Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider


Anbefalte innlegg

Vi har betalt en ekstrem pris for å skifte ut elektrisk anlegg i huset. Brukte Storm elektro i Fredrikstad. Resultatet var stygge estetisk løsninger og ledningskramper rett i ledningen!!

 

De var også ivrige på å overfakturere.

Trist for bransjen.

Gitt beskjed om din misnøye ovenfor de så de har en sjans til å ordne opp?

 

Er du uenig i prisen bør du selvsagt klage så dere kan bli enig om en løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt beskjed om din misnøye ovenfor de så de har en sjans til å ordne opp?

 

Er du uenig i prisen bør du selvsagt klage så dere kan bli enig om en løsning.

Jeg visste de var dyrest i byen, forventet da også topp kvalitet. Er nok også litt for høflig og ikke god til å stille krav, tror godt om at fagfolk gjør sitt beste.

Måtte vente lenge før noen gadd å ta et oppdrag til noe under 200.000. Bygges veldig mye og elektrikerene har gode tider i vårt fylke.

Vi skal ta kontakt på nytt, har avdekket flere omstendigheter.

Kan man be elleverandør ta en el-sjekk?

 

Kan vel ikke si så mye på pris, solide avanser på materiell er vel vanlig i det yrket. Timeprisen er ca kr 1900 timen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

1900 pr time pr mann for elektriker? Det var da voldsomt. Eller er det to stk, altså timepris på 900pr stk pr time?

En mann. Elektriker til under 1000 kr timen får man ikke i storbyene....

 

Firmaet tok 80.000 inkl moms i total fortjeneste på jobben. En mann som jobbet en uke (5 dager), ikke full tid alle dager.

 

Så fortjenesten pr time er over kr 2000 inkl mva pr time, på en mann.

Men da regner jeg altså på hva firmaet tok betalt samlet og hva delene (av 100% samme merke og type) ville kostet om jeg kjøpte det selv. Nå er selvsagt solid avanse på deler en del av forretningsmodell.

 

Firmaet holdt seg til pris som var avtalt, så jeg henger ikke ut firmaet på at de har overfakturert. Men, de tok seg ekstra betalt for å rette opp en liten feil de hadde gjort selv....

 

Poenget mitt var at det er litt synd at enkelte håndverkere forhaster seg og kanskje tar snarveier. Egentlig burde det være et eksternt kontrollorgan som etterså arbeidet. Det skjer brann og feil i nye el-anlegg også.

Uansett så har elektrikeren vært uheldig her.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her vil det nok bli mange som kverulerer litt om hva man kan tillate seg å gjøre selv. Da mener jeg ikke de som skal bytte deksler o.l.

Selger man huset står man ansvarlig for erstatning og skade om man ikke har opplyst hva som er selvgjort.

 

Varmegang, lysbue, feil trafoer, feil lyskilder, feil dimensjon, feil stramming osv er det folk overser.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om jeg kan bytte deksel på mine Elko GLE15 dimmere til disse:

https://elmaterialer.no/no/elko-plus-serv-pk-dimmer-ph-no-7020160939715-2707.html

 

Jeg har en på hjemmebane som synes vi har så stygge dimmere, men jeg ser ikke for meg å få inn elektrikker til å bytte 4-5 dimmere til 1500,- stk + arbeidspenger...

 

Om dekslene passer om hverandre, noe jeg er litt usikker på, så kan du gjøre dette selv. Om du må skifte selve dimmeren skal elektriker gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er egentlig om dekslene passer jeg spør om. Jeg får ta en telefon til en elektriker i løpet av uka for å høre.

 

Å bytte deksler på en bryter/dimmer er da langt mindre farlig enn å bytte lyspære. Spesielt om elektriker har gjort jobben sin og festet dimmeren skikkelig. Om noen kverulerer, så er det vel nettopp det de gjør. :)

Lenke til kommentar

Rammene kan byttes om hverandre, men selve dekselet til dimmeren er jeg usikker på. Det er særlig "snurrehjulet" som typisk er for stort eller noe, bare for å unngå at noen oppgraderer identisk innmat. Jeg hadde en elektriker innom for å montere en ladestasjon til elbil for ca. 2 år siden, og spurte hva de anbefalte for LED-dimming. Da sa de at de brukte GLE315 eller GLED 316. I dag har vi 315, og de klarer ikke dimme led-pærene lavt nok uten å flimre.

