 

Bruker man ordet feil har det ingen mening, og siden det er bare amerikanske medier som sier far left, tar jeg det som at de bruker en amerikansk målestokk som er like feil som en norsk eller svenk målestok, om noen kan spank og mexicansk politikk godt, som kan lese div mexicanske aviser, og funner ut at  ja det store flertallet av mexicansk presse sier han er "far left" skal jeg gå med på det, men jeg går ikke med på det når bare amerikansk presse bruker det ordet. 

 

Daily mail(ja jeg gikk inn på den forferdelige blekka) sier radical leftist, men the daily hail, støttet facisme på 30 tallet, så det sier litt om deres politiske ståsted.

The daily telegraph en britisk konservativ avis bruker ordet leftist, som er helt kurrant, han er til venstre, men å være til venstre er ikke det samme som far left. 

 

Som sagt jeg er nysjerrig på om Mexico selv påstår han er "far left". 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet ikke med norske, jeg brukte de som eksmepel, det er jeg reagerte på er at Amerikanske medier kaller han Far left, de bruker som på ingen måter representer denne personen, fra noe info jeg har funnet om han,  amerikanske medier mener alle til venstre for Franco er far left(satt litt på spissen)

Når de bruker ordet fra left får de han til å virke som en kommunist, noe han ikke er, han er til høyre for Berine, som også er "far left" 

Bruker man ordet feil har det ingen mening, og siden det er bare amerikanske medier som sier far left, tar jeg det som at de bruker en amerikansk målestokk som er like feil som en norsk eller svenk målestok, om noen kan spank og mexicansk politikk godt, som kan lese div mexicanske aviser, og funner ut at  ja det store flertallet av mexicansk presse sier han er "far left" skal jeg gå med på det, men jeg går ikke med på det når bare amerikansk presse bruker det ordet. 

 

Daily mail(ja jeg gikk inn på den forferdelige blekka) sier radical leftist, men the daily hail, støttet facisme på 30 tallet, så det sier litt om deres politiske ståsted.

The daily telegraph en britisk konservativ avis bruker ordet leftist, som er helt kurrant, han er til venstre, men å være til venstre er ikke det samme som far left. 

 

Som sagt jeg er nysjerrig på om Mexico selv påstår han er "far left". 

På Fox News kalles han "far-left". Ikke de andre jeg siterte. Nudge nudge, wink wink. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Arirang News (Korea) kalles han liberal, og leftist.


 
Andre medier enn Fox News på det amerikanske kontinentet, og utenfor det amerikanske kontinentet som har omtalt dette ser ut til å plassere ham tilsvarende. Liberal og left wing eller leftist.
Selv Mother Jones som ligger nesten til venstre for MSNBC, kaller ham leftist.
 
"Mexican voters on Sunday elected leftist candidate Andrés Manuel López Obrador as their next president "
https://www.motherjones.com/politics/2018/07/andres-manuel-lopez-obrador/

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det er jo viden kjent at Amerikas syn på den politiske akse er litt i utakt med resten av vesten. Det ble helt tydelig etter å ha lest og sett reaksjonene etter Alexandria Cortez vant i New York at mediene borti der enda ikke forstått forskjellen på sosialdemokrat og en sosialist/kommunist. Når politiske pundits sitter og hevder at dette er to sider av samme sak og derfor er Cortez så farlig så begynner det hele bare å bli pinlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig. Kkk har mange apologeter og rasisme eksisterer overalt, ellers ville Trump aldri bli president. Anarkister og apologeter nesten ikke eksisterer.

 

 

Er det virkelig vanligere i USA å forsvare rasister og KKK enn de som angriper dem? Jeg har litt vondt for å tro på akkurat det, selv om jeg ikke kjenner USA like godt som du helt sikkert gjør. 

 

Det gjør nazistenes/KKK innflytelse stor ,særlig når presidenten er en apologet og gir inntrykket at de er ofrer.

 

Igjen så har jeg vondt for å tro på at regelrette nazister og KKK har stor innflytelse i USA, men om du mener dette virkelig er reelt så kom gjerne med kilder. 

Lenke til kommentar

Er det virkelig vanligere i USA å forsvare rasister og KKK enn de som angriper dem? Jeg har litt vondt for å tro på akkurat det, selv om jeg ikke kjenner USA like godt som du helt sikkert gjør. 

 

Igjen så har jeg vondt for å tro på at regelrette nazister og KKK har stor innflytelse i USA, men om du mener dette virkelig er reelt så kom gjerne med kilder. 

