Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider


Anbefalte innlegg

Man har vel fortsatt lov til å koble svakstrøm selv? Dvs under 50v ellernoe sånt?

 

Tenkte jeg skulle få opp noen led lys div steder, blant annet utendørs, og det meste av det er da 12v.

Om man kjøper en trafo(riktig ord? Ser de er omtalt som led driver også) med vern mot kortslutning, overbelastning og overoppheting ---> kobler den til støpsel med plugg ---> drar opp ledninger og monterer selve lyskildene selv - jeg er vel godt innafor det som er lov da?

 

Har god erfaring med 12v opplegg i bil (lys i værutsatte posisjoner spesielt), så anser den biten som grei, men vil ikke gjøre noe jeg ikke har lov til :)

Du har lov å koble kretser med spenning under 50V OG effekt under 50VA (W er den enkele forklaringen​). Det er da 4,16A i et 12V anlegg.

 

Så, joda. Du kan gjøre det slik om samlet effekt er under 50W. Bare husk skjerming mot varme i isolasjon og bruk rør til å trekke ledningene​ i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kommer an på hva man mener med omndet er noe å spare. Om man er oppegående på området og legger alle rør selv, og du sier det tar kanskje et par dager for en elektriker så er det 15-16 timer, rundt regnet 15-16 tusen.

 

Men usikker på om det er mange elektroinstallatører som ville tatt på seg slikt arbeid da det er mye man går god for fra installatørs side nårndet kommer til hvordan røranlegget er montert, spesielt i disse tette dager.

Lenke til kommentar

Man sparer mer på å dra selv om man pusser opp og ikke tar alle rommene samtidig. Hvis trikkeren må komme igjen flere turer - først for å dra rør - så for å koble - I alle rommene hver for seg blir det mye "bortkastet" tid som man fortsatt må betale for.

 

Jeg fikk lov til å dra opp endel av rørene her selv etter å ha vært med trikkeren å gjort det i første etasje. Visuell inspeksjon før jeg kledde igjen og mange bilder = han visste at det fortsatt var gjort skikkelig og kunne gå god for det.

 

Skjønner at det ikke er noe som de uten videre vil gjøre, folk gjør utrolig mye rart...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har en bod hvor jeg kunne tenkt meg å få ei stikkontakt. Det er originalt kun ei taklampe og av/på strømbryter (innfelt type) altså ingen synlige ledninger i rommet. 16A kurs.

 

9103284437022.jpg

Kan elektriker ta strøm på et eller annet hvis fra denne, og strekke ledning frem til ei enkel utenpåliggende stikkontakt montert på veggen?

 

167698-43-1841976_yKwpMU.jpg

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Du sikter til den øverste? av/på bryteren min har ikke det symbolet påtrykt (hvis et er det som skiller), bare fant et bilde av innfelt bryter.

 

I så fall, bare å bytte til riktig type bryter?

 

(grunn til at jeg er nysgjerrig, er at alternativet til ovennevnte er å hente strøm fra tilstøtende naborom, der det finnes eksisterende stikkontakt. Da må de koble til der, strekke ledning langs gulvlista flere meter, borre gjennom vegg inn til bod osv. å da løper vel kostnadene deretter)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvis bryteren har 0-tegnet på seg (to-polt) så VET du at begge faselederene er tilgjengelig.

 

I en vanlig bryter så er det veldig ofte bare én faseleder som er innom, og da blir det vanskelig å få til noen stikkontakt. Det er også sjelden jord-lederen er der.

Nja, det er vel like vanlig at begge lederne og jord er trukket gjennom boksen bak bryteren, selv om bare en leder er koblet i bryteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis bryteren har 0-tegnet på seg (to-polt) så VET du at begge faselederene er tilgjengelig.

 

I en vanlig bryter så er det veldig ofte bare én faseleder som er innom, og da blir det vanskelig å få til noen stikkontakt. Det er også sjelden jord-lederen er der.

Nja, det er vel like vanlig at begge lederne og jord er trukket gjennom boksen bak bryteren, selv om bare en leder er koblet i bryteren.

 

 

 

Ja, man kan jo være heldig. Her høres det imidlertid ut som om denne lysbryteren er en blindvei i rørføringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det legges inn en liten guide i denne tråden om last på de ulike amperekurser som brukes.

 

Jeg lurer på om høyere volt i anlegget gir mer wattuttak i stikkontakten.

 

I mitt tilfelle med elanlegg fra 2016:

15 ampere c grad, stabilt på 248 volt målt i stikk. Vil jeg kunne belaste med mere watt sammenlignet med om det var kun 220 v?

Hva vil maks forbruk kunne være? Ledning er selvsagt 2,5 og lengde på ledning fra skap til stikk er ca 7 meter.

 

Jeg er kanskje på bærtur nå. Jeg fikler ikke med elektrisk, men er nysgjerring på hvor mye man kan belaste en times tid på en kurs som nevnt over. Nye "sikringer" har vel en lavere toleranse for overforbruk enn eldre automatsikringer.

 

Innlegget kan flyttes til passende sted.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...