 

Samtidig synes jeg ikke det var verdt prisen jeg måtte ut med for nye dimmere (GLED 316 i ELKO plus). Jeg mener det var snakk om rundt 2k per dimmer + arbeid. Denne elektrikeren førte omtrent bare ELKO, og anbefalte selvsagt varmt de knalldyre LED-dimmerne.

Hvilke andre dimmere finnes det av strammere utseende? Jeg liker å be om pris og samtidig si "jeg vil ha xx-type dimmer".

Lenke til kommentar

Har en kompis som er elektriker (med fagbrev) han jobber i et større firma. Jeg har hjulpet han mye med maling og annet arbeid i hans hus og han skal nå bidra litt hos meg.

Skal ha montert en del nye stikkontakter og byttet ut litt gamle PR-kabler ut fra koblingsbokser. Kan dette gjøres av han uten at det går via firma han jobber i?

Skal ikke betale han noe i utgangspunktet utenom materialkostnad, men i forhold til at dette må dokumenteres osv.. Er det noen løsning her uten at han må faktuere meg via firmaet han jobber i? 

Endret av Pære-
Lenke til kommentar

Har papirer på eksisterende anlegg ja, men ikke alt av stikkontakter, så disse er vel "ulovlige". Har vært elsjekk der også som ikke fant noe feil.. Ble byttet sikringsskap i 2012, som jeg også har papirer på.

Så jeg må bruke firma som fakturerer en haug med penger for å få montert opp stikkontaktene igjen? Ikke mulig at han gjør det også gjøres det kontroll av et firma som jeg betaler i etterkant?

Endret av Pære-
Lenke til kommentar

Kommer helt an på, uansett er det ikke lov. Kan godt hende at du får en installatør til å ta på seg juridisk ansvar for annen manns arbeid, men jeg tviler. Det er det du i den situasjonen spør etter. For å spørre annerledes, ville du skrevet under på dokumenter som gjør deg juridisk ansvarlig for (potensielt) en annen person sine ugjerninger?

Lenke til kommentar

Han kan godt signere på eit papir, men han kan uansett ikkje stå som ansvarleg for installasjonen, så det har ikkje så mykje verdi. Til det må du ha nokon med installatørpapir som er godkjent. Den ansvarlege for installasjonen er eigar - altså deg -, så om du får ein som ikkje kan godkjenne ein ny installasjon til å installere og signere så er det du som står ansvarleg.

Lenke til kommentar

Så hvis det skulle skje at huset brenner eller lignende, så vil ikke en el-sjekk man har kjøpt gjennom forsikringsselskapet være godt nok? Da må alt elektrisk arbeid være gjort av firma i tillegg?

Og i tilstandsrapporten har forrige eier kun skrevet om sikringsskapet som el-arbeid de kjenner til. Jeg kan jo lett se at mange av stikkontaktene er nye. Har de da tilbakeholdt informasjon?

Endret av Pære-
Lenke til kommentar

El-sjekk er vel og bra det, og har man det får man nok ikke noe konsekvenser i en forsikringssak. Eller, for å si det slik, dersom du har gjort alt i din makt til å sørge for at det elektriske anlegget i huset er i forskriftsmessig stand (noe du skal som eier), så ser forsikringsselskapet det. Om forrige eier har tilbakeholdt informasjon er ikke så lett for oss å si, men det kan hende. Om de har benyttet seg av svart arbeidskraft uten dokumentasjon så blir det jo vanskelig å bevise hverken ene eller andre veien.

 

Og ja, alt elektrisk arbeid skal være utført og dokumentert av godkjent elektroinstallatør.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...