Gå til innhold

La frem «bevis» på at Ampera-e har rekkevidde på over 500 km


Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er.

Panasonic har sagt at de vil støtte Tesla på alle mulige måter. Og hvilken panikk snakker du om? Ampera-e ser ut til å bli en veldig bra bil, men LG/GM vil ikke kunne klare å produsere mer enn noe sånt som 50.000 stk per år på kort sikt. Mest trolig vil det være solgt flere Model 3 enn Bolt/Ampera-e ved utgangen av 2017. Det er mer enn nok plass i markedet for mer enn to biler.

 

Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

Tesla har fått inn en produksjonssjef fra Audi, Peter Hochholdinger. Han har hatt ansvaret for å produsere A4, A5 og Q5, totalt ca 400.000 biler per år.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

Bortsett fra:

 

- Rekkevidde

- Ytelser

- Teknologi

- Superlading

- Hengerfeste

- AWD

- Utseende

- Osv

Panasonic sier de er klare til å øke produksjonskapasiteten "hvis det blir behov for det". Direkte oversatt betyr det at de ikke jobber med å øke produksjonskapasiteten, fordi de er usikre på behovet.

 

Panasonics markedsandel raser nedover, og de føler garantert at de har satset på feil hest.

 

Tror de fleste klarer seg med 40 mil rekkevidde og 200hk, blir nok uansett ikke mye bedre i TM3, med mindre du betaler veldig mye.

 

Hvis du liker å kjøre mye og langt velger du uansett ikke elbil, det er svært få som gidder å planlegge feriene etter hvor superladerne ligger. Vanlige ladestasjoner finnes det imidlertid mange av, og de bygges ut raskt.

 

TM3 er ellers en upraktisk sedan, som svært få nordmenn liker. Ampera er en mye mer praktisk bil. Når det gjelder utseende så får hver enkelt vurdere det.

 

Ampera har mye ny teknologi, så det bør ikke være et anjepunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Hva får deg til å si det?

 

Tror nok de taper MANGE salg til LG Bolt pga for sen levering. Tipper vi første TM3 til landet i 2019? Og da kun de dyreste utgavene?

Ikke stort bedre enn VW dette, som lover biler om 5-10 år, men aldri leverer.

Min forventing er at de første bilene kommer til Norge ca mars 2018, men om det sklir til juni så vil jeg ikke være overrasket.

 

Når bilene først begynner å komme, så kan de komme i stort volum. Tesla kan finne på å levere 2000 stk Model 3 i Norge i måneden i 3-6 måneder, inntil mye av etterspørselen er tatt unna. Norge er det landet i Europa som er enklest å levere til. Bilene behøver ikke dra innom Tillburg i Nederland, men kan komme med båt rett til Drammen. De har også ett bra nærvær her allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har skjønt den hele tiden, men nå skjønner alle at du jobber for Tesla Salvesen, du bare avslører deg og driter deg ut når du rakker ned på Ampera.

 

 

Jeg har svart deg på dette lenge, nei jeg jobber ikke for Tesla. Men jeg har en. Og min erfaring er at NEDC bare er tull og vas. Altså kommer ikke denne 500 km på samme måte som ikke min kommer 450. Jeg rakker ikke ned på ampera uten grunn, jeg sier mine meninger. Det er håpløst å maks kunne lade 50kW selv om dette er "maks" i dag. 

 

Snakk om hvem som driter seg ut her, som kommer med samme påstand om og om igjen selv om du vet jeg ikke gjør det. Godt jobbet! 

Alt du skriver handler om hvor fantastisk Tesla er, og hvor dårlig alt annet er. TUs lesere er ikke dumme...

 

Opel Ampera er helt sikkert en glimrende bil som er full av ny og spennende teknologi, akkurat slik TUs lesere liker. Den er levert av verdens største bilprodusent, som garantert har bedre kvalitetssikring enn Tesla og et mye bedre forhandlernettverk.

 

Ingen vits i at vi krangler mer om dette ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Kvar ser du denne panikken? Eg fylgjer med på nyhende om elektriske bilar frå mange kjelder, og eg kan ikkje sjå nokon teikn til panikk. Tvert imot ser eg aukande optimisme, sidan Tesla vil produsere ein bil folk ynskjer seg og for ein gongs skuld ikkje ligg årevis etter planen. Det ligg pengar på bordet frå Panasonic og andre, og Tesla ser ut til å enkelt kunne skaffe seg all den finansieringa dei treng. Slik var det ikkje før!

