Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål angående toll - bor i USA og skal hjem til Norge med kamera


m0en

Anbefalte innlegg

Kan vel også si det sånn at du blir ikke skyldig i smugling før du blir tatt. Det er derfor sprit/tobakk/narko smuglerne fortsatt gidder å holde på. 

 

En bitteliten andel blir kanskje tatt, men 95% slipper gjennom på grønt. Og derfor er det også lettere å få tak i dop og våpen enn å gå på Rimi og handle melk omtrent.

 

Og ang. kvitteringer, erstatningen du får av et forsikringsselskap trenger ikke være i nærheten av verdien på utstyret som er stjålet/brent/ødelagt. Men har du kvittering på ditt høytaleranlegg til 100k får du igjen 100k. Ikke 30 bare fordi selskapet mener det ikke er verdt mere.

 

Velkommen til verden, internett warriors.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grensepasseringer fungerer slik at du skal redegjøre for alt du har med deg til tollmyndighetene.

 

For de fleste vil den redegjørelsen bli "jeg har ikke med noe som skal kontrolleres eller avgiftsbelegges", og ved å gå på grønn sone deklarerer man dette.

 

Du er ikke skyldig i smugling før du passerer tollkontrollen uten å fortolle pliktige varer.

 

 

 

Joda, men jeg tenker på at hvis du blir tatt inn til sjekk, også har du ikke kvittering på utstyr, kan de da bare si at du er skyldig i smugling og gi deg bot med mindre du motbeviser dem? Skulle jo tro det var opp til dem som anklager å komme med bevis?

 

Jeg skal reise til USA nå i januar, og tenkte å ha med meg en laptop jeg ikke har kvittering på (som er kjøpt i norge). Vært litt kjipt å bli stoppa på hjemturen og bli fratatt den.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Kan vel også si det sånn at du blir ikke skyldig i smugling før du blir tatt. Det er derfor sprit/tobakk/narko smuglerne fortsatt gidder å holde på. 

 

En bitteliten andel blir kanskje tatt, men 95% slipper gjennom på grønt.

 

Og ang. kvitteringer, erstatningen du får av et forsikringsselskap trenger ikke være i nærheten av verdien på utstyret som er stjålet/brent/ødelagt. Men har du kvittering på ditt høytaleranlegg til 100k får du igjen 100k. Ikke 30 bare fordi selskapet mener det ikke er verdt mere.

 

Har du noe som underbygger det at man bare får 30 fordi "selskapet mener det ikke er verd mere"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grensepasseringer fungerer slik at du skal redegjøre for alt du har med deg til tollmyndighetene.

 

For de fleste vil den redegjørelsen bli "jeg har ikke med noe som skal kontrolleres eller avgiftsbelegges", og ved å gå på grønn sone deklarerer man dette.

 

Du er ikke skyldig i smugling før du passerer tollkontrollen uten å fortolle pliktige varer.

 

 

 

Joda, men jeg tenker på at hvis du blir tatt inn til sjekk, også har du ikke kvittering på utstyr, kan de da bare si at du er skyldig i smugling og gi deg bot med mindre du motbeviser dem? Skulle jo tro det var opp til dem som anklager å komme med bevis?

 

Jeg skal reise til USA nå i januar, og tenkte å ha med meg en laptop jeg ikke har kvittering på (som er kjøpt i norge). Vært litt kjipt å bli stoppa på hjemturen og bli fratatt den.

 

 

Rådet jeg har er å sjekke ut tolletatens nettsider, istedenfor å lure?

 

http://www.toll.no/no/reise/dyre-gjenstander/

 

Og om man blir stoppet og spurt så skal den reisende sannsynliggjøre at gjenstanden det stilles spørsmål rundt ikke utløser mva. eller avgifter. Ref. selvdeklareringsprinsippet (rødt/grønt, som man bevisst velger).

 

Se også tolloven §3-1 (generelt kap. 3, se også tollforskriften) for plikter for den reisende.

 

Dette er ikke unikt for Norge, men gjelder også generelt i de fleste land.