Er vel vanskelig å gi noen tall på dette. Man ser jo ofte videosnutter hvor folk står opp mot Donald Trump/KKK/Nazi-supportere som oppfører seg rasistisk (dersom de observerer handlingene deres) men spørsmålet er vel hvor mye slikt som skjer uten at folk involverer seg? Tror den skjulte rasismen er veldig stor, men jeg tror og håper at slike ekstreme sympatier ikke er vanlig i USA. Selv om nesten halvparten av velgerne støttet Donald tror jeg ikke like mange støtter det han faktisk står for.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vel, du forsvarer jo vanligvis ikke folk som ikke blir angrepet, så ja - jeg tror det er vanligere å forsvare nasser enn antinasser. Men det betyr selvsagt ikke at over 51% av amerikanere støtter nasser, heller det motsatte. 

Jeg synes det er rart du hevder jeg "forsvarer nasser" når jeg har gjentatt flere ganger at jeg synes nazistene og det de står for er motbydelig. At jeg også synes det er ille med selvutnevnte "anti-fascister" som bruker vold mot meningsmotstandere, eller at jeg ikke synes det er urimelig å si at også disse har noe ansvar for volden, er ikke noe forsvar av nazistene. De er som sagt drittsekker, uavhengig av om også andre er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart du hevder jeg "forsvarer nasser" når jeg har gjentatt flere ganger at jeg synes nazistene og det de står for er motbydelig. At jeg også synes det er ille med selvutnevnte "anti-fascister" som bruker vold mot meningsmotstandere, eller at jeg ikke synes det er urimelig å si at også disse har noe ansvar for volden, er ikke noe forsvar av nazistene. De er som sagt drittsekker, uavhengig av om også andre er det.

Hvor er det jeg hevder det?
Lenke til kommentar

Er vel vanskelig å gi noen tall på dette. Man ser jo ofte videosnutter hvor folk står opp mot Donald Trump/KKK/Nazi-supportere som oppfører seg rasistisk (dersom de observerer handlingene deres) men spørsmålet er vel hvor mye slikt som skjer uten at folk involverer seg? Tror den skjulte rasismen er veldig stor, men jeg tror og håper at slike ekstreme sympatier ikke er vanlig i USA. Selv om nesten halvparten av velgerne støttet Donald tror jeg ikke like mange støtter det han faktisk står for.

Jeg har i alle fall ikke inntrykk av at slike sympatier er så vanlig, men som du nevner er nok mye av den ganske fordekt. Ellers vet jeg ikke hvor mye offentlig støtte det er til KKK og nazister. Disse er vell en særdeles liten og marginal gruppe, med mindre man senker terskelen for hva en putter i denne? 

Lenke til kommentar

Ah, for "du" les "man". Ser at den er uklar.

Som sagt, når du tilsynelatende utleder direkte fra mine innlegg at det er vanligere å forsvare nazister var det nærliggende for meg å tro at du mente jeg gjorde dette. Men bra vi fikk oppklart det om du mente noe helt annet. 

 

Vel, du forsvarer jo vanligvis ikke folk som ikke blir angrepet, så ja - jeg tror det er vanligere å forsvare nasser enn antinasser. Men det betyr selvsagt ikke at over 51% av amerikanere støtter nasser, heller det motsatte. 

 

Tror forøvrig jeg missforstod innlegget ditt her og så da er vi vell skuls :p

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Straks: Pressebriefing i WH.

 

Her blir det antagelig spurt om presidenten er enig med rapporter fra hans egne etterretningsetater og uavhengige sivile analytikere om at Nord-Korea ifølge ferske bilder har trappet opp aktiviteten ved anlegg for produksjon av fissilt materiale til atomvåpen, oppgradert anlegg for produksjon av raketter etc, eller om han fortsatt mener han har stoppet trusselen fra Nord Korea, slik han påstod på vei hjem fra Singapore.

 

Briefingen går straks live på nyhetskanaler,

f.eks. CBS News livestream via deres egen nettside publisert offentlig av dem selv: https://www.cbsnews.com/live/

For de som foretrekker Fox News går briefingen også ut via Fox News Go: http://video.foxnews.com/v/5804482026001/?#sp=watch-live

(mtp. den nye åndsverksloven og streaming; disse skal være legit.)

