Jump to content
Larzen_91

Elektriske arbeider

Recommended Posts

Larzen_91 skrev (57 minutter siden):

All rørføring foregår på varm sone, ja. Når man skal ut til punkter så er det rett gjennom, og med mansjett for dampsperre og vindsperre. Er også ålreit å tette selve røret i enden ute, slik at kald luft og/eller vann ikke kommer inn den veien.

Jeg er ingen elektriker, men jeg ville antatt det var bedre å tette fra innsiden om man bare kunne tette fra en side.. Kald luft inn er en ting, men kondensen får en av den varme luften som kommer ut. 

De få cm med varm luft som slipper ut i kald sone skaper minimalt med kondens, og dette kan ventileres ut igjen tilbake i røret, i boksen. God praksis er å legge rørene uten potensielle vannlåser (dypper) slik at vann kan komme ut dersom det kommer seg inn i røret.

Prusk skrev (20 timer siden):

Jeg er ingen elektriker, men jeg ville antatt det var bedre å tette fra innsiden om man bare kunne tette fra en side.. Kald luft inn er en ting, men kondensen får en av den varme luften som kommer ut. 

Kondens får du av varm luft som kjøles ned og med den ene enden tett sirkulerer det ikke luft i røret så når fuktigheten i røret har kondensert kommer det ikke mere vann ut av den fordi ny varm luft ikke kommer til ettersom det er den samme lufta i røret hele tida og det er begrenset hvor mye fukt den lufta kan inneholde.
Er det åpent i begge ender vil du få bevegelse i lufta i røret og ny luft kommer stadig til og trekker det da fra innsiden og ut får du stadig påfyll av varm fuktig luft som kondenserer og vannmengdene vil bli betydelige over tid.