Lenke til kommentar

Og ang. kvitteringer, erstatningen du får av et forsikringsselskap trenger ikke være i nærheten av verdien på utstyret som er stjålet/brent/ødelagt. Men har du kvittering på ditt høytaleranlegg til 100k får du igjen 100k. Ikke 30 bare fordi selskapet mener det ikke er verdt mere.

 

Da  mine gjenstander ble drept i lynet fikk jeg beskjed om å finne tilsvarende gjenstander, ikke nødvendigvis hva dem kostet da pris svinger med tiden.

Lenke til kommentar

 

Og ang. kvitteringer, erstatningen du får av et forsikringsselskap trenger ikke være i nærheten av verdien på utstyret som er stjålet/brent/ødelagt. Men har du kvittering på ditt høytaleranlegg til 100k får du igjen 100k. Ikke 30 bare fordi selskapet mener det ikke er verdt mere.

 

Da  mine gjenstander ble drept i lynet fikk jeg beskjed om å finne tilsvarende gjenstander, ikke nødvendigvis hva dem kostet da pris svinger med tiden.

 

 

Ja, jeg har bare benyttet innbo en gang, riktignok ikke i en situasjon der produktet ble kjøpt fra utlandet, så sånn sett ikke sammenliknbar, men da holdt det å vise til hva et tilsvarende produkt kostet nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Da kan man vel også glemme å få riktig erstatning hvis utstyret ødelegges eller stjeles

 

Kan man? Om huset brenner ned, så er man fucked (fordi kvitteringene brenner opp i samme slengen, og nesten ingen har kvittering på at de eier)? Jeg tror ikke det er sånn.

 

AtW

 

Hvis huset brenner ned og gjenstandene er borte, så har man ikke bevis for at man eid gjenstandene i det hele tatt... Forsikringsselskapene anbefaler å ta bilde av kostbare/spesielle gjenstander og lagre bildene flere/andre steder. De fleste seriøse butikker som selger kapitalvarer kan vanligvis skaffe kopier av kvitteringer på navn/tlf. Ellers er det temmelig enkelt å lagre elektroniske kvitteringer som pdf på skylagringstjenester.

Lenke til kommentar

 

 

Da kan man vel også glemme å få riktig erstatning hvis utstyret ødelegges eller stjeles

 

Kan man? Om huset brenner ned, så er man fucked (fordi kvitteringene brenner opp i samme slengen, og nesten ingen har kvittering på at de eier)? Jeg tror ikke det er sånn.

 

AtW

 

Hvis huset brenner ned og gjenstandene er borte, så har man ikke bevis for at man eid gjenstandene i det hele tatt... Forsikringsselskapene anbefaler å ta bilde av kostbare/spesielle gjenstander og lagre bildene flere/andre steder. De fleste seriøse butikker som selger kapitalvarer kan vanligvis skaffe kopier av kvitteringer på navn/tlf. Ellers er det temmelig enkelt å lagre elektroniske kvitteringer som pdf på skylagringstjenester.

 

 

Jeg har bilde av tingene i huset mitt, men da har jeg ikke kvitteringer. Jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt halvparten av tingene mine engang. Folk flest lagrer ikke alle sine kvitteringer på skylagring. Realiteten er at i 99% av alle slike tilfeller har man ikke kvitteringer på store deler av tingene som går tapt, jeg har lite tro på at man da bare er stuck i en situasjon der man ikke får igjen verdien.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ønsker å ta med seg ting over landegrensene uten å fortolle (f.eks. innførsel av småting kjøpt på ferie opp til 6000NOK, etter lengre opphold i utlandet eller gjeninnførsel av varer man eide før utreise), så er det viktig å vite at det er DU som må kunne dokumentere retten til toll og avgiftsfri innførsel. For tollen er all slik vareførsel "rød" inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Fungerer grensepasseringer slik at du er skyldig i smugling helt til DU motbeviser DEM? I såfall strider ikke det mot hele rettssystemprinsippet?

Jeg tror det.