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste:
Iht. rettsdokumenter ble det mandag overlevert over 1.3 millioner gjenstander, det meste av dette dokumenter, endel opptak etc, fra ransakingen av Michael Cohens kontor, hjem, hotellrom og oppbevaringsbokser, til statsadvokaten i det sørlige distriktet i NY (SDNY) som "ikke-priveligert materiale", og kan gjennomgås av etterforskere i saken mot Michael Cohen.
 
Det gjenstår ca. 22 tusen gjenstander (også for det meste dokumenter) å gjennomgå, hvor nemnden som skal avgjøre hvorvidt noe av det er priveligert materiale eller høyst personlig (f.eks. pasientjournal) som skal holdes tilbake fra etterforskerne. 
Det betyr at det var ca. en shitload bevismateriale som ble beslaglagt av FBI under ransakingene, en massiv mengde dokumenter mm, og dette er visstnok bare starten.


Prosecutors Already Have More Than 1.3 Million Michael Cohen Documents in Criminal Investigation
https://lawandcrime.com/high-profile/prosecutors-already-have-more-than-1-3-million-michael-cohen-documents-in-criminal-investigation/
"Despite the arguments that went on in the immediate aftermath of the raid, the government now officially has access to more than 1.3 million items seized in the raid, and that’s only the beginning."
 
---

"The quintessential Trump loyalist, who once told me he would take a bullet for the president, has even stopped describing himself as Trump’s personal attorney."
https://www.vanityfair.com/news/2018/07/michael-cohen-got-sick-of-being-a-whipping-boy

Michael Cohen skal være i ferd med å droppe sitt eksisterende advokat-team, og har indikert at han kan være villig til å samarbeide med statsadvokaten. Iht. analytikere vil det skje ting raskt i Cohens sak etter dette, innen utgangen av denne uken eller neste kan han være et samarbeidende vitne, som typisk senker et slør av stillhet over personer som er i den situasjonen i tråd med vilkår i avtalene deres.

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Siste:
Trump skal ha sendt brev til statslederne i flere natoland med trusler om at hvis de nå ikke øker forsvarsbudsjettene sine vil Trump redusere sin beredskap i Europa. Norge skal være blant landene som har mottatt et slikt brev, men den skarpeste kritikken skal ha blitt rettet mot Angela Merkel.


Trump Warns NATO Allies to Spend More on Defense, or Else
https://www.nytimes.com/2018/07/02/world/europe/trump-nato.html
"WASHINGTON — President Trump has written sharply worded letters to the leaders of several NATO allies — including Germany, Belgium, Norway and Canada — taking them to task for spending too little on their own defense and warning that the United States is losing patience with what he said was their failure to meet security obligations shared by the alliance.
The letters, sent in June, are the latest sign of acrimony between Mr. Trump and American allies as he heads to a NATO summit meeting next week in Brussels that will be a closely watched test of the president’s commitment to the alliance. Mr. Trump has repeatedly questioned its value and has claimed that its members are taking advantage of the United States.
"

 

 

Trump unnlot å fornye sin forpliktelse til Artikkel 5 under fjorårets natomøte i mai, men uttrykte støtte for alliansens hjørnesten i en senere tale i juni, og under besøket i Polen i juli. Hans tiltagende kritikk av tildels fiktive handelsubalanser den siste tiden, og tarifftrusler mot USA's nærmeste naboer og allierte, sannsynliggjør at Trump også i år vil skape tvil om USA's forpliktelse til Artikkel 5 under møtet.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det er rimelig at NATO-land må bidra til eget forsvar heller enn å (primært) støtte seg til USA. I denne prosessen så er det også rimelig at Europa blir en sterkere enhet og en likeverdig partner med USA.

 

Det er dog ikke gitt at størrelsen på forsvarsbudsjettet relativt totalbudsjettet er et veldig godt mål på innsatsen - et rikt land kan kjøpe flere jagerfly enn et fattig land, men fremdeles havne lavere på forsvarsbudsjett som prosent av BNP. Hvis Norge velger å bruke forsvarsbudsjettet på å opprettholde militærbaser som savner militærfaglig nytte så vil det pumpe opp forsvarsutgiftene våre, uten at vi bidrar mer til Nato. Hvis forsvar i stor grad handler om å kjøpe jagerfly fra USA (eller missiler fra Norge) så kan man også spørre seg om hva det betyr for de respektive økonomiene.

 

I en setting hvor USA blir mer innadvendt eller direkte offensiv mot handels- og forsvarspartnere så er det naturlig at disse partnerene søker sammen, eller orienterer seg i retning av andre partnere (f.eks. Russland, Kina). Jeg har vanskelig for å se at dette kan være i USAs interesse.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...