 

Tesla har ein produksjonskapasitet som LG ikkje har. LG kan ikkje berre slenge opp ein gigafabrikk i morgon tidleg. LG har ein kapasitet på 50.000 bilar i året. Det er mindre enn Tesla produserer no, og mindre enn ein månads sal av elbilar på verdsbasis. Eg ynskjer LG velkommen, og har ingen problem med det, men om dei har tenkt at bilen skal vere ein slags folke-Tesla, må dei kunne produsere i mykje høgare tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har skjønt den hele tiden, men nå skjønner alle at du jobber for Tesla Salvesen, du bare avslører deg og driter deg ut når du rakker ned på Ampera.

Jeg har svart deg på dette lenge, nei jeg jobber ikke for Tesla. Men jeg har en. Og min erfaring er at NEDC bare er tull og vas. Altså kommer ikke denne 500 km på samme måte som ikke min kommer 450. Jeg rakker ikke ned på ampera uten grunn, jeg sier mine meninger. Det er håpløst å maks kunne lade 50kW selv om dette er "maks" i dag.

 

Snakk om hvem som driter seg ut her, som kommer med samme påstand om og om igjen selv om du vet jeg ikke gjør det. Godt jobbet!

Alt du skriver handler om hvor fantastisk Tesla er, og hvor dårlig alt annet er. TUs lesere er ikke dumme...

 

Opel Ampera er helt sikkert en glimrende bil som er full av ny og spennende teknologi, akkurat slik TUs lesere liker. Den er levert av verdens største bilprodusent, som garantert har bedre kvalitetssikring enn Tesla og et mye bedre forhandlernettverk.

 

Ingen vits i at vi krangler mer om dette ;-)

Nei det gjør det ikke, du er velkommen til å lesr igjennom postene som inneholder kritikk til tesla og andre og samtidig ros til tesla og andre. Du derimot kommer kun med kritikk mot ett merke.

 

Jo jeg er absolutt enig i det siste der!

Lenke til kommentar

 

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Kvar ser du denne panikken? Eg fylgjer med på nyhende om elektriske bilar frå mange kjelder, og eg kan ikkje sjå nokon teikn til panikk. Tvert imot ser eg aukande optimisme, sidan Tesla vil produsere ein bil folk ynskjer seg og for ein gongs skuld ikkje ligg årevis etter planen. Det ligg pengar på bordet frå Panasonic og andre, og Tesla ser ut til å enkelt kunne skaffe seg all den finansieringa dei treng. Slik var det ikkje før!

 

Tesla har ein produksjonskapasitet som LG ikkje har. LG kan ikkje berre slenge opp ein gigafabrikk i morgon tidleg. LG har ein kapasitet på 50.000 bilar i året. Det er mindre enn Tesla produserer no, og mindre enn ein månads sal av elbilar på verdsbasis. Eg ynskjer LG velkommen, og har ingen problem med det, men om dei har tenkt at bilen skal vere ein slags folke-Tesla, må dei kunne produsere i mykje høgare tempo.

Panasonics markedsandel har falt fra 50% til 30% på få år. LG og Samsung bygger ut produksjonskapasiteten mye raskere enn Panasonic som må vente på at Tesla får opp produksjonen.

 

Det er ikke bare Musk som kan bygge store bygninger, men han er en veldig god selger ;-)

Lenke til kommentar

Panasonic sier de er klare til å øke produksjonskapasiteten "hvis det blir behov for det". Direkte oversatt betyr det at de ikke jobber med å øke produksjonskapasiteten, fordi de er usikre på behovet.

Dei sa når det vert behov. Det er fordi Tesla ikkje har behov for det. Gigafabrikken får den kapasiteten Tesla treng. Det er ikkje noko poeng å byggje for stort.

 

Panasonics markedsandel raser nedover, og de føler garantert at de har satset på feil hest.

 

Eg har sjekka den påstanden, og han stemmer ikkje. Panasonic held seg på topp blant batteriprodusentane. Små justeringar fram og attende er det heile tida. Panasonic leverer jo til mange andre enn Tesla, til dømes Volkswagen.

 

Tror de fleste klarer seg med 40 mil rekkevidde og 200hk, blir nok uansett ikke mye bedre i TM3, med mindre du betaler veldig mye.

 

Med støtte frå eit godt utbygd superladarnettverk, trur eg òg at dei aller fleste klarer seg med 40 mil rekkjevidde.

 

Hvis du liker å kjøre mye og langt velger du uansett ikke elbil, det er svært få som gidder å planlegge feriene etter hvor superladerne ligger. Vanlige ladestasjoner finnes det imidlertid mange av, og de bygges ut raskt.