Min far kjøpte en dyr skinnhatt med masse dekorasjoner deriblant alligatortenner her i Norge. Han hadde den med seg til utlandet og når han kom hjem igjen så fikk han reaksjon på dette. Jeg kan ikke huske om han måtte betale for å få den med seg i form av gebyr eller bot eller om han rett og slett ble fratatt hatten. Men jeg kan sjekke det opp om det er interesse.

 

Så kort fortalt så er du visst skyldig inntill bevist uskyldig etter min forståelse.

Lenke til kommentar

Så lenge kameraet ser brukt ut og ikke er i original esken så blir det nok ingen reaksjon

 

Stemmer. Det man allerede eier og som har vært i bruk kan man normal sett ikke regne som nye kjøp og tillegge toll.

 

Det beste TS kan gjøre er å pakke kamera osv på en måte som antyder at dette er ting han allerede eier og har tatt i bruk, akkurat som klær og andre ting, og at han dermed ikke kan bli pålagt å betale toll.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg bor for øyeblikket i USA, og jeg driver aktivt med film og foto så tenker på å kjøpe kamera her. 

 

Jeg skal hjem til Norge ved juletider, og lurer på om jeg må betale noe ekstra for å ta med kameraet jeg har kjøpt her inn til Norge? (verdi kamera: 25.000 NOK) + (objektiv osv 5000 NOK)

 

vil helst ikke ha noe surprise fee på gardermoen  :)

 

Ja, etter loven så må du betale toll og mva. Det hjelper ikke at de er brukt, fordi kjøper du en vare brukt så må du forsatt betale toll. Det kan være at de er snille, men ikke hvis de har fått tips om at du har kjøpt en dyr vare.

 

Sjansen for å bli tatt på grensen er liten, men kjøper du varen med norsk kort, så kan du bli tatt senere. Banken sier ifra til tollvesenet om store transaksjoner.

http://www.dinside.no/okonomi/ikke-sa-smart-a-kjope-klokke-i-utlandet/61094406

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Heisann!

 

Jeg bor for øyeblikket i USA, og jeg driver aktivt med film og foto så tenker på å kjøpe kamera her. 

 

Jeg skal hjem til Norge ved juletider, og lurer på om jeg må betale noe ekstra for å ta med kameraet jeg har kjøpt her inn til Norge? (verdi kamera: 25.000 NOK) + (objektiv osv 5000 NOK)

 

vil helst ikke ha noe surprise fee på gardermoen  :)

 

Ja, etter loven så må du betale toll og mva. Det hjelper ikke at de er brukt, fordi kjøper du en vare brukt så må du forsatt betale toll. Det kan være at de er snille, men ikke hvis de har fått tips om at du har kjøpt en dyr vare.

 

Sjansen for å bli tatt på grensen er liten, men kjøper du varen med norsk kort, så kan du bli tatt senere. Banken sier ifra til tollvesenet om store transaksjoner.

http://www.dinside.no/okonomi/ikke-sa-smart-a-kjope-klokke-i-utlandet/61094406

 

Avsnitt A:

Det er ikke toll på varene det er snakk om her.

 

Avsnitt B:

Siden han har bodd i USA en lengre periode(og hvis han absolutt vil jukse dersom det skulle bli spørsmål i ettertid) kan han selvsagt si at han solgte fotoutstyret i USA før han reiste hjem...

Lenke til kommentar

Jeg har bilde av tingene i huset mitt, men da har jeg ikke kvitteringer. Jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt halvparten av tingene mine engang. Folk flest lagrer ikke alle sine kvitteringer på skylagring. Realiteten er at i 99% av alle slike tilfeller har man ikke kvitteringer på store deler av tingene som går tapt, jeg har lite tro på at man da bare er stuck i en situasjon der man ikke får igjen verdien.

 

AtW

En i familien mistet alt i husbrann. Ikke gjort noen spesielle forhåndsregler, og er sånn sett "gjennomsnittlig". Sånn det fungerte i praksis var at de sendte forsikringsselskapet en liste over ting de husket at de hadde, det de hadde av bilder og kvitteringer, så fikk de erstatning litt på gefühlen. De hadde ikke noe ekstraordinært verdifullt så de kom nok greit ut av det, men hvis man har noe litt utenom det vanlige bør man nok tenke litt over dette med forsikringserstatning.

