Gå til innhold

Nå skal Hyperloop testes i full skala


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går jo an å gjøre som med Ryfast og Rogfast, altså legge gangene under havbunnen  :thumbup:

 

Med unntak av røret opp til overflaten. Men det røret kan jo omsluttes av metervis med betong om man så vil. Jeg tror foto kun er en prinsippskisse over hva de faktisk ønsker å få til. At det er utelatt noen logiske ting som man fort kan gjøre feilslutninger på. Men, jeg vet jo ikke mer om det enn deg Rudde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

 

Enkelt. Tykkere rør.

Rør under vann gjør det mye enklere, for der er temperaturen relativ lik for hele røret. Ligger det i ørkenen så er røret varmere på oversiden og utvider seg mere der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

Enkelt. Tykkere rør.

Rør under vann gjør det mye enklere, for der er temperaturen relativ lik for hele røret. Ligger det i ørkenen så er røret varmere på oversiden og utvider seg mere der.

 

Hvor tykke? De stoler jo ikke nok på rørene til å la seksjoner støtte sin egen vekt under transport

 

IMG_7033.jpg

IMG_6307.jpg

 

Heller ikke rør til utstilling som aldri vil se noen som helst last annet enn at folk ser på den

 

1759b1493550e56f8a42d18d2ae57e99.jpg

 

Og dette skjer med vogntog under vacuum

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM

 

https://www.youtube.com/watch?v=T9bpUfWy8Wg

 

Så jeg lurer på hvor tykke disse rørene liksom skulle vært.

Lenke til kommentar

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

Samme måten som andre undesjøiske tuneller gjør det. Forskjellen på fullstendig vakuum og vanlig atmosfærisk trykk er ca den samme som 10m vann. Kan du konstruere et rør som er sterk nok til å holde en vanlig undersjøisk tunell på den dybden du skal på + 10m er den sterk nok til å stå i mot et vakuum på den dybden.

 

Å bygge noe som skal stå i mot vanntrykk på litt dybde er mye mer utfordrende enn å bygge noe som tåler å holde på vakuum.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor tykke? De stoler jo ikke nok på rørene til å la seksjoner støtte sin egen vekt under transport

En sylinder tåler mye mer trykk når det er jevnt fordelt enn når det får en belastning på et lite punkt. Et rør som lar seg bulke med enkelhet av små slag kan likevel holde mot et betydelig trykk så lenge det er jevnt fordelt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg har utviklet en skepsis for hyperloop konseptet. Elsker Elon Musk, men jeg tror rett og slett ikke det vil svare seg, verken økonomisk eller sikkerhetsmessing. Håper inderlig jeg tar feil.

Selv om det skulle løse seg ser jeg ikke at selve konseptet er bra nok. Kapasitetn slik det er foreslått er ca 3500 pax/time, til sammenligning er en vanlig toglinje kapabel til noe i nærheten av 15-30000 pax/time.

 

Dette holder ikke for en pendlestrekning, så da sitter du igjen med ikke-daglige reiser. (Slikt som vi nå normalt gjør med fly), men skal vi erstatte de reisene må det bygges ekstremt lange strekninger.

Lenke til kommentar

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

 

Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der.

Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der.

Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk

 

For det første, om de skulle hatt samme produksjonskrav som de har på romutstyr til hyperloopen så kommer den absolutt ikke til å skje. For det andre er det noe helt annerledes å holde trykk ute, enn inne. For enkelt å se denne effekten, forsøk å plasser et vacuum i en tom brusboks, eller hvilken som helst sprayboks og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

 

Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?

 

Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der.

Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk

Å holde trykk INNE er hummer i forhold til kanarien som heter å holde trykk ute! Vanlig colaboks i aluminium med syltynne vegger har ingen problemer med å holde på ca 10 bar innvendig, men vil begynne å kollapse så snart Dp blir negativ i forhold til trykk på utsiden. Derfor kan man se at samtlige rør, tanker etc som skal utsettes for undertrykk - og i tilfellet med hyperloop ca 0,1 bara, ikke langt fra vakuum - så er slike strukturer forsterket fra utsiden. Se på gamle mercedes-biler som har vakuumtanker eller på slangen til støvsugeren. Korrugering eller andre typer utvendige forsterkninger må til, eller så blir det som i den snutten fra youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...