Vi køyrer langt i feriane. Kvar sommar, sidan vi kjøpte bilen, har vi køyrt over 10.000 km berre i feriane kvart år. Vi pleier heller ikkje å planleggje kvar vi skal etter kvar superladarane er. Som du skriv finst det mange andre ladestasjonar som vi kan bruke når vi likevel står parkert ei stund. Men på dei lange strekka er superladarane uvurderlege, og verd ei justering av ruta. Heldigvis er det so mange av dei at det ikkje er noko praktisk problem. Sidan du trur at ein ikkje vel elbil når ein liker å køyre langt (eg kan ikkje tenkje meg å køyre langt i noko anna enn ein elbil), trur du òg ting om lading som einkvar elbileigar som liker å køyre langt kan forklare deg er feil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har skjønt den hele tiden, men nå skjønner alle at du jobber for Tesla Salvesen, du bare avslører deg og driter deg ut når du rakker ned på Ampera.

 

 

Jeg har svart deg på dette lenge, nei jeg jobber ikke for Tesla. Men jeg har en. Og min erfaring er at NEDC bare er tull og vas. Altså kommer ikke denne 500 km på samme måte som ikke min kommer 450. Jeg rakker ikke ned på ampera uten grunn, jeg sier mine meninger. Det er håpløst å maks kunne lade 50kW selv om dette er "maks" i dag. 

 

Snakk om hvem som driter seg ut her, som kommer med samme påstand om og om igjen selv om du vet jeg ikke gjør det. Godt jobbet! 

 

NEDC er tull og vås ja. WLTP er den nye standarden som skal erstatte NEDC i EU, og etter WLTP-standarden har Ampera en rekkevidde på 380km. Det vil nok fint være oppnåbart i snitt, men vinterstid vil jeg forvente at rekkevidden synker ned mot 300km når det er kaldt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

NEDC er tull og vås ja. WLTP er den nye standarden som skal erstatte NEDC i EU, og etter WLTP-standarden har Ampera en rekkevidde på 380km. Det vil nok fint være oppnåbart i snitt, men vinterstid vil jeg forvente at rekkevidden synker ned mot 300km når det er kaldt.

 

 

 

 

Ja det høres korrekt ut, mulig noe verre om vinteren også. Men det er jo litt individuelt også hvordan en kjører osv. 

Lenke til kommentar

Panasonics markedsandel har falt fra 50% til 30% på få år. LG og Samsung bygger ut produksjonskapasiteten mye raskere enn Panasonic som må vente på at Tesla får opp produksjonen.

Kva er kjelda di til det talet? Det nyaste eg kan finne er 39%. Panasonic leverer jo til mange andre enn Tesla. Små endringar vil det jo vere heile tida, og Panasonic vil gjere eit byks når gigafabrikken er heilt ferdig. I tillegg er det nokon i Austerike som byggjer ein stor fabrikk som skal lage bilbatteri av Panasonic-celler.

 

Det viktigaste er at salet går jo kraftig opp, ikkje ned. Marknaden for bilbatteri er ein av dei raskast veksande i verda. Eit fall i marknadsdel på 10% over to år tilsvarer ei dobling av salet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi køyrer langt i feriane. Kvar sommar, sidan vi kjøpte bilen, har vi køyrt over 10.000 km berre i feriane kvart år. Vi pleier heller ikkje å planleggje kvar vi skal etter kvar superladarane er. Som du skriv finst det mange andre ladestasjonar som vi kan bruke når vi likevel står parkert ei stund. Men på dei lange strekka er superladarane uvurderlege, og verd ei justering av ruta. Heldigvis er det so mange av dei at det ikkje er noko praktisk problem. Sidan du trur at ein ikkje vel elbil når ein liker å køyre langt (eg kan ikkje tenkje meg å køyre langt i noko anna enn ein elbil), trur du òg ting om lading som einkvar elbileigar som liker å køyre langt kan forklare deg er feil.

 

Jmf test fra siste Autofil med Europa tur med TMS P90D.

Man kan begynne med å trekke fra kapasitet over 80%, siden det er veldig treg lading.

Alt under 10-15% er også ubrukelig siden man må ha litt margin til neste lader.

I praksis fikk de 2 timer kjøring per time lading. Dette er i praksis på litt høyere fart i Europa, rundt 130 lå de på den turen.

Så ja, alt er ikke så rosenrødt som TMS eierne skal ha det til. Kom med litt mer fakta og praktisk bruk, og misjoner litt mindre og vær litt mindre fanatisk, så skal dere se at folk faktisk hører på dere også. Mange av dere er meget fanatiske, og det skader alle.