Lenke til kommentar

Avsnitt A:

Det er ikke toll på varene det er snakk om her.

 

Avsnitt B:

Siden han har bodd i USA en lengre periode(og hvis han absolutt vil jukse dersom det skulle bli spørsmål i ettertid) kan han selvsagt si at han solgte fotoutstyret i USA før han reiste hjem...

A: Sant det, jeg bare sa toll og MVA som en vane.

 

B: Da må du vise dokumentasjon på at du har solgt varen. Har du blitt tatt, så kommer du ikke deg unna.

Lenke til kommentar

 

Så lenge kameraet ser brukt ut og ikke er i original esken så blir det nok ingen reaksjon

 

Stemmer. Det man allerede eier og som har vært i bruk kan man normal sett ikke regne som nye kjøp og tillegge toll.

 

Det beste TS kan gjøre er å pakke kamera osv på en måte som antyder at dette er ting han allerede eier og har tatt i bruk, akkurat som klær og andre ting, og at han dermed ikke kan bli pålagt å betale toll.

 

 

http://www.toll.no/no/reise/dyre-gjenstander/

 

 

 

Ved innreise til Norge, kan du bli bedt om å dokumentere at du hadde en gjenstand med da du reiste fra Norge. Du kan dokumentere dette med et legitimasjonsbevis.

 

Du bør skaffe et legitimasjonsbevis for dyre gjenstander. Har du et legitimasjonsbevis som viser at varen er tatt med ut av Norge, kan du ta med gjenstandene toll- og avgiftsfritt tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Avsnitt B:

Siden han har bodd i USA en lengre periode(og hvis han absolutt vil jukse dersom det skulle bli spørsmål i ettertid) kan han selvsagt si at han solgte fotoutstyret i USA før han reiste hjem...

B: Da må du vise dokumentasjon på at du har solgt varen. Har du blitt tatt, så kommer du ikke deg unna.

 

Den kjøper jeg ikke. Det må være fullt mulig(og lovlig) for en nordmann som bor i utlandet å kjøpe og selger gjenstander uten å måtte dokumentere det i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge kameraet ser brukt ut og ikke er i original esken så blir det nok ingen reaksjon

 

Stemmer. Det man allerede eier og som har vært i bruk kan man normal sett ikke regne som nye kjøp og tillegge toll.

 

Det beste TS kan gjøre er å pakke kamera osv på en måte som antyder at dette er ting han allerede eier og har tatt i bruk, akkurat som klær og andre ting, og at han dermed ikke kan bli pålagt å betale toll.

 

 

http://www.toll.no/no/reise/dyre-gjenstander/

 

 

 

Ved innreise til Norge, kan du bli bedt om å dokumentere at du hadde en gjenstand med da du reiste fra Norge. Du kan dokumentere dette med et legitimasjonsbevis.

 

Du bør skaffe et legitimasjonsbevis for dyre gjenstander. Har du et legitimasjonsbevis som viser at varen er tatt med ut av Norge, kan du ta med gjenstandene toll- og avgiftsfritt tilbake.

 

 

Gjelder det selv når du er residens i et annet land? Når du har residens i USA og kjøper et produkt er du jo underlagt Amerikansk lov og Amerikanske skatteregler og ikke Norske lover og skatteregler.

Lenke til kommentar

Var det ikke flere som mente på at han skulle kaste esken, så det ser ut som det er brukt og kjøpt her (i Norge) for å slippe å betale noe som helst ved grensepassering?

 

Jeg bare påpeker at det er tilrettelagt for at den reisende skal kunne sannsynliggjøre at produktet faktisk er ervervet i Norge når man reiser på utenlandstur og kommer hjem igjen, uten behov for kjøpskvitteringer.

 

Er den kjøpt der borte, og han har bodd under 12mnder med utenlandsk folkeregistrert adresse så må man betale mva. på kameraet m. tilbehør når man flytter hjem igjen ved norsk grensepassering.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...