Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Jeg aner ikke om dette hører hjemme i akkurat denne tråden, men det virker i alle fall nærliggende. Det er først og frems lovgivningen som forvirrer meg - ikke det tekniske rundt selve koblingen.

 

Jeg har kjøpt en liten, enkel LED-driver fra Biltema med tanke på å få lys i en LED-spot som er montert i et skap som henger på vegg. Har jeg lov å koble dette selv? Bruksanvisningen fra Biltema er veldig diffus, så det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare melde meg på tråden og legge til følgende egenarbeid:

 

Dersom man pusser opp er det lov å montere ikke-elektriske ting som f.eks trekkerør og veggbokser, kabelbruer, tomt sikringsskap, samt bore hull i gipsvegger til trekkerør og bokser. Det går også an å gjøre det klart for og rydde opp etter elektrikeren slik at han/hun trenger mindre tid på sitt arbeid. Mindre tid = billigere for deg (om det er et timebetalt oppdrag).

 

Så har jeg et spørsmål: Trenger man elektriker for å legge ringjord eller banke ned et spyd så lenge man dokumenterer det med bilder og elektriker måler godkjent motstand mot jord og går god for det?

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir for de som mener at tomrør, veggbokser og sikringsskap er noe menigmann kan utføre er om disse delene er en del av den elektriske installasjonen.

Er det det kan man det ikke i henhold til NEK 400 XXXX 134.1.1. som blandt annet beskriver hvem som kan utføre elektriske installasjoner.

Der henvises det også til forskrift om fagkyndig personell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
TheFunnyOne skrev (På 5.12.2019 den 18.00):

Noen som vet hvor jeg kan få tak i tilsvarende? Laget for G4-pærer og sitter i skapet på badet. Har prøvd med to ulike pærer og i tillegg byttet transformatoren uten hell, har derfor konkludert med at det er kontakten i armaturen som er dårlig.

 

1D0F65EF-F45C-45C7-9EE8-BC123BD30A32.jpeg

Jeg konverterer slike med Ipas Cabi spotter.
https://ipas.no/produkt/103504/

Du trenger 12V DC strømforsyning og litt lodde skills så trenger du ikke bytte ledningsnettet til spottene engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

I og med at det er renovering og ikke nybygg så er det en regel om at det elektriske anlegget alltid skal være like bra eller bedre enn før renoveringen. For eksempel hvis det elektriske anlegget var fra reglene som gjaldt i 2000 så skal det etter renovering holde en like bra eller bedre standard. I praksis oppgraderer elektrikere standarden til noe de kan stå inne for og føle er trygt nok. Kommer man f.eks til et 50 år gammelt elektrisk anlegg så tror jeg ingen med yrkesstolthet ville etterlatt anlegget med så lav standard.

Lenke til kommentar

Siste spørsmål.

Når man trekker opp et rør til en utelampe, så må jo røret trekkes fra typisk en bryter på innsiden av vegg. Hvordan skal røret gå ut fra varm til kald sone?

Skal røret gå fra utsiden, og så strekkes videre på varm side av isolasjon,altså mellom gips+dampsperre og isolasjon, vikdsperre og kledning? Slik at man minsker faren for kondens problemer?

Lenke til kommentar
RickyG skrev (2 minutter siden):

Siste spørsmål.

Når man trekker opp et rør til en utelampe, så må jo røret trekkes fra typisk en bryter på innsiden av vegg. Hvordan skal røret gå ut fra varm til kald sone?

Skal røret gå fra utsiden, og så strekkes videre på varm side av isolasjon,altså mellom gips+dampsperre og isolasjon, vikdsperre og kledning? Slik at man minsker faren for kondens problemer?

Kondensproblemene unngår man ved å tette røret som går mellom varm og kald side i ene enden for da stopper du luftgjennomstrømninga i røret og kondens unngåes.
Det et er stadig tilførsel av fuktig luft som kan kondensere som skaper fuktproblemer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...