Det jeg snakker om nå med rekkevidde og lading er selvsagt helt irrelevant i det daglige bruken, kun aktuell på langtur med høy fart.

Lenke til kommentar

Interessant utvikling selvfølgelig men som hovedbil mangler det fortsatt et knippe km før jeg kan kjøre t/r hytten på fjellet uten mulighet for mellomlading. I mellomtiden fyller jeg opp min fossile A6 med 80 liter fosilt brennbar væske (bensin) og kjører de 26 milene med trygg visshet om at jeg også kommer meg ned igjen fra fjellet uavhengig av temperatur, topografi og kjøremønster. Kanskje litt barnslig å nevne at jeg bruker piggdekk om vinteren men menigheten må jo få sitt.

Lenke til kommentar

Synes dette er et bra steg i riktig retning hva kjørelengde angår, men jeg synes den blir for liten til at den kan fungere som primær bil for en småbarns familie. Jeg er ikke helt orientert om hva som finnes på markedet for elbil akkurat nå, men jeg synes markedet domineres kraftig av veldig små biler i Golf størrelse. For mange blir det rett og slett ikke stort nok. Alternativet blir enten Tesla, eller store SUV`er som kommer som hybrid. Hvor blir det av den klassiske Passat`n / V70`n i el-utførelse med 400-500km kjørelengde? :)

 

Modell 3 ser ut som om den kanskje er på størrelse med BMW 320 / Volvo 50?

Lenke til kommentar

Nå er jeg selv i markedet for en ny bil. Elektrisk bil er noe som jeg absolutt kunne ha tenkt meg. Ampera e er en bil som for meg vil holde i massevis. For å være helt ærlig og dette gjelder faktisk en 70-80 % av de med kjøretøy så kjører de færreste av oss lengere enn 20 mil pr dag i det daglige. Jeg selv har hvis jeg skulle ha kjørt til jobb ca 150 km tur retur til jobb. Sandvika omrd til Gardermoen. Hvis jeg får en 300 km som minimum er dette noe som holder for meg i massevis og for de fleste andre også. Selvfølgelig kan være deilig å vite at bilen din kan kjøre 500 km + på 1 tank med bensin og kanskje 600 km + med diesel. De som sier de har ett enda større behov for km og sier de trenger enda mere må jo faktisk tenke att fra Sandvika til Bergen er det ca 450 km. Det er da ingen som er riktig skrudd sammen som kjører til Bergen, snur i første rundkjøring og kjører hjem igjen? Så denne avstand skrekken er litt overdreven synes jeg. Med 30 min pause og hurtiglader får du deg en tur til Bergen med km igjen på batteriene samt du har vært å strukket på beina.

 

Uansett het er hva du kan få og hva som er standard på gm bolt. Tror det meste vil bli likt.

 

http://insideevs.com/2017-chevrolet-bolt-ev-ordering-guide-now-online

 

Leste en plass att adaptiv cruisecontroll ikke kom på de første modellen men de senere. Kanskje det blir standard i Europa på Opel sin.

 

Tesla modell 3 kommer nok ikke hit før i 2019 ?

 

Venter også spent på Nissan hva de har planer å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette er et bra steg i riktig retning hva kjørelengde angår, men jeg synes den blir for liten til at den kan fungere som primær bil for en småbarns familie. Jeg er ikke helt orientert om hva som finnes på markedet for elbil akkurat nå, men jeg synes markedet domineres kraftig av veldig små biler i Golf størrelse.

 

Og det er helt naturlig. - Det er stort sett i norge vi er så opptatt av store stasjonsvogner i passat-størrelse og større. - Produsentene må selvsagt bygge biler for størst mulig marked.

 

Ta en titt på listen over de mest solgte bilene i europa i 2016;

 

1 Volkswagen Golf 321.772

2 Renault Clio 211.139

3 Volkswagen Polo 204.227

4 Ford Fiesta 165.347

5 Opel Corsa 153.001

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

"Om bord-laderen"

Hvorfor ikke dra til med to av to mulige feil når man først er i gang! ;-)

(Skal man først forsøke å lage et norsk ord av engelsk blir det i tilfelle "Ombordladeren". "Den innebygde laderen" eller noe tilsvarende ville til og med vært mulig..

 

Ellers er det jo helt fantastisk at det kommer skikkelige elbiler med praktisk rekkevidde og ladehastighet. Litt bekymret for utseendet, fort gjort å "dra en Civic".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...