Gå til innhold

Hvordan si "takk" i trafikken? Lys eller lyd?


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker ved å helse på vanlig måte, altså ved å løfte handa og vise handflata.

Om ein bil svinger til sides for å sleppe meg forbi slik at eg er foran bilen så gjer eg ingenting sidan det kan misforståast.

 

Tuting vil for dei fleste tolkast som eit faretegn, og vil kunne føre til at andre trafikkantar bremser ned unødig.

Også lyssignal som blinklys eller bremselys vil forstyrre andre førarar ved at det gir villedande tegn.

Når eit kjøyretøy har vært så snille å sleppe deg forbi, så er det eigentleg uhøflig å takke ved å bruke bremselysa som kun fører til at kjøyretøyet som slapp deg forbi også må sleppe gassen eller bremse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis et kjøretøy har sluppet deg forbi så har du vel høyere fart og et kort trykk på bremsepedalen for å aktivere bremselys vil ikke hindre noen.

 

Jeg bruker ofte to-tre trykk på bremsepedalen og som takk ja.

Dersom du kom bak meg, og jeg slapp deg forbi. ville jeg da oppfattet at du viste meg at du syntes at jeg var en sinke.

Lenke til kommentar

Blinker alltid med langlys for å vise at jeg har tenkt å avpasse farten, slik at luken foran meg er/blir stor nok. Det virker dessverre som om ca. 1 av 5 oppfatter det som om jeg IKKE ønsker å la dem kjøre. Om jeg plutselig skal måtte bremse helt opp, så får det heller være. Jeg vil bare skape flyt, ikke ødelegge flyten for å gi plass til passive sjåfører..

Lenke til kommentar

Jeg har det enkelt på den måten, i og med at jeg bruker sykkelen som kjøretøy. Hvis en bilist stopper slik at jeg kan fortsette over et gangfelt vinker jeg som takk. Og hvis jeg er ute på landeveien og bruker busslommer for å slippe biler frem, eller gir klarsignal hvis jeg ser før bilisten at det er trygt å foreta en forbikjøring, eller evt. setter ned farten for at sjåføren kan kjøre forbi får jeg ofte vink som takk. God stemning på veien gagner alle parter, og gjør det tryggere.

Lenke til kommentar

Signaliserer takk bare til lastebiler og busser når de slipper meg forbi og da er det blinklys begge veier raskt etter hverandre, de fleste svarer med å blinke med langlysa før jeg forsvinner fra de. Om vi er enig om hva det betyr vet jeg ikke men det er en kommunikasjonsform de virker til å være vandt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha kommet forbi er det standard prosedyre å blinke høyre, venstre, høyre. Dessverre ganske håpløst på min bil med sånn komfortblinkegreier (automatisk tre blink)

Så da er det 1-2 blink med varselblink.

 

Tute bruker jeg selvsagt ikke for å takke.

 

Viktigere enn dette er det selvsagt å hjelpe andre frem i trafikken, jeg opplever et takk tilbake langt sjeldnere enn jeg hjelper andre frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...